Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med att komma igång med programmerings gymnasiearbete (ekonomi app/program)

Permalänk
Medlem

Hjälp med att komma igång med programmerings gymnasiearbete (ekonomi app/program)

Tjena!

Har spenderat en bra stund på att fundera ut något intressant gymnasiearbete och nu tror jag att jag har fått en idé som kan bli något riktigt bra. Problemet jag har kört in i är dock att jag inte riktigt vet hur jag ska gå till väga för att fullfölja idén då jag är långt ifrån någon programmerings expert.

Min plan är att skapa en app eller ett program(skriven i c#) där man kan mata in sina in/utkomster för att lättare hålla koll på sin ekonomi. Prio ett är att få en fungerande app och sedan utveckla den mer genom att lägga till fler funktioner, så som att den finns på flera pluralformer (ios, android, windows etc), moln lagring osv. Listan kan ju göras oändlig då det kommer alltid finnas något som kan läggas till eller förbättras.

Men frågorna jag måste ställa er är följande:

  • Hur går jag till väga för att full följa detta projektet?

  • Fungerar det att göra programmet i c# om jag vill göra det tillgängligt på flera olika pluralformer?

  • Måste jag använda en databas för att göra en väl fungerande app? i så fall vad kan ni rekommendera att jobba emot

Angående mina kunskaper angående programmering kan jag grunderna i Java, jag är kunnig i HTML och CSS. Jag började nyss läsa webbserver där vi kommer lära oss PHP och SQL om jag fattade allt rätt. Sen har jag även praktik där jag ska sitta och koda i C# (där av valet att göra programmet i c#) och asp.net.

Så om någon skulle kunna lägga ner lite tid på att hjälpa mig att räkna ut vad jag behöver läsa på om förr att kunna fullfölja mitt projekt skulle det vara enormt uppskattat!

Mvh Matsson

EDIT: Jag är även öppen för alla förslag angående funktioner i appen. Krävs ju input för att få till något bra!

Permalänk
Medlem

Hej Matsson,

Vi kan börja med platformarna som du räknar upp, (ios, android, windows etc). Alla dessa kräver olika språk och olika platformar för att utveckla i. Du kan inte tex säga att du skall skriva en iOS app i C#. Dessa platformar har alla sina egna inlärningskurvor som kan vara ganska branta.

Eftersom att du nämner C# så rekommenderar jag att du börjar med en Windows applikation, för då kan du använda C# och utveckla i Visual Studio vilket är en ganska tackam miljö för en nybörjare.

Ett annat alternativ är att du skriver en hemsida med PHP/HTML/CSS/SQL. Men du kan väven för detta använda C# och .NET istället för PHP.

Det viktiga är att du väljer en platform och ett språk och jobbar i det. För vare ny platofrm du väljer så måste du i princip skriva om appen i platformens eget språk och egna miljö.

Du kan också fundera på vad din app har för funktionalitet värde som du inte enklare får ut av att koda in/utkomster i ett Excel dokument.

I övrigt låter det som ett mycket bra projekt. Programmering är kul, speciellt när man kommer in i det och får resultat!

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att främst rikta in dig på programmeringen/appen som ett "Proof of Concept".
Tycker det viktigaste i ditt arbete är att få med alla dina tankebanor runt det hela.

Sedan tycker jag också det är bättre att titta på ett enklare framework för utveckling. Själv gillar jag exempelvis Marmelade, där jag kan skriva enkel kod och sedan få det körbart på alla plattformar.

https://www.madewithmarmalade.com/

Där har du även mer frihet över vilket programmeringspråk du utveckare i. Själv valde jag LUA som är ett enklare skriptspråk.

Vill du tvunget utveckla i C#, så är det däremot lämpligare att utveckla i Visual Studio direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaaGnall:

Vi kan börja med platformarna som du räknar upp, (ios, android, windows etc). Alla dessa kräver olika språk och olika platformar för att utveckla i.

Nej. https://www.xamarin.com/platform
Det finns även andra verktyg där du kan kompilera mot flera plattformar.

Permalänk

@Matsson: Om du vill rikta in dig på C# som backend så kan du skicka ett PM till mig så skulle jag kunna vara mentor till dig i detta projekt. Jag har 10 års erfarenhet inom dot net utveckling och periodsvis så har jag även mentorskap inom området. Låter det intressant så hör av dig helt enkelt så kan vi ta det därifrån.

Permalänk
Medlem

Känner att jag får dra iväg ett tack till alla som tig sig tid på att svara och jag ber om ursäkt att jag inte har haft möjlighet att svara den senaste veckan. Det är dålig stil från min sida då ni tog tid att svara på mina frågor! Så tack för inputen!

Skrivet av DaaGnall:

Hej Matsson,

Vi kan börja med platformarna som du räknar upp, (ios, android, windows etc). Alla dessa kräver olika språk och olika platformar för att utveckla i. Du kan inte tex säga att du skall skriva en iOS app i C#. Dessa platformar har alla sina egna inlärningskurvor som kan vara ganska branta.

Eftersom att du nämner C# så rekommenderar jag att du börjar med en Windows applikation, för då kan du använda C# och utveckla i Visual Studio vilket är en ganska tackam miljö för en nybörjare.

Ett annat alternativ är att du skriver en hemsida med PHP/HTML/CSS/SQL. Men du kan väven för detta använda C# och .NET istället för PHP.

Det viktiga är att du väljer en platform och ett språk och jobbar i det. För vare ny platofrm du väljer så måste du i princip skriva om appen i platformens eget språk och egna miljö.

Du kan också fundera på vad din app har för funktionalitet värde som du inte enklare får ut av att koda in/utkomster i ett Excel dokument.

I övrigt låter det som ett mycket bra projekt. Programmering är kul, speciellt när man kommer in i det och får resultat!

@DaaGnal Jag förstår hur du menar och planen var att rikta in sig på en platform, android eller windows till att börja med och sen lägga till support för flera operativsystem! Sen angående vad appen skulle ha för funktion så vet jag att jag själv skulle föredra att ha något mer simpelt än excel för att hålla koll på mina in/utkomster och jag antar att jag inte är ensam med detta.

Skrivet av walkir:

Mitt tips är att främst rikta in dig på programmeringen/appen som ett "Proof of Concept".
Tycker det viktigaste i ditt arbete är att få med alla dina tankebanor runt det hela.

Sedan tycker jag också det är bättre att titta på ett enklare framework för utveckling. Själv gillar jag exempelvis Marmelade, där jag kan skriva enkel kod och sedan få det körbart på alla plattformar.

https://www.madewithmarmalade.com/

Där har du även mer frihet över vilket programmeringspråk du utveckare i. Själv valde jag LUA som är ett enklare skriptspråk.

Vill du tvunget utveckla i C#, så är det däremot lämpligare att utveckla i Visual Studio direkt.

@walkir Tack för tipset men jag tänkte hålla mig till planen med c# då min nuvarande programeringslärare har lite kunskap inom C# så det förenklar det hela om man skulle köra fast!

Skrivet av iXam:

Nej. https://www.xamarin.com/platform
Det finns även andra verktyg där du kan kompilera mot flera plattformar.

@iXam Detta ser riktigt lovande ut och jag ska verkligen lägga ner lite tid på att läsa lite mer om xamarin, kan förenkla mitt jobb när jag vill få över applikationen till flera olika plattformer.

Skrivet av shakeshar:

@Matsson: Om du vill rikta in dig på C# som backend så kan du skicka ett PM till mig så skulle jag kunna vara mentor till dig i detta projekt. Jag har 10 års erfarenhet inom dot net utveckling och periodsvis så har jag även mentorskap inom området. Låter det intressant så hör av dig helt enkelt så kan vi ta det därifrån.

@shakeshar Ska absolut ha det i åtanke under projektets gång, kommer mest troligt höra av mig inom de närmsta veckorna!

Permalänk

@Matsson: Gör så! Jobbar faktiskt just nu med ett projekt nu bland annat implementer Xamarin, en och samma kodbas för Xamarin, UWP och iOS