Ni som undrar varför era paket från postnord är trasiga eller försvunnit

Permalänk
Medlem

Jämfört med vad jag sett så hanterade gubben paketen rätt varsamt

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Det finns två typer av inlägg. Det som berättar om vad de råkat ut för. De ska man ta på allvar. Den andra typen är sådana som berättar vad de hört. Oftast har de hört det från någon som hört. Det är väldigt mycket av vandringssägen över dem. Om ens hälften av vad de hört var sant skulle en sådan firma ha fått slå igen för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Ja... va säger man. Kanske inte så kul och köpa en bärbar dator på nätet när det finns risk att den behandlas så här i posten.

Fasiken va dom har gått ner sig på senare tid.

När jag köpte min special designad spellaptop så såg jag också en veck i kartongen... personalen och jag gick igenom hela paketet från topp till botten, och jag tog bilder. Inget hade skadats då det var väl inpackat, men inte tusan tog jag chansen med 20kkrs dator.

Detta var typ 3 år sedan, och det verkar inte bli bättre.

Av de 2 paket jag fått (ett på jobb och ett hemma) i september månad, så har båda sett ut som de spelats boll med... Båda har sån tur var, varit extremt väl packade, eller okänsliga (kablar) som inte har tagit skada.

Men ärligt... det är inte en fråga om "om ett paket skadats" längre.
Det är en fråga om emballaget i paketet har lyckats rädda innehållet eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paiytor:

Folk har blivit grinigare. Det är inte längre ok att göra misstag.

Stämmer inte. Det är ingen slump att Postnord kallas Postmord.
Jag sitter själv på information som gör att jag har valt att inte längre skicka paket med postmord.
Dom hanterar medvetet sina paket vårdlöst och skyller på dåligt emballage.
Ni vill inte veta hur paket och brev behandlas på terminalerna....

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paiytor:

Folk har blivit grinigare. Det är inte längre ok att göra misstag.

Att tappa ett paket är ett misstag, att kasta paket är inget misstag.
Det är jävligt respektlös hantering av andras varor.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FaatIII:

Ser fram emot när den här typen av vårdslöshet inte längre existerar tack vare robotar som sköter jobbet istället.

Självkörande bilar är runt hörnet och kommer ta över hela logistikbranschen.
När du inte använder bilen drar den in pengar på att köra runt prylar, pizzor och personer.

Permalänk
Medlem

Tänker direkt på Newman från Seinfeld när jag ser klippet.

Tycker att man kan lägga ned Postnord och gå tillbaka till gamla vanliga Posten även om det aldrig kommer att hända. Färre skickar saker med Postnord, klagomålen är fler och nu planerar man att höja portot för brev för att täcka upp alla förluster. Har själv märkt av fördröjda leveranstider med Postnord vilket jag aldrig gjorde med Posten. Är det någon som faktiskt märkt av några positiva skillnader med Postnord?

Lägg ned skiten och ändra inte på något som redan är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Självkörande bilar är runt hörnet och kommer ta över hela logistikbranschen.
När du inte använder bilen drar den in pengar på att köra runt prylar, pizzor och personer.

Det är bara att ta en titt på folks gräsmattor för att inse att vi närmar oss automasering på allvar. Till skillnad från människor är robotar inte lata eller vårdslösa (om man inte programmerar dom till att vara det) xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Det är bara att ta en titt på folks gräsmattor för att inse att vi närmar oss automasering på allvar. Till skillnad från människor är robotar inte lata eller vårdslösa (om man inte programmerar dom till att vara det) xD

Skickades från m.sweclockers.com

Programmerare är lata... så därför har vi buggar i dessa "automatiska" system

Permalänk
Medlem

Undra om dom lever som dom lärde
https://www.youtube.com/watch?v=l884SfIjzTQ

Permalänk
Medlem

Beställde ett paket som blev felsorterat och hade hamnat på ett annat serviceställe 8 mil ifrån oss. Då fick dom skicka det vidare och det skedde dagen efter. Men nu har jag fått paketet och Skokartongen var riktigt tillknycklad.

Som tur var så var det ett par skor och inget mer värdefullt i som kan ha gått sönder

Permalänk
Inaktiv

Förstatliga posthanteringen igen, privata sektorn saknar nödvändig kompetens. DHL och liknande har under väldigt lång tid visat vilka skojare de är.

Märkte idag att jag själv har fått minst ett brev som inte levererats till mig då en påminnelse kom med posten idag. Det första brevet har öht inte levererats alltså. Ingen räkning eller annat känsligare ärende men fortfarande inte bra.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem förutom lite tillknycklade kartonger. Beställer väl iofs bara 5 paket om året eller dylikt.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Jag är en före detta anställd på Poståkeriet, Posten Logistik, Postnord och allt vad vi har haft för olika namn och det som sker i videon är inte, under några som helst omständigheter, okej.

Angående paket som är trasiga, tilltryckta eller vad som så får man inte glömma av att många paket lastas i postbehållare av kunder som skickar iväg så pass mycket gods eller ombud som skickar en hel del. Redan där kan paketen klämmas om personen som lastar inte tänker ett steg längre.

Säger inte att det endast är större kunder/ombud som är ansvarig för trasiga paket, ville bara flika in detta.

En rolig historia; en kollega hade en ganska dålig dag (uppenbarligen) och fick denna dag ett så kallat "skitstopp", detta var ett ställe som låg långt utanför slingan men inte tillräckligt för att klassas som lantbrevbäring. Kunden i fråga hade en stor grind som kollegan bokstavligt talat sparkade paketet över, vad kollegan inte visste var att kunden hade övervakningskameror vid grinden och såg detta i realtid. Jag kan säga det att allt blev åtgärdat och kollegan fick även sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

På UPS så fyller chafförerna i att de har varit hem till folk och försökt leverera men ingen har öppnat, utan att ens köra ut.

Ja, det gör de ju på Postnord också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FaatIII:

Det är bara att ta en titt på folks gräsmattor för att inse att vi närmar oss automasering på allvar. Till skillnad från människor är robotar inte lata eller vårdslösa (om man inte programmerar dom till att vara det) xD

Skickades från m.sweclockers.com

Vårdslösa kan de nog bli. Om programmeraren inte tänkt till.
Det klassiska exemplet är programmet som är satt att tillverka pennor och bara fortsätter tillverka pennor tills det inte finns några skogar kvar och då börjar göra pennor av människor tills allt liv är utrotat och hela planeten bara är ett stort lager av pennor.

I populärkulturern framställs ofta AIs som blir medvetna och försöker skada oss. Det är mer troligt att de skadar oss helt omedvetet.

Fast nu glider jag kanske iväg från posten

Permalänk
Medlem

Känner en kille som jobbar på posten, han säger att dom har ekonomiska problem, alla bilar ska bli blåa men det har dom inte råd med.
hans senaste svar var att man skulle använda annat än posten om man kunde. lastbilarna funkar bra då mitt företag har post hämtning varje dag kl 16.00.
angående last kajar så har många "bryggor" som man fäller ut och gör att golvet och bryggan kan diffa runt en meter i höjd, sen är det bara köra på truck eller liknande. jag transporterar själv postburar med truck.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag har jobbat på både postterminalen i Partille och Schenker i Gbg, visst har jag sett paket bli förstörda för att nån klantskalle lägger tunga paket ovanpå små lätta paket men jag har aldrig sett nån förstöra paket medvetet som idioten på filmen gör.

Jag jobbade på postterminalen i Ånge ett tag och upplevde samma som dig. Ingen som direkt kastade paket utan dom få gånger något gick sönder så var det om någon lade ett tungt paket på ett stort klent paket eller så gick det sönder när det gick på maskinen genom terminalen. Fick t.ex en flyttkartong med gamla tonerkasetter. Den var igentejpad med några små tejpbitar och smockfull med kasetter. Den dimper ner i slisken. Svårt att förklara hur det ser ut men det är ett transportband med brickor som går flera meter upp i luften och brickan tippar ner paketet i rätt ränna för sortering. Hittade en bild som visar ungefär hur det såg ut hos oss.

När kartongen kom ner till sorteringsbordet så gick alla tejpbitar av och det flög tonerkasetter och färg överallt. En annan gång så stod jag och lastade en lastbil, då går det ett långt transportband in i lastbilen så vi slipper slänga paket. Det rinner rödvin över hela transportbandet och i golvet i lastbilen och detta för att någon trodde det gick att skicka tre vinflaskor utan emballage i en liten kartong.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Glömmer aldrig när jag väntade på att köra in i en rondell, kommer där en postnord lastbil (liten) o det enda man hör när han kränger runt i rondellen är hur ett paket dunkar runt från sida till sida därinne, o det smällde rejält, men han bara körde på.

Behöver inte vara paket, utan det kan lika gärna varit pallyftaren och att han glömt sätta fast den i pirran. Hänt mig ett ex antal gånger.

F.ö tycker jag det är fel att många här drar alla chaufförer över samma kant. Jag har själv jobbat för ett större företag/åkeri och till 90% så tog chaufförerna hand om godset på ett bra sätt.

Det finns bra chaufförer och det finns dåliga, så simpelt är det. Det handlar mycket om hur åkeriet är i sig också, om det helt enkelt är ett bra åkeri eller om det är klåpare som äger/sköter det.

Många gånger så är emballaget redan skadat när vi chaufförer ska leverera det. Ni vet, leveransen går inte alltid direkt via det lokala åkeriet..

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Så vad är poängen?

Poängen är att Postmords anställda verkar ha satt det i system att göra så. UPS har jag själv bara bra erfarenheter ifrån, men finns säkerligen rötägg där också, även om de flesta verkar blivit anställda av Postmord.

Inte för att det hör hit, men jag fick en gång ett paket levererat från UPS. Jag jobbade vid tillfället och fick ett samtal till jobbet där budet sa att ingen var hemma när paketet skulle levereras. Det stämmer svarade jag, då jag var på jobbet. Okej svarade budet och frågade om denne kunde komma förbi och lämna det på mitt jobb. DET kallar jag service!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Såg en person från DB Schenker som öppnade sidodörren på skåpbilen och kastade ett litet paket och stängde dörren. För någon vecka sedan

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd

Fått typ 20 brev denna sommaren som är min grannes.

Permalänk
Medlem

Hade bokat hemleverans med Postnord en fredag. Är hemma precis hela dagen, inte ett ljud. Ringer kundtjänst på måndagen (som inte hade öppet på helgen tydligen) och där är tjejen iaf ärlig och ser att det inte lagts in någon information om att nån ens försökt köra ut, än mindre försökt höra av sig till mig. Bokar en ny tid på onsdagen.

Väntar på en lastbil hela onsdagen och kl 17 kommer mitt stora paket på 26 kg... i en taxi. Från postcentralen 3,5 mil bort. Det var en trevlig taxichaufför men den här storyn inger ju inte någon vidare proffskänsla för Postnord.

Bokade en annan utkörning med DHL. Till dagen efter, mellan 10 och 11 ca. Kl 10.40 stannar lastbilen in och räcker över paketet. Jag är imponerad fortfarande.

Permalänk
Medlem

Skitsnack att det inte hinns med och man är tvungen att kasta paketen in i bilen annars får man sparken. Det är bara lathet och man förlorar några sekunder på att ta sig ner från lastkajen och stå på marken istället, eller gå dom extra 7 stegen in i lastbilen med paketet istället.

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Poängen är att Postmords anställda verkar ha satt det i system att göra så. UPS har jag själv bara bra erfarenheter ifrån, men finns säkerligen rötägg där också, även om de flesta verkar blivit anställda av Postmord.

Inte för att det hör hit, men jag fick en gång ett paket levererat från UPS. Jag jobbade vid tillfället och fick ett samtal till jobbet där budet sa att ingen var hemma när paketet skulle levereras. Det stämmer svarade jag, då jag var på jobbet. Okej svarade budet och frågade om denne kunde komma förbi och lämna det på mitt jobb. DET kallar jag service!

Min UPS gör det jämnt. Jag jobbar hemifrån och tar emot 3-6 paket i månaden. De ser att det är en bostadsadress, antar att ingen är hemma och kryssar bara i att de har gjort utlämningsförsök måndag, tisdag, onsdag för att sedan lämna ärendet till någon som kontaktar kunden för att komma överens om leveranstid. Jag har UPS webtjänst där man kan följa paketets påhittade rörelser och påhittade utlämningsförsök. De gör inget alls förrän de har gjort eller låtsats göra tre misslyckade försök. Efter en djävla massa ringande har jag lyckats få direktnumerna till chafförerna och det visar sig att de inte ens har paketet med i bilen när de kör ut.
Att de kör paketet ditt man är betraktar jag som en självklarhet för företagsleveranser.

Jag kom just från posten(Ica) som hade skickat tillbaka mitt paket till avsändaren för att lappen ramlat av och sa att jag måste kontakta avsändaren så de skickar det igen.
Lite styltigt kan man väl tycka. Kunde de inte bara lagt paketet åt sidan tills det kommer någon och vill hämta ut ett paket som inte "finns"?
Eller har de massor av paket utan lapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Poängen är att Postmords anställda verkar ha satt det i system att göra så. UPS har jag själv bara bra erfarenheter ifrån, men finns säkerligen rötägg där också, även om de flesta verkar blivit anställda av Postmord.

Inte för att det hör hit, men jag fick en gång ett paket levererat från UPS. Jag jobbade vid tillfället och fick ett samtal till jobbet där budet sa att ingen var hemma när paketet skulle levereras. Det stämmer svarade jag, då jag var på jobbet. Okej svarade budet och frågade om denne kunde komma förbi och lämna det på mitt jobb. DET kallar jag service!

Håller med! Sista åren har UPS varit extremt serviceminded. Det absolut bästa intrycket fick jag när en kille ringde från parkeringen utanför mitt hus, jag förklarade att jag inte var hemma men kunde kasta mig i bilen och köra hem från jobbet. Han väntade då 10 minuter på att jag skulle komma hem.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Naxos:

Beställde en TV från Komplett i början utav Sept. TVn "försvann" under transport. Komplett skickade en ny som kom fram(som tur var ) Och en månad senare, dyker den försvunna TVn plötsligt upp. Hur slarvar man bort en stor TV i en hel månad?

Felsorterat? Skadad etikett? Glömt bort?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av stimy09:

Håller med! Sista åren har UPS varit extremt serviceminded. Det absolut bästa intrycket fick jag när en kille ringde från parkeringen utanför mitt hus, jag förklarade att jag inte var hemma men kunde kasta mig i bilen och köra hem från jobbet. Han väntade då 10 minuter på att jag skulle komma hem.

Enbart en person som var glad för sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Visst är det.
Den stora frågan är hur mycket ditt bidrag till tråden är värt.

Inte så mycket. Men du har ju fortfarande inte svarat på min fråga så. Tillbaka till min fråga. Vad är din poäng? Det är ju många logistikfirmor som har detta problem. Var det något speciellt med UPS jämfört med Postnord just när det gäller det beteendet?