Gigantisk spindel i tvättstugan...

Permalänk
Medlem

@voro12: Hej. Jag har hört att det är jättevanligt att spindlar kryper in i munnen på människor som sover. Antagligen för att lägga ägg och äta färskt kött. Men det är nog bara en skröna så du kan nog vara lugn. Sov gott

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Underhållande läsning måste jag säga.
Skönt att få skratta lite innan läggdags.

Visa signatur

Fractal Design Define S | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Asus Rog Strix Z370-F Gaming | Intel i7 8700k | Noctua NH-D15 | 16GB Corsair Vengeance | MSI RTX 2080 | Acer Predator XB271HU | Win 10 Home x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av vict94:

Kors spindeln har lika starkt gifft som en huggorm och den är 1cm lång. Och det är inte landets gifftigaste spindel. Det har uppståt situationer där en mäniskor har blivit förlamade av ett bet av en korsspindel.

Skickades från m.sweclockers.com

Rörande korsspindeln så citerar jag bara Wikipedia

Skrivet av Wikipedia:

Korsspindeln har ett svagare gift än en geting. Den är inte giftig för människan. Ett bett ger en lätt klåda och en svullnad som ett myggstick. Besvären går över inom en timma. Den biter nästan aldrig människor. Nästan alltid är det andra småkryp eller andra orsaker som gör att folk tror att de blivit bitna av spindlar.

Du får gärna citera ditt påstående om att någon blev förlamad.

Kollade upp lite och visserligen finns luffarspindeln som är farlig, men

Skrivet av Wikipedia:

Luffarspindeln hör ursprungligen hemma i södra och västra Europa, men har även introducerats i nordvästra USA och sydvästra Kanada. På senare tid har den även förekommit i Danmark där den upptäcktes första gången 2003. 2004 upptäcktes den bland annat på den konstgjorda ön Pepparholm i Öresund. Året efter upptäcktes den på två ställen i Skåne, vid brofästet till Öresundsbron och i hamnen i Ystad. Den har också förekommit i Malmös kalkbrott. Några andra fynd finns ännu inte.

Så länge jag inte har missat någon art så är dem farligaste spindlarna man kan hitta i fruktavdelningen i matbutiker, då övergår det från irrationellt till att faktiskt vara rationellt.

Till och med ett partiskt företag som säljer spindelfällor, Spindelfri.se, säger att man inte behöver oroa sig för dem.

Skrivet av Spindelfri.se:

För den som inte gillar spindlar så är alla spindlar farliga och obehagliga. Men finns det spindlar i Sverige som kan ge allvarliga bett?
Svaret på den frågan är ganska enkel: Nej, det finns inte några spindlar i Sverige som kan ge dödliga bett. Däremot finns det några spindlar som kan bita genom huden och i värsta fall ge en allergisk reaktion.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Rörande korsspindeln så citerar jag bara Wikipedia
Du får gärna citera ditt påstående om att någon blev förlamad.

Kollade upp lite och visserligen finns luffarspindeln som är farlig, men
Så länge jag inte har missat någon art så är dem farligaste spindlarna man kan hitta i fruktavdelningen i matbutiker, då övergår det från irrationellt till att faktiskt vara rationellt.

Till och med ett partiskt företag som säljer spindelfällor, Spindelfri.se, säger att man inte behöver oroa sig för dem.

Nu är ju inte wikipedia den mest tillförlitliga källan iofs.

Jag blev biten på det seglarlägret pga att jag lade min hand på den korsspindeln, så jag klagar inte. Lika lite hade den spindeln att klaga på att jag lade handen på min kudde och flög upp skrikandes och tände ljuset i det enkla rummet och använde min träsko på spindeln när jag så den sittandes på väggen vid sängen, korset på ryggen var tydligt.
Fick ingen allergireaktion, men ont som f.. gjorde det att bli biten, mer än stungen av en geting.

Ang övriga spindlar borde nog wikipedia uppdatera sig, tex hamnen i Göteborg (bananpiren) har det ramlat fram dödliga djur ur bananstockarna när de tinat upp en aning ifrån kylrummen på båtarna. Observera att jag pratar om levande djur.

För en trave år sedan bodde jag i närheten utav en firma som hanterade importerat virke (bräder osv) som kom ifrån kontinenten. Där såg jag spindlar i mängder på spindlar jag inte sett varken tidigare eller efter detta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Naturligtvis vet jag inte exact hur länge TS spindel skulle leva i en dammsugarpåse, men en vanlig spindel klarar sig i ungefär ett halvår utan mat. Gjorde ett felaktigt antagande att läsarna på forumet hade tillräcklig begåvning att själva lista ut att jag inte menade med hundra procents säkerhet att TS spindel skulle leva i en dammsugarpåse i exact 6 månader om han sög upp den, ber om ursäkt för det.

Mitt antagande (baserat på dammsugning av getingar) är att den krossas och dör direkt när den åker igenom slangen på väg in i påsen.

Skrivet av Bogey:

Inte mig du besvarar iofs, men...
Du är på Sweclockers nu och här räknas inte begåvning eller intelligens, men du måste ha källa på det.

Undrar vem det är som är begåvad och intelligent...

Permalänk
Medlem

så söt liten spindel..

tur du inte bor i huset här...
vi hat husspindel på 1-2cm ungefär... riktigt feta as är dom. Ben på någon millimeter i diameter, en cropp som är 5-8mm bred

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Låt den vara den äter andra insekter eller fånga in den och släpp ut den...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Men hur kan man ha spindel i huset om man har katt?? Sedan mina katter kom hem är huset 100% insektsfritt.

Permalänk
Medlem

Trådar som dessa är i stort sett den enda anledningen jag är medlem på swec numera, och shit-posta på nyheter såklart. Är spindeln ute/död?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Medan jag vet att spindlar gör nytta så hade jag nog också haft svårt att vara lungn i en situation som denna. Intressant tråd att läsa igenom så här på morgonkvisten xD.

Skrivet av Marticus:

Trådar som dessa är i stort sett den enda anledningen jag är medlem på swec numera, och shit-posta på nyheter såklart. Är spindeln ute/död?

Bilder på sidan innan denna :-). Den verkar helt klart död.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Oj vilket antiklimax, den där spindeln var ju knappast vad jag skulle kalla för "stor".
Efter allt TS oj:ande så förväntade jag mig en spindel stor som locket på en pringelsburk, minst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Låt den vara den äter andra insekter eller fånga in den och släpp ut den...

Skrivet av DocStargazer:

Men hur kan man ha spindel i huset om man har katt?? Sedan mina katter kom hem är huset 100% insektsfritt.

Ni vet väl att spindlar inte är insekter!?

Permalänk
Avstängd

Låt den vara, den vill dig inget illa.
Om den har blivit så stor, då kanske du ska fundera på vad det är den äter i eran tvättstuga.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Som den har blivit uttjatad av tjejens mormor. "Spindlar är bra, det betyder att man har ett friskt hus". Det skiter väl jag i! De får gärna vara där och ta hand om all ohyra men inte i min närhet. Det jag inte vet har jag inte ont av. Eftersom vi förra året köpte vårt första gemensamma hus som råkade på att ha källare så antog jag att den här dagen skulle komma. Men jag har faktiskt inte sett några spindlar i källaren, inte stora nog utan att man kan ignorera dom.
Så när den här stora (ja den var stor, speciellt bara ca 20 cm från ansiktet och när man har ganska kraftig fobi) räliga saken överraskade mig i mina hushållssysslor fick jag panik. Goda råd var dyra.
Som tur är så är jag inte skrockfull

Ja det är dessutom bara gammal bullshit, som att man blir förkyld av drag... Spindlar trivs där det är fuktigt och rått och jag vet inte hurdana hus man gillade att bo i förr, men jag föredrar när det är torrt och varmt inne jag.

Spindlar måste dö. Det är liksom inte mitt fel, det är guds dekret.

Jag dammsuger upp husspindlar och är tämligen säker på att de slås sönder och samman i röret och sedan när de åker runt i orkanen i påsen en stund efter.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja men jösses, vilken liten pluttespindel? Den var ju bara att ta i handen och kasta ut om man nu så gärna ville bli av med den? (Fungerar för övrigt för alla storlekar av spindlar, sålänge de inte är alltför snabba)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Sorry, jag kan inte låta bli!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@DocStargazer: Spindlar är ett gott tecken, sen har du flertalet spindlar som lever inuti väggarna/taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Var inte så stor värre med fågelspindel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja det är dessutom bara gammal bullshit, som att man blir förkyld av drag... Spindlar trivs där det är fuktigt och rått och jag vet inte hurdana hus man gillade att bo i förr, men jag föredrar när det är torrt och varmt inne jag.

Spindlar måste dö. Det är liksom inte mitt fel, det är guds dekret.

Jag dammsuger upp husspindlar och är tämligen säker på att de slås sönder och samman i röret och sedan när de åker runt i orkanen i påsen en stund efter.

/hulle.

Vad jag hört så gillar inte spindlar hus som har mögelangrepp (men jag kan ha fel). Har haft spindlar där jag bor och det är inte minsta fuktigt inomhus.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det där var bland den pluttigaste spindeln jag sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag hört så gillar inte spindlar hus som har mögelangrepp (men jag kan ha fel). Har haft spindlar där jag bor och det är inte minsta fuktigt inomhus.

Stämmer mycket bra. Spindlar är ett tecken på att huset (läs trämaterialet) är i gott skick. Sen finns det såklart undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Haha, skojar du med mig? Du sade ju att den var stor.

Du skulle sett den jag hade i mitt vardagsrum häromdagen. Det var 6-7cm stor jaktspindel och man kände hur det krasade in handen när jag fångade den med en bit hushållspapper

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Stämmer mycket bra. Spindlar är ett tecken på att huset (läs trämaterialet) är i gott skick. Sen finns det såklart undantag.

Det här var goda nyheter hade en stor spindel när jag bodde hemma förut, eller flera spindlar.
Dödade rasket för jag gillar inte kryp.
När jag var yngre och duschade såg jag en stor nattfjäril på fönsterbläcket. I ren panik tömde jag en hel schampoflaska på den och kunde bara tvätta mig med balsam efter det...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har denna kompisen utanför fönstret

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vågade mig på att kika ner. Filmade såklart först för att se var den var och sprayade lite extra Radar. Kräket ligger på rygg men den rör sig fortfarande så jag sprayade ytterligare tills den slutade röra sig. Men än är jag inte övertygad om att den är död.
Eld är nog lösningen. Eller kanske vatten? Hur pass är spindlar på att simma? Jag är lite rädd att den kanske kommer loss från den klibbiga hinnan som är nere i tvättstället nu.

Dödade du den? Det var inte bra... Du vet väl att spindlar sänder ut feromoner för att kalla på sina artfränder vid fara? Jag skulle inte besöka tvättstugan igen om jag var du

Skämt åsido... Spindlar är inte farliga, men sätter däremot i sig skadedjur som ÄR farliga. Dessutom är spindlar känsliga för mögel så har man spindlar har man oftast inte mögel. Kan vara bra att veta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har aldrig förstått irrationella fobier personligen...

Visst, har man varit med om något traumatiserande så har jag förståelse. Men det är verkligen inte fallet när det kommer till spindlar...

En fobi är irrationell, det är liksom det som är hela grejen. Rationella fobier är inte fobier (exempel: att vara rädd för dödligt giftiga ormar är rationellt, men att vara så rädd att man blir paralyserad och kanske svimmar bara av tanken på en orm - då är det irrationellt, och en fobi).

Vad som är traumatiserande för en person är inte för någon utomstående att avgöra.

Har två fobier själv (som dock har mildrats med tiden som skönt är, och de har aldrig varit så kraftiga att jag fått verkliga problem av dem). Två fobier som de allra flesta tycker är "strunt". Det är inte "strunt" för den drabbade, jag lovar.

Skrivet av Broken-arrow:

Skrivet av MrShizzle:

Det kan hända att de inte gillar mögel, det vet jag inte, men påståendet att spindlar är ett tecken på att man inte har fuktproblem är en gammal myt. Spindlar gillar fukt. Vi brukar ha åtminstone en varje sommar som bor i avloppet i duschen.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

En fobi är irrationell, det är liksom det som är hela grejen. Rationella fobier är inte fobier (exempel: att vara rädd för dödligt giftiga ormar är rationellt, men att vara så rädd att man blir paralyserad och kanske svimmar bara av tanken på en orm - då är det irrationellt, och en fobi).

Vad som är traumatiserande för en person är inte för någon utomstående att avgöra.

Har två fobier själv (som dock har mildrats med tiden som skönt är, och de har aldrig varit så kraftiga att jag fått verkliga problem av dem). Två fobier som de allra flesta tycker är "strunt". Det är inte "strunt" för den drabbade, jag lovar.

Det kan hända att de inte gillar mögel, det vet jag inte, men påståendet att spindlar är ett tecken på att man inte har fuktproblem är en gammal myt. Spindlar gillar fukt. Vi brukar ha åtminstone en varje sommar som bor i avloppet i duschen.

Du är inne på något viktigt här, fobier är inget skämt och många som gör sig "roliga" på andras bekostnad i tråden har säkert egna fobier och rädslor de själva inte vill att vi ska veta av och håna dom för.

Någon jävla måtta får det ju ändå vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Vacker spindel

Helt ofarlig för människan ta upp den släpp ut den i naturen där den gör nytta

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du är inne på något viktigt här, fobier är inget skämt och många som gör sig "roliga" på andras bekostnad i tråden har säkert egna fobier och rädslor de själva inte vill att vi ska veta av och håna dom för.

Någon jävla måtta får det ju ändå vara.

HAHA nää jag har faktiskt inte en en fobi..Inget jag upptäckt iallafall

Hade jag bott i Australien då hade jag förstått rädslan för spindlar..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

HAHA nää jag har faktiskt inte en en fobi..Inget jag upptäckt iallafall

Hade jag bott i Australien då hade jag förstått rädslan för spindlar..

Fobier för ormar och spindlar baseras inte på huruvida det finns farliga sådana i ditt närområde. Man tror att det är spindlarnas och ormarnas unika rörelsemönster som lagrats i våra hjärnor sedan länge, kanske sedan vi var små gnagare då dessa djur kunde vara direkta dödsfiender, och orsakar en fight/flight-reaktion.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."