Råd för att få tystare dator med ett Gigabyte R9 290X.

Permalänk
Medlem

Råd för att få tystare dator med ett Gigabyte R9 290X.

Jo det är så att jag har ett Gigabyte Windforce R9 290X som jag själv upplever blir lite väl högljutt när jag spelar mer krävande spel så som BF etc. Dessutom är mitt nuvarande chassi en budgetmodell och släpper således igenom like väl mycket damm och ljud, därtill så är fläkten framtill trasig.

Jag vill således rådfråga er vad som vore den bästa investeringen. Jag har tänkt köpa mig ett Fractal Design Define R4 Svart samt en extra fläkt till det. Jag är dock orolig att mitt grafikkort alstrar mycket värme och i och med ljudisolationen blir ventilationen sämre och att det finns risk att det blir ännu varmare där inne än i mitt nuvarande chassi? Vilket då skulle göra att grafikkortets fläktar snurrar ännu mer..

Är välmedveten om att 290X-korten troligen är de mest högljudda på marknaden så vad bör jag göra?

• Köpa nytt grafikkort? - dyraste alternativet, och jag kommer ändå sitta med ett chassi som har en trasig fläkt och som släpper igenom mycket damm.

• Köpa ett ljudisolerat chassi inkl. en extra fläkt?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon15:

Jo det är så att jag har ett Gigabyte Windforce R9 290X som jag själv upplever blir lite väl högljutt när jag spelar mer krävande spel så som BF etc. Dessutom är mitt nuvarande chassi en budgetmodell och släpper således igenom like väl mycket damm och ljud, därtill så är fläkten framtill trasig.

Jag vill således rådfråga er vad som vore den bästa investeringen. Jag har tänkt köpa mig ett Fractal Design Define R4 Svart samt en extra fläkt till det. Jag är dock orolig att mitt grafikkort alstrar mycket värme och i och med ljudisolationen blir ventilationen sämre och att det finns risk att det blir ännu varmare där inne än i mitt nuvarande chassi? Vilket då skulle göra att grafikkortets fläktar snurrar ännu mer..

Är välmedveten om att 290X-korten troligen är de mest högljudda på marknaden så vad bör jag göra?

• Köpa nytt grafikkort? - dyraste alternativet, och jag kommer ändå sitta med ett chassi som har en trasig fläkt och som släpper igenom mycket damm.

Satsa på ett Define R5, klart bättre alternativ än R4:an.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Satsa på ett Define R5, klart bättre alternativ än R4:an.

OK, men också nästan dubbelt så dyrt. Vad är det som gör att det är ett klart bättre chassi?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon15:

OK, men också nästan dubbelt så dyrt. Vad är det som gör att det är ett klart bättre chassi?

Dedikerade SSD platser, bättre ljuddämpning samt möjligheten att öppna frontluckan åt både höger/vänster. Ja du kan helt enkelt googla på skillnaderna så blir de tydligare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Ett chassi med bra luftflöde skulle nog hjälpa en hel del. Hade ett Asus 290 själv förut och upplevde det som skapligt tyst. Mitt 980Ti Strix är bra mycket tystare i och med att fläktarna står stilla under 60C eller vad det nu var.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Jag har ett Gigabyte WF3 R9 290 som min fru använder i sin dator just nu. Till en början upplevde jag det som högljutt men jag drog åt skruvarna till kylaren bara lite och det blev betydligt bättre. Jag upplever det kortet som tyst efter det.
Jag lovar inget men det kan vara värt att testa.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

Sätt en egen fläktkurva. Har en kompis som har ett likadant kort och det blev markant tystare. originalfläktkurvan håller kortet typ 60grader under load innan han fixade fläktkurvan.

Har själv ett xfx 390X och så här har jag satt min kurva.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Bättre att investera lite extra kr & få bättre chassi.
Sen köper du till två fläktar som du sätter i toppen som utblås, så håller de chassit svalare.
Annat alternativ är https://www.inet.se/produkt/6910095/fractal-design-define-s-s... för 899kr

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag har ett Gigabyte WF3 R9 290 som min fru använder i sin dator just nu. Till en början upplevde jag det som högljutt men jag drog åt skruvarna till kylaren bara lite och det blev betydligt bättre. Jag upplever det kortet som tyst efter det.
Jag lovar inget men det kan vara värt att testa.

Mvh, Jakob

Haha okej. Hur kom du fram till att det var en möjlig lösning till problemet? Kan väl kolla om de inte verkar sitta åtskruvade.

Skrivet av Albinfiskare:

Sätt en egen fläktkurva. Har en kompis som har ett likadant kort och det blev markant tystare. originalfläktkurvan håller kortet typ 60grader under load innan han fixade fläktkurvan.

Har själv ett xfx 390X och så här har jag satt min kurva.

http://i66.tinypic.com/2cnil8h.jpg

OK jag ska prova det. Kan prova din kurva då jag inte riktigt vet vilka temperaturer som är acceptabla för ett grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Haha okej. Hur kom du fram till att det var en möjlig lösning till problemet? Kan väl kolla om de inte verkar sitta åtskruvade.

Hej
Jag försökte hitta källa men tyvärr misslyckades jag med det. Jag har för mig att jag läste att någon hade monterat av och bytt kylpasta på GPUn och sedan monterat kylaren igen och upplevt förbättringar så jag var på väg att göra just det men före jag monterade av kylaren så drog jag åt skruvarna först. OBS, bara lite med handkraft. Och det hjälpte för mig!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Skrivet av simon15:

OK jag ska prova det. Kan prova din kurva då jag inte riktigt vet vilka temperaturer som är acceptabla för ett grafikkort.

Runt 80 grader iiload tror jag är lagom du kan nog googla dig fram till lite olika fläktkurvor som folk använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/