GTX 980 Ti får TUPPJUCK när jag ska spela i 1440p... 93 grader varmt

Permalänk

GTX 980 Ti får TUPPJUCK när jag ska spela i 1440p... 93 grader varmt

Tjena!

Jag köpte nyligen en 1440p-skärm. Nu när jag försöker spela t.ex. Deus Ex Mankind Divided i 1440p går mitt graffikkort upp i 93 grader haha, utan någon överklockning eller något. Vad ska göra? 93 grader kan väl knappast vara en sund temperatur att spela med?

Detta är inget dåligt bygge heller, det är Webhallen config från i somras.

Permalänk
Medlem

Ladda ner MSI Afterburner och kolla vad t.ex fläktarna ligger på, GPU användning, etc etc och återkom
Är lite svårt att säga om något är fel utan att se några siffror

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

Ladda ner MSI Afterburner och kolla vad t.ex fläktarna ligger på, GPU användning, etc etc och återkom
Är lite svårt att säga om något är fel utan att se några siffror

Tack för tipset!

Men är 93 grader skadligt?

Jag ändrade om i fläktkurvan och lyckades få ner till 73 grader nu, men tror du 93 grader i några minuter kan ha pajat grafikkortet? Jag är lite nojig av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Tack för tipset!

Men är 93 grader skadligt?

Jag ändrade om i fläktkurvan och lyckades få ner till 73 grader nu, men tror du 93 grader i några minuter kan ha pajat grafikkortet? Jag är lite nojig av mig

Nah det är lugnt, max temp är 92 enligt deras hemsida
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980-...

Permalänk

Testa byta kylpasta om du vet hur man gör. Kan hända att nuvarande kylpasta har torkat ut och blivit dålig.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Testa byta kylpasta om du vet hur man gör. Kan hända att nuvarande kylpasta har torkat ut och blivit dålig.

Tack för tipset!

Jag har fläktar och vet inte riktigt hur kylpasta fungerar. För det mesta har jag 77 grader med den fläktkurva jag själv matat in. Jag spelade nu och märkte att jag hade standardinställningen påslagen, och då fick fläktarna plötsligt TUPPJUCK och gick igång på 100% haha, med en temperatur på 93 grader. Tror ni detta kan ha förstört mitt kort på något sätt? Med min egna profil får jag typ max 80 grader på kortet.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Axelmarc:

Nah det är lugnt, max temp är 92 enligt deras hemsida
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980-...

Helt rätt. 28nm TSMC har även garanterats att inte degraderas i temperaturer som är över 97 °C så 92-93 °C är ingen fara. Dock är det märkligt att den går så varmt då måltemperaturen är 80-85 °C.

Skrivet av Melinho2895:

Byt inte kylpasta om inte garantin är slut eller det är "last resort" då garantin bryts!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack för era svar allihopa! Känner mig lite mer lugn nu. När jag kör standardprofil på asus tweak II tenderar grafikkortet att bli väldigt varmt, men när jag kör min egen profil som är rätt saftigt överklockat (med typ 15%) men med mer fläkthastighet, då blir maxtemp 78 grader. Så det är lite förvirrande! Man kunde ju tänka sig att standardprofilen borde vara mer balanserad och inte bli så varm.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att blåsa rent kortet från damm

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Kanske dags att blåsa rent kortet från damm

Japp. Jag har katter hemma som hårar som tusan

Har haft datorn sen i somras btw. Kanske dags att ta modet till sig och öppna chassit?

Permalänk
Medlem

@DentonErko: Kan mycket väl vara värt att öppna datorn och kollar om det är en massa smuts däri Dock är inte 70-ish grader mycket alls om du kör Deus Ex i 1440p. Men det skadar ju inte att köpa lite komprimerad luft och öppna upp datorn och blåsa rent