Excel problem - Jämföra värden i kolumn a&b mot kolumn c&d

Permalänk
Medlem

Excel problem - Jämföra värden i kolumn a&b mot kolumn c&d

Hej,

Någon som har en idé på hur jag ska lösa följande problem..
I Excel vill jag jämföra rad 1 kolumn a & b mot rad 1-500 kolumn c & d för att se vilken rad av rad1-500 kolumn c & d som rad 1 kolumn a & b hamnar närmast om man kikar på värdena i cellerna, någon som har en idé på detta ?

Detta är kort förklarat så om ni inte förstår eller behöver mer info/förklaring så säg gärna till..

Tack på förhand

Permalänk
Vila i frid

"&" betyder normalt Bitwise AND. Vad har A och B för relation till varandra och C och D?

Enklare är att förklara mer exakt VAD du vill uppnå, inte möjligen hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

"&" betyder normalt Bitwise AND. Vad har A och B för relation till varandra och C och D?

Enklare är att förklara mer exakt VAD du vill uppnå, inte möjligen hur.

A&B är x och y koordinat för en ventil och C&D är x och y koordinat för en betongpelare..
Jag vill då får reda på vilken pelare den ligger närmast till respektive ventil.
Och det är totalt ca 400 ventiler. Så vore bra om jag kunde "automatisera" det så gott så möjligt.

Permalänk
Medlem

Vad tror du om att köra lite Pythagoras på dina siffror? Kvadrera differenserna (A-C) och (B-D), summera och ta roten ur summan så får du avståndet "fågelvägen". Eftersom du inte vet vilken pelare som är närmast varje ventil så får du loopa igenom kolumnerna C, D och ta det minsta värdet. För att hitta det minsta värdet kan du t.ex. använda villkorsstyrd formatering och färga det minsta värdet.

Problemet är nu att för varje ventil måste vi gå igenom hela listan med pelare och hitta den närmaste. Ett sätt är att använda en kolumn för varje ventil och i den kolumnen leta upp det minsta värdet, dvs min(rot((A_x-C_y)^2+(B_x-D_y)^2)) för alla ventiler x och alla pelare y, men det blir många kolumner om du har 400 ventiler...

Det tål att tänkas på...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Om kolumn A och B innehåller ventil-koordinaten och C och D innehåller alla pelare så kan du gör så här:

I Kolumn E så skriver du: =($A$1-C1)^2+($B$1-D1)^2
Tar du med $ på rätt ställen så kan du klistra in detta på rad ett och sedan dra ner till botten av listan med pelare.

Kolumn E innehåller nu avståndet i kvadrat mellan ventil 1 och alla pelare (onödigt med roten ur då vi ska hitta min-värdet).

I Cell F1 så skriver du: =MATCH(MIN(E1:E500);E1:E500;0)
Cellen kommer då att visa index för den cell/pelare som har minst värde och därmed är närmast ventilen. Är flera lika när så tar den det värde som kommer först.

Detta hittar närmsta pelaren för en ventil, blir lite klurigare att automatiserade för 400 ventiler. Jag personligen skulle ha skrivit ett macro för att lösa det (Då kan man även skippa det jag skrev ovan och bara köra på macrot).