Uppgradera till Windows 10 i äldre notebook med Win XP

Permalänk
Medlem

Uppgradera till Windows 10 i äldre notebook med Win XP

Är novis på detta område, men har läst att man skall kunna köra Windows 10 i äldre 32 birars pc. Stämmer det? Har en äldre HP Compaq 6910p med XP Professional operativ i.
Konf:
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU
T8100 @ 2.10GHz
2.09 GHz, 2.99 GB RAM
Någon som har information om hur detta kan göras och var man kan hämta 32 bitars Win 10??
Jobbar på ett företag i Ecuador något år till. De har en fleranvändarlicens Win 10 som de vill låta mig nyttja. Är detta möjligt. Har svenskt operativ nu.

Gracias

Permalänk
Medlem

Läs här.
http://ark.intel.com/Products/Spec/SLAP9

ser ut som att 64bit op går bra

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Medlem

http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Tryck på knappen "Ladda ner verktyget nu". Programmet laddar ned Win 10 och låter dig välja allt möjligt.

Välja 32 bit Win 10 eftersom du har så lite RAM i datorn.
Det funkar på min stationära reserv dator som också har Core2Duo.

Edit:
Hittar inte det andra verktyget MS hade som testade om datorn klarade av Win 10. MS möblerade om sidorna efter den 29 Juli och jubileums uppdateringen.

Permalänk
Medlem

@Ecuaman:
Ja, det ska gå att installera Win 10 på den, dock så kan du inte uppgradera, utan det kommer bli en "ren installation" d.v.s att allting du har på den (i alla fall på C:) kommer att försvinna.

Var dock medveten om att du kan få problem med att drivrutiner inte finns för all hårdvara i den (dock så kommer Win 10 troligtvis hitta det mesta själva).

Oavsett språk licensen är till från början, kommer du att kunna installera Win 10 på Svenska om du vill ha det, då licenser inte är språkbundna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för bra länk...

Skrivet av TORREX69:

Läs här.
http://ark.intel.com/Products/Spec/SLAP9

ser ut som att 64bit op går bra

Du skriver att "ser ut som att 64bit os går bra" Där hänger jag inte med riktigt. Det finns ju 32 bit OS... är inte det bättre för denna gamla harv (som dock är som ny)
På denna intel sida du länkar till... skall jag ladda ner drivers här för BIOS??

Tack för ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

64 bit i 32 bit

Skrivet av panpo98:

http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Tryck på knappen "Ladda ner verktyget nu". Programmet laddar ned Win 10 och låter dig välja allt möjligt.

Välja 32 bit Win 10 eftersom du har så lite RAM i datorn.
Det funkar på min stationära reserv dator som också har Core2Duo.

Edit:
Hittar inte det andra verktyget MS hade som testade om datorn klarade av Win 10. MS möblerade om sidorna efter den 29 Juli och jubileums uppdateringen.

Tack för bra inlägg. Som tidigare inlägg så indikerar du att man kan installera 64 bit i denna gamla harv... men är begränsad till RAM minnet. Själv så vet jag ju inte vad som är för- eller nackdel med detta? Jag vill ju ha en stabil och relativt snabb dator, som i första hand klarar av de mjukvaror jag hade installerat innan uppgraderingen. Enda anledning till att jag uppgraderar är ju att Microsoft inte stödjer säkerhetsuppdateringar för XP längre... samt att webbläsaren/na är föråldrade i detta operativ.

Tack igen

Permalänk
Medlem

Menar bara att den stödjer 64bitars sen om den rullar bra med så lite ram vet jag ej.

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Medlem

Bra inlägg...har dock några följdfrågor?

Skrivet av Belzader:

@Ecuaman:
Ja, det ska gå att installera Win 10 på den, dock så kan du inte uppgradera, utan det kommer bli en "ren installation" d.v.s att allting du har på den (i alla fall på C:) kommer att försvinna.

Var dock medveten om att du kan få problem med att drivrutiner inte finns för all hårdvara i den (dock så kommer Win 10 troligtvis hitta det mesta själva).

Oavsett språk licensen är till från början, kommer du att kunna installera Win 10 på Svenska om du vill ha det, då licenser inte är språkbundna.

1. Skall man formatera c-disken innan installation, eller gör installationsmedian detta automatiskt vid installationen ?
2. Kommer installationen att hitta drivrutiner från olika leverantörer?
3. Jag frågade även i tidigare inlägg angående 32bit eller 64bit. Jag har lite svärt att förstå att det skall fungera med 64bit i en 32bit arkitektur maskin. Är du påläst vad som är för och nackdelar? Vill ju ha en stabil maskin som fungerar hyfsat snabbt

Tack för ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TORREX69:

Menar bara att den stödjer 64bitars sen om den rullar bra med så lite ram vet jag ej.

Hej igen TORREX. Tack för att du engagerar dig Om jag skrämmer upp maskinen med lite mer RAM blir det ok då? Jag är dålig på detta... trodde att det var moderkort/processor som var 32bit arkitektur?? Men nu uppfattar jag det som att operativet är skillnaden? Tror du att ett 64 bit kommer att fungera lika bra om jag kan öka på lite RAM??
Eller är det bäst att köra 32bit versionen för en stabil och (snabb) maskin?
Tack för dina åsikter/kunskap

Permalänk
Medlem

Det som avgör ifall du kan köra ett 64-bitars OS är din CPU. Den Core2Duo CPU du har är en 64-bitars CPU som är fullt kapabel att köra 64-bit OS.
(Med andra ord, din dator är en 64-bitars dator.)

Den största fördelen med ett 64-bitars OS är att det går att effektivt använda mer än 4GB RAM. Det finns en del andra fördelar också, men de är mindre viktiga.

Nackdelan med 64-bit OS är att det använder lite mer minne än ett 32-bitars - detta då en massa pekare och liknande är 64 bitar stora istället för 32. Så har du ont om minne kan det finnas anledning att köra 32-bit OS.

Sedan så är det frågan om kompatibilitet. Ett 32-bitars OS kan inte köra några 64-bitars program alls. Ett 64-bitars OS kan rent generellt köra de flesta 32-bitars program, men en del äldre program kan krångla.

Permalänk
Medlem

64 bit tar mer plats i RAM än 32 bit.

Åtminstone med andra Windows versioner har 64 bit med 2 GB RAM känts så trögt att de kastade ut den och testade 32 bit som de tycke funka hur bra som helst.

Förut kunde man se i kraven att 64 bit krävdes 2 GB medan 32 bit krävde 1 GB. Med jubileums uppdateringen har MS dock ändrat så att båda nu kräver 2 GB. På äldre versioner ser man dock fortfarande att det är olika krav.

stavning
Permalänk
Medlem

Bra svar och tips. Kan nu gå vidare med installation.

Erik och panpo... tack för bra svar. Jag ska testa att installera 64 bitars först. Om det går trögt ska jag öka RAM minnet, så får vi se.
Spännande att jag kan fortsätta använda min gamla trogna notebook. Är som ny och har fungerat klanderfritt alla år. Bytte bara till en snabbare HD för ett antal år sedan...
Tack alla för bra och snabba svar. "Sweclockers" är bäst.