Permalänk

Smidig jobbdator 10k

Skall inhandla en ny dator till jobbet. Datorn skall ta så lite plats som möjligt så jag tänker mig en minitower eller en minidator. Vill kunna använda 2 eller kanske t.o.m. 3 skärmar samtidigt. Skall bara använda datorn genom att webbsurf och arbetar i vissa fall genom VPS. Runt 10k tänkar jag mig men detta går kanske att tänja på.

Tar gärna rekommendationer för tangentbord som jag letar efter utöver datorn som även ligger utanför budget. Tangentbordet skall vara i full storlek med numpad. Vet inte vad det kallas men feta knappar med lite djup i knapptrycken vill jag ha. Gillar den mekaniska typen men tror inte mina kollegor hade uppskattat det höga klickandet.

Permalänk

Någon som kan rekommendera något?

Permalänk
Medlem

@Optimuspong: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9737390/

[URL="https://www.inet.se/kundvagn/visa/9737390/"]

]Allt utom chassi[ hittade jag. Det är chassit som stämmer av bygget. Jonas testade Fractal Design Node 202 som du hittar här i SweC. Men då måste du byta nätaggregat till SFX-L format.

Som sagt. Det är lådan som är bygget. Så kom gärna med idéer om vilket chassi du vill använda.

Mvh
Lennart G
Norrköping

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Nu blev jag förvirrad!

Antar att det inbyggda nätagget inte är kompatibelt? Hur löser jag detta på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

@Lengab: Den processorn går inte ihop med moderkortet och ram.

Permalänk

@stajyun vad skulle du rekommendera för delar till Fractal Design Node 202?

Permalänk
Medlem

Ingen poäng med 1060 om du inte arbetar i applikationer som är grafiskt tunga, lägg då mer på processor och kvalitet rakt igenom

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Någon anledning till stationärt?
Varför inte en bärbar + docka?

(idag när så få sladdar behöver anslutas så är ju docka egentligen lite onödig lyx)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimuspong:

@stajyun vad skulle du rekommendera för delar till Fractal Design Node 202?

Något åt detta hållet kanske?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9738976/

Permalänk

@PlogarN97: Är det inte mer prisvärt med stationärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimuspong:

@PlogarN97: Är det inte mer prisvärt med stationärt?

Det beror ju på vad du är ute efter... Vad är prisvärt? Spelar det någon roll om datorn klarar spela BF4 på medium (som datorn med 1060 säkert klarar) om du aldrig kommer använda den kraften?

Eller är det mer "prisvärt" om du har möjlighet att ta med datorn till mötesrummet? Eller jobba hemma någon dag?

De senaste 5< åren har laptops även i den lägre prisklasserna haft tillräckligt god kraft för att klara de applikationerna du beskriver. Så mer kraft för dina 10 000 tror jag inte ger så mkt.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9739013/

Tvivlar starkt på behovet av kraftigare grafikkort.

Skrivet av PlogarN97:

Det beror ju på vad du är ute efter... Vad är prisvärt? Spelar det någon roll om datorn klarar spela BF4 på medium (som datorn med 1060 säkert klarar) om du aldrig kommer använda den kraften?

Eller är det mer "prisvärt" om du har möjlighet att ta med datorn till mötesrummet? Eller jobba hemma någon dag?

De senaste 5< åren har laptops även i den lägre prisklasserna haft tillräckligt god kraft för att klara de applikationerna du beskriver. Så mer kraft för dina 10 000 tror jag inte ger så mkt.

Håller med här.
Bärbart >

Permalänk
Medlem

Har en liten HTPC med grafikkort dugligt att driva 3 skärmar och spela någolunda på. En i5a på den och 1 tb hårddisk.

Har använts under ett lan och blivit en fifa/bilspels-dator till vardagsrummet. Inte alls mycket använd. Har 8 gb ram och behövs bara en SSD för att göra den till en komplett kontorsdator.

Bor du i stockholm kan vi nog komma överrens om ett pris på runt 1/3 av din budget.

Den misshandlar dessutom datorn som föreslogs ovan med hästlängder.

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt och professionelt? Med 3xdisplayport
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Y0Y32EA...

Permalänk

@Jaevel: Om man skall framtidssäkra lite utan att behöva byta ut komponenter då? Datorn får hellre kosta någon tusenlapp extra än att behöva byta ut någon del efter ett år.

Kan som sagt inte jättemycket om datordelar men i3 låter ganska utdaterat.

Permalänk

@kissekotten4: Kör helst utan brand. Ogillar all extra programvara som alltid finns påtvingat. Skulle man behöva uppgradera är det väl ganska svårt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimuspong:

@kissekotten4: Kör helst utan brand. Ogillar all extra programvara som alltid finns påtvingat. Skulle man behöva uppgradera är det väl ganska svårt också?

Uppgradera kan man ju i sort sett räkna bort ja, i vissa fall funkar det, i andra inte.
Vill du kunna uppgradera ska du bygga istället.
Något sånthär kasnke?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9739090/

Permalänk
Medlem

@Optimuspong

Personligen tycker jag tipsen ovan varit av tvivelaktig kvalité. (Gillar datorn direkt ovanför dock )
Här är en bra jobbdator enligt mig.

Först och främst har vi ett litet moderkort med inbyggt wi-fi och blutooth!

Processorn är en 6600K och är way overkill om du inte ska göra några tunga beräkningar.

Grafikkortet är ett GTX950 som jag valde pga tre DisplayPort out och stöd för 4 skärmar! Det är också kraftfullare än du behöver men har som sagt bra med anslutningsmöjligheter och är litet och behändigt.

Lådan är erkänt bra men du kan få tag på mindre om det är prioritet.

Nätaggregatet är valt pga dess längd och att cooler masters V-serie är väldigt bra.

Intel 600p 256 Gb har jag valt då jag gillar m.2 diskar. Dom tar inte upp någon plats och är snabba. 256 Gb har räckt i min jobbdator så det borde vara mer än nog som system- och programdisk.

Slängde in en gammal hederlig hårddisk också. Personligen skulle jag kastat ut den i en jobbdator.

Sen har vi en extremt prisvärd och tyst CPU-kylare.

Du kan kasta ut m.2-disken och ersätta den med en 512 GB vanlig SATA-SSD om du vill.

Ska du inte göra några tunga beräkningar som dessutom funkar på mer än en CPU-kärna så kan du dessutom välja en snabb i3 istället och satsa pengarna på saker som faktiskt spelar roll på en jobbdator. Snabb hårddisk, grymma skärmar och bra tangentbord och mus!!!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimuspong:

@PlogarN97: Är det inte mer prisvärt med stationärt?

Det är inte mer prisvärt med stationärt om du vill kunna flytta datorn till ett möte eller fikarummet.

Självklart blir det dyrare med en laptop + docka men för många finns det inget allternativ om man inte vill besväras över att ha två datorer, med alla problem det medför.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Snyggt skrivet! Funkar vilket mITX-chassi som helst? En sekundär HD behövs nog inte. SSD:n som du kastat i bör räcka gott och väl. Skärmar har jag och keyboard och mus finns det separat budget för. Har kikat runt lite på tysta mekaniska keyboards men inte så mycket mer.

Skrivet av heatm:

@Optimuspong

Personligen tycker jag tipsen ovan varit av tvivelaktig kvalité. (Gillar datorn direkt ovanför dock )
Här är en bra jobbdator enligt mig.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9739088/

Först och främst har vi ett litet moderkort med inbyggt wi-fi och blutooth!

Processorn är en 6600K och är way overkill om du inte ska göra några tunga beräkningar.

Grafikkortet är ett GTX950 som jag valde pga tre DisplayPort out och stöd för 4 skärmar! Det är också kraftfullare än du behöver men har som sagt bra med anslutningsmöjligheter och är litet och behändigt.

Lådan är erkänt bra men du kan få tag på mindre om det är prioritet.

Nätaggregatet är valt pga dess längd och att cooler masters V-serie är väldigt bra.

Intel 600p 256 Gb har jag valt då jag gillar m.2 diskar. Dom tar inte upp någon plats och är snabba. 256 Gb har räckt i min jobbdator så det borde vara mer än nog som system- och programdisk.

Slängde in en gammal hederlig hårddisk också. Personligen skulle jag kastat ut den i en jobbdator.

Sen har vi en extremt prisvärd och tyst CPU-kylare.

Du kan kasta ut m.2-disken och ersätta den med en 512 GB vanlig SATA-SSD om du vill.

Ska du inte göra några tunga beräkningar som dessutom funkar på mer än en CPU-kärna så kan du dessutom välja en snabb i3 istället och satsa pengarna på saker som faktiskt spelar roll på en jobbdator. Snabb hårddisk, grymma skärmar och bra tangentbord och mus!!!

Permalänk

Som många har skrivit så är förmodligen bärbar dator bäst och efter mycket velande så ser det ut som jag kommer köra på en sådan. Tusen tack för råden. Önskar att detta var Reddit så att jag skulle kunna dela ut guld.

Permalänk
Medlem

@Stajyun:
Stämmer. Det ska vara en i5a av socket 1151, och ddr4 minnen.
Ber om ursäkt för brainfart.
En rättning ser ut såhär
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9740081/

][URL="https://www.inet.se/kundvagn/visa/9740081/"]

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

@Lengab: Varför ett 1060 för någon som ska ha en arbetsdator? Han behöver faktiskt bara ett grafikkort som kan klara av två extraskärmar, typ ett 750ti eller maximalt ett gtx 950. Fattar inte ditt resonemang här.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

@Lengab: Varför ett 1060 för någon som ska ha en arbetsdator? Han behöver faktiskt bara ett grafikkort som kan klara av två extraskärmar, typ ett 750ti eller maximalt ett gtx 950. Fattar inte ditt resonemang här.

Det är till för den dagen "Chefen" är mer idiotisk än vanligt, man ska göra saker som är omöjliga igår mao. Då kör man Forza 6 eller <insert previous onlinegame title here> ett par timmar.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@Optimuspong

Sen har vi en extremt prisvärd och tyst CPU-kylare.

Rekommenderar folk fortfarande hyper 212 evo? Be quiet pure rock är bättre på nästan alla punkter men kostar ungefär lika mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Optimuspong:

Skall inhandla en ny dator till jobbet. Datorn skall ta så lite plats som möjligt så jag tänker mig en minitower eller en minidator. Vill kunna använda 2 eller kanske t.o.m. 3 skärmar samtidigt. Skall bara använda datorn genom att webbsurf och arbetar i vissa fall genom VPS. Runt 10k tänkar jag mig men detta går kanske att tänja på.

Tar gärna rekommendationer för tangentbord som jag letar efter utöver datorn som även ligger utanför budget. Tangentbordet skall vara i full storlek med numpad. Vet inte vad det kallas men feta knappar med lite djup i knapptrycken vill jag ha. Gillar den mekaniska typen men tror inte mina kollegor hade uppskattat det höga klickandet.

Något grafikkort är inte nödvändigt, H170 chipset och uppåt stödjer upp till 3st skärmar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9740551/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Rekommenderar folk fortfarande hyper 212 evo? Be quiet pure rock är bättre på nästan alla punkter men kostar ungefär lika mycket.

Jag var lat, gisses. Inte så att världen går under. Båda är bra nog till en arbetsdator och 212:an har jag använt själv. Någon grad hit eller dit spelar noll roll i detta fallet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770