Permalänk
Medlem

Dela nätverk med andra

Hej!

Håller på att ställa in dotterns nya skoldator. Kopplade upp den mot vårt Wifi hemma. I rutan som kom upp fanns det förbockat en ruta: Dela nätverket med andra användare.
Jag tog inte bort bocken i rutan. Vad innebär detta? Mot vår router så är det 5 enheter anslutna sedan tidigare.

Jag undrar också om skoldatorer är låsta till viss del. Försöker hitta virus program bl.a.
Kanske så att skolan bara har en sådan behörighet?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Stod det exakt så? Det är inte hemgrupp i W7 eller W10 vi pratar om?

Ja, antagligen är den det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

Håller på att ställa in dotterns nya skoldator. Kopplade upp den mot vårt Wifi hemma. I rutan som kom upp fanns det förbockat en ruta: Dela nätverket med andra användare.
Jag tog inte bort bocken i rutan. Vad innebär detta? Mot vår router så är det 5 enheter anslutna sedan tidigare.

Jag undrar också om skoldatorer är låsta till viss del. Försöker hitta virus program bl.a.
Kanske så att skolan bara har en sådan behörighet?

Med vänlig hälsning

Putte333

Angående "dela nätverk".
Det är antagligen en fråga om du vill dela ut saker på den lokala datorn till andra användare på nätverket. Ska inte vara nån fara vilket som.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@tcntad:

Hej!

Rutans rubrik är : Anslut till Wi-Fi nätverk.

Där finns en liten ruta som det står Dela nätverket med andra användare. Rutan är ibockad som standard. Jag missade att bocka av. Jag har försökt att ta bort den bocken utan att hitta vart man gör det. Klickar jag på vårt Wi-Fi så finns det ingen möjlighet att ta bort bocken. Så jag tolkar det som att det har med Wi-Fi att göra.
När jag klickat på vårt Wi-Fi så står det under alternativet anslutning: Nätverket delas med andra användare. Innebär det att vårt Wi-Fi delas med 4 andra enheter?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan vara så att datorn har vissa utdelade mappar (Som Users) Ingen fara om ni tror att det delas med era grannar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaren.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Det den frågade var om nätverket är publikt eller privat. Det påverkar om brandväggen låser sig hårt eller är mer öppen. Välj privat i hemnätverk och publikt på flygplatser, bibliotek och liknade. Väljer man inget blir nätet klassat publikt

Permalänk
Medlem

Det är inte funktionen för delning av nätverksinställningar till kontakter som menas?
Har w10 på Eng, så kan bli fel i min översättning, men låter som den roliga funktionen, som låter dina kontakter ansluta till alla dina sparade nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Det är inte funktionen för delning av nätverksinställningar till kontakter som menas?
Har w10 på Eng, så kan bli fel i min översättning, men låter som den roliga funktionen, som låter dina kontakter ansluta till alla dina sparade nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, låter som den funktionen.
Ett screenshot från @Putte333 skulle säga mer än tusen ord.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svaren.
Jag tog bort bocken i rutan.

Med vänlig hälsning

Putte333