Köpa ny dator i delar för runt 15k

Permalänk
Medlem

Köpa ny dator i delar för runt 15k

Hej.

Jag har idag en i7 4670k eller va siffrorna är på dem. Det är 1150 z89 om ja inte minns fel. Ssd disk samt nvidia gfx 970.

Är inte så imponerad utav prestandan. Så tänkte sätta den på jobbet istället o köpa ny.
Men är inte så inne på vad man ska ha idag så därför vänder jag mig till er som håller er uppdaterade.

Jag kommer spela något spel då o då. Då det måste gå i övrigt är det film/serier som rullar mest. Och det kan det ju göra på en laptop på 5 år.

Jag vill ha intel o nvidia och datorn ska vara rapp. Kommer behöva skärm och övrigt tillbehör med.
Tacksam för respons.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/cart

Något åt detta hållet kanske?

Dock utan skärm och kringutrustning då du inte specificerat storlek mm= Stora prisskillnader

Sedan om du ska ha windows 10 licens en 1000:- till.

Men visst går det att plocka ihop en trevlig komplett dator för runt 15k

Permalänk
Medlem
Skrivet av dickan:

Hej.

Jag har idag en i7 4670k eller va siffrorna är på dem. Det är 1150 z89 om ja inte minns fel. Ssd disk samt nvidia gfx 970.

Är inte så imponerad utav prestandan. Så tänkte sätta den på jobbet istället o köpa ny.
Men är inte så inne på vad man ska ha idag så därför vänder jag mig till er som håller er uppdaterade.

Jag kommer spela något spel då o då. Då det måste gå i övrigt är det film/serier som rullar mest. Och det kan det ju göra på en laptop på 5 år.

Jag vill ha intel o nvidia och datorn ska vara rapp. Kommer behöva skärm och övrigt tillbehör med.
Tacksam för respons.

Nu bestämmer du ju själv vad du har för behov och prioriteringar men låter underligt om följande speccs inte räcker för att "spela något spel då och då" samt film/serier. Hur mycket RAM har du? Har du överklockat processorn? Är datorn seg eller är det upplösning/FPS i spel som inte duger?
Btw så har du nog antingen en i5 4670K eller i7 4770K.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9749893/

Funkar detta? Gick med ett vitt tema och är pytte lite under 15k. Musmatta ingår inte dock

Permalänk
Medlem

Ja det är 4770k då. Jag gissar boven i dramat är gamla hdds som sitter i datorn och somnar. Den funkar ju. Kör ett par 120gb ssd i raid0 och har 8gb ram.
Men jag är ändå sugen på något nytt.

Men gpu är 1080 då man ska ha? Spelar märke roll? Tänker 2x 16gb ram och i7
Hur är det med mobo märke? Jag är sugen på de där m2? Diskarna
Skärm typ 24 tum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dickan:

Men gpu är 1080 då man ska ha? Spelar märke roll? Tänker 2x 16gb ram och i7
Hur är det med mobo märke? Jag är sugen på de där m2?

Skickades från m.sweclockers.com

1080 är inte det bästa då den kommer att äta upp dina pengar. Ett 1070 är mycket bättre med tanke på att det är billigare och får ungefär samma prestanda.
Jag har hört att man ska undvika några Gigabyte samt Asus modeller av både 1080 och 1070 på grund av att den låter(coil whine), men ta detta med en nypa salt.

Är du sugen på M.2 SSD så kommer det kosta ännu mer. Kolla gärna Inet länken jag skickade här för det visar en build som kostar 15k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dickan:

Hej.

Tacksam för respons.

4670k är en i5 processor, 4770k är en i7 processor. Moderkortet är ett socket 1150 med Z87 chipset.

Vad använder du datorn huvudsakligen till? Att enbart köpa en ny dator för att du tycker prestandan tryter känns som en dum ursäkt för att få slösa pengar. Exakt vart är det som du känner att prestandan tryter?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Min dator är ju på dygnet runt och när jag sätter mig vid den fryser den ca 10-15 sekunder när man gör något som aktiverar hdds. Sen funkar den rätt ok.

Jag gillar ju att titta film. Nästa tv blir 4k och det vill jag ju så klart kunna titta på via datorn. Det antar jag inte funkar nu?

Ända sedan gpu "floppen" med 4gb ram = 3.5 gb ram känns den seg..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dickan:

@Peppar2014:

Min dator är ju på dygnet runt och när jag sätter mig vid den fryser den ca 10-15 sekunder när man gör något som aktiverar hdds. Sen funkar den rätt ok.

Fullt normalt, konsumentdatorer är inte byggda för 24/7 drift. Jag skulle aldrig ha någon utav mina datorer på för 24/7 drift, det tar inte mer än 30 sekunder att starta datorn.

Citat:

Jag gillar ju att titta film. Nästa tv blir 4k och det vill jag ju så klart kunna titta på via datorn. Det antar jag inte funkar nu?

Alla moderna grafikkretsar stödjer 4K.

Citat:

Ända sedan gpu "floppen" med 4gb ram = 3.5 gb ram känns den seg..

Tror snarare att det är något mentalt som du får för dig. För jag antar att du spelar i 1080p upplösning? GTX 970 har 4GB vram, 3.5gb snabbt och 0.5gb slött.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Moderator
Forumledare

@dickan: *bumpinlägg raderat*

Jag är rädd att den typen av inlägg som bara är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Den här gången har jag inte låst din tråd på grund av detta, men tänk på det i fortsättningen.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord