Permalänk
Medlem

Köpråd bil

Hej

Är på jakt efter en ny bil och valet står mellan dessa tre bilar: Toyota Avensis, Mazda 6 eller VW Golf. Behöver lite råd om hur jag ska gå tillväga. Har en budget på max 110k och bilen ska inte ha kört mer än 8000 mil samt ska vara mellan årsmodell 2010 (2011)-2016.

Toyota Avensis kombi är bra och driftsäker men dyr, det är egentligen den bil jag vill ha men har svårt att hitta en som matchar min budget som inte är sönderkörd eller har dåliga däck.

Mazda 6 kombi är vad jag läst en riktig pigg bil, bra motor dock en aning tråkig interiör vilket man kan leva med. Problemet ligger i att den rostar, har läst att Mazda 6 är ökänd för att rosta och om bilen inte har rostskyddsbehandlas så uppvisas rost redan efter ett par år. Om jag förstått det hela rätt så lämnar Mazda 12 år garanti på rost och att de är ganska bra på att hålla det löftet

Sist men inte minst är VW Golf kombi, läst att TSI motorerna har problem med kamkedjan http://teknikensvarld.se/varning-kop...-motor-185407/

Är inte speciellt sugen på att få problem med en ny bil. Vilka modeller ska man leta efter? Är det enbart TSi motorerna som lider av detta problem eller är det vanligt? Läst att man har gått över till kamrem istället för kamkedja för att lösa problemet.

Är tacksam för råd. Bilen ska vara bensin och manuell samt enbart kombi/sedan (helst kombi)

Några som jag tittar på är https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_6_Kombi_2_0_155hk_Lagm...

Dock så är jag rädd att problemet med växellådan uppkommer igen

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_2_0_Kombi__71...

Vägrar gå ner i pris, både sommar och vinterdäck är i dåligt skick och behöver bytas ut

https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_Var_TSI122_M...

Tsi modell (?) eventuellt problem i framtiden med kamkedjan

Sneglar även på Opel Insigna

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Inaktiv

@underwatch: VW bytte till kamrem från kedja när Golf 7 lanserades dvs från -13 årsmodell, så jag tror inte att bilen du länkade till har det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

@underwatch: VW bytte till kamrem från kedja när Golf 7 lanserades dvs från -13 årsmodell, så jag tror inte att bilen du länkade till har det

Fast den jag länkade till är årsmodell 2011

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Kia ceed diesel, 5-7000mil.
under 100k. ungefär 2års garantitid kvar.

Finns en drös på blocket.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/malmo/Honda_Accord_2_0_Tourer_156hk_24...

Japansk motor kvalitet, och go att köra samt bensin snål.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

@underwatch: Mazda 6:an du länkade, där växellådan är utbytt pga problem och kunden fick en helt ny växellåda på garanti så är risken väldigt liten att något sådant skulle hända igen.
Har du pratat med personen som äger bilen om när växellådan är byt osv?
Bättre att prata med personen och fråga ut, ta regnumret och åkt till en auktoriserad Mazda verkstad och be dom kolla upp bilen om vad exakt som är gjort sedan bilen köptes.

Det bäst är bara att åka runt, kolla, provköra och klämma på grejerna.
Problemfritt bilägande hade ju varit underbart om man hade lyckats få någon gång, men det är la som att hitta en nål i en höstack..

En trevlig och bra bil har du här, https://www.blocket.se/malmo/Kia_Cee__d_1_6_GDI_KOMBI_6833410...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av underwatch:

Fast den jag länkade till är årsmodell 2011

Skickades från m.sweclockers.com

Precis den har kedjan. Det var främst 1.4 tsi motorn som drabbades, så undvik den om det inte är en från 2013 eller nyare
Mazda vet jag har förbättrat rostskyddet i flera omgångar från när den kom, -05, -11, -12.
Hur bra en -10 är jämfört med andra bilar kan jag inte svara på dock. Du kan väl åka och titta på bilen och undersöka rostskador om den inte är för långt bort, och sedan lägga några tusen på ett extra rostskydd om den är i fint skick.
Skulle själv inte köpa en Mazda dock om den inte var ganska ny pga rostskyddet. Beror också på var man bor i vår avlånga land.
En norrlandskörd bil brukar ha betydligt mindre rost pga av dom inte saltar vägarna lika mycket

Permalänk
Medlem

Min röst är på toyotan, efter att ha kört vw några år så köper ja inte en till. Helt ok att köra med, men kvaliten på vw är värkar sämre än deras rykte.

Samt skulle också köpa från firma före privat. Fast dom är rätt nya kan dolda fel förekomma. Och med firma kommer dom emot med 50%.

på min golf måste dubbelmassasvänghjulet bytas efter jag köpte den. Det var nått som inte hördes innifrån bilen då jag testkörde, eller då motorn blev varm. var körd 130.000km med dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Kia ceed diesel, 5-7000mil.
under 100k. ungefär 2års garantitid kvar.

Finns en drös på blocket.

Är inte ett stort fan av Kia om jag ska vara helt ärlig så jag skippar Kia helt och hållet, tack för tipset ändå

Skrivet av macbang:

https://www.blocket.se/malmo/Honda_Accord_2_0_Tourer_156hk_24...

Japansk motor kvalitet, och go att köra samt bensin snål.

Skrivet av andreasa64:

@underwatch: Mazda 6:an du länkade, där växellådan är utbytt pga problem och kunden fick en helt ny växellåda på garanti så är risken väldigt liten att något sådant skulle hända igen.
Har du pratat med personen som äger bilen om när växellådan är byt osv?
Bättre att prata med personen och fråga ut, ta regnumret och åkt till en auktoriserad Mazda verkstad och be dom kolla upp bilen om vad exakt som är gjort sedan bilen köptes.

Det bäst är bara att åka runt, kolla, provköra och klämma på grejerna.
Problemfritt bilägande hade ju varit underbart om man hade lyckats få någon gång, men det är la som att hitta en nål i en höstack..

En trevlig och bra bil har du här, https://www.blocket.se/malmo/Kia_Cee__d_1_6_GDI_KOMBI_6833410...

Hört mycket gott om Honda, dock svårt att hitta de men du verkar vara bättre än mig på att leta :p, synd bara att färgen är fel men det kan man leva med. Något speciellt man ska tänka på när man tittar på Honda bilar? Har de också lika mycket problem med rost som Mazda? Verkar inte följa med några vinterdäck enligt annonsen så där ska man lägga till 10-15k extra för fälgar+däck så de måste gå ner en del för att det ska vara intressant för mig. Ska höra med företaget, tack för tipset

Skrivet av anon179202:

Precis den har kedjan. Det var främst 1.4 tsi motorn som drabbades, så undvik den om det inte är en från 2013 eller nyare
Mazda vet jag har förbättrat rostskyddet i flera omgångar från när den kom, -05, -11, -12.
Hur bra en -10 är jämfört med andra bilar kan jag inte svara på dock. Du kan väl åka och titta på bilen och undersöka rostskador om den inte är för långt bort, och sedan lägga några tusen på ett extra rostskydd om den är i fint skick.
Skulle själv inte köpa en Mazda dock om den inte var ganska ny pga rostskyddet. Beror också på var man bor i vår avlånga land.
En norrlandskörd bil brukar ha betydligt mindre rost pga av dom inte saltar vägarna lika mycket

Bor i närheten av Stockholm, har hört med personen i fråga och den har inte rostskyddsbehandlats. Växellådan fick bytas ut pga läckage i packningarna. Ska undvika VW så den kryssar jag bort.

Skrivet av kettu92:

Min röst är på toyotan, efter att ha kört vw några år så köper ja inte en till. Helt ok att köra med, men kvaliten på vw är värkar sämre än deras rykte.

Samt skulle också köpa från firma före privat. Fast dom är rätt nya kan dolda fel förekomma. Och med firma kommer dom emot med 50%.

på min golf måste dubbelmassasvänghjulet bytas efter jag köpte den. Det var nått som inte hördes innifrån bilen då jag testkörde, eller då motorn blev varm. var körd 130.000km med dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen så är det toyota avensis jag siktar på men de är så dyra och folk vägrar gå ner i pris

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

@underwatch: Mazda 6:an du länkade, där växellådan är utbytt pga problem och kunden fick en helt ny växellåda på garanti så är risken väldigt liten att något sådant skulle hända igen.
Har du pratat med personen som äger bilen om när växellådan är byt osv?
Bättre att prata med personen och fråga ut, ta regnumret och åkt till en auktoriserad Mazda verkstad och be dom kolla upp bilen om vad exakt som är gjort sedan bilen köptes.

Det bäst är bara att åka runt, kolla, provköra och klämma på grejerna.
Problemfritt bilägande hade ju varit underbart om man hade lyckats få någon gång, men det är la som att hitta en nål i en höstack..

En trevlig och bra bil har du här, https://www.blocket.se/malmo/Kia_Cee__d_1_6_GDI_KOMBI_6833410...

Kan man maila och fråga en auktoriserad verkstad vad som har gjorts med bilen sedan den köptes om man har reg.nr eller lämnar de inte ut sådan information?

Har även sett att det finns andra Mazda bilar där man bl.a får med bose högtalar och bluetooth, är det någon extra tillval man får göra när man köper bilen?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kan man maila och fråga en auktoriserad verkstad vad som har gjorts med bilen sedan den köptes om man har reg.nr eller lämnar de inte ut sådan information?

Har även sett att det finns andra Mazda bilar där man bl.a får med bose högtalar och bluetooth, är det någon extra tillval man får göra när man köper bilen?

Kan man göra, mest för att se så att alla servicar är gjorda och ifall något annat är gjort som t.ex växellådan på den bilen.
Du kan även slå bilen på www.carfax.se om du skulle vilja göra det, där får man fram alla information om bilen också.

Det är tillval man gör när man köper bilen, oftast grejer som inte går att eftermontera.
Men ibland kan det gå att eftermontera t.ex bluetooth om bilen skulle sakna det eller lösa det på annat sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av underwatch:

Är inte ett stort fan av Kia om jag ska vara helt ärlig så jag skippar Kia helt och hållet, tack för tipset ändå

Hört mycket gott om Honda, dock svårt att hitta de men du verkar vara bättre än mig på att leta :p, synd bara att färgen är fel men det kan man leva med. Något speciellt man ska tänka på när man tittar på Honda bilar? Har de också lika mycket problem med rost som Mazda? Verkar inte följa med några vinterdäck enligt annonsen så där ska man lägga till 10-15k extra för fälgar+däck så de måste gå ner en del för att det ska vara intressant för mig. Ska höra med företaget, tack för tipset

Bor i närheten av Stockholm, har hört med personen i fråga och den har inte rostskyddsbehandlats. Växellådan fick bytas ut pga läckage i packningarna. Ska undvika VW så den kryssar jag bort.

Egentligen så är det toyota avensis jag siktar på men de är så dyra och folk vägrar gå ner i pris

Corolla Verso är väl lite billigare. denna för 89.000:- på 87000 km
Bepema Trading AB verkar vara en ok bilfirma
http://gulasidorna.eniro.se/f/bepema-trading-ab:4016715#reviews
http://www.bepema.com/Begagnat.aspx

Permalänk
Medlem

Kollar själv på en ny bil med typ samma krav du har. Honda Accord ligger då mycket bra till. Jäkligt bra bilar!

Subaru har jag inte hört så mycket negativt om, och kan du pruta lite kanske denna kan vara något? Finns säkert billigare med
http://www.blocket.se/vi/68190774.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tidiga subaru dieslar ska du undvika, har hört att de har haft problem med oljetryck som gjort att vevaxellagret blivit dålig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Kollar själv på en ny bil med typ samma krav du har. Honda Accord ligger då mycket bra till. Jäkligt bra bilar!

Subaru har jag inte hört så mycket negativt om, och kan du pruta lite kanske denna kan vara något? Finns säkert billigare med
http://www.blocket.se/vi/68190774.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Bor du i närheten av Malmö så får du jättegärna åka förbi och kika på den här Honda, bor själv alldeles för långt bort https://m.blocket.se/malmo/Honda_Accord_2_0_Tourer_156hk_24_M...

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Ändra rubriken på tråden till beg bil istället för ny. Vill man ha en bil som håller länge ska man köpa japanskt som tex Toyota.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Glömde fråga, har Mazda kamrem eller kamkedja?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Lurig kombination du söker, bensin och kombi. Inte populärt hos Svensson, man vill (ville) ha diesel. Helst med automat.

Mazda 6 med 2.0-bensinaren ska ha en L-motor med kedja.

Observera att rostkskyddsgarantin hos Mazda och alla andra tillverkare inte är värt pappret det är skrivet på. Gäller enbart på genomrostning inifrån, något som aldrig sker i verkligheten. Man kommer alltid peka på externa faktorer, som stenskott. Mazdas bilar är uselt skyddade från fabrik, men man rättade delvis till detta med behandling i svensk importhamn. Vill du ha en bil konstruerad för att motstå rost från grunden (inåtvända skarvar etc) ska du köpa en Renault. De senare modellerna med små bensinturbomotorer är riktigt roliga att köra, tyvärr får du dras med en hel del andra "roliga" franska lösningar, som att knappen för farthållaren sitter bakom handbromsen och att det inte går att byta lampor utan att montera ner bilen i sina beståndsdelar.

Räkna inte bort koreanerna, de gör finfina bilar även om det kommer vara mycket svårt för dig att hitta bensinare eftersom de sålt nästan uteslutande diesel i Sverige.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför du tvunget ska ha en bensindriven? Är det så att du endast ska köra inne i stan förstår jag dig eftersom partikelfilter osv inte är så bra kompis med den typen av körning i en dieselbil men annars borde väl en dieselbil funka bra? Ska du dra släp är dem ju också väldigt praktiska. Har själv en Kia Ceed 2010 SW som hade gått 10200 mil och den har jag haft sedan december 2014. Har nu rullat snart 14000 mil och det enda jag gjort med den är service hos aukt verkstad för att bibehålla min nybilsgaranti och på den har jag tills nu bytt två däck då jag fick 8 stycken pinfärska i stort sett vid köp. Sedan har jag även satt in apple carplay och en liten låda i trunken samt två par högtalare för en total summa av ungefär 10k. Inte dåligt tycker jag då den är kanon vid långfärder- körde 60 mil tur uppåt landet förra sommaren och vi kände inte för att ta in på hotell utan två luftmadrasser i bredd med fällda baksäten och något framskjutna framstolar så har man sitt eget lilla hotellrum. Inget oroande för några kamkedjebyten heller utan varannan service är lite dyrare då den är lite mer omfattande. Betalat 3k resp 5k för mina och håller mig på en förbrukning av 0,56. Slår man ihop allt detta får man en bil som är väldigt praktisk, väldigt billig i drift(0,56/milen och 1500 i skatt) och en interiör som inte påminner om en japanare från 90-talet. Enda nackdelen är kan jag tycka kanske är att motorn kanske kunde varit något starkare men åandrasidan tappar man många fördelar om man byter den.... Min nästa bil kommer vara en elbil- antingen en Tesla Model 3 eller om någon konkurrent lyckas komma med något bättre och mer prisvärt

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Lurig kombination du söker, bensin och kombi. Inte populärt hos Svensson, man vill (ville) ha diesel. Helst med automat.

Mazda 6 med 2.0-bensinaren ska ha en L-motor med kedja.

Observera att rostkskyddsgarantin hos Mazda och alla andra tillverkare inte är värt pappret det är skrivet på. Gäller enbart på genomrostning inifrån, något som aldrig sker i verkligheten. Man kommer alltid peka på externa faktorer, som stenskott. Mazdas bilar är uselt skyddade från fabrik, men man rättade delvis till detta med behandling i svensk importhamn. Vill du ha en bil konstruerad för att motstå rost från grunden (inåtvända skarvar etc) ska du köpa en Renault. De senare modellerna med små bensinturbomotorer är riktigt roliga att köra, tyvärr får du dras med en hel del andra "roliga" franska lösningar, som att knappen för farthållaren sitter bakom handbromsen och att det inte går att byta lampor utan att montera ner bilen i sina beståndsdelar.

Räkna inte bort koreanerna, de gör finfina bilar även om det kommer vara mycket svårt för dig att hitta bensinare eftersom de sålt nästan uteslutande diesel i Sverige.

Finns egentligen ingen bra anledning till varför jag ska ha bensin, ska inte använda den som pendlarbil utan enbart inne i stan. Mazda kikar jsg på då den ser ganska fin ut men blir avskräckt pga rosten. Det är ganska synd egentligen men jag kör så lite (1000 mil per år, om ens det) och jag har varm garage.

Det jag är mest ute är driftsäkerhet och det kan bla Toyota erbjuda då dessa bilar har få problem (japanska bilar generellt?)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Jag köpte en ny toyota avensis 1999 och har fortfarande kvar samma bil. Har varit nära att sälja eller byta ut den ett flertal gånger över åren men det har aldrig blivit av eftersom den fungerar så bra.

Enda felet nu efter snart 17 år (förutom däck och batteribyte några ggr) är att spolarvätskan läcker ut, troligen en slang som torkat och spruckit men jag får be dom fixa detta vid nästa service. Förhoppningsvis kan jag klösa några år till ur bilen innan det blir byte till en toyota igen givetvis :D.

Ingen aning om dagens avensis/corolla är lika driftsäkra och felfria som dom var då jag köpte min?

Toyota Avensis 1999 - Das Auto!!!

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Fick svar angående Hondan i Malmö, inga vinterhjul men kan ordna begagnade samt sommardäcken är ca 4-5mm vilket anses vara bra imo. Senast service gjordes i juli och det finns en stämplad servicebok som jag uppfattade det. Är den värd 110k? Bor inte i närheten av Malmö så kan inte åka och titta på den. Har även Honda problem med rosten som andra japanska bilar?

Ser även att år 2010 gjordes en Lackkonservering av Ditec, vad det nu innebär http://biluppgifter.se/fordon/jmu142

Går det på förhand att se hur mycket försäkringen kommer ligga på en bil?

denna honda https://www.blocket.se/malmo/Honda_Accord_2_0_Tourer_156hk_24...

Om någon bor i närheten av Malmö och har för mycket fritid så kan ni åka och kika på den och återkomma till mig

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Finns egentligen ingen bra anledning till varför jag ska ha bensin, ska inte använda den som pendlarbil utan enbart inne i stan. Mazda kikar jsg på då den ser ganska fin ut men blir avskräckt pga rosten. Det är ganska synd egentligen men jag kör så lite (1000 mil per år, om ens det) och jag har varm garage.

Det är en jättebra anledning, du kommer inte kunna regenerera patrikelfiltret på ett effektivt sätt med den körningen. Dieslar förlorar även mycket av sin konsumtionsfördel i stadstrafik och du kommer få betala ur näsan i fordonsskatt (straffbeskattning). Du ska ha en bensin, punkt.

Har du bara registreringsnummer kan du räkna på försäkring i förväg, inga problem. Använd gärna prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@underwatch:
Har ingen aning om just den Hondan du funderar över. Men jag köpte en likadan nyligen fast en äldre, dvs en -03 som gått 17000 mil och jag är skitnöjd! Finns få bilar som är så driftsäkra som Honda, så jag skulle inte oroa mig alltför mycket. Go for it!

Permalänk
Medlem

Av dom tre bilarna du först skrev om är Avensis helt klart en klass för sig.
Mazda gör bra bilar men dom rostar nått så sjukt.
vw är lite lotteri med motorn men dom felen som blir är dyra.

Helt klart värt att betala lite mer för en toyota.

Permalänk

Automat

Skrivet av underwatch:

Finns egentligen ingen bra anledning till varför jag ska ha bensin, ska inte använda den som pendlarbil utan enbart inne i stan. Mazda kikar jsg på då den ser ganska fin ut men blir avskräckt pga rosten. Det är ganska synd egentligen men jag kör så lite (1000 mil per år, om ens det) och jag har varm garage.

Det jag är mest ute är driftsäkerhet och det kan bla Toyota erbjuda då dessa bilar har få problem (japanska bilar generellt?)
Skickades från m.sweclockers.com

Om du endast ska köra inne i stan, så förstår jag inte riktigt varför du vill ha en bil med manuell växellåda?
Klart bekvämare med en automat, dagens bilar (åtminstone de från högkvalitativa tillverkare) drar inte nämnvärt mer med en automatlåda.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av P1K of Sweden:

Om du endast ska köra inne i stan, så förstår jag inte riktigt varför du vill ha en bil med manuell växellåda?
Klart bekvämare med en automat, dagens bilar (åtminstone de från högkvalitativa tillverkare) drar inte nämnvärt mer med en automatlåda.

Jag köpte precis bil och med det i tanke - åker ibland långt men mestadels i stadstrafik, kravet vart en automat. Enligt mätaren drog min V60 D4 (163hk) 0.5L in till jobbet (Täby - Södermalm), köer här och där. Bra siffror, ska se när jag tankar bilen hur allt har gått med förbrukningen

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om man ska köpa en bil registrerad på en snubbes företag, är det något speciellt man ska tänka på då? Hade tänkt åka och titta på mazdan (mazda 6). Någon som har haft en liknande bil och finns det något speciellt man ska titta på? (förutom uppenbara rosten) https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_6_Kombi_2_0_155hk_Lagm...

har beställt besiktningsrapporter av bilprovningen man de kan ta upp till 2 arbetsdagar tills man får de

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Toyota! Vansinnigt driftsäkra bilar. Själv rullar jag omkring i en Citron C3 Diesel, skulle kunna rekommendera C4 för din storleksklass. Ingen superfin bil, men har åkt några tusen mil i en begagnad nu utan att göra annat än byta olja.

Visa signatur

Das Ideapad