Skrivet av Wittwang:
....Vad är er åsikt kring detta? Vilken bolagsform är att rekommendera? Ser ni fler risker?
Med hänsyn till vinst, lön, utdelning, risker, juridisk ansvar m.m. så säger jag att ni ska välja AB, detta är min åsikt och jag tycker ni kan nöja med detta svar tills den dagen ni ska registrera bolaget och redan har kunder, om ni känner för att välja annan form.
Min åsikt om att starta företag är enbart AB eller IF, ej EF eller HB då HB är en "svag" variant av AB speciellt gällande juridiska ansvarsbiten och med EF är det inte lönt att ha om man ska ha vinst, ha samarbetspartner, anställa personal eller ta högre risker då allt faller på dig som privatperson juridiskt.
Visst går det att starta EF och köra på "hobby nivå" men (ursäkta) va f*n ska man med ett sådant företag till?! Om du eller ni ska lägga ner massor av resurser i form av tid, pengar och kunskap i hårt arbete för att tjäna enbart en liten slant så är det inte värt det. Starta en ideell förening istället om det är själva arbetet med hjälpa andra som skulle vara givande men inte pengarna.
Om ni väljer "äventyret" att starta ett företag med blod svett och glädjetårar så blir är det inte en sån stor skillnad relativt mellan hobbynivå och deltid-heltids arbete. Att starta ett företag första gången d.v.s. själva uppstarten kan vara tufft i början men när själva processen av företaget är igång, när rutinerna för fakturering, deklaration, inköp&sälj, budget och kunder finns på plats så skiljer det sig inte mycket mellan att driva ett liten hobbyverksamhet eller ett heltids AB.
Så det är enbart dessa två, AB och IF som jag kan rekommendera folk, ser ingen vits med de andra företagsformerna i praktiken.
Skrivet av Wittwang:
....För att berätta lite mer om företagsidén; målet är att bygga datorer till verkligt konkurrenskraftiga priser utan att skära ner på datorerna i sig. Genom att utvärdera vad kunden har för behov och prisbild kunna bygga den bästa maskinen till ett bra pris som samtidigt är "framtidssäker" i den mån att den ska vara enkel att uppgradera alternativt "plocka delar" ifrån till framtida datorer för kunden. Finns det något potential i detta?
/Arvid
Jag tycker ni ska låna idén från steam machines och konsoler, nämligen ha ett par färdiga system med återställningsbara funktioner där kunden kan fixa saker själv enkelt (one click) samt lär kunden hur man ska använda datorn på ett bra sätt, exempel spara alla dokument, bilder, filmer m.m. i partition D och ha en extern disk med one click backup; så att partition C kan blåsas rent utan större konsekvenser. Ge dem mjukvara och kunskap där de kan kopiera bilder från kameran och mobilen till datorn med enkelheten av (du gissar rätt va?) one click.
Kan ha kanske 2-3st av dessa system för olika prestandabehov, detta är upp till vad er kund&marknads-undersökning säger. Med dessa få varierande färdiga system kan ni själva enkelt handskas med dem och skapa samt färdigställa program och återställningar.
Om ni ska ge dem möjligheten till att uppgradera efter en tid så blir deras datorer mer framtidssäkra när behoven ökas.
Om ni frågar kunder vad det vill göra med datorerna, om de vill lära sig något eller upptäcker något nytt man kan göra, exempel streama från netflix, koppla datorn till tv:n, fixa bilder & video från resan, födelsedagskalas, bröllop m.m. i move maker så ökar ni nyttan av datorn för dem.
Se även vad kund har hemma, har de en hemmabioanläggning så vill de kanske ha en htpc som fungerar bra ihop med den. Har kund barn så kanske behöver de ett nas system som alla kan komma gemensamma filer, då behövs även ett stabil trådlös nätverk eller en snyggt lagd trådad nätverk. Kanske tablets istället för datorer kopplat till nas för vissa användningsområden.
Dessa idéer är ett annat sätt att för er att tänka och bemöta konkurrensen på än enbart med lågt pris som ni har nämnt. Vad ska era kunder med era datorer till om datorn inte gör större nytta, underlättar deras upplevelse eller att kund upplever färre bekymmer än vad era konkurrenter erbjuder. Spara lite pengar kan bli dumsnålt om kund får problem på köpet, kunder vill ha trygghet i priset.
Se helt enkelt till att ge så mycket värde till kund som ni bara kan utöver priset, så ska produkten blir en trevlig investering som används på flera sätt och täcker flera behov under många år på ett tryggt sätt.
För övrigt tycker jag personligen att ni skaffar er en mentor, om ni kan. En som redan har drivit minst 1 AB i flera år och har "lyckats" med det. Det skulle ha underlättat för mig om jag hade det när jag startade.
lycka till
edit:
hemförsäkring täcker i regel inte företagare, finns begränsningar i belopp och juridisk ansvar även för egenföretagare & frilansare och dessa är olika beroende på försäkringsbolag. Ville bara nämna detta då det står något annat om just detta i denna tråd.