Koppla dator, xbox, appletv etc direkt till användarnoden?

Permalänk
Medlem

Koppla dator, xbox, appletv etc direkt till användarnoden?

Hej! Vi kommer att få fiber 100/10 inom kort och jag har förberett med en ny fin router, Asus RT-N66U. Men om man verkligen vill maxa sitt nät med så lite förluster som möjligt, går det att koppla in exempelvis en Xbox direkt i användarnoden (tror jag den kallas)? Alltså den dosa där fibern kommer in. Det finns 8 uttag direkt i den (men man kan ha max 3 IP-adresser från leverantören så det kanske inte går att använda alla 8?). Eller kommer den att bli helt oskyddad då för intrång, skadlig kod etc?

Permalänk
Medlem

Koppla in allt via routern, den skapar ett eget nätverk för alla enheter kopplade till den med resultatet att alla enhter kommer åt internet men du utnyttjar bara en av dina tre ip-adresser.

Skyddet blir sämre om du kopplar in grejerna direkt mot nätet.
Använd en kabel till så många enheter du kan då det är det viktigaste för maximal prestanda.
Använd 5Ghz nätet för dina trådlösa enheter.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir en otroligt liten prestandaskillnad om du har en vettig router så du ska inte förvänta dig nån märkbar skillnad genom att inte använda en router, 100 Mbit är inget problem för någon router idag utan de enklaste modellerna brukar orka med kring 300 Mbit routande.
Du kanske tjänar 0,05 ms i latens men i övrigt kommer inget att bli bättre utan en router.
Att switchen har flera uttag är nog främst för att den är tänkt att användas för att separera vlan för olika tjänster, data, tv och tele går på olika vlan och kommer ut på varsin port.
3 ipnummer kan vara bra om du ska sätta upp nån typ av server men annars bör du ansluta på normalt sätt med alla datorer på lansidan av en normal router så att de inte använder en publik ip om de inte verkligen måste ha en, det är framförallt en säkerhetsfråga och det är bara dumt att exponera en dator i onödan mot internet i onödan så "spara" 2 ip tills du verkligen behöver dem för serverbruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Då kör jag allt genom routern... eftersom både xboxen och min apple-tv står i samma hylla som routern så kan jag ju enkelt köra dem trådat till routern om det blir någon skillnad mot trådlöst? Eller trådlöst kanske är så bra idag att det inte heller spelar någon roll?

Jag tror inte vi i familjen har någon speciellt krävande användning, men jag brukar exempelvis hyra film ibland via apple-tvn och med mitt nuvarande bredband (ca 7-8 mbit uppmätt hastighet) så har den buffrat ibland och varit lite seg i starten... så det skulle ju vara fint att få fart på filmerna. Speciellt om barnen samtidigt använder internet så har det blivit segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolbackx:

Tack för svar! Då kör jag allt genom routern... eftersom både xboxen och min apple-tv står i samma hylla som routern så kan jag ju enkelt köra dem trådat till routern om det blir någon skillnad mot trådlöst? Eller trådlöst kanske är så bra idag att det inte heller spelar någon roll?

Jag tror inte vi i familjen har någon speciellt krävande användning, men jag brukar exempelvis hyra film ibland via apple-tvn och med mitt nuvarande bredband (ca 7-8 mbit uppmätt hastighet) så har den buffrat ibland och varit lite seg i starten... så det skulle ju vara fint att få fart på filmerna. Speciellt om barnen samtidigt använder internet så har det blivit segt.

Kör så mycket du kan med kabel! Visserligen är wifi hyfsat bra nuförtiden, men det är bra att hålla nere antalet enheter som kör wifi!

Permalänk
Rekordmedlem

Undvik wifi så långt det går för det är en nödlösning som bör reserveras för saker som telefoner och surfplattor, allt som har med stora filöverföringar, video och spelande att göra bör köras via kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det man sällan tänker på när det gäller trådlöst är det mrqaffe är inne på. En trådlös anslutning kan inte som en switch skicka ut broadcast och multicast till flera enheter i taget. Den får skicka till var och en som är ansluten i tur och ordning. Ju fler saker som finns på det trådlösa nätet, desto fler paket alltså.
Sedan kan en switch (eller switchportarna på en router) prata parallellt med flera enheter i och med att den kör i full duplex. Däremot kan en accesspunkt/router via trådlöst endast köra en kommunikation i taget. (Nja, med multimimo som kommer snart stämmer det inte riktigt, men vi är inte där ännu. Då kan det två eller tre enheter faktiskt prata samtidigt).

Lägg därtill att accesspunkten per band (2.4GHz och 5GHz) pratar i en standard så den låses till den som klarar lägst hastighet. Gamla telefoner, plattor eller datorer kan genom sin blotta närvaro därmed minska hastigheten för allting annat.

Så det är den långa varianten varför mrqaffe har fullständigt rätt i sitt inlägg.