Kan inte vare sig starta, reparera eller installera om Windows 10- några idéer?

Permalänk
Medlem

Kan inte vare sig starta, reparera eller installera om Windows 10- några idéer?

Jag hoppas nån kan hjälpa mig, för jag har slut på idéer.

Kort problembeskrivning:
* Datorn bootar, allt ser ok ut i BIOS, inga värmeproblem, men Windows 10 startar inte
* Det går inte att göra en reparation eller startreparation från USB
* Installationsprogrammet för Windows 10 (på USB) säger att det inte går att installera Windows på någon av mina hårddiskar
* Disk 0 verkar av någon anledning vara uppdelad på tre partitioner

Längre bakgrund:
Igår hängde sig min dator när Windows 10 gick igång. Ingen stor sak, den har tidigare gjort detta relativt ofta, och jag har fått lösa det genom att helt enkelt slå av strömmen. Efter omstart har datorn alltid fungerat utan problem.

Jag har tidigare haft problem med att datorn har "hängt" sig även när Windows 10 varit igång, oftast när jag försökt starta en video eller något liknande, aldrig under spel eller annan belastning. Problemet yttrar sig som att skärmen blir blå, brun eller svart och att både mus och tangentbord slutar fungera. Om ett ljud är igång (t.ex. en video med ljud) hänger sig även detta i ett "surrande" som sedan tystnar. Ibland har datorn börjat svara igen efter en stund med meddelandet att "Grafikdrivrutinen har slutat fungera och har återställts". Lösningen för mig har, som jag skrev ovan, varit att slå av strömmen och sedan starta om datorn igen. Datorn har alltid startat problemfritt efter att ha startats om på detta sätt.

Vad jag har lyckats få fram efter mycket sökande i loggar och efter att ha provat olika grafikdrivrutiner är att det inte verkar vara ett problem med drivrutinerna, utan möjligen ett hårdvarufel på grafikkortet.

Men igår så hängde sig alltså min dator direkt på uppstart. När jag nu försöker starta den så bootar den normalt, men sedan kommer jag inte vidare.

Jag har provat att göra en reparation med hjälp av ett USB-minne med Windows 10. Första gången så stängde sig reparationen/installationsprogrammet och datorn startade helt enkelt om. Andra gången (och alla gånger jag har försökt sedan dess) så kommer meddelandet att det inte gick att genomföra reparationen. Ingen felkod, ingen förklaring, bara en hänvisning att prova andra alternativ.

Jag har också försökt att återställa systemet, men får då felmeddelandet att detta inte är möjligt då det inte finns några återställningspunkter.

Om jag försöker göra en ny installation så kan jag se att min 0-disk (jag har två diskar, detta är "systemdisken" eller c) av någon anledning är uppdelad på tre partitioner (två mindre och en större). Jag kan dock inte installera på någondera av hårddiskarna, tydligen har de "fel filsystem". Om jag försöker formatera så får jag en varning att diskarna kan innehålla viktig systeminformation.

Jag förstår ärligt talat inte ens vad felet är. Jag får inte ens några felkoder. BIOS och installationsprogrammet för Windows fungerar felfritt, och vad jag kan se i BIOS så har jag inga problem med värme eller andra hårdvaruproblem.

Så, har någon nån idé om vad jag kan göra? Jag

Visa signatur

i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U

Permalänk
Medlem

@DevICes
Först det första skriva vad du har för delar i datorn.

Prova ta ur grafikkortet och koppla till moderkort om det har en utgång samt kan du prova med en ram minns stickai taget eller byta slot, se om fortfarande är problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Intel i5 2500k LGA 1155
P8Z68-V PRO GEN3
Asus GTX 760
2 stycken Samsung SSD

Jag ska testa att byta RAM, men kan sånt verkligen påverka en reparationsinstallation?

Visa signatur

i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U

Permalänk
Medlem

Tillägg:

Jag får en tom svart skärm med en blinkande markör när jag startar datorn (efter BIOS splash screen, POST eller vad det heter). Det är som om det inte fanns något operativsystem alls installerat på hårddisken? Detta uppstår oavsett vilken hårddisk jag försöker boota från.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Exakt vilka felmeddelanden får du när du försöker installera Windows från USB? Och är det USB 3 minne? Isåfall testa USB 2. Med "filsystem" antar jag du menar MBR eller GPT?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

@Ykalon:

Just så, installationsprogrammet säger att Windows 10 inte kan installeras på någon av diskarna, oavsett om partitionen är tillräckligt stor eller ej, då det är "fel" filsystem (MBR istället för GPT eller om det nu är tvärtom).

Det är riktigt att det är ett USB 3.0-minne, kan det vara orsaken? Jag har inte tillgång till något USB 2.0 tror jag, åtminstone inget som är tillräckligt stort- men jag ska se vad jag kan leta fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att konvertera från MBR till GPT så har den här sidan lite hjälp. http://www.thewindowsclub.com/convert-mbr-to-gpt-disk

Om du får "Can't create partition or locate existing one" så kan det bero på att vissa USB stickor inte funkar så bra där. Har själv samma meddelande och jag körde med USB 2 som ska funka. Testa att ha hårddisken inställt som första boot alternativ och tryck på F12 just efter POST för att få fram boot menu och byt till USB där.

Alternativet som jag hör fungerar är att ladda ner media tools igen, men välja ISO filen och bränna den till DVD eller använda Rufus för att göra en bootbar USB från den..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ok, uppdatering:

Jag gick tillbaka till ritbordet och gjorde en helt ny installations-USB för både 32- och 64-bitars Windows 10. Efter en omstart funkade reparationsinstallationen, men jag fick fortfarande inte igång Windows 10. Datorn startar, men hänger sig sedan på laddningssidan.

Testade då att ta ur grafikkortet och plugga ur allt utom strömsladden. Windows 10 hänger sig fortfarande på laddningssidan.

Startade om datorn med installations-USB:n ikopplad. Kom då direkt in i en dialogruta med meddelandet att Windows inte verkar ha lästs in korrekt. Fick några val (rensa helt, spara mina filer och avancerade alternativ) och valde att återställa Windows 10.

Där någonstans står datorn och tuggar just nu. Vi får se om problemet löser sig. Fortfarande inget grafikkort ipluggat, vi får se om det gör susen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevICes:

Ok, uppdatering:

Jag gick tillbaka till ritbordet och gjorde en helt ny installations-USB för både 32- och 64-bitars Windows 10. Efter en omstart funkade reparationsinstallationen, men jag fick fortfarande inte igång Windows 10. Datorn startar, men hänger sig sedan på laddningssidan.

Testade då att ta ur grafikkortet och plugga ur allt utom strömsladden. Windows 10 hänger sig fortfarande på laddningssidan.

Startade om datorn med installations-USB:n ikopplad. Kom då direkt in i en dialogruta med meddelandet att Windows inte verkar ha lästs in korrekt. Fick några val (rensa helt, spara mina filer och avancerade alternativ) och valde att återställa Windows 10.

Där någonstans står datorn och tuggar just nu. Vi får se om problemet löser sig. Fortfarande inget grafikkort ipluggat, vi får se om det gör susen.

Hur gick det för dig jag har liknande symtom på min dator hur fundera på om det va grafikkortet som börja ge sig tills jag fick liknande fel att datorn fastnade i omstart lop men nu har jag fått igång den igen så håller på att skapa en ren installation på usb.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av DevICes:

Jag hoppas nån kan hjälpa mig, för jag har slut på idéer.

Kort problembeskrivning:
* Datorn bootar, allt ser ok ut i BIOS, inga värmeproblem, men Windows 10 startar inte
* Det går inte att göra en reparation eller startreparation från USB
* Installationsprogrammet för Windows 10 (på USB) säger att det inte går att installera Windows på någon av mina hårddiskar
* Disk 0 verkar av någon anledning vara uppdelad på tre partitioner

Längre bakgrund:
Igår hängde sig min dator när Windows 10 gick igång. Ingen stor sak, den har tidigare gjort detta relativt ofta, och jag har fått lösa det genom att helt enkelt slå av strömmen. Efter omstart har datorn alltid fungerat utan problem.

Jag har tidigare haft problem med att datorn har "hängt" sig även när Windows 10 varit igång, oftast när jag försökt starta en video eller något liknande, aldrig under spel eller annan belastning. Problemet yttrar sig som att skärmen blir blå, brun eller svart och att både mus och tangentbord slutar fungera. Om ett ljud är igång (t.ex. en video med ljud) hänger sig även detta i ett "surrande" som sedan tystnar. Ibland har datorn börjat svara igen efter en stund med meddelandet att "Grafikdrivrutinen har slutat fungera och har återställts". Lösningen för mig har, som jag skrev ovan, varit att slå av strömmen och sedan starta om datorn igen. Datorn har alltid startat problemfritt efter att ha startats om på detta sätt.

Vad jag har lyckats få fram efter mycket sökande i loggar och efter att ha provat olika grafikdrivrutiner är att det inte verkar vara ett problem med drivrutinerna, utan möjligen ett hårdvarufel på grafikkortet.

Men igår så hängde sig alltså min dator direkt på uppstart. När jag nu försöker starta den så bootar den normalt, men sedan kommer jag inte vidare.

Jag har provat att göra en reparation med hjälp av ett USB-minne med Windows 10. Första gången så stängde sig reparationen/installationsprogrammet och datorn startade helt enkelt om. Andra gången (och alla gånger jag har försökt sedan dess) så kommer meddelandet att det inte gick att genomföra reparationen. Ingen felkod, ingen förklaring, bara en hänvisning att prova andra alternativ.

Jag har också försökt att återställa systemet, men får då felmeddelandet att detta inte är möjligt då det inte finns några återställningspunkter.

Om jag försöker göra en ny installation så kan jag se att min 0-disk (jag har två diskar, detta är "systemdisken" eller c) av någon anledning är uppdelad på tre partitioner (två mindre och en större). Jag kan dock inte installera på någondera av hårddiskarna, tydligen har de "fel filsystem". Om jag försöker formatera så får jag en varning att diskarna kan innehålla viktig systeminformation.

Jag förstår ärligt talat inte ens vad felet är. Jag får inte ens några felkoder. BIOS och installationsprogrammet för Windows fungerar felfritt, och vad jag kan se i BIOS så har jag inga problem med värme eller andra hårdvaruproblem.

Så, har någon nån idé om vad jag kan göra? Jag

Hade samma problem tidigare. Var tvungen att konvertera från MBR till GPT och installera om windows, kolla på länken som Ykalon tidigare nämde:

Skrivet av Ykalon:

För att konvertera från MBR till GPT så har den här sidan lite hjälp. http://www.thewindowsclub.com/convert-mbr-to-gpt-disk

Annars kan du testa chkdsk och att testa att installera en linux dist.

//Backgård

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze