Bättre No Man's Sky på Playstation 4 "Neo"

Permalänk
Melding Plague

Bättre No Man's Sky på Playstation 4 "Neo"

Det efterlängtade rymdspelet No Man's Sky kan utnyttja en kraftigare version av Playstation 4 bättre än andra titlar, tack vare hur spelet är konstruerat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En grej jag undrar, Playstation VR skulle komma med extra hårdvara för att utöka prestandan för standard PS4. Kommer man med denna hårdvara hamna i samma liga som Neo? Eller om man plussar ihop den hårdvaran med Neo får man en ÄNNU snabbare konsol?

Permalänk
Medlem

Lite "no shit sherlock" över det hela.
"Med bättre hårdvara kan vi göra spelet snyggare".

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Blir det samma förbättringar på PC då? Tätare vegetation osv...justeras det av systemet?

Permalänk
Medlem

Undrar hur pöbeln motiverar att man måste köpa en helt ny Playstation 4.5 för att klara av sina 30fps

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Octo:

Blir det samma förbättringar på PC då? Tätare vegetation osv...justeras det av systemet?

Man kan ju tycka det! Med foliehatten redo kan en fundera över om det beror på hur hårt Sony håller i kopplet..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

woow! och ännu bättre på en kraftfull PC! seeee och häpna!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Orkar den med lite högre FOV också vore det ju bra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Octo:

Blir det samma förbättringar på PC då? Tätare vegetation osv...justeras det av systemet?

Nej, men det kanske justeras när den nya versionen släpps... Console Parity.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Kanske krävs en sprillans ny Neo för mer avancerade funktioner som att äntligen kunna se andra spelare i spelet. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Sötast

Spelen skulle väl inte skilja sig, för att "gamla" kunder inte skulle känna sig lurade, eller?

Permalänk
Medlem

Skulle det här innebära att PS VR inte uppgraderar vanliga PS4 utan att det behövs en Neo för att kunna köra allt så faller ju ett av de största argumenten för konsollen (utöver priset), att ha en hårdvara som är framtidssäkrad tills nästa generation släpps. Till PCn räknar jag med att byta ut komponenter då och då, ska Sony börja med samma skit för PS4 eller kommer äldre konsoller kunna "uppgraderas"?

Permalänk
Medlem

I princip hade vi ju redan kunnat fått detta "fundamentalt annorlunda" spel redan imorgon (bokstavligen, PC-versionen släpps imorgon kväll). Sean Murray beskriver det ungefär som detta är helt omöjligt i dagsläget och det krävs PS4 Neo för att göra detta underverk möjligt. Hade hoppats på en del valmöjligheter i PC-versionen för att förbättra kvaliteten med tätare växtlighet, högre visningsavstånd o.s.v. men så lär det inte bli. Det skulle ju få PS4 att verka dåligt. Synd att de sålt ut så fullständigt till Sony.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Med tanke på hur vegitationen ser up på E3 trailern kontra PS4 så blir man ju bara besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealjo:

Skulle det här innebära att PS VR inte uppgraderar vanliga PS4 utan att det behövs en Neo för att kunna köra allt så faller ju ett av de största argumenten för konsollen (utöver priset), att ha en hårdvara som är framtidssäkrad tills nästa generation släpps. Till PCn räknar jag med att byta ut komponenter då och då, ska Sony börja med samma skit för PS4 eller kommer äldre konsoller kunna "uppgraderas"?

Vanliga PS4 kommer kunna köra PSVR fast PS4 Neo kommer så klart göra det bättre.
Så det argumentet för spelkonsolen (som jag själv aldrig hört eller tänkt på) att den är "framtidssäkrad" tills nästa generation släpps kvarstår.
I det stora hela tycker jag det är bra att de släpper snabbare spelkonsoler mid-gen så minskas risken att PC-spelen hålls tillbaka av föråldrad hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

En grej jag undrar, Playstation VR skulle komma med extra hårdvara för att utöka prestandan för standard PS4. Kommer man med denna hårdvara hamna i samma liga som Neo? Eller om man plussar ihop den hårdvaran med Neo får man en ÄNNU snabbare konsol?

Skrivet av sealjo:

Skulle det här innebära att PS VR inte uppgraderar vanliga PS4 utan att det behövs en Neo för att kunna köra allt så faller ju ett av de största argumenten för konsollen (utöver priset), att ha en hårdvara som är framtidssäkrad tills nästa generation släpps. Till PCn räknar jag med att byta ut komponenter då och då, ska Sony börja med samma skit för PS4 eller kommer äldre konsoller kunna "uppgraderas"?

Playstation VR är väl bara till för just VR-spel? Var har ni fått för er att PS VR ska boosta prestandan i vanliga spel? PS4 vanilj blir inte obsolet, alla framtida PS4-spel kommer fortfarande fungera på den. Så den är fortfarande lika framtidssäker som om inte Neo hade kommit.

Skrivet av Pepsin:

I princip hade vi ju redan kunnat fått detta "fundamentalt annorlunda" spel redan imorgon (bokstavligen, PC-versionen släpps imorgon kväll). Sean Murray beskriver det ungefär som detta är helt omöjligt i dagsläget och det krävs PS4 Neo för att göra detta underverk möjligt. Hade hoppats på en del valmöjligheter i PC-versionen för att förbättra kvaliteten med tätare växtlighet, högre visningsavstånd o.s.v. men så lär det inte bli. Det skulle ju få PS4 att verka dåligt. Synd att de sålt ut så fullständigt till Sony.

Å andra sidan kanske spelet inte hade blivit av utan Sonys inblandning.

Skrivet av Yomster:

Vanliga PS4 kommer kunna köra PSVR fast PS4 Neo kommer så klart göra det bättre.
Så det argumentet för spelkonsolen (som jag själv aldrig hört eller tänkt på) att den är "framtidssäkrad" tills nästa generation släpps kvarstår.
I det stora hela tycker jag det är bra att de släpper snabbare spelkonsoler mid-gen så minskas risken att PC-spelen hålls tillbaka av föråldrad hårdvara.

Det är främst PC som håller tillbaka PC-spel.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Undrar hur pöbeln motiverar att man måste köpa en helt ny Playstation 4.5 för att klara av sina 30fps

Sony har haft lite eller noll att säga till om i spelets utveckling. De är 15 personer som jobbar på No mans sky.

Spelet håller ju stabilt 30fps på ps4, förstår inte vad ni dillar över?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

"For our game, it´s procedurally generated. So more powerful hardware doesn´t just mean upgraded textures or higher framerate. It means we can fundamentally change the experience. [..] With more powerful hardware, we can have more trees, more leafs on those trees. The density or immersion of worlds, or new types of worlds could exist."

Eh. vilket exempel. Hur många spel mångdubblerar inte träd och lövverk om man drar upp reglarna i grafikinställningarna?

Får mig att undra.. baserat på det uttalandet genererar konsolen/datorn världen du besöker? Om jag besöker någon annans värld som deras Neokonsol skapat, kommer den lagga på min slow-konsol?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv

Jag ser två problem här, det ena är att man är farligt nära att börja ge olika upplevelser på PS4 och Neo. En sak om spelet är likadant men ger högre FPS/bättre flyt på Neo. Men börjar man ändra på saker i spelet så kan det tas emot illa.

Det andra är att de är farligt nära att lova nya saker. Med tanke på kontroverserna kring tillbakadragandet av multiplayer så borde de nog ligga rätt lågt.

Blir spännande att se hur PC-utgåvan presterar och fungerar, vi vet trots allt väldigt lite om den trots att det bara är ganska precis ett dygn kvar till lanseringen.

Skrivet av gurkburk92:

Sony har haft lite eller noll att säga till om i spelets utveckling. De är 15 personer som jobbar på No mans sky.

Spelet håller ju stabilt 30fps på ps4, förstår inte vad ni dillar över?

Skickades från m.sweclockers.com

Hello Games är täta med Sony och No Mans Sky var länge en helt PS4-exklusiv titel. Så Sony har haft en hel del att säga till om troligen.

Digital Foundry håller inte med om stabil FPS på 30 dock:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-no-mans...

Permalänk
Medlem

Med frame drops ner till 13 FPS så känns det inte särskilt optimerat. Grafiken tycks ha fått sig en mindre nedgradering dessutom, så mest troligt har deras fokus legat på PC och Neo.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Härligt! Sådant här vill jag se mer av. Så mycket segmentering som möjligt så att folk köper Neo istället för att klamra sig fast vid gamla PS4.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Framedrops under ett visst tillfälle, vilket är det ända (har ännu inte själv haft anledning att göra/orsaka det) klassar jag inte som ett problem.

Under vanlig spelgång så sker aldrig fps drops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

PC-versionen av NMS blir nog bra mycket bättre än PS4:an. Har följt spelet sen 2013 och det är mycket missuppfattningar här i tråden ser jag. NMS har aldrig varit PS-exklusivt, det är bara att de dröjde lite med att bekräfta PC-versionen, demos som har körts genom åren har körts på PC men med PS4-kontroll och spelet är i grunden utvecklat med PC som plattform. HG har en bra relation med Sony, vad de i princip har gjort är att ge Sony en tidsbegränsad "console exclusive" (= dröjer innan det ev. kommer till Xbox) i utbyte mot att Sony gav dom marknadsföring.

Permalänk

"Ni kommer inte TRO vad som händer när man spelar spelet på en PC, prestanda chock!"

Känner att säga att bättre specs = bättre prestanda är väldigt uppenbart och jag ser inte grejen med det. Dock så tror jag inte prestanda eller bättre visuella effekter kommer hjälpa ett mediokert spel som inte är värt sitt höga pris.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Känner mig riktigt tveksam att köpa för tillfället. Recensionerna verkar väldigt blandade med negativa omdömen.. Kanske får ge det några månader innan det ens är värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

En grej jag undrar, Playstation VR skulle komma med extra hårdvara för att utöka prestandan för standard PS4.

Du får nog läsa på lite om vad Processor Unit gör till PS VR...

Förutsatt att Neo inte har en PU inbyggd, vilket inte är så troligt, så är PU precis lika nödvändig för Neo som den är för Bas-PS4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@headphone.ninja

Skrivet av ipac:

Du får nog läsa på lite om vad Processor Unit gör till PS VR...

Info : http://www.polygon.com/2016/3/16/11247288/playstation-vr-proc...

Permalänk
Medlem

Perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av headphone.ninja:

En grej jag undrar, Playstation VR skulle komma med extra hårdvara för att utöka prestandan för standard PS4. Kommer man med denna hårdvara hamna i samma liga som Neo? Eller om man plussar ihop den hårdvaran med Neo får man en ÄNNU snabbare konsol?

Nej det var bara ett väldigt dåligt grundat rykte baserat på önsketänkande. Sony sa att det skulle komma med en extern låda till PS VR vilket vissa gissade innebar mer prestanda vilket inte riktigt är möjligt då PS4 saknar externa bussar för att koppla in en extern processor av något slag. Den externa lådan är i praktiken bara kabelhantering och HDMI-spliter. Den gör så att du kan visa bild både i PS VR-headsetet och på en TV samtidigt genom att lådan tar bilden för ena ögat, rätar ut den igen och skickar den till en HDMI-port där du kan koppla in TVn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

PC-versionen av NMS blir nog bra mycket bättre än PS4:an. Har följt spelet sen 2013 och det är mycket missuppfattningar här i tråden ser jag. NMS har aldrig varit PS-exklusivt, det är bara att de dröjde lite med att bekräfta PC-versionen, demos som har körts genom åren har körts på PC men med PS4-kontroll och spelet är i grunden utvecklat med PC som plattform. HG har en bra relation med Sony, vad de i princip har gjort är att ge Sony en tidsbegränsad "console exclusive" (= dröjer innan det ev. kommer till Xbox) i utbyte mot att Sony gav dom marknadsföring.

Spelet började visserligen som ett PC-spel, men frågan är hur mycket PC-spel som återstår nu när fokus varit på PS4 under flera år. Av Seans AMA på Reddit får man uppfattningen att de i princip började jobba på PC-versionen igen den här veckan och kämpar för att ens få den klar till idag. Så frågan är hur mycket tid de har för extra funktioner o.s.v. annat än att bara se till att spelet fungerar med alla vanliga grafikkort utan att krascha...

Men vi får vänta och se. Partnerskapet med Sony verkar helt klart begränsa vad de får säga om PC-versionen. Annars skulle ju Sean ha skrutit mer om hur PC-versionen tillåter högre FOV, bättre kvalitet o.s.v. Men även om han inte får prata om det är det såklart möjligt att PC-versionen är mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD