Permalänk
Medlem

En sak jag tänkte på - det är inte så lyckat att petskydd saknas på fläktarna där bak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av saturday_sun:

En sak jag tänkte på - det är inte så lyckat att petskydd saknas på fläktarna där bak.

Beror på hur man ser det, jag ville ha det så
Baksidan står vänd mot en vägg så det är ingen chans att komma åt under drift.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

@timpelay:

Absolut! Jag förstår hur du tänker. Jag gillar verkligen datorn! Men den personliga säkerheten är viktig och en genomtänkt design tar hänsyn även till den biten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Grymt snygg samt funktionsduglig dator! Är så jag skulle vilja bygga något liknande, dock med min Blu-ray-spelare integrerad då på något hörn

Skrivet av saturday_sun:

@timpelay:

Absolut! Jag förstår hur du tänker. Jag gillar verkligen datorn! Men den personliga säkerheten är viktig och en genomtänkt design tar hänsyn även till den biten.

Har du sett STCC när en bil får en smäll och skärmen lossnar nästan direkt? Vill inte förstöra din världsbild, än om det är högst subjektivt.

Med det skrivet kan jag med gott samvete skriva att en genomtänkt design inte alltid tar hänsyn även till den personliga säkerheten Inte menat som en besserwisser utan mer skrivet bara för att

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@RazerBlader:

Jag har sett många ta till dremeln på det här forumet när det gäller fläktgallret. Gapande bara fläktblad är inte snyggt och det är inte praktiskt heller. I värsta fall svär du väl en ramsa om du stoppar in fingrarna där. Men det finns alltid en risk att ett barn eller husdjur skadas, fingrar, tassar, hår m.m. Jag tycker helt enkelt inte att det är en bra idé. Det är inte ens snyggt, det är bara dumt.

Vill inte förstöra din världsbild, men vad som händer med en bil som kraschar har inget att göra med hur man designar ett datorchassi.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

@RazerBlader:

Jag har sett många ta till dremeln på det här forumet när det gäller fläktgallret. Gapande bara fläktblad är inte snyggt och det är inte praktiskt heller. I värsta fall svär du väl en ramsa om du stoppar in fingrarna där. Men det finns alltid en risk att ett barn eller husdjur skadas, fingrar, tassar, hår m.m. Jag tycker helt enkelt inte att det är en bra idé. Det är inte ens snyggt, det är bara dumt.

Vill inte förstöra din världsbild, men vad som händer med en bil som kraschar har inget att göra med hur man designar ett datorchassi.

Det är subjektivt och upp till vardera person, dock kan jag hålla med dig om att OM hen i fråga har ett hem där det finns husdjur så ska givetvis säkerheten för denne tas med i designens utformning.

Men det är upp till individen i fråga, jag finner det snyggt, iögonfallande och attraktivt att kolla på i vart fall, men att du exempelvis inte gör det har jag full förståelse för samt respekterar, då du inte är jag utan en egen individ.

Tänkte mer på när du nämnde genomtänkt design, hur genomtänkt designen på en STCC-bil, eller formel 1-bil eller så är för att verkligen prestera och klämma ur de sista marginalerna för att vinna men ändock går sönder hyfsat lätt.

Med det skrivet tänkte jag inte ta upp mer av din dyrbara tid, då jag mest tänkte ge en respons

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Proffsmoddare

@RazerBlader: @saturday_sun:

Intressant diskussion! Jag har två katter som bör hålla sig borta från datorn, vilket de även gör. Å andra sidan kan de inte komma åt fläktarna, inte jag heller utan att flytta ut datorn från där den står. Skulle den ställas någon annanstans, kan jag sätta dit de gallren jag har liggandes. Men datorn är aldrig på när jag inte sitter vid den. Ungefär som levande ljus på borden

Jag kommer inte ha fläktgaller på AVOID heller!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

@RazerBlader
@timpelay

När det gäller konceptbyggen som DAWN så är det förstås inte så knussligt. Men jag tycker det är viktigt att också ta med det "fula" och "besvärliga" som sådant kan medföra, och om man då kan få en snygg design OCH också ha med säkerheten, då blir det full pott från mig. Det sitter ju ett snyggt skydd på radiatorn t.ex.

Fattar STCC-liknelsen, men eftersom jag inte ser fläktskyddet som "kosmetika" så faller det.
Att jag reagerar på att fläktskydden saknas är ju för att jag kanske tror på just DAWN, men den skulle aldrig kunna säljas utan fläktskydd och då är det lite synd att det inte finns med på "prototypen".

Nu behöver vi inte överdriva det här, det var bara en lite åsikt jag hade om just detta bygge. Keep up the good work, glöm inte fläktskydden på nästa bygge.

Visa signatur