Säljråd. Vad kan jag sälja denna för?

Permalänk

Säljråd. Vad kan jag sälja denna för?

Hej.

Spelar inte mycket längre och känner att jag klarar mig utan dator ett tag nu. Så min fråga är vad jag ska sälja denna för:

Äkta Windows 10 Home

Skärm BenQ XL 2411 144hz 24"

Cpu Intel i7 4790K @ 4ghz

Mobo: Gigabyte Z97X-Gaming 3

16gb DDR 3 2400mhz

480Gb SSD Kingston

Grafik : Gtx 980Ti 6Gb Evga

Colermaster Cpu Kylare

650w nätagregat Corsair

Låda: Nzxt H440 vit.

Allt är i fint skick och har köpt nästan alla delar på netonnet så kvitton finns. Bara grafikkortet gick löst på 6999kr i februari.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad det är för moderkort och PSU skulle jag säga runt 10k.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vem som köper. En kunnig person hade aldrig exempelvis betalat 13 000 för en dator som du har köpt för 15 000 med gtx 980 ti när han kan köpa något liknande med gtx 1070 eller 1080 för 14 000 eller 15 000. Du har tyvärr hamnat i en situation där du måste sänka priset rejält för att få datorn såld och det är priset som man får betala för att ha köpt något dyrt som man egentligen inte borde ha köpt. Du ligger och pillar på stora summor där begagnat är idioti.

Sen har vi idioter som köper din dator med 980 ti för 14 000 och sparar gärna 1000kr och skippar datorn med 1070 och helt nya komponenter. Dessa människor hittar du på blocket.se men jag har sätt folk köpa komponenter till idiotiska priser här på sweclockers också. Du kan chansa och lägga upp datorn på båda sidor. Det finns dem som fattar 0 och som kan till och med ge dig 3000 mer än vad du köpte den för om dem börjar jämföra med färdigbyggda datorer på Siba.

Börja med att sänka med 10% och jobba dig uppåt i värsta fall. Sen är det lite vad magen säger. Är det OK för dig att sälja datorn för 30% billigare än vad du köpte den för? har du haft så pass kul att du kan tänka dig slänga bort 5-6 tusen? Då har du en möjligt köpare. Men att sänka priset med 1000 för ett packet med 980 ti finns inte på kartan. Jag hade gått och köpt 1080 istället och gett 2000 mer eller väntat på 1080 ti.

Jag hade exempelvis inte betalat mer än 9 000 - 11 000 för den datorn. Behöver ingen i7a eller windows 10. 480gb ssd är värdelöst för mig som gamer och chassin är bara överdriven dyr. För ca 13 000 kan jag köpa en dator med gtx 1070 och 1440p IPS skärm vilket ger mig bättre spelupplevelse än den som du har köpt för ca 18 000. Men sen har vi dem som kör mycket editing. Dem har jag ingen aning om dem brukar flumma runt på dessa forums och fråga efter idiotiska råd om datorer för 30 000 etc för att dem inte vet vad dem ska göra med alla pengar som dem får varje månad. Personligen så hade jag gått och köpt en Ö istället eller ett hus i Grekland framför havet...

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Du får tyvärr aldrig mer än 7-8k utan att begära ockerpris på blocket, behåll datorn för i helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Vad som många tycks ha svårt att förstå är att vad dom "tycker" värdet borde vara på någonting inte stämmer överrens med verkligheten. Inte heller kan man bara ta varje komponent och ge ett eget värde för varje och addera ihop till ett värde på paketet. Då datorn är just ett paket, färdig och inte i delar så är det mer jämförbart med vad en dator som är färdig kostar. På SweC marknad är det väl annorlunda där man inte riktigt bryr sig om det utan antagligen har man den kunskapen och förmågan(viljan också givetvis) att montera ihop själv.

Först och främst får man ta reda på, vad kostar en likvärdig dator idag? Verkar som att du får lägga minst 14-15k på en sådan dator (980Ti/1070 GPU). Vill även påpeka att jag då pratar utifrån vanliga priser, butiker har självklart reor och rabattkoder osv. Kan ju därför också vara smart att inte lägga upp en annons när det är stora reor på gång i butiker för då är väl det inte många som hänger på beg-marknaden.

Nästa steg är att ta reda på vad folk säljer liknande datorer för där man själv tänkt sälja (antagligen blocket). Blir väl en del letande, kanske finns inte riktigt likvärdiga datorer ute. Givetvis så förutsätter det även att dessa datorer säljs för dom priserna. Skulle gissa på att du får sålt datorn för 11k, kan ju bli enklare att sälja datorn och skärmen separat om någon bara vill ha det ena men inte det andra.

Man får tycka vad man vill, att det är "ockerpris" eller vad man nu vill kalla det. Men jag informerar bara om vad TS kan få. Jag är inte här för att hitta på ett eget "ärligt" pris som jag själv skulle kunna tänkas köpa datorn för.

Permalänk
Medlem

Fast om man generellt anser att färdigbyggda datorer säljs i butik för ockerpriser (vilket är en populär tanke) så bör ju samma sak gälla de blockerpriser som finns då dessa jämförs med affärernas priser med sina pålägg för att gå med vinst.

TS kan få 15 000:- för sin dator, bara att vänta tills en pappa med för mycket pengar och för lite vetande ska ringa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Fast om man generellt anser att färdigbyggda datorer säljs i butik för ockerpriser (vilket är en populär tanke) så bör ju samma sak gälla de blockerpriser som finns då dessa jämförs med affärernas priser med sina pålägg för att gå med vinst.

TS kan få 15 000:- för sin dator, bara att vänta tills en pappa med för mycket pengar och för lite vetande ska ringa.

Skickades från m.sweclockers.com

Man går ju inte med vinst när man säljer begagnat eftersom man redan betalat för produkten, om du nu inte säljer den för mer än du betalade för den givetvis, händer förhoppningsvis inte allt för ofta. Att någon "för" rik skulle nappa på ett sådant överpris är väldigt osannolikt, är man dessutom så rik så tror jag inte man hänger på Blocket när man ska ha en ny dator. 11k för den datorn och skärmen är fortfarande flera tusen lägre än en ny färdig dator. Vore intressant att veta var du får din prissättning ifrån, har frågat en annan person i en liknande tråd men som inte svarade på den frågan. Vad du än tycker om vad jag säger så baserar jag det på något och slänger inte bara på ett pris helt utan grund.

Permalänk
Medlem

@Friterad:
Tänker oftast att 60% av begagnade komponenter som tillhör föregående generationer och är begagnade upp till ett år eller beroende på relevans, men blir ofta aldrig mer. + jobb att sätta ihop allt.
14k blir då mellan 8-9k vilket jag nästan höftade tidigare. Då vet du hur jag tänker iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

@Friterad:
Tänker oftast att 60% av begagnade komponenter som tillhör föregående generationer och är begagnade upp till ett år eller beroende på relevans, men blir ofta aldrig mer. + jobb att sätta ihop allt.
14k blir då mellan 8-9k vilket jag nästan höftade tidigare. Då vet du hur jag tänker iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Dvs en åsikt som inte är baserat på annat än vad du själv tycker är rimligt, för det är vad du kan tänka dig betala om du var köpare? Säkert så många tänker när dom ger råd om vad någon ska sälja sin dator för. Gjorde det också för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dvs en åsikt som inte är baserat på annat än vad du själv tycker är rimligt, för det är vad du kan tänka dig betala om du var köpare? Säkert så många tänker när dom ger råd om vad någon ska sälja sin dator för. Gjorde det också för länge sedan.

Sålde mitt gamla bygge med den principen så nej? Jag har ju sagt att du kan få mycket pengar ju dummare köpare du hittar. Vad mer vill du?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Sålde mitt gamla bygge med den principen så nej? Jag har ju sagt att du kan få mycket pengar ju dummare köpare du hittar. Vad mer vill du?

Vadå vad mer vill jag? Menar bara på att du baserar priset på vad du själv tycker är rimligt. Det får du gärna göra om du vill.

Permalänk
Medlem

Runt 10k lär du få datorn och 1500kr för skärmen utan att kollat vad den kostar ny.

Är jobbit läge och sälja när det kommit nya saker som både är billigare och bättre.

Om du inte behöver pengarna är det nog bäst att ha den kvar då den håller flera år till med AAA spel i ultra.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro