Lite frågor om laptop Asus F556UQ-DM141T inför köp

Permalänk
Medlem

Lite frågor om laptop Asus F556UQ-DM141T inför köp

Vi har kikat på Asus F556UQ-DM141T på nätet men har lite svårt att få fram vad den egentliga specen på den är. Om man kollar på Prisjakt (länk) så får man fram en del uppgifter men kollar man hos Alina, Webbhallen och Dustin, som säljer den, får man fram andra.

Det jag framförallt undrar är:

  • Har den IPS skärm?

  • Har den DVD-spelar/brännare?

  • Är det DDR3 eller GDDR5 grafikminne (940MX finns med båda delar)?

  • Används onboardplatsen till arbetsminnet och sloten är ledig eller är det tvärtom?

  • Är det någon av återförsäljarnas beskrivning som stämmer precis?

Verkar vara en trevlig maskin i övrigt, hoppas på snabbt svar. Tack på förhand!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Mattecoach

Utan att ha kollat på datorn i fråga så skulle jag säga så här:
Kolla (ring eller maila) med den återförsäljare som du vill köpa av vilken spec modellen har. Det kan skilja mellan återförsäljare (t.ex. har de skrivit fel modellnamn på sin sida), men återförsäljaren har skyldighet att leverera en enhet med de specifikationer som de har listat och inget annat. Får du en dator som inte är enligt de specifikationer som du har beställt så är det bara att skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Utan att ha kollat på datorn i fråga så skulle jag säga så här:
Kolla (ring eller maila) med den återförsäljare som du vill köpa av vilken spec modellen har. Det kan skilja mellan återförsäljare (t.ex. har de skrivit fel modellnamn på sin sida), men återförsäljaren har skyldighet att leverera en enhet med de specifikationer som de har listat och inget annat. Får du en dator som inte är enligt de specifikationer som du har beställt så är det bara att skicka tillbaka.

Tack för förslaget. Jo jag har faktiskt mailat till den återförsäljare som vi tänkte handla från. Han som svarade sa att han inte kunde hitta så mycket information om den utan stödde sig mest på Prisjakt. Den finns ett antal varianter på modellen men som jag uppfattat det så skiljer de lite i modellnumret (tex F556UQ-DM142T har 940M GPU istället för 940MX).

Ja det blir väl retur om den är alldeles felspecad men det kostar ju tyvärr returfrakt så det känns ju surt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jaha, min dotter kunde tydligen inte hålla sig utan beställde datorn. Den kom igår.

Då kan jag avslöja att den tydligen har DVD-R/W i alla fall. Hur man ser om den har IPS skärm eller inte vet jag inte, det samma gäller övriga frågor.

Får väl återkomma om jag listar ut det. Vi fyller förresten på uppgifterna på Prisjakt efterhand som vi klurat ut dom.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Vi har kikat på Asus F556UQ-DM141T på nätet men har lite svårt att få fram vad den egentliga specen på den är. Om man kollar på Prisjakt (länk) så får man fram en del uppgifter men kollar man hos Alina, Webbhallen och Dustin, som säljer den, får man fram andra.

Det jag framförallt undrar är:

  • Har den IPS skärm?

  • Har den DVD-spelar/brännare?

  • Är det DDR3 eller GDDR5 grafikminne (940MX finns med båda delar)?

  • Används onboardplatsen till arbetsminnet och sloten är ledig eller är det tvärtom?

  • Är det någon av återförsäljarnas beskrivning som stämmer precis?

Verkar vara en trevlig maskin i övrigt, hoppas på snabbt svar. Tack på förhand!

Hej Henrik,

Tog mig friheten att skicka ett mail till vår kontakt på ASUS för att säkerställa informationen:

– Har den IPS skärm?
Nej, datorn har en TN-panel.

– Har den DVD-spelar/brännare?
Ja det har den (precis som du konstaterade i ovanstående post )

– Är det DDR3 eller GDDR5 grafikminne (940MX finns med båda delar)?
Det är 2GB DDR3

– Används onboardplatsen till arbetsminnet och sloten är ledig eller är det tvärtom?
Både och. Datorn har 4GB On-Board och 4GB i slotten

Mvh,
David – Alina

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidJurio:

Hej Henrik,

Tog mig friheten att skicka ett mail till vår kontakt på ASUS för att säkerställa informationen:

– Har den IPS skärm?
Nej, datorn har en TN-panel.

– Har den DVD-spelar/brännare?
Ja det har den (precis som du konstaterade i ovanstående post )

– Är det DDR3 eller GDDR5 grafikminne (940MX finns med båda delar)?
Det är 2GB DDR3

– Används onboardplatsen till arbetsminnet och sloten är ledig eller är det tvärtom?
Både och. Datorn har 4GB On-Board och 4GB i slotten

Mvh,
David – Alina

Tack för hjälpen David, bra jobbat!

Nu blev jag lite besviken dock, just IPS-panelen hade stått på flera ställen, bland annat där min dotter köpte den. Även om det var osäkert kändes det som om det var goda odds.

EDIT: Återförsäljaren hade skrivit i sitt svar till mig om IPS-panelen, inte på sin hemsida. Fel av mig i texten här ovanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Tack för hjälpen David, bra jobbat!

Nu blev jag lite besviken dock, just IPS-panelen hade stått på flera ställen, bland annat där min dotter köpte den. Även om det var osäkert kändes det som om det var goda odds.

EDIT: Återförsäljaren hade skrivit i sitt svar till mig om IPS-panelen, inte på sin hemsida. Fel av mig i texten här ovanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt ovanligt med IPS på 15"-modeller under 9000 kr, de pengarna brukar budgeteras för lite maffigare prestanda. ASUS har dock IPS i alla sina G-, N- och Zenbook-modeller så vitt jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidJurio:

Det är väldigt ovanligt med IPS på 15"-modeller under 9000 kr, de pengarna brukar budgeteras för lite maffigare prestanda. ASUS har dock IPS i alla sina G-, N- och Zenbook-modeller så vitt jag vet

Ja det har du rätt i, vi har ju letat ett tag och hade hennes budget varit högre hade detta varit mycket lättare.

Filtrerar man på IPS på Prisjakt så ramlar det ju ut ett gäng under 8000:- i alla fall men när vi såg denna för under 7000:- så tyckte vi det var ett klipp (med IPS och allt)! Sedan visade det ju sig att det var fel. Det är också förvånansvärt svårt att hitta laptop med DVD inbyggd har vi upptäckt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Ja det har du rätt i, vi har ju letat ett tag och hade hennes budget varit högre hade detta varit mycket lättare.

Filtrerar man på IPS på Prisjakt så ramlar det ju ut ett gäng under 8000:- i alla fall men när vi såg denna för under 7000:- så tyckte vi det var ett klipp (med IPS och allt)! Sedan visade det ju sig att det var fel. Det är också förvånansvärt svårt att hitta laptop med DVD inbyggd har vi upptäckt.

Ja DVD:n försvinner på många datorer nu och vi får in mindre och mindre frågor på det. Det finns dock externa för omkring 3-400 kronor som alternativ. Värt att notera är att Microsoft har tagit bort stöd för att spela upp DVD- och Blu-ray-filmer sedan Windows 8. Är dock enkelt löst förstås men det visar ju på trenden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Ja det har du rätt i, vi har ju letat ett tag och hade hennes budget varit högre hade detta varit mycket lättare.

Filtrerar man på IPS på Prisjakt så ramlar det ju ut ett gäng under 8000:- i alla fall men när vi såg denna för under 7000:- så tyckte vi det var ett klipp (med IPS och allt)! Sedan visade det ju sig att det var fel. Det är också förvånansvärt svårt att hitta laptop med DVD inbyggd har vi upptäckt.

Hej,

Jag har funderat på datorn i fråga och undrar hur den är? Jag är framförallt intresserad av ljudnivån - hur tyst är datorn?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Hej,

Jag har funderat på datorn i fråga och undrar hur den är? Jag är framförallt intresserad av ljudnivån - hur tyst är datorn?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, min dotter är nöjd med den men hon har inte hunnit börja köra några spel på den än. Vid surf/filmtittning är den tyst, faktiskt oftast helt tyst, fast det borde ju bli något ljud i den när man spelar. Kan återkomma när hon fått in Skyrim och vad det var hon skulle ha.

Den känns också väldigt gedigen och rejäl.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jo, min dotter är nöjd med den men hon har inte hunnit börja köra några spel på den än. Vid surf/filmtittning är den tyst, faktiskt oftast helt tyst, fast det borde ju bli något ljud i den när man spelar. Kan återkomma när hon fått in Skyrim och vad det var hon skulle ha.

Den känns också väldigt gedigen och rejäl.

Okej, tack för svaret!

Fläkten står alltså helt stilla när man sysslar med surf eller ordbehandling?
Återkom gärna angående ljudnivå vid spel.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Okej, tack för svaret!

Fläkten står alltså helt stilla när man sysslar med surf eller ordbehandling?
Återkom gärna angående ljudnivå vid spel.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Varsågod.

Ja, det verkar som om den står helt still men det kan också vara så att den går på extremt låga varv så det blir ohörbart.

Återkommer med fler uppgifter asap.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Okej, tack för svaret!

Fläkten står alltså helt stilla när man sysslar med surf eller ordbehandling?
Återkom gärna angående ljudnivå vid spel.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är den testad med en omgång Skyrim. Precis som förväntat så drar en fläkt igång när man börjar spela men det är ett väldigt mjukt fläktljud och faktiskt förvånansvärt lågt. Man får en känsla av att de verkligen försökt dämpa ljudet så långt det går. Trots det så sitter man ju nära när man använder den så du hör definitivt om du inte har hörlurar på. Den som sitter någon meter bort störs dock inte.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Nu är den testad med en omgång Skyrim. Precis som förväntat så drar en fläkt igång när man börjar spela men det är ett väldigt mjukt fläktljud och faktiskt förvånansvärt lågt. Man får en känsla av att de verkligen försökt dämpa ljudet så långt det går. Trots det så sitter man ju nära när man använder den så du hör definitivt om du inte har hörlurar på. Den som sitter någon meter bort störs dock inte.

Hej!

Jag beställde datorn i fråga på Webhallen och håller nu på att installera den.

Tack så mycket för informationen! Jag tycker datorn är så pass tyst att jag inte direkt stör mig på den, fast egentligen skulle man ju vilja ha en helt tyst maskin ...

Prestandan var ganska bra, helt i linje med förväntningarna. Lättare arbete flyter på utmärkt, och den klarar CS med höga FPS på låga inställningar.

Återigen, tack för hjälpen!

Mvh,
Simon

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Hej!

Jag beställde datorn i fråga på Webhallen och håller nu på att installera den.

Tack så mycket för informationen! Jag tycker datorn är så pass tyst att jag inte direkt stör mig på den, fast egentligen skulle man ju vilja ha en helt tyst maskin ...

Prestandan var ganska bra, helt i linje med förväntningarna. Lättare arbete flyter på utmärkt, och den klarar CS med höga FPS på låga inställningar.

Återigen, tack för hjälpen!

Mvh,
Simon

Varsågod! Kul att du hade nytta av mina uppgifter. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Hej, jag spanar också på olika Asus F556UQ och UA modeller och är minst lika förvirrad som trådskaparen. Nu vet jag iaf att det inte är IPS och förmodligen inte ddr4 heller. Men här kan jag juh få svar på om chassit är i aluminium eller plast? Frågade på dustinhome och fick svaret aluminium men desto mer jag googlar desto osäkrare känner jag mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotusdotter:

Hej, jag spanar också på olika Asus F556UQ och UA modeller och är minst lika förvirrad som trådskaparen. Nu vet jag iaf att det inte är IPS och förmodligen inte ddr4 heller. Men här kan jag juh få svar på om chassit är i aluminium eller plast? Frågade på dustinhome och fick svaret aluminium men desto mer jag googlar desto osäkrare känner jag mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en känsla av att det är plast men skall kolla ikväll när jag kommer hem.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Jag har en känsla av att det är plast men skall kolla ikväll när jag kommer hem.

Tack, gör gärna det 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotusdotter:

Tack, gör gärna det 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Det var lite svårt att avgöra men jag är rätt säker på att det är plast. Ser precis ut som metall men känns mer som plast.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Lotusdotter:

Tack, gör gärna det 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Henrik-W:

Det var lite svårt att avgöra men jag är rätt säker på att det är plast. Ser precis ut som metall men känns mer som plast.

Jag kan confirma att chassit är i plast i detta fallet.

Med vänlig hälsning,
Troy, ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Troy:

Jag kan confirma att chassit är i plast i detta fallet.

Med vänlig hälsning,
Troy, ASUS

Att den är tyst låter bra!

Funderar på att köpa den men undrar om du (eller någon annan) kan kommentera skärmen - hur upplever du den (färger, ljusstyrka mm)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseb:

Att den är tyst låter bra!

Funderar på att köpa den men undrar om du (eller någon annan) kan kommentera skärmen - hur upplever du den (färger, ljusstyrka mm)?

Väldigt bra för att vara en TN-skärm. Tog faktiskt en bra stunds tittande för att avgöra om det var IPS eller inte. Jämförde först med TN-panelen på vår Lenovo och då var den bättre (mindre grådisig och starkare färger) men jämfört med vår AOC IPS-skärm till den stationära så var den sämre (väntat).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

@Henrik-W:Tack! Kommer delvis att använda den kopplad till en extern skärm men det låter bra att datorns skärm är ok.