100% load på sekundär HDD

Permalänk

100% load på sekundär HDD

Min sekundära hårddisk (ej windows på denna) går sporadiskt upp i 100% load så att den blir helt låst tills den lugnar sig och går ner till 0% igen. Min tredje hårddisk har inga problem.

Jag har googlat på problemet och har följt råd om att stänga av "show me tips about Windows", stänga av olika services som "Superfetch" osv. Men det här verkar bara hjälpa för diskar där windows är installerat.

Disken har några år på nacken nu, är det end of life snart kanske?

Kan det ha att göra med att jag mixtrade med inställningar och saker enhetshanteraren för att försöka få min SSD i AHCI-mode?

Snapshot från HDTune:
http://www.ladda-upp.se/bilder/dvojfwwrilhck/

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad det där beror på men med alla datorer jag har pillat på så är det 4-10 år gamla HDD:er som håller på sådär. Döden kanske är runt hörnet men jag är verkligen ingen expert. Har rekommenderat SSD:er till alla som har sådana diskar och det har gått bra

Permalänk
Medlem

Det var verkligen ingen bra prestanda på disken - en modern disk är väl över 100 MB/s och du har prestanda som inte ens överträffar en 1GB PATA-disk från 1997.

det _kan_ var strul med dator eller dess inställningar, men det är mer troligt att disken är på absolut sista versen och du bör kopiera över dess data _NU_ - alltså _NU_ på en gång - inte vänta till i morron...

Permalänk
Skrivet av qaaka:

Vet inte riktigt vad det där beror på men med alla datorer jag har pillat på så är det 4-10 år gamla HDD:er som håller på sådär. Döden kanske är runt hörnet men jag är verkligen ingen expert. Har rekommenderat SSD:er till alla som har sådana diskar och det har gått bra

Ja den här disken har ju ca 7år på nacken så jag är inte förvånad.

Skrivet av xxargs:

Det var verkligen ingen bra prestanda på disken - en modern disk är väl över 100 MB/s och du har prestanda som inte ens överträffar en 1GB PATA-disk från 1997.

det _kan_ var strul med dator eller dess inställningar, men det är mer troligt att disken är på absolut sista versen och du bör kopiera över dess data _NU_ - alltså _NU_ på en gång - inte vänta till i morron...

Har backup på allt som ligger på en NAS samt extern hårddisk som tur är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Min sekundära hårddisk (ej windows på denna) går sporadiskt upp i 100% load så att den blir helt låst tills den lugnar sig och går ner till 0% igen. Min tredje hårddisk har inga problem.

Jag har googlat på problemet och har följt råd om att stänga av "show me tips about Windows", stänga av olika services som "Superfetch" osv. Men det här verkar bara hjälpa för diskar där windows är installerat.

Disken har några år på nacken nu, är det end of life snart kanske?

Kan det ha att göra med att jag mixtrade med inställningar och saker enhetshanteraren för att försöka få min SSD i AHCI-mode?

Snapshot från HDTune:
http://www.ladda-upp.se/bilder/dvojfwwrilhck/

Skrivet av Intelli32:

Ja den här disken har ju ca 7år på nacken så jag är inte förvånad.

Har backup på allt som ligger på en NAS samt extern hårddisk som tur är

Wow... långsammaste 1TB HDDn jag någonsin sett. Shit. Finns ju budget SD kort som är snabbare. Det måste vara något fel på detta.... 5MB/s är inte rimligt ens för en 15 år gammal HDD, än mindre en 7år.

Kolla "health" fliken, och se om något är gult/rött.
Testa byt SATA kabel, och se om den är boven (kommunikationsfel från skadade satakablar kan orsaka detta)

Alt så har den lässvårigheter, och du kan testa tex diskefresh (som dock i den hastigheten lär ta lite tid) och se om den kan fräsha upp datan. Men får du inte rätta på den... (testat först i en annan dator också) så byt den.

Permalänk

Lyckades göra en Error Scan med HDTune och det visar sig att disken har några skadade block så kan antagligen utesluta mjukvarufel i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Lyckades göra en Error Scan med HDTune och det visar sig att disken har några skadade block så kan antagligen utesluta mjukvarufel i alla fall.

Då kan det vara dags att pensionera disken, innan den rasar helt.

Inte för att några block är katastrof, men när den i bästa fall läser 5MB/s... så är den rätt värdelös till allt ändå.

Permalänk

Här kommer fortsättningen:

Jag körde en check disk över natten för att försöka reparera blocken. Sen installerade jag Anniversary update till Windows i fall det skulle finnas någon fix där. Uppdateringen krävde omstart osv men jag fastande i en oändlig laddningsloop när windows skulle starta efter uppdateringen.

Då tänkte jag att hårddisken kanske gjorde så att booten fastnade. Så jag öppnade chassit och tryckte till sladden till hårddisken och då visas windows loginskärm.

Jag loggar in och kör en HDTune och disken presterar nu relativt normalt och blocken verkar vara lagade (quick scan)! Svårt att veta om det var tack vare check disk, anniversary update eller sladden som tidigare glappat.

http://www.ladda-upp.se/bilder/wbbmdfrpajgdpe/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Jag loggar in och kör en HDTune och disken presterar nu relativt normalt och blocken verkar vara lagade (quick scan)! Svårt att veta om det var tack vare check disk, anniversary update eller sladden som tidigare glappat.

http://www.ladda-upp.se/bilder/wbbmdfrpajgdpe/

Blocken kan aldrig lagas. Det som kan ske är att den flyttar om de trasiga blocken till reservblock, så allt fungerar igen. Det krävs dock ofta att det skrivs till dessa block för att det ska ske (läsning räcker inte). Med tanke på att hela disken läste väldigt långsamt så tror jag det var mer fel än detta dock.

Anniversary update har inte lagat något av disken, sätter mitt liv på det, om något lär du troligen snart bli varse om alla nya buggarna

"Sladden" till disken kan mycket väl ha varit boven dock. Oxider på SATA/Ström kabeln eller glapp kan orsaka alla möjliga konstiga fel. (Där av att jag sa tidigare, testa o byt SATA kabel).

Oavsett så ser det bättre ut iaf. Kolla dock "health" fliken, så disken inte är på väg att krascha bara.