Migrera OS från äldre Notebook till ny SSD disk

Permalänk
Medlem

Migrera OS från äldre Notebook till ny SSD disk

Hej, har en äldre Notebook HP Qompaq 6910p som jag graderat upp från XP pro 32 bit operativ till Windows 10 pro 64 bit aniversary update. Helt fantastiskt så fungerar detta helt felfritt!!  Dock något slö...
Har tänkt avhjälpa detta något genom att sätta i en ny SSD disk samt öka RAM från 4 gb till 8 gb. Då det gäller byte till SSD disken så ska jag migrera OS:et från gamla disken. Vilken metod är bäst att använda??  Tidigare när jag gjort kloning (spegling) av startdisken har jag använt 3:e parts program som; Paragon, Nero od...
Nu har ju Windowsoperativet sedan "Windows 8.1" det eminenta verktyget "Säkerhetskopia av systemavbildning". Detta verktyg har jag sedan en tid använt för att backuppa min startskiva regelbundet, fungerar bra för detta ändamål. Är det rekommenderat att göra detta även vid en migrering till en SSD disk??
Är även tacksam för andra tips som kan hjälpa mig att skrämma upp farten i datorn en aning...
Tacksam för idéer och svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Hej, har en äldre Notebook HP Qompaq 6910p som jag graderat upp från XP pro 32 bit operativ till Windows 10 pro 64 bit aniversary update. Helt fantastiskt så fungerar detta helt felfritt!!  Dock något slö...
Har tänkt avhjälpa detta något genom att sätta i en ny SSD disk samt öka RAM från 4 gb till 8 gb. Då det gäller byte till SSD disken så ska jag migrera OS:et från gamla disken. Vilken metod är bäst att använda??  Tidigare när jag gjort kloning (spegling) av startdisken har jag använt 3:e parts program som; Paragon, Nero od...

Testa Clonezilla: https://arga.wordpress.com/2010/04/24/how-to-properly-clone-a...

Skrivet av Ecuaman:

Nu har ju Windowsoperativet sedan "Windows 8.1" det eminenta verktyget "Säkerhetskopia av systemavbildning". Detta verktyg har jag sedan en tid använt för att backuppa min startskiva regelbundet, fungerar bra för detta ändamål. Är det rekommenderat att göra detta även vid en migrering till en SSD disk??

Vad menar du med startskiva?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en ren installation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Tack för svr...

Skrivet av ropin:

Ursäkta om jag är otydlig... Startskiva = min c-disk som operativet är installerat på...
Så... verktyget "Säkerhetskopia av systemavbildning" som man har i Windows 10 är inte bra då?? Detta ska ju enligt info ge en exakt segling (kopia) av hela "startskivan" C-disken...

Permalänk
Medlem

Tack för input

Skrivet av sesam2k:

Jag skulle rekommendera en ren installation

Skickades från m.sweclockers.com

Men bara undrar... som jag även skrev som följdfråga i tidigare svar:
Är inte verktyget "Säkerhetskopia av systemavbildning" som ingår i Windows 10 användbart till detta... skall ju göra en exakt kloning (kopia) av hela systemskivan "c-disken" ???
Någon som vet? Jag har ju använt detta verktyg sedan Windows 8.1 och förlitat mig på att jag har en säker återställning av hela c-disken... blir lite förbryllad...

Permalänk
Medlem

@Ecuaman: Har du en extern HD? Med Samsungs SSD får du ett program som är så simpelt att använda att det är löjligt.

1. Koppla in nya SSD i usb
2. Starta programmet.
3. Vänta.
4. Installera nya SSD.
5. Klart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Ecuaman: Har du en extern HD? Med Samsungs SSD får du ett program som är så simpelt att använda att det är löjligt.

1. Koppla in nya SSD i usb
2. Starta programmet.
3. Vänta.
4. Installera nya SSD.
5. Klart.

Tack SCORPIUS, verkar ju nästan för bra...
Men, du skriver: 1. Koppla in nya SSD i usb -menar du via usb kabel till usb port i datorn? Levereras SSD disken med en usb anslutning?
Sedan frågar du om jag har en "extern HD" men jag ser ingenstans vad jag skall använda den till??

Jag kasnke är lite novis vad gäller detta, så jag behöver ett litet förtydligande. Är väldigt tacksam för ditt tips.

Permalänk
Medlem

@Ecuaman: Hej. Vad du behöver är ett hårddiskkabinett för usb. Eller ett kloningskit.
Tex detta: https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/ha...

Jag har samma SSD men använde ett kabinett för extern 3.5HD. Det funkar för stunden.

Här har du för 2.5HD.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Har du fler frågor eller behöver mer förtydligande så bara säg. Hjälper gärna

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Ecuaman: Hej. Vad du behöver är ett hårddiskkabinett för usb. Eller ett kloningskit.
Tex detta: https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/ha...

Jag har samma SSD men använde ett kabinett för extern 3.5HD. Det funkar för stunden.

Här har du för 2.5HD.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Har du fler frågor eller behöver mer förtydligande så bara säg. Hjälper gärna

Tack igen SCORPUS... nu är jag med på banan Bra info och exempellänkar. Ska se vad jag kan få tag i här i Ecuador...