Gigabyte-moderkort med sockel AM4 på bild

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte-moderkort med sockel AM4 på bild

Inför en framtida lansering för entusiaster hittar bilder ut på två moderkort med sockel AM4 från Gigabyte, varav den ena har dubbla PCI Express 3.0 x16, M.2-anslutning och två USB 3.1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ser bra ut. Nu kommer jag inte använda Gigabyte utan ASRock om de släpper moderkort men kul att se vad som väntar.

Observera att det andra kortet har en x4-slot längst ner, saknas stift för att vara en verklig x16-slot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Ser bra ut. Nu kommer jag inte använda Gigabyte utan ASRock om de släpper moderkort men kul att se vad som väntar.

Observera att det andra kortet har en x4-slot längst ner, saknas stift för att vara en verklig x16-slot.

Skickades från m.sweclockers.com

Fullt troligt att det är ett budgetkort, så x16 + x4 PCI-E 3.0 hade då varit fullt acceptabelt. Speciellt om det även är stöd för CrossfireX. Resterande 4 banorna är troligen reserverade till M.2 enheten.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Spännande med AM4 hoppas verkligen AMD levererar så vi får se I5'or (K) nere på 1599:- igen och Z-moderkort för under 999:- och överklockningsbara H-moderkort från Intel.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

En grej som jag är lite "rädd" för är att folk inte kommer köpa AMD, även om vi säger att dom skulle vara på samma nivå eller i närheten av Intel i prestanda. Jag hoppas folk kan vara objektiva i sitt val av hårdvara, annars kommer AMD på riktigt gå under och det är det värsta som kan hända branschen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Fullt troligt att det är ett budgetkort, så x16 + x4 PCI-E 3.0 hade då varit fullt acceptabelt. Speciellt om det även är stöd för CrossfireX. Resterande 4 banorna är troligen reserverade till M.2 enheten.

Jo, bra kompromiss då en full x16 slot varit svåranvänt. Samtidigt bra mellanrum mellan riktiga x16-sloten. 16, 2 och 4 är klart bättre än 16, 2, 2. M.2 lär vara mer användbart än vad fjärde PCI-e sloten någonsin lär vara för de flesta användare av detta moderkort. En x8-slot hade kanske varit overkill med.

Nu har jag själv ett mATX-chassi med möjlighet till fem kortplatser så en liknande layout med X-chipsetet hade kunnat vara användbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väntar tålmodigt på itx-moderkort. Htpc-uppgradering hägrar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Spännande med AM4 hoppas verkligen AMD levererar så vi får se I5'or (K) nere på 1599:- igen och Z-moderkort för under 999:- och överklockningsbara H-moderkort från Intel.

Ja så AMD ska bara pressa ned intel? om nu zen blir en hit så köp zen !

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

10721a"]
En grej som jag är lite "rädd" för är att folk inte kommer köpa AMD, även om vi säger att dom skulle vara på samma nivå eller i närheten av Intel i prestanda. Jag hoppas folk kan vara objektiva i sitt val av hårdvara, annars kommer AMD på riktigt gå under och det är det värsta som kan hända branschen.
[/quote]
Jag är i valet mellan Zen och Intels motsvarighet vid tidpunkten och det som presterar bäst för pengarna blir det som köps. Hoppas och tror att fler tänker så. Jag är bara ute efter spelprestanda så hoppas att AMD levererar. Något som är viktigt är att min processorkylare, ph-tc14pe, får stöd också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

10721a: det är väl samma sk** som med Nvidia. Finns tyvärr aldeles för mycket folk som vill bara har konkurans från AMD så att priser på Intel/Nvidia ska gå ner men som inte/aldrig tänkte köpa AMD.
Fick tidigare i år bytta från AMD till Intel bara för jag behövde nytt men så länge Zen blir hyfsat likvärdig så bytta jag gärna tillbaka även om jag inte vinna nåt på det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@010721: det är väl samma sk** som med Nvidia. Finns tyvärr aldeles för mycket folk som vill bara har konkurans från AMD så att priser på Intel/Nvidia ska gå ner men som inte/aldrig tänkte köpa AMD.
Fick tidigare i år bytta från AMD till Intel bara för jag behövde nytt men så länge Zen blir hyfsat likvärdig så bytta jag gärna tillbaka även om jag inte vinna nåt på det.

Finns folk som gillar Intel mer än AMD på samma sätt som du verkar gilla AMD mer än Intel. Varför är det okej att föredra AMD men inte tvärtom?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt besviken att de behåller de där klena plastfästena runt CPUn. Så länge man ser till att tornkylaren använder en egen infästning så är det väl inget problem dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: om du inte själv kan se hur det är ett problem att folk vill bara att AMD pressar ner priserna på Intel/Nvidia men aldrig köper AMD så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@ClintBeastwood: om du inte själv kan se hur det är ett problem att folk vill bara att AMD pressar ner priserna på Intel/Nvidia men aldrig köper AMD så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Tack för att du försökte! Mer kan man inte begära. Ser ofta folk som vill att det konkurreras på både grafikkortsmarknaden och processormarknaden men om man vill dra användning av det så är det inte okej, om man köper "fel" märke dvs..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Väldigt besviken att de behåller de där klena plastfästena runt CPUn. Så länge man ser till att tornkylaren använder en egen infästning så är det väl inget problem dock.

Skickades från m.sweclockers.com

De sitter ju skruvade i en metallplatta på baksidan så jag tror nog det sitter bättre än med intels pushpins i alla fall. Och kylare som väger lite använder ju nästan alltid egen lösning

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Spännande, hoppas att AMD kan komma in i matchen igen. Tyvärr får jag nog dra ner lite på datorköpandet då tom. fyraåringen sitter med en i5 6600k...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

De sitter ju skruvade i en metallplatta på baksidan så jag tror nog det sitter bättre än med intels pushpins i alla fall. Och kylare som väger lite använder ju nästan alltid egen lösning

Det är bättre än pushpins ja, men det har också lett till att många tillverkare av större tornkylare har gjort fästen anpassade för den istället för att skicka med en egen monteringslösning med backplate.

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten på länge. AM4 kommer bli riktigt kul att bygga.

Permalänk
Medlem

Men va tusan! Varför ingen display port om dessa ska kunna användas med APUer? Hoppas det bara är OEM-grejer det här för känns konstigt att frångå sin satsning på FreeSync annars.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ingen Displayport.

Av nån anledning sätts DP enbart på stora moderkort där man har flera PCIe×16 och således har plats för grafikkort.

På jobbet har vi tiogigsnät och körde hårt på AMD eftersom grafiken var tillräcklig. 16x-platsen gick åt till ett häftigt nätverkskort. Sen kom alla dessa QHD-skärmar.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Looking good

Lustigt att styrchipet använder exakt samma kylare som sitter på SB710 på mitt GA-MA770-UD3 som sitter i min nästan färdigombyggda XP-dator som ligger framme på byggbordet.

Skrivet av Azodan:

Spännande, hoppas att AMD kan komma in i matchen igen. Tyvärr får jag nog dra ner lite på datorköpandet då tom. fyraåringen sitter med en i5 6600k...

Skickades från m.sweclockers.com

Dagens ungdom alltså...

Skrivet av Videoapan:

Men va tusan! Varför ingen display port om dessa ska kunna användas med APUer? Hoppas det bara är OEM-grejer det här för känns konstigt att frångå sin satsning på FreeSync annars.

Skrivet av aake:

Ingen Displayport.

Av nån anledning sätts DP enbart på stora moderkort där man har flera PCIe×16 och således har plats för grafikkort.

På jobbet har vi tiogigsnät och körde hårt på AMD eftersom grafiken var tillräcklig. 16x-platsen gick åt till ett häftigt nätverkskort. Sen kom alla dessa QHD-skärmar.

OEM gott folk Lite märkligt ändå med VGA och DVI. Hade inte branschen bestämt sig för att helt upphöra med dessa anslutningar efter 2015?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Blir spännande att se vad Zen kan leverera... För de flesta normalanvändare kommer inte moderkortsvalet spela så stor roll ändå. Det är mer intressant för oss som har speciella krav eller som vill klocka och optimera till max.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte längre. Jag SKA ha ett AM4 moderkex med två "opteron" eller vad fanken de kommer kallas. 64+64=128 cores. Djävlar vad mina kompileringar med LLVM kommer smida.

Här AMD ta mitt bankkonto!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Looking good

Lustigt att styrchipet använder exakt samma kylare som sitter på SB710 på mitt GA-MA770-UD3 som sitter i min nästan färdigombyggda XP-dator som ligger framme på byggbordet.
http://www.gigabyte.se/fileupload/product/2/3097/1144.jpg
Dagens ungdom alltså...

OEM gott folk Lite märkligt ändå med VGA och DVI. Hade inte branschen bestämt sig för att helt upphöra med dessa anslutningar efter 2015?

Det dröjer nog några år innan vi ser verklig skillnad på det.

Skickades från m.sweclockers.com