Sjukskriven! uppsagd men utan min vetskap.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AmdX2:

Ja mycket ska man vara med om här i livet. Spännande o se vad nästa mail innehåller. har kämpat i detta företag utav bara fan,skippat semestrar och jobbat över varenda helg.åkt hem på semestern för att andra varit sjuka och kört deras pass. sen får man detta rakt i ryggen.men jag ska inte ge mig inte när dem gjort så pass mycket fel gentemot mig.

Det verkar dessutom underligt när arbetsgivaren säger att de tidigare har försökt få kontakt med dig men misslyckats varje gång och nu helt plötsligt så verkar kommunikationen komma fram, om du inte har ändrat alla kontaktvägar nyligen så är det nått du bör ta upp som en punkt vid mötet med fack/jurist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

idag inkom ett mail från arbetet där dem ändrar sin inställning till uppsägningen till att det ska vara frånvaro som anledning att jag är uppsagd. har inte missat en dag inte ens haft en enda sjukskrivning tidigare, har även kontaktat min arbetskamrat som intygar detta likväl alla lönepapper som visar på närvaro. detta trodde jag alldrig min arbetsgivare skulle dra till med.

Kan de styrka att de ens har informerat dig om uppsägningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar dessutom underligt när arbetsgivaren säger att de tidigare har försökt få kontakt med dig men misslyckats varje gång och nu helt plötsligt så verkar kommunikationen komma fram, om du inte har ändrat alla kontaktvägar nyligen så är det nått du bör ta upp som en punkt vid mötet med fack/jurist.

ja det är helt otroligt hur dem kan dra till med saker.

Skrivet av twk:

Kan de styrka att de ens har informerat dig om uppsägningen?

Nej det kan dem ej.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Om de sagt upp dig så borde du reagerat på att du fått en slutlön. Med innestående semester, komp mm.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Om de sagt upp dig så borde du reagerat på att du fått en slutlön. Med innestående semester, komp mm.

Har ej fått något utbetalt och har fått klart för mig via mail att jag har ingen semester och ingen komptid och ingen rätt till det heller. helt sinnessjukt, hur tragiska är dem inte som personer...

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Ja, det låter som att det här inte är en normal tillsvidareanställning iom att arbetsförmedlingen är inblandad. Du kan inte lägga in ditt anställningabevis? Sudda alla uppgifter så det blir anonymt.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Hej,

Verkligen en tråkig situation som du hamnat i, både med olyckan och med arbetsgivaren. En olycka kommer aldrig ensam sägs det ju… Men av det som jag kunnat läsa ut av ditt fall så känns det som om du ur ett juridiskt perspektiv har en stark position – arbetsrätten är relativt stark i svensk lagstiftning.

Vad jag förstår råkade du ut för en kraftig skada pga motorcykelolycka 2014 och har sedan dess varit sjukskriven. Din arbetsgivare menar att du blivit uppsagd pga personliga skäl (frånvaro), men budskapet om detta har varken nått dig eller ditt fackförbund. Som flera har skrivit ska en uppsägning göras skriftligt, och om arbetstagaren är fackligt ansluten ska även fackförbundet kontaktas senast två veckor innan uppsägningen så att de kan biträda dina intressen vid förhandlingen. Så har inte skett, vilket i sig kan vara grund för skadestånd både till dig och till ditt fackförbund (att ditt fackförbund kan driva en egen process mot din arbetsgivare är inte oviktigt, något som jag återkommer till senare).

Vidare hävdar arbetsgivaren uppsägning pga personliga skäl – att uppsägningen beror på frånvaro. När det gäller uppsägning pga personliga skäl finns det en regel om preskriptionstid, som innebär att en uppsägning av personliga skäl inte enbart får grunda sig på omständigheter som arbetsgivaren känt till i mer än 2 månader. Med tanke på att du varit sjukskriven i över 1,5 år och eventuell frånvaro därför är minst från den tiden, så är dessa argument mao preskriberade som grund för uppsägning helt oavsett om det ligger något i detta eller ej.

Dessutom ska arbetsgivaren göra anställde medveten om att det aktuella beteendet (frånvaron) inte är acceptabel, och de konsekvenser som fortsatt beteende (frånvaro) kan få (uppsägning) – lämpligen via en skriftlig varning.

Mot detta står diskrimineringslagstiftningen, som bland annat ger skydd vid sjukdom/sjukfrånvaro. Enligt förarbetena till denna lagstiftning räcker det att arbetstagaren visar på att det kan vara rimligt att anta diskriminering för att arbetsgivaren ska vara tvungen att visa att så inte är fallet.

Så din arbetsgivare skulle mao behöva visa dels att det är nya händelser/ny information som ligger bakom din uppsägning, och dels visa att du varit medveten om att detta beteende skulle kunna medföra uppsägning. Dessutom måste arbetsgivaren också kunna visa att din sjukskrivning inte har med uppsägningen att göra. Med tanke på din beskrivning (ssk 1,5 år, inga varningar, och sannolikt inte ens någon frånvaro) så framstår det som om din arbetsgivare har en rätt besvärlig position (milt uttryckt).

Så vad göra?

Som jag ser det finns det två olika sätt att driva denna typ av ärenden – antingen försöker man få tillbaka anställningen eller så accepterar man att anställningen är över och istället försöker få ut maximalt skadestånd. Du måste fundera över vad du vill, eftersom det kan påverka hur ni driver processen (vill man få uppsägningen hävd måste man agera snabbare än om man ”bara” söker skadestånd). Med tanke på att du är sjukskriven bör du exempelvis kolla upp hur din sjukersättning skulle påverkas av att du blir arbetslös för att kunna fatta ett bra beslut om upplägg och strategi.

En annan relevant faktor är att det inte bara är din arbetsrätt som är kränkt, utan även fackets rätt att företräda dig vid uppsägningen. När en arbetstagares rättigheter kränks avgörs rättsprocessen i två steg – först i tingsrätten och sedan i arbetsdomstolen (AD). Men när fackets rättigheter kränks så kan facket vända sig direkt till AD, som i så fall kan ta över hela ärendet (dvs även arbetstagarens process). Fördelen med detta upplägg är att du kortar ner en eventuell rättsprocess med kanske 1 år eller så.

Nu skulle jag ifs bli förvånad om du behövde ta ditt ärende hela vägen till domstolsförhandling utan denna typ av ärenden brukar ofta sluta med någon form av förlikning – inte minst när rättsläget är så klart som det verkar vara i ditt fall (baserat på din beskrivning). Uppenbarligen har inte din arbetsgivare koll på vad som gäller, men sannolikt kommer hen att ta hjälp av ett ombud som kan upplysa om det i samband med stämningen, och då brukar läget klarna.

Det finns flera bra länkar på nätet om LAS etc - se ex arbetsgivarorganisationen KFS, som skriver ur ett arbetsgivarperspektiv.

Lycka till!

/M

Permalänk
Medlem

Hej!

En fruktansvärd dålig chef/arbetsgivare som behandlar dig så illa i detta läge efter allt som du har gått igenom. Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att du får all den hjälp och stöd från facket/advokat i ditt fall. Jag blir så förbannad när du har blivit så illa behandlad. Jag hoppas att allt kommer lösa sig på bästa sätt för dig i framtiden, lycka till.

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Väldigt bra inlägg! Får man fråga hur det kommer sig att du är så insatt i detta?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Väldigt bra inlägg! Får man fråga hur det kommer sig att du är så insatt i detta?

Mvh

Kanske kan tyckas vara en berättigad fråga, men också väldigt off topic – och svaret skulle inte göra situationen bättre – jag lovar. Så med hänsyn till TS så passar jag.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Kanske kan tyckas vara en berättigad fråga, men också väldigt off topic – och svaret skulle inte göra situationen bättre – jag lovar. Så med hänsyn till TS så passar jag.

/M

Så du skriver ett inlägg om hur ett svar på den frågan skulle vara OT-inlägg. Check.

Aaaaaanyway. Bra inlägg.

Permalänk
Medlem

Vad händer #AmdX2 ?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Vad händer #AmdX2 ?

Ursäkta att jag inte fortsatt här,det har varit många turer med allt hit och dit. just nu så har jag lämnat en stämning i samråd med min advokat där arbetsgivaren skall bevisa att jag har sagts upp och ja där är jag nu.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Ursäkta att jag inte fortsatt här,det har varit många turer med allt hit och dit. just nu så har jag lämnat en stämning i samråd med min advokat där arbetsgivaren skall bevisa att jag har sagts upp och ja där är jag nu.

Fy attan, hoppas din arbetsgivares anus får tänder och äter upp honom inifrån.

Väntar med spänning på uppdateringar och lyckligt slut.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det löser sig för dig! Utifrån vad du har berättat bör du få rätt mot arbetsgivaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av AmdX2:

Edit: ja jag krossade vänster ben och höger höft samt slet upp hela bålen.till dags datum har jag opererats 56 gånger.är även märgspikad i båda benen.

Ooosch fy bubblan!!
Det där låter inte alls kul!
Hoppas det blivit någorlunda bra nu efter den tid som gått nu sedan det iträffade?

Det är när man läser sådant här man börjar tänka sig en extra gång för om man skall ta mc-kortet och köpa den där hojen... Eller låta bli :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •