Behöver förslag på den mest prisvärda uppgraderingen på min gamla dator =)

Permalänk
Medlem

Behöver förslag på den mest prisvärda uppgraderingen på min gamla dator =)

Hej Jag har en gammal dator jag funderar på att uppgradera, jag spelar mest på den och det är allt möjligt.

wow, hots, overwatch, Mordheim city of the damned o dyl.

spec

Jag skulle vilja ha lite bättre flyt i spelen med högre inställningar

Vad tycker ni är bäst att uppgradera först? jag har rätt dålig koll tyvärr, gärna tips på prisvärda delar i så fall.

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 52 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASRock P67 Extreme4 (CPUSocket) 37 °C
Graphics
SyncMaster (1680x1050@60Hz)
3072MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (ASUStek Computer Inc) 47 °C
Storage
232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA Device (SSD) 32 °C
74GB INTEL SSDSA2M080G2GC ATA Device (SSD)
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-5280S ATA Device
Audio
High Definition Audio Device

/mvh

Permalänk
Medlem

ja du, är ju en ganska gammal häck. Utöka till 16gb internminne, o tryck in ett GF 1060

// LZ

Permalänk
Medlem

nu har du inte skrivit vad exakt för grafikkort du har i den men det känns som den svagaste länken, jag kör själv med en gammal i3:a och det gjorde ruskigt stor skillnad med ny gpu, dock måste du undersöka kompabilitet med mb om du inte har uefi bios på moderkortet då d3et var ett bekymmer för mig, minne kan vara bra för stabiliteten om du datorn står på länge eller kör mkt i bakgrunden, annars tror jag inte du märker ngn direkt skillnad med mer minne.

stavfel och tillägg
Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Tack det står så här på moderkortets hemsida 64Mb AMI UEFI Legal BIOS with GUI support är det det du mena med UEFi?
Hittar inte kartongen till grafikkortet men tror det var 270 något, brukar inte köpa värstingmodeller i alla fall.

på moderkortets hemsida står det
Dual Channel DDR3 memory technology
- 4 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 2133(OC)/1866(OC)/1600/1333/1066 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 32GB*
- Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)

är dessa ett bra alternativ då ?
https://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fister:

Hej Jag har en gammal dator jag funderar på att uppgradera, jag spelar mest på den och det är allt möjligt.

wow, hots, overwatch, Mordheim city of the damned o dyl.

spec

Jag skulle vilja ha lite bättre flyt i spelen med högre inställningar

Vad tycker ni är bäst att uppgradera först? jag har rätt dålig koll tyvärr, gärna tips på prisvärda delar i så fall.

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 52 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASRock P67 Extreme4 (CPUSocket) 37 °C
Graphics
SyncMaster (1680x1050@60Hz)
3072MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (ASUStek Computer Inc) 47 °C
Storage
232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA Device (SSD) 32 °C
74GB INTEL SSDSA2M080G2GC ATA Device (SSD)
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-5280S ATA Device
Audio
High Definition Audio Device

/mvh

Skrivet av Tea42BBS:

ja du, är ju en ganska gammal häck. Utöka till 16gb internminne, o tryck in ett GF 1060

// LZ

Ifall du inte maxar dina 8GB RAM så kommer du inte att vinna någon prestanda på att dubblera minnesmängden. Vad jag skulle gjort i ditt fall skulle vara att först och främst skaffa en ny skärm för att sedan beroende på upplösning samt bildfrekvens köpa ett nytt grafikkort därefter. I övrigt så klockar 2500K generellt riktigt bra och då du redan har ett P67 moderkort så är det bara att testa sig fram med överklockandet, finns guider på forumet. Ifall du använder dig av Intels kylare så skulle jag uppgrdera till något kraftfullare.
Men börja som sagt med en ny skärm och dimensionera ett nytt grafikkort därefter.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

Ok Tack, Får fundera nu då, skärm har jag inte funderat på ens men det e kanske dags att uppgradera den också.

Permalänk
Medlem

Grafikkort

Permalänk
Medlem

Min tanke var att många nya spel har 16gb minne som "rekommenderat" o det är en billig uppgradering.

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp, jag köpte en ny kylare till cpu i går o fick upp den till 4,4 med bekväm temperatur och spänning samt att jag märkte att minnena var 1600 något o ändrade det så dom blev lite snabbare också så det var kul.
Jag har funderat en del på skärmar o grafikkort och har kommit fram till att en 24" med 144 Hz räcker

Är ett 1060 kort tillräckligt i 1080p? Jag måste nödvändigtvis inte köra max på inställningar.
Tycker ni jag ska sikta på 3 eller 6 Gb minne, samt ett överklockat eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fister: För att framtidssäkra skulle jag definitivt satsa på minst 4gb. 1060 kommer funka bra i 1080p, CPU kommer att begränsa fram-rate mer

Permalänk
Medlem

Håller med @simkev. 1680x1050 tyder på att du har en gammal skärm. T.o.m en hyfsad 1920x1080-skärm hade gjort den största märkbara uppgraderingen för dig. Din fps kommer dock att bli lägre vilket gör dig motiverad till att köpa ett nytt grafikkort sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fister:

Tack för er hjälp, jag köpte en ny kylare till cpu i går o fick upp den till 4,4 med bekväm temperatur och spänning samt att jag märkte att minnena var 1600 något o ändrade det så dom blev lite snabbare också så det var kul.
Jag har funderat en del på skärmar o grafikkort och har kommit fram till att en 24" med 144 Hz räcker

Är ett 1060 kort tillräckligt i 1080p? Jag måste nödvändigtvis inte köra max på inställningar.
Tycker ni jag ska sikta på 3 eller 6 Gb minne, samt ett överklockat eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle kört på RX470 och 8GB ram till.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3815981

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kissekotten4:

@Fister: För att framtidssäkra skulle jag definitivt satsa på minst 4gb. 1060 kommer funka bra i 1080p, CPU kommer att begränsa fram-rate mer

Tvivlar på att en I5 2500K flaskar ett GTX1060..snarare tvärtom.

BTW; TS, är din cpu 52c under vila?!

Ett par snabbare RAM och ett nytt grafikkort skulle vara bra

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Edit den är 35 ca på vilande om det e i windows utan att man kör någon belastning o ca 80 på max.

Tack för hjälpen! Blir skärm o grafikkort

Permalänk
Medlem

Hur har drt gått med uppgraderingen?