Ska jag satsta på en ny CPU eller GPU?

Permalänk
Medlem

Ska jag satsta på en ny CPU eller GPU?

Hejsan!

Jag funderar på att uppgradera min dator för att kunna spela hösten/vinters kommande spel med bättre inställningar.
Men jag vet inte om jag ska satsa på en ny CPU eller en ny GPU eller tror ni jag måste gräva djupt i plånboken och köpa både och?

Mina spec idag är

Windows 10 home 64bit
CPU Quadcore intel core i7-2700k 3500MHz
Ram minne 8gig
Grafikkort Nvidia GeForce GTX 970
Samsung SSD hårddisk
500W nätaggregat

CPUn börjar släpa efter lite tror jag? hur viktig är en bra CPU för att spela spel? är det grafikkortet det hänger allra mest på?
Tyvärr så har jag fått höra tidigare här på sweclockers att jag inte kan överclocka min CPU på det moderkort jag har idag, så det är alltså inte ett alternativ.

MVH

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det för nätagg? Vilka spel spelar du och i vilken upplösning?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det är onekligen grafikkortet det hänger allra mest på.

Eftersom du inte kan överklocka CPUn så är det absolut vettigt att uppgradera rasket. Frågan är bara budget och vilken nivå av prestanda du är ute efter.

Standard för uppgradering borde vara en 6700K med lämpligt moderkort, 16gb ram och ett 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Det är onekligen grafikkortet det hänger allra mest på.

Eftersom du inte kan överklocka CPUn så är det absolut vettigt att uppgradera rasket. Frågan är bara budget och vilken nivå av prestanda du är ute efter.

Standard för uppgradering borde vara en 6700K med lämpligt moderkort, 16gb ram och ett 1080.

Budgeten är väl egentligen noll haha. Nej men tänkte uppgradera i omgångar isåfall men du tror att köpa ett nytt grafikkort först vore bäst?

Jag skulle tex vilja kunna spela battlefield 1 och mafia 3 i 1080p och aldrig under 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vad exakt är det för nätagg? Vilka spel spelar du och i vilken upplösning?

Jag vet inte exakt vad det är för nätagg just nu, men kan koppla imorgon. Men det är nog 4 år gammalt iaf.

Jag spelar det mesta men vill tex kunna spela battlefield 1 och mafia 3 i iaf 1080p och aldrig under 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Battlefield 1 i 60fps 1080p ska inte vara några problem med ett 970, snittade själv runt 100-110 fps när jag lekte runt på runt medium settings med mitt bygge. Ska du uppgradera ditt 970 så blir ju närmsta klivet ett 1070 med en prislapp på ca 4500 :-

Så länge du inte ska köra nya titlar på 144hz så borde ditt 970 stå sig ett tag till. Processorerna av nya generationen ska väl stå sig bra längre än 10-serien. Så skulle nog lägga pengarna på en skylake processor med 1151 socket, du måste ju då ha DDR4 ram så kom ihåg att ha med det i din budget.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

i7 2600/2700 har visserligen några år på nacken men CPUn lär väl hålla för Battlefield som är rätt så väloptimerat om du "bara" vill ha 60 fps i 1080p.

Hade inte spenderat pengar på att köpa nytt moderkort, RAM och CPU (och eventuellt Windowslicens) och/eller nytt grafikkort när du "bara" kör i 1080p@60Hz.

Ditt GTX970 lär funka rätt bra med i Battlefield, ett 1070/1080 lär väl dock möjliggöra att du kan trycka upp grafikinställningar helt till max.

Random googling gav mig:

https://www.youtube.com/watch?v=aNOgDYqWJcc

https://www.youtube.com/watch?v=K2OdPEcOpWU

https://www.youtube.com/watch?v=NCMYr01ZbUU

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Budgeten är väl egentligen noll haha. Nej men tänkte uppgradera i omgångar isåfall men du tror att köpa ett nytt grafikkort först vore bäst?

Jag skulle tex vilja kunna spela battlefield 1 och mafia 3 i 1080p och aldrig under 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som är bäst i sammanhanget är subjektivt men du lär märka störst skillnad genom att byta ut GPUn först.
Personligen hade jag valt att byta ut moderkort, ram och CPU först eftersom du inte har möjlighet att överklocka med nuvarande moderkort.
Givetvis byter du till CPU och moderkort som du i framtiden kan överklocka då.

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening med att uppgradera det där då du redan har en helt ok dator.

Själv går man i uppgraderingstankar men då sitter jag på en i5 2500k och ett R9 280X Matrix Platinum.

Tänkt isåfall på en i7 6700k och ett 1080 eller motsvarigeten i Amd typ Nitro eller ngt, måste kunna koppla minst 4st skärmar men gärna 5 så kollar fortfarande lite.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tänk på att TS har 1155 sockel på moderkortet cpu är fin lite mer minne
sen kan du skaffa en av dom nya grafikkorten gtx1070 eller gtx 1080
men gtx970 borde klara sig ett tag till om inte du kör höga upplösningar
För nästa steg är nytt moderkort cpu och minnen eventuellt agg och låda.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Jag glömde skriva att jag också vill spela i 144hz (jag har en 144hz skärm) jag är inte så kunnig på vad det är exakt prestandan behövs. Krävs det tex mycket mer utav datorn för att kunna spela i 144hz? Om jag vill gå upp i upplösning från 1080p ett eller två snäpp, krävs det då mycket mer autav datorn? Och att Fps inte ska droppa under 60

Rent spontant så skulle jag vilja uppgradera CPUn samt moderkort som är mer framtidssäkrat med tex överklocknings möjlighet. Men då blir det som ni säger både CPU ,moderkort , RAM minnen och ev ny låda.

Det är därför jag undrar om det är värt det. Att byta grafikkortet är betydligt enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Tack för alla svaren! Jag glömde skriva att jag också vill spela i 144hz (jag har en 144hz skärm) jag är inte så kunnig på vad det är exakt prestandan behövs. Krävs det tex mycket mer utav datorn för att kunna spela i 144hz? Om jag vill gå upp i upplösning från 1080p ett eller två snäpp, krävs det då mycket mer autav datorn? Och att Fps inte ska droppa under 60

Rent spontant så skulle jag vilja uppgradera CPUn samt moderkort som är mer framtidssäkrat med tex överklocknings möjlighet. Men då blir det som ni säger både CPU ,moderkort , RAM minnen och ev ny låda.

Det är därför jag undrar om det är värt det. Att byta grafikkortet är betydligt enklare.

Måste bara fråga om du har koll på vad 144hz innebär? Inte för att vara dryg men om du ska spela med en 144hz-skärm så vill du ju såklart ha minst 144 fps för att kunna använda skärmen fullt ut.

Upplösningen gör stor skillnad för hur många fps du kommer kunna få ut ur datorn.

I ditt fall skulle jag först köpa ett nytt grafikkort och sen uppgradera moderkort, cpu och minnen om du inte blir nöjd.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

uppgradera till en Kaby Lake senare, funderar själv på att köra hoppet till i7 7700k.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Måste bara fråga om du har koll på vad 144hz innebär? Inte för att vara dryg men om du ska spela med en 144hz-skärm så vill du ju såklart ha minst 144 fps för att kunna använda skärmen fullt ut.

Upplösningen gör stor skillnad för hur många fps du kommer kunna få ut ur datorn.

I ditt fall skulle jag först köpa ett nytt grafikkort och sen uppgradera moderkort, cpu och minnen om du inte blir nöjd.

Hade faktiskt ingenaning om det! Tack för att du sa det! Isåfall är mitt krav att det ska gå att spela i 1080p med minst 144fps!

Tror det kan vara smartast att göra som du säger och köpa ett nytt grafikkort först och se hur det blir och senare om det behövs allt det andra.
Skickades från m.sweclockers.com