No Man's Sky - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavling:

Har köpt spelet men kan inte installera?

Jag vet att du fått svar på din fråga men ville bara förtydliga att spelet kommer att släppas klockan 19:00 Svensk tid på både GOG och Steam

Skrivet av Shudnawz:

Nördgenen tog över. Jag har förbokat med 4h kvar till lansering. Öl ikväll och några timmar framför datorn, så får vi se om det var ett bra infall eller inte.

Haha, sista minuten! Låter ändå som att det kan bli en härlig kväll. Själv har man en Marabou redo*

*Blev faktiskt som så att jag bokade-om spelet till slut, men denna gång på Steam av diverse anledningar. Hoppas innerligt att jag inte ska behöva göra ett refund, om det ens går...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Enligt honom ja Nej men allvarligt, vad spelet går ut på och vad man gör har aldrig varit ett mysterium. På deras hemsida och överallt i intervjuer osv. har det tydligt klargjorts att spelet handlar om att utforska, överleva, "tradea" och slåss. Hur pass kul allt detta blir styr man över själv eftersom spelet trots allt inte har några uppdrag eller dylikt. Det enda mål man ges är att nå centrumet, vilket man inte alls behöver göra eller ens tänka på.

Jag håller hoppet vid liv och tror på en bra launch på PC imorgon. Att de sagt att spelet kommer att uppdateras och tas om hand om är ett gott tecken.

Tydligen ska ju spelmekaniken bakom utforska/överleva/trada/slåss inte vara speciellt bra så det begränsar ju "kul faktorn" , enligt många så förstör det spelet, enligt vissa lite grann, enligt några få inte alls. Förhoppningsvis patchas mycket av det då dom reviews som har postats "av användare ändå stödjer det negativa

Permalänk
Lego Master

@H4tten:
Självklart har jag en Marabou mjölkchoklad med Dajm i skafferiet. Synd att jag inte har fått ordning på min Twitch-kanal, annars kunde jag livesänt hela spektaklet. XD

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nördgenen tog över. Jag har förbokat med 4h kvar till lansering. Öl ikväll och några timmar framför datorn, så får vi se om det var ett bra infall eller inte.

Hälften vunnet redan innan då i alla fall ju...

Permalänk
Medlem

Tror att det kan blir bra det här, men man ska nog hoppa av hypetåget och släppa förväntningarna lite.

Förhoppningsvis skadas inte spelets rykte alltför mycket av arga fanboys som har förväntat sig ett AAA-spel i miljardklassen.

Jag kommer nog inte spela det förens om ett år eller dylikt, när buggarna är fixade och spelet expanderats åt rätt håll med feedback från kunniga spelare.

Permalänk

Det enda man gjorde i Mass Effect var ju att grinda, samla material från planeter via scanning och levla. Nä, men jag antar att spel idag blir lite till vad man gör dem. Det verkar som att HG inte lagt sig ned för att sova utan fortsätter att koda, kolla bara på "zero day-patchen" som kom. Fler storymodes, likt DLC's i stil med, åk till punkt X i galax Y och rädda ett team som kraschat osv. Finns mycket potential i världen de byggt upp. Kommer nog tanka ned klockan 19.00 och lägga ett par valium i frugans måltidsdryck ikväll i vilket fall...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Kristoffer:

Det enda man gjorde i Mass Effect var ju att grinda, samla material från planeter via scanning och levla. Nä, men jag antar att spel idag blir lite till vad man gör dem. Det verkar som att HG inte lagt sig ned för att sova utan fortsätter att koda, kolla bara på "zero day-patchen" som kom. Fler storymodes, likt DLC's i stil med, åk till punkt X i galax Y och rädda ett team som kraschat osv. Finns mycket potential i världen de byggt upp. Kommer nog tanka ned klockan 19.00 och lägga ett par valium i frugans måltidsdryck ikväll i vilket fall...

Jag gjorde inget av det. Kommer inte ens ihåg att jag samlade material i Mass Effect.
I detta är det obligatoriskt för ditt skepp och din suit måste konstant hållas aktiv.. varje gång du drar din Hyperdrive och stannar vid en planet så måste du återigen fylla på... och det är aldrig något nytt man gör, utan samma skit med lasern om och om igen.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Lego Master

@Lothbrok:
Känns som att det blir vad man gör det till. Du har ju faktiskt möjligheten att stanna på en viss planet rätt länge, utforska alla grottor, hitta alla artefakter och namnge alla arter innan du drar vidare. Ingen som tvingar dig att bara stressåka genom rymden med stopp bara för att tanka. Inte så jag kommer spela åtminstone.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Jag gjorde inget av det. Kommer inte ens ihåg att jag samlade material i Mass Effect.
I detta är det obligatoriskt för ditt skepp och din suit måste konstant hållas aktiv.. varje gång du drar din Hyperdrive och stannar vid en planet så måste du återigen fylla på... och det är aldrig något nytt man gör, utan samma skit med lasern om och om igen.

Haha, jo jag har sett vad det går ut på. Är du asless på det eller har du hittat några andra kvaliteer som håller dig kvar? Mass effect samlade jag mer material än vad som behövdes, men man är lite av en 100%-are, blir nog svårt i NMS dock...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Lothbrok:
Känns som att det blir vad man gör det till. Du har ju faktiskt möjligheten att stanna på en viss planet rätt länge, utforska alla grottor, hitta alla artefakter och namnge alla arter innan du drar vidare. Ingen som tvingar dig att bara stressåka genom rymden med stopp bara för att tanka. Inte så jag kommer spela åtminstone.

Tydligen så ser alla planeter ungefär likadana ut "med mindre skillnader". Hela planeten ser helt likadan ut också inga biomer/annorlunda miljöer. Har man sett en har man sett allt
Då kvarstår samlingsaspekten "gotta catch/find em all" vilket snabbt blir träligt efter planet 20, jag tror i slutändan att det är ta sig till mittpunkten och bortse från allt annat som gäller / eller utforska "lite grann och inte stanna någonstans någon längre stund" alltså tankstopp och mina ett överflöd av resurser som tydligen finns överallt för att ta sig vidare
Spelet i min mening verkar alltså brista i survival, crafting, exporation, fighting, får hoppas att storyn är good enough för att man vill ta sig till mittpunkten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

@Lothbrok:
Känns som att det blir vad man gör det till. Du har ju faktiskt möjligheten att stanna på en viss planet rätt länge, utforska alla grottor, hitta alla artefakter och namnge alla arter innan du drar vidare. Ingen som tvingar dig att bara stressåka genom rymden med stopp bara för att tanka. Inte så jag kommer spela åtminstone.

Ja, fast alla planeter är i stort sett likadana, det enda som skiljer är ju utseende och miljö samt dess "invånare" dvs olika spacedeers osv.

Så det är ju inte så mycket utforskande efter de första tre planeterna.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det enda man gjorde i Mass Effect var ju att grinda, samla material från planeter via scanning och levla. Nä, men jag antar att spel idag blir lite till vad man gör dem. Det verkar som att HG inte lagt sig ned för att sova utan fortsätter att koda, kolla bara på "zero day-patchen" som kom. Fler storymodes, likt DLC's i stil med, åk till punkt X i galax Y och rädda ett team som kraschat osv. Finns mycket potential i världen de byggt upp. Kommer nog tanka ned klockan 19.00 och lägga ett par valium i frugans måltidsdryck ikväll i vilket fall...

ooo mass effect , bästa rymd såp operan ever, grindingen sket jag nog i lite grann storyn var extremt bra funderar på att köra om trilogin någon gång. Men det är nog en once in a lifetime experience spelmekaniken var ju inte super

Tror att no man's sky saknar alla bra saker från mass effect och har kvar grindingen tyvärr men det återstår ju att se. Hoppas att det blir bättre än vad jag tror, kommer att vänta någon månad innan jag köper det

Permalänk
Medlem

Grafikinställningar på PC m.m http://www.geforce.com/whats-new/articles/no-mans-sky-pc-grap...

ser riktigt nice ut

Permalänk

Satan vad jag ångrar att jag skaffade mig ett xbox. Först kommer NMS ut och sen kommer Horizon Zero Dawn ut till pc/ps4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmabra:

Ja, sjyst att man kan välja olika FOV till fots och i rymdskepp. Jag ser att man kan ställa in keybinds också och att det står ON_FOOT på skärmdumpen. Det innebär att man borde kunna ha separata keybinds på land och i rymden. Vill ju använda min HOTAS i rymden och mus/tangentbord på marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmabra:

Gött med FOVen där... vad ligger den på ps4, 45?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmabra:

Såg faktiskt riktigt bra ut, nu är hoppet uppe 2h kvar!

Skrivet av Swennis:

Gött med FOVen där... vad ligger den på ps4, 45?!

Japp, vad jag vet är den 45 på PS4.

Och jag måste bara säga att detta 4k screenshot från PC ser underbart ut!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Lego Master
Skrivet av H4tten:

Såg faktiskt riktigt bra ut, nu är hoppet uppe 2h kvar!

Japp, vad jag vet är den 45 på PS4.

Och jag måste bara säga att detta 4k screenshot från PC ser underbart ut!
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/images/no-mans-sky/no-mans-sky-4k-geforce-com-pc-screenshot-001.jpg

Rymden är nog den visuella aspekten av spelet jag är mest tveksam till... Det ser ut som hela rymden är full med gas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Rymden är nog den visuella aspekten av spelet jag är mest tveksam till... Det ser ut som hela rymden är full med gas.

Skickades från m.sweclockers.com

Well, it kind of is.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Rymden är nog den visuella aspekten av spelet jag är mest tveksam till... Det ser ut som hela rymden är full med gas.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt ser färgglatt ut i spelet.

Skrivet av The Kristoffer:

Well, it kind of is.

Jo om man kanske befinner sig i en nebula men annars är det ju svart.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag förbokade men har mina tvivel om spelet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Var lite intresserad, men blir ev. möjligen någon rea i framtiden. Veckan som de senarelade PC-versionen har gjort att jag kollat på Twitch och sedan tappat sugen. Begriper inte varför spelet ska vara så dyrt, men men... dom räknar väl med att konsumenterna är beredda att betala.

Baserat på erfarenheterna därifrån kommer man att ha kul första dagen och upptäcka saker, för att sedan bli besatt av att uppgradera till bästa vapnen och rymdskeppen, viket leder till att man grindar samma planet hela tiden där dyra resurser finns. Fungerar väl dessutom så att lämnar man planeten kan man åka tillbaka igen eftersom allt respawnar.

Permalänk
Medlem

Köpte spelet nyss i hopp om att det blir en långsiktig investering. Man kanske spelar lite nu och sen tar fram det igen om ett halvår när spelet har utvecklats lite mer mer material.

Nu kan man ladda ner det. 2,6 gb

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Mattecoach

Spelet kraschar direkt vid start, kommer inte ens till menyn....

Permalänk
Medlem

Tycker inte FOVen verkar göra så stor skillnad? Samt att FPS:en verkar något ojämn och grafiken är i princip samma som på PS4.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

nån mer än jag som inte kan ändra nånting i grafikinställningarna?

Edit: Ehmm... tydligen så verkar inte spelet regga mina tryck. Testade Quit to desktop och jag får ljud och "blink" men inget händer. Jei!

Edit 2: Man är tydligen tvungen till att hålla ner knappen.... så logiskt...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Jag får ut cirka 35FPS som dippar ner till under 10 ibland.... Överklockad 4790k med överklockat 970, 16GB Ram. Kan väl inte stämma?! Vad f-n är fel?

1080p och ställde allt på medium liksom...

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Får också riktigt dålig fps, och grafiken är inget vidaere. Med allt på högsta ser det fortfarande ganska dåligt ut, och fov gör inte så stor skillnad som någon ovan mig skrev. Inga tutorials heller. Tyvärr verkar spelet väldigt ofärdigt, känns som något som borde vara i early-acces :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morganF:

Får också riktigt dålig fps, och grafiken är inget vidaere. Med allt på högsta ser det fortfarande ganska dåligt ut, och fov gör inte så stor skillnad som någon ovan mig skrev. Inga tutorials heller. Tyvärr verkar spelet väldigt ofärdigt, känns som något som borde vara i early-acces :/

Tutorial? For what? Skjut med din pryl, kolla vad du får och använd på det som går. Där har du en tutorial.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett återköp på steam.

Min dealbreakers:
*Ingen loadingbar när man loggar in
*Måste hålla inne knappen för att klicka på saker. Även i grafikmenyerna.
Tog mig 10 min innan jag fattade att du var tvungen att hålla inne musknappen i 1s för att
något ska hända.
*Låst till 30fps när jag startade spelet. Varför inte satt till MAX?
*Perspektivet du har skapar känslan att karaktären är 1.2m hög.
*Var inte särskillt snyggt även på MAX inställningar
*Fick en övergripande känsla av Early access spel

Känns som det vore värt 14.99 euro på steam. inte 60.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro