Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar men ej bild

Godkväll!
Byggde ihop min dator igår, cpu fläkt snurrar, moderkort lyser, grafikkortfläkt snurrar externa fläktar snurrar nätaggregat är igång men ändå vill det inte komma upp någon bild på min skärm.
Komponenter:
Msi armor geforce gtx 1060 grafikkort
Amd fx 8350 8 core 4,2 ghz processor
Asus 970 PRO gaming/aura moderkort
Corsair cx 750m nätagg
Kingston 120g ssd.
Hyper x fury Kingston
Jag har kopplat in 24 pins kontakten nätagg-moderkort
8 pins kontakten nätagg-moderkort
6+2 kontakten nätagg-grafikort
Sata kablarna är isatta till hårddisk även usb och on off led etc. Jag har provat att ta ut ett minne och bara köra ett, bytt plats på dom, även bytt plats på grafikkortet. Någon som har en kreativ lösning? Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

BIOS 0801

Permalänk
Medlem

@lazyguuy
du har inget annat grafikkort att prova med?
Antar du kör med DVI kabel, testa en annan kabel eller port om du har HDMI/DP på din skärm.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Uppdatering av BIOS behövs mest troligen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazyguuy:

Godkväll!
Byggde ihop min dator igår, cpu fläkt snurrar, moderkort lyser, grafikkortfläkt snurrar externa fläktar snurrar nätaggregat är igång men ändå vill det inte komma upp någon bild på min skärm.
Komponenter:
Msi armor geforce gtx 1060 grafikkort
Amd fx 8350 8 core 4,2 ghz processor
Asus 970 PRO gaming/aura moderkort
Corsair cx 750m nätagg
Kingston 120g ssd.
Hyper x fury Kingston
Jag har kopplat in 24 pins kontakten nätagg-moderkort
8 pins kontakten nätagg-moderkort
6+2 kontakten nätagg-grafikort
Sata kablarna är isatta till hårddisk även usb och on off led etc. Jag har provat att ta ut ett minne och bara köra ett, bytt plats på dom, även bytt plats på grafikkortet. Någon som har en kreativ lösning? Mvh Daniel

Haft liknade problem då var det ramet som var defekt åt mig.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid sätta på en högtalare för att få koll om något går snett under BIOS-start.
Se din moderkortsmanual! (system warning speaker)

Permalänk
Medlem

Kopplat in båda strömkablarna till ditt grafikkort?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

BIOS 0801

Detta innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@lazyguuy
du har inget annat grafikkort att prova med?
Antar du kör med DVI kabel, testa en annan kabel eller port om du har HDMI/DP på din skärm.

Provade med hdmi igår och det var samma problem, nej har tyvärr inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Haft liknade problem då var det ramet som var defekt åt mig.

Okok hur gick du tillväga för att komma fram till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Jag brukar alltid sätta på en högtalare för att få koll om något går snett under BIOS-start.
Se din moderkortsmanual! (system warning speaker)

Det hade ju varit något om man kom så långt så att man fick fram bios på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Kopplat in båda strömkablarna till ditt grafikkort?

Finns bara 6+2 utag vilket är inkopplat

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in ljudet? Kan vara en vettig grej så att du kan höra eventuella pip från moderkortet som kan indikera fel.

Har du testat cleara CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Har du kopplat in ljudet? Kan vara en vettig grej så att du kan höra eventuella pip från moderkortet som kan indikera fel.

Har du testat cleara CMOS?

Nej det är ej inkopplat om det är hd audio sladden du syftar på, om jag gör det hur tolkar jag ljudet för felsökning? Cmos är det knappen på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Kolla om det är någon Q Led som lyser/blinkar (Sitter ovanför 24-pin kontakten på moderkortet). Sidan 34 i manualen för moderkortet.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/970_PRO_GAMING...

Osäker på om det är en permanent länk eller inte. Men annars är det bara hämta den från https://www.asus.com/Motherboards/970-PRO-GAMING-AURA/HelpDes... om inte direktlänken fungerar.

Permalänk
Medlem

Spec på dina RAM-minnen?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Kolla om det är någon Q Led som lyser/blinkar (Sitter ovanför 24-pin kontakten på moderkortet). Sidan 34 i manualen för moderkortet.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/970_PRO_GAMING...

Osäker på om det är en permanent länk eller inte. Men annars är det bara hämta den från https://www.asus.com/Motherboards/970-PRO-GAMING-AURA/HelpDes... om inte direktlänken fungerar.

Yes det är en röd knapp som lyser ovanför 24 pinns kontakten. Ska den göra detta eller indekerar den på ett fel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Spec på dina RAM-minnen?

HyperX Fury DDR3 1866MHz 8GB Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazyguuy:

Yes det är en röd knapp som lyser ovanför 24 pinns kontakten. Ska den göra detta eller indekerar den på ett fel då?

Röd lampa är CPU'n enligt manualen.

* Orange = Boot Device
* Vit = VGA
* Gul = Minnet
* CPU = Röd

Detta är exakt samma fel jag hade på min dator som jag skickade tillbaka till Inet, i det fallet var CPU'n defekt och behövde bytas. Dock sökte jag på nätet medan Inet hade min dator och kunde bero på en hel del saker. Som kortslutning (distaner och dylikt), trasiga pins på moderkortet, att processorn var död etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Röd lampa är CPU'n enligt manualen.

* Orange = Boot Device
* Vit = VGA
* Gul = Minnet
* CPU = Röd

Detta är exakt samma fel jag hade på min dator som jag skickade tillbaka till Inet, i det fallet var CPU'n defekt och behövde bytas. Dock sökte jag på nätet medan Inet hade min dator och kunde bero på en hel del saker. Som kortslutning (distaner och dylikt), trasiga pins på moderkortet, att processorn var död etc.

Okok jadu det verkar något som är fel har kollat processorn igen så alla pinnar etc. Vet någon ifall man kan lämna hela datorn på kompletts pick up point i Göteborg så dom kan kika på det? Eller ska man skicka processorn i ett retur paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazyguuy:

Okok hur gick du tillväga för att komma fram till det?

Jag lånade ram från en annan dator eller om jag hade liggande kommer inte ihåg. Men det var antingen att jag lånade det från en annan dator.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

@lazyguuy:
Vad jag menarmed mina inlägg är att
-Det kanske blir något fel under BIOS-start och då finns inte många sätt att informera DEJ på (eftersom Windows ej har startat) annat än med en enkel högtalare (måste köpas separat för ung 10 SEK, och fästas på avsedd plats på moderkort). Vissa moderkort har en display med olika koder som kan informera mera än en "pip-kod" om du förstår vad jag menar?

Alla moderkort MÅSTE kontrolleras vad gäller vilken BIOS version dom har och om man måste uppdatera (Fel rättas och nya minnen/processorer supportas på detta sätt)

Vad jag förstår efter att ha kollat i din moderkortmanual så har du CPU-fel eftersom denna lampa lyser RÖD!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

@lazyguuy:
Vad jag menarmed mina inlägg är att
-Det kanske blir något fel under BIOS-start och då finns inte många sätt att informera DEJ på (eftersom Windows ej har startat) annat än med en enkel högtalare (måste köpas separat för ung 10 SEK, och fästas på avsedd plats på moderkort). Vissa moderkort har en display med olika koder som kan informera mera än en "pip-kod" om du förstår vad jag menar?

Alla moderkort MÅSTE kontrolleras vad gäller vilken BIOS version dom har och om man måste uppdatera (Fel rättas och nya minnen/processorer supportas på detta sätt)

Vad jag förstår efter att ha kollat i din moderkortmanual så har du CPU-fel eftersom denna lampa lyser RÖD!!

Ja det verkar som det var i kontakt med komplett.se idag och får en tekniker som ringer mig imorgon, löser det inte sig imorgon lämnar jag cpu på måndag hos dem!