Wow! Den där Opeln ser riktigt lovande ut
Skrivet av CFSsss:
Skoda Fabia drar ca 0.48 l/milen och kostar ca 150.000 ny. Det blir rätt mycket soppa och så slipper du oroa dig för att batterierna ska dö om 3 år.
Skrivet av jeppe1990:
Jag känner inte att tekniken är mogen ännu.
Förövrigt så ser jag ingen miljövinst med att köpa en elbil heller om man nu vill använda det som argument.
Skrivet av jeppe1990:
Mja, man hade ju hoppats att det skulle vara så kanske.
Men kolla bara på Sverige tex. avvecklar kärnkraften för att köpa brunkols-el ifrån Tyskland...
Det ser jag inga miljövinster i.
Skrivet av Friterad:
Elbilar är ofta sämre än vanliga hederliga bensindrivna bilar pga hur dom är tillverkade. Kanske kommer det bli bättre i framtiden men skulle aldrig satsa på det idag om det inte är en modell som kan tillverkas utan att orsaka större skada än vad en vanlig bil skulle göra under livstiden.
quote postid="16422237" userid="12632" name="frav"]
Ska man prata miljöaspekter, så måste man ta hela livscykeln i beaktande. Från tillverkning till återvinning. Ja inte då bara från montering i bilfabriken, utan framställningen av alla delarna från att de bryts i gruvan, samt bearbetas. Samt hur energin till största delen produceras. Vad man privat väljer för elleverantör har ju egentligen ingen större betydelse, det är ju lite av ett "spel för galleriet". Bara för det låter miljövänligt med elbil, behöver det inte vara så. Vilka några vettiga inlägg här tidigare varit inne på. Så tänk på "the big picture". Men med statistik & politik kan man göra allt till något bra, eller dåligt, oavsett hur det är i verkligheten. Det beror bara på hur man tar fram mätetalen.
Läste för någon vecka sedan en artikel från några forskare. Kan inte återge det i detalj. Men om det skulle bli en 80% penetration av elbilar, tror det var dit hän våra europeiska regeringar siktade. Då skulle vi bara i Europa behöva utöka vår elproduktion med ca 130GWh. För att ställa den siffran i relation till något så jämfördes det med ett nytt kärnkraftverk som planerades i Storbritannien. Det var vad jag minns ganska kraftigt & skulle kunna leverera 3,2GWh. Så det är en bit kvar vad gäller energiproduktion & inte minst infrastruktur för att kunna leverera den mängden energi... Sen har vi resten av vår värld utöver Europa.
Jag är mycket teknik & bilintresserad. Så jag har verkligen inget emot ny teknologi. De behövs skiften för att få fart på utveckling av alternativa power units. Ottomotortillverkarna & oljebolagen har varit för "ensamma på tronen" med sina samarbeten, där de inte helt sällan köpt upp konkurrerande tekniker & lagt ner. Men hypen kring elbilar vs. miljö, är ibland så man kliar sig i skallen & undrar hur folk tänker. Hur som så följer jag det med spänning & skulle själv kunna tänka mig en elkärra som pendelholk. Men prisnivån får först lägga sig på en rimlig nivå.
[/quote]
Elenergi är mycket bättre än en förbränningsmotor även om elen produceras med kol.
Att det finns andra som skitar ner mer är ingen anledning att inte bry sig, bara en dålig undanflykt. Någonstans måste man börja.
En genomsnittlig petroleumbil kostar ca 6 ton koldioxid att producera. Bränslet under dess livstid går på ca 18 ton, så det blir 24 totalt under dess livstid. En elbil kostar mer att producera, ca 9 ton. Under dess livlängd blir det 9 ton till i atmosfären, och det är med europeisk elmix, dvs med en hel del kolkraft, summa 18 ton.
När hela elbilinfrastrukturen är på plats är det bara att byta ut produktionskällorna och få en mångdubbelt större vinst.
Här är ett exempel med Mercedes B-klass, en bil som alltså inte är utvecklad för eldrift utan är en efterhandskonstruktion http://www.dn.se/arkiv/motor/smutsig-start-med-elbil/
Skrivet av dagas:
Så länge du bara har den till att pendla till jobbet och du kan ladda där så är det väl bra men du blir ganska låst. Om du gör längre resor ibland måste du ha en till bil bara för det. Största problemet är ju att man måste planera allt i förväg. Börjar du få slut på soppa kan du alltid fylla på vid valfri mack på ett par minuter men med elbil kan det ta timtals så man kan inte bara dra på långresa om man känner för det. Själv skulle jag bli nojig över batteriet hela tiden som man är med mobilen fast ännu värre. Men som pendlarbil är det säkert bra du du alltid vet att du har laddade batterier. 8års garanti på batterierna låter ju bra men vad gäller det egentligen? Är det bara om de slutar fungera helt? Precis som på mobiler blir de sämre med tiden så om några år kanske du får hälften av räckvidden men garantin går inte in för det kanske? Brukar oftast vara mycket finstilt gällande garantier på bilar, tror ingen kan utnyttja rostskyddsgarantin i praktiken t.ex. Men ska du sälja om några år lär det inte ha någon betydelse och andrahandsvärdet lär inte vara sämre än för andra Opelbilar. Kanske till och med bättre, Opel har inte direkt bästa andrahandsvärdena.
Skrivet av Henkka:
Elbilar är långt ifrån klara för massmarknaden. De är en liten nisch för hipstern som vill verka lite "bättre" än de andra hipsters han träffar på jobbet, som antagligen är på en grafisk designbyrå eller valfri tidningsredaktion.
Räckvidden må verka tillräcklig, men vad gör du om du måste köra mer än så? Kanske måste du ta dig från t.ex. Sthlm till Göteborg.. och sen tillbaka? Plötslig är din elbil helt värdelös. Att tvingas ha ett till fordon för långa resor, eller ta in på hotell medans bilen laddar batterierna fungerar bara inte för de allra flesta. Om du aldrig rör dig längre bort än 100 km så kanske det fungerar, men hur vet du att du inte behöver göra det, någonsin? Nä, en elbil kräver en bensinbil som "backup" och då kan du lika gärna skaffa en bensinbil från början.
Alternativt så går det att köpa något i stil med en VW Golf GTE, som klarar kanske 65 km på ren el men ändå har en bensinmotor så att den går att köra precis som vilken bil som helst. Problemet är att den är löjligt dyr.
Ingen vet hur elbilsmarknaden utvecklar sig. Jag ser ett enormt problem med att försöka sälja en begagnad elbil. Vem vill vara den som tar smällen när batterierna måste bytas ut? Vem köper en begagnad elbil om det finns nya? Jämför med datorer, tv-apparater osv. Begagnatmarknaden för elprodukter är usel. Jag tror inte att det blir bättre för eldrivna bilar.
Tror man att man gör något som är bra ur miljösynpunkt så ska man nog ta en liten titt på vad som krävdes för att tillverka elbilen och inte minst batterierna. Miljövänligt är nog inte riktigt det rätta ordet för den processen. Fundera sen på hur miljövänligt det är med ett oöverskådligt antal batterier som måste tas om hand när de byts ut , eller när bilen skrotas så småningom.
När någon löst problemet med laddningstid så att en full laddning tar lika länge som att tanka en full tank i en bensinbil så börjar vi komma nånvart.
Så länge elen kommer från brunkol så faller miljötänket än mer. Den sol- och vindkraft som finns i dagsläget är skrattretande. Att driva ett land eller en armada av elbilar på sol- och vindkraft är science fiction, det har inget med verkligheten att göra, speciellt här i kalla norden. Tänk sen att precis alla bilar skulle behöva el för att ladda dem. Det skulle kräva ett flertal kärnkraftverk extra eller en galen mängd av nya kolkraftverk.
Elbilen är inte redo för den stora massan av konsumenter, inte än.
För sådana ändamål kan man hyra en bil om det bara är någon enstaka gång om året. Varför betala för och kånka runt med en skitstor (bensin)bil om den bara behövs en gång om året?
Bensinmackar börjar bli tämligen sällsynta, så man får planera stoppen även med petroleumfordon numer om man ska åka långt. Det tar inte timtals att ladda ett batteri tillräckligt för att åka några mil till i en modern elbil. Teslan går väl att ladda till en bra bit över hälften på 20-30 minuter eller nåt sånt i en snabbladdningsstation, och det är en ganska lagom rast.
Vet inte hur det är för andra elbilar, men det finns i regel snabbladdningsmöjligheter för dessa också.
Sen var det lite problem med korrelation och kausalitet. Bilar ≠ hemelektronik.
Ni kan inte jämföra batterier i mobiltelefoner med batterier i bilar. Mobiltelefoner och hemelektronik i stort är slit och släng-varor, medan bilar i regel håller bortåt 20 år om de sköts. Finns ett flertal elbilar från 90-talet som rullar än idag utan batteribyte med duglig kapacitet, vilket vida överträffat alla förväntningar.
Elbilar oavsett märke har bra andrahandsvärde
Gällande miljön hänvisar jag till det jag skrev ovan.
Skrivet av twk:
Vad tar det att fylla tanken på bensin eller dieselbilen, två minuter? Rätt stor skillnad mot en halvtimme
Jag tror inte att någon här är emot elbilar per definition. Som jag ser det är elbilar idag inte alternativ för många människor. För mig som bor i bostadsrätt, just nu utan egen p-plats och elstolpe, så är elbil bara att glömma. Samma sak för dem som behöver en bil som kan köra långa sträckor, utan att behöva ladda batterier. Elbilar ligger även betydligt högre i pris än motsvarande bil som drivs på tex bensin. I framtiden kommer det absolut att se annorlunda ut, men som det ser ut idag är det få människor som jag skulle rekommendera en elbil.
Skrivet av Henkka:
Har du den stationen hemma i garaget? Där tar det nog snarare 12 timmar än 30 minuter. Dessutom så är inte 30min något du kommer att orka vänta på när en vanlig tankning tar 2 minuter. Skaffar sig fler elbilar så blir väntetiderna helt ohanterbara. Tänk dig 10 bilar i kön till den där 30min laddaren. Knappast ett fungerande alternativ.
Elbilen i sig är det inget fel på, som koncept. Det är dock för mycket som inte fungerar i praktiken för att det ska vara ett alternativ för många.
Du har aldrig varit norr om Uppsala va? Elnätet är på u-landsnivå i stora delar av landet.;)
Fast med sådant tankesätt är man ju emot elbilar per definition. Det handlar bara om vanor och förväntningar, inte möjligheter. Förr tyckte man källsortering var trams och slöseri med tid, idag är det en självklarhet. Samma sak här. Varför ska man åka och tanka nånstans? Man sätter bilen på laddning när den står stilla, och det behövs inte särskilda mackar för det, det kan göras i princip var som helst. Om man kör en elbil men ändå förväntar sig en petroleumbil så är det ju klart man blir besviken. Om man bara förväntar sig en bil så tror jag det går hur bra som helst för de allra flesta.
Visst, Norrlands inland är ingen bra miljö för elbilar, men det scenariot tillhör faktiskt ett undantag både i Sverige och globalt, och kan inte appliceras på majoriteten.
Skrivet av Fisken1986:
Tänkte på en sak...batterier exploderar väl rätt så kraftigt vid brand? Vad händer om man krockar hårt med en elbil?
Tänkte på mobilbatterier, dessa är ju tickande bomber..
Bensin eller diesel exploderar ju inte som i filmer, utan mest enorma bränder vid krock.
Batterierna är inneslutna i särskilda brandsäkra och krocksäkra kammare som ska dämpa och fördröja skador och eventuell brand och hela bilen är konstruerad så att en eventuell brand inte ska nå kupén. Dessutom är batterierna indelade i flera avgränsade fack så att spridningen begränsas. Batterierna precisionsövervakas av elektronik som även registrerar en krock, och har ett särskilt kylsystem som jag tror kan hjälpa till också. Det hela är väldigt sofistikerat och en orsak till att elbilar är dyrare.
Seriöst mannen, lägg ner FUD:en. Den nederländske herren avled sannolikt av krocken. Bilar klarar inte kollisioner med smala hårda objekt som träd och massiva stolpar. Bränderna som skett hittills har mig veterligen varit kontrollerade, men många gillar att blåsa upp allt som rör Tesla något enormt. Vissa får även betalt för det. RT är Putin-FUD på högsta nivå.