Kan inte vare sig starta, reparera eller installera om Windows 10- några idéer?
Jag hoppas nån kan hjälpa mig, för jag har slut på idéer.
Kort problembeskrivning:
* Datorn bootar, allt ser ok ut i BIOS, inga värmeproblem, men Windows 10 startar inte
* Det går inte att göra en reparation eller startreparation från USB
* Installationsprogrammet för Windows 10 (på USB) säger att det inte går att installera Windows på någon av mina hårddiskar
* Disk 0 verkar av någon anledning vara uppdelad på tre partitioner
Längre bakgrund:
Igår hängde sig min dator när Windows 10 gick igång. Ingen stor sak, den har tidigare gjort detta relativt ofta, och jag har fått lösa det genom att helt enkelt slå av strömmen. Efter omstart har datorn alltid fungerat utan problem.
Jag har tidigare haft problem med att datorn har "hängt" sig även när Windows 10 varit igång, oftast när jag försökt starta en video eller något liknande, aldrig under spel eller annan belastning. Problemet yttrar sig som att skärmen blir blå, brun eller svart och att både mus och tangentbord slutar fungera. Om ett ljud är igång (t.ex. en video med ljud) hänger sig även detta i ett "surrande" som sedan tystnar. Ibland har datorn börjat svara igen efter en stund med meddelandet att "Grafikdrivrutinen har slutat fungera och har återställts". Lösningen för mig har, som jag skrev ovan, varit att slå av strömmen och sedan starta om datorn igen. Datorn har alltid startat problemfritt efter att ha startats om på detta sätt.
Vad jag har lyckats få fram efter mycket sökande i loggar och efter att ha provat olika grafikdrivrutiner är att det inte verkar vara ett problem med drivrutinerna, utan möjligen ett hårdvarufel på grafikkortet.
Men igår så hängde sig alltså min dator direkt på uppstart. När jag nu försöker starta den så bootar den normalt, men sedan kommer jag inte vidare.
Jag har provat att göra en reparation med hjälp av ett USB-minne med Windows 10. Första gången så stängde sig reparationen/installationsprogrammet och datorn startade helt enkelt om. Andra gången (och alla gånger jag har försökt sedan dess) så kommer meddelandet att det inte gick att genomföra reparationen. Ingen felkod, ingen förklaring, bara en hänvisning att prova andra alternativ.
Jag har också försökt att återställa systemet, men får då felmeddelandet att detta inte är möjligt då det inte finns några återställningspunkter.
Om jag försöker göra en ny installation så kan jag se att min 0-disk (jag har två diskar, detta är "systemdisken" eller c) av någon anledning är uppdelad på tre partitioner (två mindre och en större). Jag kan dock inte installera på någondera av hårddiskarna, tydligen har de "fel filsystem". Om jag försöker formatera så får jag en varning att diskarna kan innehålla viktig systeminformation.
Jag förstår ärligt talat inte ens vad felet är. Jag får inte ens några felkoder. BIOS och installationsprogrammet för Windows fungerar felfritt, och vad jag kan se i BIOS så har jag inga problem med värme eller andra hårdvaruproblem.
Så, har någon nån idé om vad jag kan göra? Jag
i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U