Sid Meier’s Civilization VI

Permalänk
Medlem

Gillade inte Civ4 eller 5, BE har jag knappt testat. 3:an kör jag fortfarande regelbundet - det klart bästa i serien enligt min mening.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Gillade inte Civ4 eller 5, BE har jag knappt testat. 3:an kör jag fortfarande regelbundet - det klart bästa i serien enligt min mening.

Spelade både 3an och 4an jättemycket när jag var liten och gillade dem båda. Men tycker ändå att 5an erbjöd mest nöje när man inte längre kunde stacka units. Position och movement i krig blev omedelbart oerhört viktigt istället för att störst stack vinner. Men smaken är ju som baken, finns ju fördelar med de äldre också (y)

Permalänk
Medlem

Får väl se hur Civ VI känns men det är ändå viktigt att de vågar prova grundliga förändringar, och inte bara släpper ett nytt skin vart 5:e år.

Skrivet av Swaglord:

Spelade både 3an och 4an jättemycket när jag var liten och gillade dem båda. Men tycker ändå att 5an erbjöd mest nöje när man inte längre kunde stacka units. Position och movement i krig blev omedelbart oerhört viktigt istället för att störst stack vinner. Men smaken är ju som baken, finns ju fördelar med de äldre också (y)

Instämmer. 3 och 4 var roliga men det var tröttsamt med "stack of doom" och att behöva flytta mängder av enheter mot slutet av en omgång. Typen av enhet var inte så himla viktigt utan det var mest att rulla fram till en stad och panga på. Civ V har mer finess. Det enda jag saknar är de dynamiska gränserna från fyran. De gav lite extra spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Får väl se hur Civ VI känns men det är ändå viktigt att de vågar prova grundliga förändringar, och inte bara släpper ett nytt skin vart 5:e år.

Instämmer. 3 och 4 var roliga men det var tröttsamt med "stack of doom" och att behöva flytta mängder av enheter mot slutet av en omgång. Typen av enhet var inte så himla viktigt utan det var mest att rulla fram till en stad och panga på. Civ V har mer finess. Det enda jag saknar är de dynamiska gränserna från fyran. De gav lite extra spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kikade lite på preview spelande som fanns på youtube och jag tyckte det såg intressant ut. Alla byggnader hamnar inte i city utan också på dina markområden och ger fördelar beroende på vad de står bredvid, lite mer djup/planering på det området känns kul. Det tar inte massor med turns att göra en improvement men din worker kan bara göra 3 saker sen är han slutarbetat, men föredrar det framför hur det var.
Sen kommer du dynamiskt byta ut fördelar samtidigt som du forskar då och då. Så planerar du bra drar du in en fördel för settler byggande när det är dags för det osv, detta val kommer dock endast upp ibland i och med, fan jag har glömt, att något du forskar på blir klart tror jag det var men du har 2 forskningsträd. Ett för vetenskap och ett annat samtidigt för sociala policys.
Du får också forskningsfördelar beroende på vad du gjort / gör. Har du byggt en gruva går vissa saker snabbare att forska typ. Så lite mer planering och djup där också.
Att de löst enhetsproblemet med att din armé tar upp 50 rutor är också skönt, du kan göra olika kombos nu med upp till 5 enheter i en combo, lika dant för flottor.

Jag är sjukt taggad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om mina datorer?

Dator 1:
i3@3,3ghz
8gb ram
Nvidia Geforce GTX 560ti, 1gb

Dator 2:
i5-2500K 3,3GHz, nu uppklockad till nånstans över 4GHz
16gb ram
PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

http://cdn.akamai.steamstatic.com/steamcommunity/public/images/clans/25030453/b8f631d6bc75190c4b9def51ee66a8e1907f8e17.jpg

Vad tror ni om mina datorer?

Dator 1:
i3@3,3ghz
8gb ram
Nvidia Geforce GTX 560ti, 1gb

Dator 2:
i5-2500K 3,3GHz, nu uppklockad till nånstans över 4GHz
16gb ram
PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC

Ja du ser ju själv? Dator 2 klarar rekommenderade spec, att din i5 inte är ur gen 4 (haswell) spelar ingen större roll med tanke på hur högt klockad din är. Och dator 1 en bit över minumum. Bör inte vara några problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De hade en lång stream tidigare i månaden där de kör Norge/Spanien och visar hur religion fungerar. Efter att ha kollat på den så kom jag på att jag stör mig väldigt på nya "fog of war". Trodde först det var rätt kul med en stiliserad karta med två olika nivåer (outforskad/fog of war), men efter att ha sett videon så tycker jag det blir för plottrigt och oöverskådligt. Hoppas att de har ett alternativ för att köra det som i Civ 5 med full detaljkarta, bara mörkare istället.

Streamen i fråga;
https://www.youtube.com/watch?v=GjHZYnpCMx0

I övrigt ser det bra ut. Det är fortfarande Civ, men verkar ha en del nya intressanta spelmekaniker.

Permalänk
Medlem

Det nya "fog of war" verkar jobbigt. Jag vill helst kunna se terrängen på platser jag har utforskat, det är ju inget som förändras under spelet. Annars är grymt sugen på Civ VI, tyvärr är jag bortbjuden på diverse saker hela den helgen 21,22,23/10

Permalänk
Avstängd

Lite kul att unit stacking är en nyhet.
Unit stacking var ju även en nyhet i 5an eller var det 4an? när dom tog bort det

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Lite kul att unit stacking är en nyhet.
Unit stacking var ju även en nyhet i 5an eller var det 4an? när dom tog bort det

4an tillät doomstacks, 5an inga stacks alls, 6an lät som upp till 5 enheter i en stack.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Launch trailer (CG)

Permalänk
Avstängd

Feck. Kommer nog att förboka. Brukar inte göra det men det är ju Civ.

Vill spela på fredag!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Feck. Kommer nog att förboka. Brukar inte göra det men det är ju Civ.

Vill spela på fredag!


http://steamcommunity.com/games/289070/announcements/detail/8...

Permalänk
Avstängd

Jo, såg det tidigare när jag kikade på steam @Buio

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Tänkte tipsa om att man kan köpa spelet för 343 kr (479 för Digital Deluxe) på Elgiganten, se post #16439362

Permalänk
Medlem

@kaya: Fasiken, unit-stackning pajade ju hela Civ 4, blev alldeles för obalanserat. Usch å fy. Upp till fem kan dock vara roligt skall bli spännande att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

@kaya: Fasiken, unit-stackning pajade ju hela Civ 4, blev alldeles för obalanserat. Usch å fy. Upp till fem kan dock vara roligt skall bli spännande att testa

Angående stacking, så förstår jag det som att man kan stacka en miltär enhet av samma typ max 3 stycken med rätt tech. Sen kan varje militär enhet ha 1 supportenhet också.

http://well-of-souls.com/civ/civ6_units.html

Citat:

Civilization VI still uses a "1 Unit Per Tile" system, but adds a combined arms system in which a normal military unit can link with and stack together with a support unit, such as a builder, settler, field medic, battering ram, siege tower, anti-tank or anti-aircraft unit.

Citat:

Starting in the Renaissance era, two of the same unit can be combined into a Corps, which is less powerful than two individual units, but more survivable and takes up less space on the map (to reduce overcrowding). Later in the modern era, three units can combine to form an Army. The ability to form Corps and Armies are unlocked in the Civics tree rather than the technology tree.

Dessa techs känns som väldigt viktiga för en miltär seger. Rusha dem och stacka ihjäl motståndaren.

Permalänk
Medlem

Då har man förköpt civ 6. Har hittills haft alla civ versioner och expansioner.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Avstängd

Tack för tipset @Johannikur! Beställde nyss. Jävlar vad det ska spelas på fredag.

edit: Preloading!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@Buio: Ja det låter riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Tack för tipset @Johannikur! Beställde nyss. Jävlar vad det ska spelas på fredag.

edit: Preloading!

Vill också preloada. Men elgitarren släpper inte nycklarna innan fredag 😠

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannikur:

Tänkte tipsa om att man kan köpa spelet för 343 kr (479 för Digital Deluxe) på Elgiganten, se post #16439362

Tack för tipset! precis beställt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torach:

Vill också preloada. Men elgitarren släpper inte nycklarna innan fredag 😠

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick mina mer eller mindre direkt från elgiganten. Det var ett mejl med en länk man skulle följa.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Jag köpte min från steam, visst möjligen några kronor dyrare. Men ett par kronor hit eller dit, spelar ingen roll. Och mycket smidigare. Betalade 59,90 euro tror jag för normal version, så vad blir det ca 500kr.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag köpte min från steam, visst möjligen några kronor dyrare. Men ett par kronor hit eller dit, spelar ingen roll. Och mycket smidigare. Betalade 59,90 euro tror jag för normal version, så vad blir det ca 500kr.

580kr på Steam, 343kr på Elgiganten. Du kan ju begära återbetalning på Steam för att köpa det på Elgiganten så sparar du 40% lika snabbt som du hinner blinka. Steam har goda marginaler på spelen, så jag tror att Gaben klarar sig ändå.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

580kr på Steam, 343kr på Elgiganten. Du kan ju begära återbetalning på Steam för att köpa det på Elgiganten så sparar du 40% lika snabbt som du hinner blinka. Steam har goda marginaler på spelen, så jag tror att Gaben klarar sig ändå.

Blev ju 479kr för digital deluxe edition och något krångel var det inte. Bara att aktivera koden/koderna på steam sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Jag fick mina mer eller mindre direkt från elgiganten. Det var ett mejl med en länk man skulle följa.

Va? Jag fick ett mail men där stod bara att koderna släppa nu på fredag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Mitt köp har fastnat i Kompletts webshop i 1,5 dygn nu. Jag ger det ett par timmar till, sen får jag köpa det någonstans där det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Fasiken, unit-stackning pajade ju hela Civ 4, blev alldeles för obalanserat. Usch å fy.

Det var bara obalanserat om man byggde fel "counter-unit". Jag tycker snarare det utgör ett extra strategilager.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torach:

Va? Jag fick ett mail men där stod bara att koderna släppa nu på fredag.

Skickades från m.sweclockers.com

Märkligt. Verkade gå automatiskt för mig. Fick koderna några minuter efter att jag betalade. Runt 5.30 i morse.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek