Äta mat som stått framme i rumstemperatur i 4 och en halv timme?

Permalänk
Medlem

Äta mat som stått framme i rumstemperatur i 4 och en halv timme?

Ja som rubriken säger. Kan jag äta mat som stått framme i rumstemperatur i 4 och en halv timme? Jag tänker om det går att stoppa in det i kylen och sedan äta det som mina vanliga matlådor. Det är köttbullar och spaghetti. Jag har lite erfarenhet här och vill inte riskera att bli sjuk när man just börjat universitet. Brukar oftast göra mat för ju den måltiden eller vara snabb med att stoppa in i kylen.

Jag känner att det borde vara helt okej för det är bara 4 timmar. Det brukar ju ändå typ stå 1 timme kanske och sen in i kylen för att värmas dagarna därpå. Men köttbullar kanske är känsligt, jag vet inte. Sweclockers vet saker så därför frågar jag er.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alltså, jag vet inte riktigt vad man ska säga.. Jag har hela sommaren haft min matlåda under förarsätet i servicebilen från 06:30-13:00 utan några problem.. kör med ikeas vanliga rödvita lådor

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Luktar den inte illa så äter jag. Allt annat är fjanterier. Känslig mat kan bli dålig efter runt ett dygn i min erfarenhet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Ingen fara såvida du inte rotat i maten med fingrar, använda bestick eller dylikt efter tillagning.
Edit: ...och sannolikt ingen fara ens då i normal rumstemperatur.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

ja, inga problem.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

rå köttfärs brukar vara en aning känslig men eftersom det är färdigstekt så absolut ät på borde inte vara några problem.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Worst case scenario så blir nr 2 lite lättare

Permalänk
Medlem

Kör på, har själv glömt längre tid (~6 timmar) och det var inga problem.

Lita på dina sinnen, lukta och smaka. Nästan all dålig mat luktar eller smakar konstigt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

Det är troligtvis ingen fara alls om du äter den direkt (efter de 4,5 timmarna den stått framme). Men ju längre tid den stått framme desto sämre håller det i kylskåp och skulle kunna bli dåligt redan dagen efter.

Permalänk
Medlem

Luktsinnet är ditt bästa verktyg. Är jag tveksam så chansar jag oftast fast värmer det lite extra. Om det nu inte är någon speciell dag där rännskita vore extra opassande. Vissa chansar om det klarar lukttestet men smakar lite lustigt, det gör inte jag.

Permalänk
Medlem

Inga problem, kan stå framme en hel dag säkert. Men för att se till att man inte glömmer det så kan man ju alltid lassa ner rester direkt i en matlåda efter man ätit middag. Förresten, är nog dags att dra ner och handla inför morgondagens lunch! Käkat alldeles för mycket pizza/kebab på jobbet det senaste pga brist på rester

Permalänk
Medlem

rötmånaden kanske man ska undvika det i, men det var förbannat smidigt att ställa matlådan i framrutan förra sommaren för att ha varm mat till lunch

annars har det hänt att jag glömt typ pizza framme efter krogen och käkat till lunch

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Funkar hur bra som helst, bara juni-juli som jag undviker saker som stått framme

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av Antti:

Ja som rubriken säger. Kan jag äta mat som stått framme i rumstemperatur i 4 och en halv timme? Jag tänker om det går att stoppa in det i kylen och sedan äta det som mina vanliga matlådor. Det är köttbullar och spaghetti. Jag har lite erfarenhet här och vill inte riskera att bli sjuk när man just börjat universitet. Brukar oftast göra mat för ju den måltiden eller vara snabb med att stoppa in i kylen.

Jag känner att det borde vara helt okej för det är bara 4 timmar. Det brukar ju ändå typ stå 1 timme kanske och sen in i kylen för att värmas dagarna därpå. Men köttbullar kanske är känsligt, jag vet inte. Sweclockers vet saker så därför frågar jag er.

För hälsans skull tror jag inte det är några problem, däremot hade jag kollat spaghettin så att den inte torkat för mycket och blivit hård. Pasta torkar ganska fort och blir hård, och då är den inte lika kul att äta längre.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Låter bra! Hade varit tråkigt att behöva slänga mat. Det står iaf i kylen nu och kommer ätas till lunch imorgon och kanske på fredag?!?!?. Dör man så dör eller vad säger man.

Permalänk
Medlem

Vissa extra känsliga matvaror, typ rå köttfärs, skall man vara försiktig med, men mat som varit kokt eller stekt kan utan några som helst problem stå framme åtskilliga timmar och sedan ätas.
Under normala omständigheter (dvs inte rötmånad eller så) kan lagad mat oftast stå framme så länge som ett dygn eller två utan att bli hälsofarlig - även om den oftast hinner bli torr och tråkig efter så lång tid, så det är inget som rekommenderas.

Hållbarheten försämras dock när mat står framme så om du stoppar in det i kylkåpet efteråt så håller den inte lika länge som om den hade satts in i kylskåpet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

rötmånaden kanske man ska undvika det i, men det var förbannat smidigt att ställa matlådan i framrutan förra sommaren för att ha varm mat till lunch

Okaj, just den hade jag kanske undvikit. Det måste bli en ganska perfekt temperatur för bakterietillväxt, och det är kanske inte rätt utgångsläge. Men så länge du inte blev sjuk funkade det ju helt uppenbart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

Jag skulle inte säga att 70-80 grader är perfekt temperatur för bakterietillväxt det var några av de soligare dagarna mitt i sommarn.. 30 grader ute och full sol

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

1) Titta
2) Lukta
3) Smaka

Om maten verkar okej efter dessa tre steg så hugg in.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Ät och var glad.
Ingen fara på taket om det inte smakar illa så som tex räkor.

Permalänk
Avstängd

Bara 4 timmar gammal mat? så nylagat får vi aldrig på jobbet, även om skattmasen verkar tro det är lyxresturang när de beräknar förmåns-skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antti:

Fyra timmar bör vara okej men man vet aldrig. Denna grafen visar hur snabbt bakterier förökar sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ridder:

Fyra timmar bör vara okej men man vet aldrig. Denna grafen visar hur snabbt bakterier förökar sig.
https://online.science.psu.edu/sites/default/files/biol011/Fig%201-6%20Bacteria%20Growth_0.jpg

Den där grafen är missvisande på flera sätt i det här fallet. Dels skiljer sig generationstiden jättemycket mellan olika sorters bakterier (allt från 20 minuter till 8 timmar eller ännu mer) och dels skiljer det helt enormt mellan olika arter hur många enskilda bakterier som faktiskt krävs för att göra oss sjuka. Detta kan variera från flera miljoner ner till endast några hundra stycken i de värsta fallen.

Som andra redan sagt, använd dina sinnen för att avgöra, det är därför vi har dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du aldrig ätit mat som stått framme för så är det kanske inte bästa settet att testa om du tänkt göra något kritiskt närmsta dagarna.
Skulle gissa på att största risken i dit fall är om du kontaminerat maten med tex. smutsiga händer eller något orent redskap/ matlåda.
Att använda sinnena för att att upptäcka typ salmonella eller e-coli lär dock bli svårt, inte direkt som att folk som blir matförgiftade på restauranger eller från orent livsmedel för att dem tycker maten verkar dålig.
Skulle dock oroa mig mer för att gå nära ett dagis eller besöka någon med små barn för att inte tala om att köpa lösgodis.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Den där grafen är missvisande på flera sätt i det här fallet. Dels skiljer sig generationstiden jättemycket mellan olika sorters bakterier (allt från 20 minuter till 8 timmar eller ännu mer) och dels skiljer det helt enormt mellan olika arter hur många enskilda bakterier som faktiskt krävs för att göra oss sjuka. Detta kan variera från flera miljoner ner till endast några hundra stycken i de värsta fallen.

Som andra redan sagt, använd dina sinnen för att avgöra, det är därför vi har dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är inte speciellt missvisande då bakterier växer exponentiellt. Du har rätt i att det finns bakterier som växer med olika generationstid. Det beror mycket på hur många bakterier man har redan från början (dvs en eller 100000?).

Hur många bakterier som krävs för att göra en sjuk är enskilt beroende på varje person immunförsvar.

Kontentan av grafen är att när mat väl börjat bli dålig, blir den dålig snabbt. Håller med överstående talare att det är bäst att använda dina sinnen. Mat som är värmd och sen tappar temperaturen långsamt kan vara en perfekt grogrund för bakterier. Speciellt om bakterierna är nära kroppstemperatur.

Permalänk
Medlem

Kan tala utifrån egen erfarenhet.
När jag lagar mat, oftast någon form av gryta så käkar jag och sedan förseglar det i kastrullen och låter det stå i spisen i 4 timmar så att familjen kan passa på och ta, fram vid kvällen så lägger vi det i frysen igen.

Tillagad mat ska det inte vara något problem med. Se till att flugor och sånt inte kan lägga sina ägg vilket du förhindrar genom att lägga locket på. Annars håller tillagad mat väldigt länge men du kommer inte undan bakterier däremot kan jag garantera att du inte kmr må illa eller bli sjuk.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Har du aldrig förr kommit i kontakt med mat som inte varit äldre än någon timme så kanske det blir en chock för din kropp med "rusningen" av bakterier första gången

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Living on the edge...

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge maten varit upphettad ordentligt (inte ojämn mikrovågsvärme) så kan den utan vidare står 4-5 timmar utan någon märkbar försämring. Beroende på upphettningsgrad och livsmedelstyp ibland ännu längre. Över natten, typ 10-12 timmar, är i de flesta fall för länge.

Detta är min erfarenhet baserat på empiriska studier.

Tänk bara på att ska maten sparas efter denna händelse så kommer hållbarheten försämras eftersom bakteriehalten redan från start då blir högre efter "rumslagringen". Ska det frysas in, gör det direkt det svalnat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro