Permalänk

Internet Choke/Loss Dsl ?

Hej, har lite smått problem med mitt internet.. I spel som CsGo så får jag Choke från 1-15 %. fast det uppstår endast när jag skjuter/ någon fiende kommer runt ett hörn eller sådant. Ifall jag kastar en flashbang så fort den poppar så får jag 1-2 % choke och får input lag och kan inte kontrollera "Movement" i ca en halv sec - 1 sekund. Jag har testat med att byta ut routern emot en ny. Samt hade jag besök utav en tekniker ifrån telia idag. Han kollade ifall det var något fel på "Telestation" / uttaget. Men han hitta inget fel.
Ibland kommer jag näst intill inte in på någon hemsida, då får jag vänta 5-10 sec sedan refresha på grund utav att jag verkar tappa Dsl uppkoppling. detta uppstår även på mobilen. Och som sagt i spel verkar problemet endast uppstå så fort det är någon form utav "Action som händer på skärmen" nästan som att dsl får någon typ utav överbelastning. Jag är långt ifrån Internet kunnig som synd är, men detta är vad jag själv har gjort i hopp utav att få problemet fixat

Jag har bland annat testat med att installera om hela OS på datorn, uppdaterat Internet drivers för mitt moderkort (Även testat med äldre internet drivers),
även köpt en helt ny internet sladd,
Bytt ut routern emot en helt ny
Kontaktat Telia och fått hit en tekniker
Sett till så att inget program på datorn ligger & drar på internet

Jag är den enda som använder mig utav internet här i huset, också provat med att stänga av mobilen såklart. Men inget hjälper
detta felet gör så att CsGo blir rent utav Ospelbart. Dock verkar jag kunna surfa runt i webbläsaren utan problem, Men ifall jag drar på 1080P kvalite på youtube så kan det hända att det tappar uppkoppling och jag får då fel meddelandet "Ett feluppstod försök igen senare" på youtube. och blir tvungen till att restarta om Chrome.

Permalänk
Inaktiv

Kan du testa utan router?

Permalänk

@studiox_swe: Menar du att jag kopplar in direkt via telejack alltså? Jo det skulle jag kunna ta & testa. men ifall det inte löser felet vad är alternativ två ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarDaniel07:

Hej, har lite smått problem med mitt internet.. I spel som CsGo så får jag Choke från 1-15 %. fast det uppstår endast när jag skjuter/ någon fiende kommer runt ett hörn eller sådant. Ifall jag kastar en flashbang så fort den poppar så får jag 1-2 % choke och får input lag och kan inte kontrollera "Movement" i ca en halv sec - 1 sekund. Jag har testat med att byta ut routern emot en ny. Samt hade jag besök utav en tekniker ifrån telia idag. Han kollade ifall det var något fel på "Telestation" / uttaget. Men han hitta inget fel.
Ibland kommer jag näst intill inte in på någon hemsida, då får jag vänta 5-10 sec sedan refresha på grund utav att jag verkar tappa Dsl uppkoppling. detta uppstår även på mobilen. Och som sagt i spel verkar problemet endast uppstå så fort det är någon form utav "Action som händer på skärmen" nästan som att dsl får någon typ utav överbelastning. Jag är långt ifrån Internet kunnig som synd är, men detta är vad jag själv har gjort i hopp utav att få problemet fixat

Jag har bland annat testat med att installera om hela OS på datorn, uppdaterat Internet drivers för mitt moderkort (Även testat med äldre internet drivers),
även köpt en helt ny internet sladd,
Bytt ut routern emot en helt ny
Kontaktat Telia och fått hit en tekniker
Sett till så att inget program på datorn ligger & drar på internet

Jag är den enda som använder mig utav internet här i huset, också provat med att stänga av mobilen såklart. Men inget hjälper
detta felet gör så att CsGo blir rent utav Ospelbart. Dock verkar jag kunna surfa runt i webbläsaren utan problem, Men ifall jag drar på 1080P kvalite på youtube så kan det hända att det tappar uppkoppling och jag får då fel meddelandet "Ett feluppstod försök igen senare" på youtube. och blir tvungen till att restarta om Chrome.

Spännande att dom inte svara på detta.
Det är mest troligt pga. att Telia stryper din trafik. "throttling" / "shaping" eller "policing" på något sätt, t.ex.

På din dator har du 100-1000mbit till DSL modemet från modemet har du 24mbit din dator vet inte vad hastighets begränsningen är på andra sidan modemet och kommer att försöka skicka 100+mbit modemet i sin tur kan antingen veta vad din MAX är eller inte.

om den vet vad max är sker något av följande eller en kombination av dom alla.
1: throttling, den filterar olika typer av trafik och ger dom olika mycket "prioritet"/"mängd" av din hastighet. behöver inte innebära lagg men det ISPer brukar strypa först är gaming, youtube, netflix, nerladdning.
2: shaping, den köar upp det du vill göra och ser till att det skickas i 24mbit istället för 100, beroende på modem så kan även viss trafik kastas pga. att det inte finns nog med minne i modemet för att "komma ihåg" vad det ska köa upp. oavsett så kommer detta innebär lagg på något sätt.
3: policing, den slänger all trafik som överstiger 24mbit.

många gånger kör man en kombination av alla dessa och ibland används även burst size, dvs. att du under korta intervaller kan komma över dina 24mbit men om det håller i sig stryper man ner det igen.

vet modemet inte vad din max är, sker detta i telias nät istället. beroende på deras utrustning så kan detta hanteras bättre(mindre påverkan för dig) men du kommer alltid att uppleva problem vid "latency" känsliga applikationer så som ip telefoni och gaming.

vet inte så mycket om vad du kan göra men kika på http://www.pingtest.net/ och http://www.speedtest.net/
ser speedtest ut som en bergochdalbana är det något som stör din trafik, policing/shaping/throttling. en bra anslutning ska sakta stiga och sjunka. inte snabbt flacka upp/ner. på pingtest är det jitter som framförallt ställer till det för dig.

så jag kan erbjuda en förklaring men inte en lösning tyvärr. inte just nu i alla fall.

vilken hastighet har du på dsl?

FYI: om du kan, byta bort dsl mot riktigt bredband

såg nu att "choke" är ett cs server problem, så har du detta på alla servers?

för den som vill läsa mer:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?l=swedish...
https://www.battleforthenet.com/internethealthtest/
http://www.cisco.com/c/en/us/support/docs/quality-of-service-...
http://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/ios/12_2/qos/configurati...
http://www.howtogeek.com/165481/how-to-test-if-your-isp-is-th...

info länkar
Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk

@zorrzoor: Högst uppskattat inlägg! mycket detaljerat. dock kör jag med endast Router ( Hybrid router tror jag det kallas ifall jag inte har fel ) som går direkt in i telejacket här hemma. Problemet med att Dsl tappar uppkoppling vid surfing utav webben är nu borta efter att telia hade uppdaterat routern's mjukvara. Men som synd är så är problemet i spel fortfarande kvar. Jag får ej samma fel på Svenska community servrar. Men brukar lira med polare som till & med kör med en sämre uppkoppling/hastighet än vad jag har just nu. Och dom får ej Input lag varken Choke/var spikes.

Telia samt kompisen har kört tester med ping, bredbandskollen med mera och det ser stabilt och bra ut.
( https://gyazo.com/8824ad8d2abccc4141f246ebe751a51a ) < speedtest.net

Hitta ett annat forum inlägg då jag googlat runt ett bra tag, " I adjusted my QOS, just go into your router if you have it enabled and adjust the amount of bandwidth associated with CSGO/Steam to approximately double what it's at. CSGO decided that it would take up exactly double the bandwidth for no apparent reason and this fixed it quite nicely. In short: Open router Find the Setup QoS portion of your router, probably located in wireless. Add a priority rule and select the process you want to make to make the highest priority, in this case CSGO/Steam and crack that upto highest. "

men hitta ingen sådan Inställning/Option inne i router config.
Vilken hastighet jag ligger på vet jag inte, Men det snabbaste som man kan få ut utav Dsl iallafall.

Måste bara fråga för att vara helt 100%, choke är internet/server relaterat?
Är inte kunnig angående nätverk. Men frågade telia ifall jag kunde uppgradera för att göra internet snabbare. Men enligt han jag talade med ifrån telias support så kunde jag inte få bättre. Så enda alternativet som var kvar är ju Fiber men pengarna finns inte.

För det verkar inte vara datorn/Mjukvara som drivers
Det ligger inte vid telias sida eller deras utrustning då jag fått utbytt allt, så har en stark känsla om att det är någon inställning med router,steam eller CsGo. Även något som jag glömde att tillägga som kanske kunde hjälpa.

Det var någon som höjde internet hastigheten till en såpass hög hastighet att Dsl överbelastades och tappa uppkoppling så dom drog tillbaka hastigheten till den normala som dsl kabeln klarar av sa dom. För efter att dom hade dragit upp hastigheten så fick jag lägre ping fast det var då som detta "Choke" skiten börja. Men som sagt tidigare telia ser inget fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarDaniel07:

@zorrzoor: Högst uppskattat inlägg! mycket detaljerat. dock kör jag med endast Router ( Hybrid router tror jag det kallas ifall jag inte har fel ) som går direkt in i telejacket här hemma. Problemet med att Dsl tappar uppkoppling vid surfing utav webben är nu borta efter att telia hade uppdaterat routern's mjukvara. Men som synd är så är problemet i spel fortfarande kvar. Jag får ej samma fel på Svenska community servrar. Men brukar lira med polare som till & med kör med en sämre uppkoppling/hastighet än vad jag har just nu. Och dom får ej Input lag varken Choke/var spikes.

Telia samt kompisen har kört tester med ping, bredbandskollen med mera och det ser stabilt och bra ut.
( https://gyazo.com/8824ad8d2abccc4141f246ebe751a51a ) < speedtest.net

Hitta ett annat forum inlägg då jag googlat runt ett bra tag, " I adjusted my QOS, just go into your router if you have it enabled and adjust the amount of bandwidth associated with CSGO/Steam to approximately double what it's at. CSGO decided that it would take up exactly double the bandwidth for no apparent reason and this fixed it quite nicely. In short: Open router Find the Setup QoS portion of your router, probably located in wireless. Add a priority rule and select the process you want to make to make the highest priority, in this case CSGO/Steam and crack that upto highest. "

men hitta ingen sådan Inställning/Option inne i router config.
Vilken hastighet jag ligger på vet jag inte, Men det snabbaste som man kan få ut utav Dsl iallafall.

Måste bara fråga för att vara helt 100%, choke är internet/server relaterat?
Är inte kunnig angående nätverk. Men frågade telia ifall jag kunde uppgradera för att göra internet snabbare. Men enligt han jag talade med ifrån telias support så kunde jag inte få bättre. Så enda alternativet som var kvar är ju Fiber men pengarna finns inte.

För det verkar inte vara datorn/Mjukvara som drivers
Det ligger inte vid telias sida eller deras utrustning då jag fått utbytt allt, så har en stark känsla om att det är någon inställning med router,steam eller CsGo. Även något som jag glömde att tillägga som kanske kunde hjälpa.

Det var någon som höjde internet hastigheten till en såpass hög hastighet att Dsl överbelastades och tappa uppkoppling så dom drog tillbaka hastigheten till den normala som dsl kabeln klarar av sa dom. För efter att dom hade dragit upp hastigheten så fick jag lägre ping fast det var då som detta "Choke" skiten börja. Men som sagt tidigare telia ser inget fel.

Oavsett vad du kör så har du antingen fått lådan av Telia, vilket gör att dom kan göra detta i den lådan, mitt exempel stämmer fortfarande.
om du köpt lådan själv är det fortfarande samma exempel men då stryper telia i sin del av nätet.

Att tänka på är att du och din kompis kan ta olika vägar genom olika utrustning till den servern, hans väg är E4 och din väg är norrländsgrusväg i fjällen, en fil med ev. mötesplats. Du kommer fram men senare än den som åker på E4an vilket kan göra att servern skiter i dina paket = choke (bara en gissning då jag inte vet hur servern hanterar/prioriterar trafik)

Gällande QoS så är det sällan enkla hemma routers, framför allt de som kommer via ISP, har detta.
De som kommer från ISP är oftast riktigt dåliga. Jag brukar alltid rekommendera att endast använda den för att få tillgång till internet, dvs. stänga av alla funktioner i den och sedan koppla in sin egen router bakom den man fått från ISP. Så får den hantera LAN/wifi och allt annat. så behöver ISP boxen bara fokusera på att skicka trafik till internet.

Choke är server problem på något sätt, men vad dom beror på vet bara dom som har servern.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk

@zorrzoor: Mjo börjat fundera på att fixa egen router, För just nu är det ju inte spelbart överhuvudtaget. För ifall detta är Valve server problem så borde det ha vart bra mycket mer Forum inlägg som detta. Ska kontakta telia åter igen och be att dom drar ner hastigheten en smula.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PangarDaniel07:

Ingen som vet? =(

Välkommen hit!

Det är inte tillåtet att bumpa på Sweclockers, se §4 i reglerna. Vi har regeln därför att alla trådar ska ha samma chans att synas och det är dessutom trist att behöva läsa meningslösa inlägg.

*Bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Något som hjälpte för mig var att gå in på routern 192 168 0 1 ställa in portarna för STEAM/CS (b.la: 27015 m.fler) och ge dem 100% Högsta prio i trafik via QoS - ökade min ping och "stuttering" minskade, hade 8Mbit ADSL med problem i fysiska linan till huset. QoS försöker försöker dela nätet lika mycket till alla program - så detta gav en liten skjuts till mig medan alla andra enheter fungerade lika bra i t.ex. streaming.

Som sagt hade problem med fysiska linan och en tekniker skarvade om den - dag och natt skillnad, Telia var nere på stationen 4 gånger och "Liten optimering gjord." Det tog tid innan dom valde att komma hälsa på :/

edit:
Hade modemet bryggat efter samtal till Telia och en sådanhär router bakom som jag ställde in QoS på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7