Permalänk
Medlem

Köra endast 5 GHz?

Någon som kör endast 5 GHz-bandet och har bra funktion? Gäller 2-plans trähus i mitt fall.

Går det att stänga av 2.4-bandet helt på alla dual band-routrar?

Nuvarande routern har bara 2.4 GHz, men jag funderar på att byta router och bara köra 5 GHz.
Anledningen är att jag har annan utrustning i hemmet som störs av nuvarande routern.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Rekordmedlem

5GHz har svårare att passera väggar så det kan vara bra att ha flera accesspunkter helst minst en på varje våning, man kan oftast använda olika ssidn för att välja vad klinten ansluter mot om det inte går att stänga av radiodelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Jag tror att jag behöver kunna stänga av all signal runt 2.4 GHz för att det ska vara någon idé.

Jag använder träningselektronik som kommunicerar över ANT+, som tyvärr ligger på 2.4 GHz. Ibland tappar sensorerna kontakt med huvudenheten. Detta blir värre ju mer trafik som går genom routern, och upphör om man stänger av den.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du stänga av allt brus som ligger på 2.4 GHz-frekvensbandet blir det knepigt. Micro, tvättmaskin, trådlösa telefoner och så vidare. Men precis som mrqaffe sa är det inga större problem att endast köra 5 GHz så länge du har hyfsat täckning i huset.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+