Media feature pack för Windows 10 Pro N fungerar inte.

Permalänk

Media feature pack för Windows 10 Pro N fungerar inte.

Tja Sweclockers!

Bakgrund:
Jag skulle ge mig på och testa Playstation remote play för att se hur det fungerade vilket kräver en klient på datorn. Jag tankade ner den och startade installationen som avbröts och påpekade att jag behövde "Media feature pack"(KB3099229). Jag tankade ner även det och började installera den. Men när installationen började så stod det KB3010081 även att jag hämtade den senaste versionen av KB3099229. Jag bestämde mig för att installera den i alla fall för att se om det skulle fungera. Givetvis gjorde det inte det....

Jag valde då att hämta en annan KB3099229 där det stod klart och tydligt "denna uppdatering ersätter KB3010081". Men när jag försökte installera den så fick jag meddelandet "KB3010081 är redan installerat". Jag valde då att installera om Windows då det ändå va ett tag sedan. Men samma problem uppstod även sen. Det går inte att avinstallera uppdateringen och "Media funktioner" finns heller inte under Windows funktioner. Det märkliga är att innan jag ominstallerade Windows så kunde jag lira GTA V men det går inte nu.

Jag har läst typ 50 trådar på olika forum om problemet och även de som har samma problem som jag lyckas men jag kan inte få det att fungera... :-/

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@JeagerMeisterSWE: Hade ett liknande problem med GTA V som krävde Windows Mediaspelar-filer som inte fanns i N.
Slutade med att jag installerade Win 10 istället då jag bara inte kunde lösa det med filer från M$.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@JeagerMeisterSWE: Hade ett liknande problem med GTA V som krävde Windows Mediaspelar-filer som inte fanns i N.
Slutade med att jag installerade Win 10 istället då jag bara inte kunde lösa det med filer från M$.

Det är givetvis ett säkert kort, men vill helst inte betala en ny Windows key :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är givetvis ett säkert kort, men vill helst inte betala en ny Windows key :-/

Nej absolut. Förståeligt. Jag hade nycklar liggandes så löste sig för mig. Lycka till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag har samma problem. Jag upptäckte det när jag skulle spela Street Fighter IV och uppdateringen som folk hänvisade till hjälpte inte.
Så om något har förslag på någon lösning skulle det uppskattas.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova med systemåterställning tills innan de trilskande uppdateringarna köres in.
Men varför välja N varianten från början om man vill ha de som är borttagna, det känns bakvänt att försöka installera dem själv i efterhand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är ett problem jag får vid varje större uppdatering i W10 (tex vid lansering, november i fjol och nu i augusti). Det viktiga är att installera den senaste versionen av media feature pack, Microsofts söksida är lite rörig så det är lätt att få fram gamla versioner som INTE funkar på datorer med nyare installerade uppdateringar. Det verkar som att du har testat KB3099229 (2015-11-09) samt KB3010081 (2016-03-31). Testa den här istället som är från 1 augusti https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5335... (KB3133719).

Efter det senaste släppet funkar GTAV och alla andra program som krävde de filerna för mig igen. Hoppas det löser sig för er också och som sagt om ni drabbas av samma problem igen vid en framtida uppdatering av Windows, sök efter media feature pack från samma månad så ska det ordna sig!

Permalänk
Skrivet av Esciro:

Detta är ett problem jag får vid varje större uppdatering i W10 (tex vid lansering, november i fjol och nu i augusti). Det viktiga är att installera den senaste versionen av media feature pack, Microsofts söksida är lite rörig så det är lätt att få fram gamla versioner som INTE funkar på datorer med nyare installerade uppdateringar. Det verkar som att du har testat KB3099229 (2015-11-09) samt KB3010081 (2016-03-31). Testa den här istället som är från 1 augusti https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5335... (KB3133719).

Efter det senaste släppet funkar GTAV och alla andra program som krävde de filerna för mig igen. Hoppas det löser sig för er också och som sagt om ni drabbas av samma problem igen vid en framtida uppdatering av Windows, sök efter media feature pack från samma månad så ska det ordna sig!

Tackar och bockar! Fattade aldrig att det blir en helt ny uppdatering varje gång Nu fungerar det precis som det ska!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Prova med systemåterställning tills innan de trilskande uppdateringarna köres in.
Men varför välja N varianten från början om man vill ha de som är borttagna, det känns bakvänt att försöka installera dem själv i efterhand.

Hade jag vetat om att så många program använde funktionerna så hade jag inte köpt N. Men nu gjorde jag det och det var mer med plånboken än med hjärnan, så här i efterhand

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Windows 10*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Esciro: I owe you my soul