Vill varna för en person

Permalänk
Medlem

Vill varna för en person

Tjenare!

Jag skulle vilja höja ett varningens finger för att göra affärer med "mrtasty93" här på Sweclockers.
Han har även härjat runt på Facebook och på Blocket.

Jag köpte en i7 Processor av honom för ca 2 veckor sedan. Många ursäkter om varför han inte kunde skicka i 6 dagars tid. Han skickade spårbart (fick förboknings kolli id) men han lämnade aldrig in den, då var det postens fel, efter mycket om och men så skickade han igen (hur han nu fick tag på den från posten då dom hade slarvat bort den) , då fick jag hem 1000 öronproppar

Nu efter massa tjat och hot så har jag fått tillbaka pengar (inte allt)

Pratat med 5 personer till som har gjort affärer med honom utan större framgång. 1 av dom hade köpt samma processor som jag.

Admin är välkommen att kontakta mej för vidare info, Sms konversationer och liknande.

*** raderat ***

Olämpligt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Tjenare!

Jag skulle vilja höja ett varningens finger för att göra affärer med "mrtasty93" här på Sweclockers.
Han har även härjat runt på Facebook och på Blocket.

Jag köpte en i7 Processor av honom för ca 2 veckor sedan. Många ursäkter om varför han inte kunde skicka i 6 dagars tid. Han skickade spårbart (fick förboknings kolli id) men han lämnade aldrig in den, då var det postens fel, efter mycket om och men så skickade han igen (hur han nu fick tag på den från posten då dom hade slarvat bort den) , då fick jag hem 1000 öronproppar

Nu efter massa tjat och hot så har jag fått tillbaka pengar (inte allt)

Pratat med 5 personer till som har gjort affärer med honom utan större framgång. 1 av dom hade köpt samma processor som jag.

Admin är välkommen att kontakta mej för vidare info, Sms konversationer och liknande.

Vill någon ha namn så skicka ett PM.

Tråkigt att du har råkat ut för sådant här.Dock ser jag att hans konto är relativt nytt, handla aldrig med nya medlemmar.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Vilken lustigkurre.

Inte nog med att han tar dina pengar, han gör även narr av dig och slösar din tid på skoj?

Riktigt bedrövligt, hoppas han får kängan.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Testpilot

Skriv ett inlägg i denna tråden!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

EDIT: @gustavwester var några sekunder snabbare!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Kan man inte lägga in nån form av omdömes system på användare på sweclockers som deltar i marknaden?
Att måsta göra inlägg i referenstråden känns blir nästan aldrig av.
Jag vet andra nichade forum där man kan sälja saker har omdömes system

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Kan man inte lägga in nån form av omdömes system på användare på sweclockers som deltar i marknaden?
Att måsta göra inlägg i referenstråden känns blir nästan aldrig av.
Jag vet andra nichade forum där man kan sälja saker har omdömes system

Skickades från m.sweclockers.com

Förbannat trist att sådant skit ska behöva hända, men hur kollar man en person, ger omdöme?
Jag tex, jag har hängt här i alla tider och lurkat, skaffade konto först 2014, har endast handlat på marknaden, har väl haft tur som inte blivit blåst. Hur gör då jag om jag vill sälja lite prylar här utan "rykte" betyg?

Permalänk
Medlem

1000 öronproppar?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Förbannat trist att sådant skit ska behöva hända, men hur kollar man en person, ger omdöme?
Jag tex, jag har hängt här i alla tider och lurkat, skaffade konto först 2014, har endast handlat på marknaden, har väl haft tur som inte blivit blåst. Hur gör då jag om jag vill sälja lite prylar här utan "rykte" betyg?

Ja egentligen sätt annons som vanligt alltid är de någon som nappar, därefter lämnar båda parter omdömen i referenstråden och där med har man en fot inne.

Du kan även hänvisa till andra forum/Tradera som du har referenser på tex, sen om köparen är beredd att tro på de är en annan femma.

Aktivet och antal poster kan också ge en viss fingervisning hur seriös man är med sitt konto.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan man inte lägga in nån form av omdömes system på användare på sweclockers som deltar i marknaden?
Att måsta göra inlägg i referenstråden känns blir nästan aldrig av.
Jag vet andra nichade forum där man kan sälja saker har omdömes system

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, varje annons har två bundna omdömen till säljare och registrerad köpare eller något, simpel 1-5 plus omdöme samt att det borde stå automatiskt i annonsen när kontot som la upp den skapades.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Tjenare!

Jag skulle vilja höja ett varningens finger för att göra affärer med "mrtasty93" här på Sweclockers.
Han har även härjat runt på Facebook och på Blocket.

Jag köpte en i7 Processor av honom för ca 2 veckor sedan. Många ursäkter om varför han inte kunde skicka i 6 dagars tid. Han skickade spårbart (fick förboknings kolli id) men han lämnade aldrig in den, då var det postens fel, efter mycket om och men så skickade han igen (hur han nu fick tag på den från posten då dom hade slarvat bort den) , då fick jag hem 1000 öronproppar

Nu efter massa tjat och hot så har jag fått tillbaka pengar (inte allt)

Pratat med 5 personer till som har gjort affärer med honom utan större framgång. 1 av dom hade köpt samma processor som jag.

Admin är välkommen att kontakta mej för vidare info, Sms konversationer och liknande.

Vill någon ha namn så skicka ett PM.

Jobbar han för Postnord må tro....?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tack för varningen. Tycker det är bra att tänka på att även om vi är ett community med liknande intressen, så finns det många medlemmar här och det är ett öppet forum, så var alltid försiktig.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Taskolle:

Jag köpte en i7 Processor av honom för ca 2 veckor sedan. Många ursäkter om varför han inte kunde skicka i 6 dagars tid. Han skickade spårbart (fick förboknings kolli id) men han lämnade aldrig in den, då var det postens fel, efter mycket om och men så skickade han igen (hur han nu fick tag på den från posten då dom hade slarvat bort den) , då fick jag hem 1000 öronproppar

Hur reagerade du när du öppnade paketet o såg öronpropparna? Jag hade nog bara glott i 2s för o sen "Men va FAN!!"

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Taskolle:

Tjenare!

Jag skulle vilja höja ett varningens finger för att göra affärer med "mrtasty93" här på Sweclockers.
Han har även härjat runt på Facebook och på Blocket.

Jag köpte en i7 Processor av honom för ca 2 veckor sedan. Många ursäkter om varför han inte kunde skicka i 6 dagars tid. Han skickade spårbart (fick förboknings kolli id) men han lämnade aldrig in den, då var det postens fel, efter mycket om och men så skickade han igen (hur han nu fick tag på den från posten då dom hade slarvat bort den) , då fick jag hem 1000 öronproppar

Nu efter massa tjat och hot så har jag fått tillbaka pengar (inte allt)

Pratat med 5 personer till som har gjort affärer med honom utan större framgång. 1 av dom hade köpt samma processor som jag.

Admin är välkommen att kontakta mej för vidare info, Sms konversationer och liknande.

Vill någon ha namn så skicka ett PM.

användaren har gjort 6st kommentarer på mindre än en månad, jag är inte helt säker men marknadsreferenser brukar ha att göra med Perssoner/användare som har 1000-2000 kommentarer och flera år sedan dom skapade kontot.

det finns sätt hur man "köper" saker och så finns det sätt hur man inte gör.. Tillvägagångssättet är ju typiskt Blocket/tradera bedragare
hur har du lyckats hålla dig oinformerad om detta fram tills slutet av 2016 ?

Använd en säker mellanhand för betalningar

Undvik att föra över pengar direkt till ett bankkonto. Använd istället Paypal, Payson eller någon annan erkänd mellanhand, där det är möjligt att bestrida transaktionen.
http://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swec...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hur reagerade du när du öppnade paketet o såg öronpropparna? Jag hade nog bara glott i 2s för o sen "Men va FAN!!"

haha ja jag blev först förvånad. Min andra tanke var att han kanske packat det så så jag hällde ut alla, men icke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

haha ja jag blev först förvånad. Min andra tanke var att han kanske packat det så så jag hällde ut alla, men icke

Räknade du dem?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Inaktiv

Det handlar snarare om att varna för ett tillfället nickname, då det är så lätt att skapa nytt.
Jag håller också med att om att betygsystemet borde förbättras, men samtidigt kan man göra en liten kontroll själv. T.ex hur länge har personen var registrerad, hur många inlägg har personen gjort och vad handlar de om. Är inläggen mer åt spam hållet eller viktigare, lägger personen ner mycket tid på att hjälpa andra med sina problem o.s.v.. Har personen på något sätt outat sig? (kan vara var den bor, utbildning, intressen o.s.v.)

Det finns så otroligt mycket man själv kan göra för att minska risken för att bli bedragen, att bygga upp ett system som täcker all SBS (skit bakom spakarna) är däremot jättesvårt.

Så inte för att vara taskig men blir man kontaktat av någon helt okänd person utan att kunna få någon information om den, så ge den inte en massa pengar i förhand och tro att den senare kommer tillbaka med något fynd. För ska man göra affärer med okända så ska man vara försiktig därefter. En sweclockersanvändare som däremot har varit medlem kanske sedan 2001, varje dag sitter och hjälper folk med sina problem, ja chansen att man får en gäng öronproppar vid köp av cpu från denna är mycket lågt.

Permalänk
Medlem

Vad roligt...jag har nu också blivit lurad av denna "mrtasty93" och han var jättetrevlig osv i telefon och svarade på sms direkt. Nu när jag betalat så svarar han inte på sms/telefon och har inte skickat kollinummer.

*** raderat ***

Vad kan jag göra? Polisanmäla? Kan banken hjälpa mig?

Personuppgifter
Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Banken kan inte göra något. Du får polisanmäla det, sen kan polisen kräva ut uppgifter från banken. Det är det enda banken kommer stå till tjänst med.

Permalänk
Medlem

Om det verkligen är Öronproppar han har skickat, och inte något packmaterial kan jag köpa dom av dig för en 100-lapp. 1000-öronproppar är inte gratis.

Annars så, polisanmäl. Och ta kontakt med aktuell bank och förklara läget. Spara så mycket uppgifter som möjligt. Det är iallafall bättre än att göra ingenting.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag hatar såna här idioter på nätet, och om jag har möjlighet så spärrar jag dom direkt för att slippa eventuella problem i framtiden.
Har jag möjlighet att spärra/blockera honom här på SweC?
Om ja, hur?

Permalänk
Hedersmedlem

*** raderat personuppgifter ***

Jag har redigerat ett inlägg eftersom personuppgifter i det lades ut. Den typen av uppgifter ska inte publiceras här i forumet.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv

Hej allihopa, kände att jag var tvungen att skapa ett konto efter att jag läst denna tråd.
Precis som en del andra har jag blivit lurad på pengar av denna person, ca 4-5v sedan via Blocket. Tyvärr är han inte alltför duktig på att dölja sina spår och jag har lyckats få tag på tel-nr till hans föräldrar, deras adress mm och tänker ringa dem nu i helgen.
Ni som är lurade på pengar ska absolut göra en polisanmälan, kopiera även mail, chatthistorik mm. Ju mer polisen har desto bättre.

Edit: Namn rensat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Hej allihopa, kände att jag var tvungen att skapa ett konto efter att jag läst denna tråd.
Precis som en del andra har jag blivit lurad på pengar av denna xxxxxxxxxxxxxxxxxx ca 4-5v sedan via Blocket. Tyvärr är han inte alltför duktig på att dölja sina spår och jag har lyckats få tag på tel-nr till hans föräldrar, deras adress mm och tänker ringa dem nu i helgen.
Ni som är lurade på pengar ska absolut göra en polisanmälan, kopiera även mail, chatthistorik mm. Ju mer polisen har desto bättre.

Låter riktigt tråkigt, vet inte om det löser sig genom att ringa hans föräldrar (sen tips att inte lägga ut andras namn i forumet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Hej allihopa, kände att jag var tvungen att skapa ett konto efter att jag läst denna tråd.
Precis som en del andra har jag blivit lurad på pengar av denna person, ca 4-5v sedan via Blocket. Tyvärr är han inte alltför duktig på att dölja sina spår och jag har lyckats få tag på tel-nr till hans föräldrar, deras adress mm och tänker ringa dem nu i helgen.
Ni som är lurade på pengar ska absolut göra en polisanmälan, kopiera även mail, chatthistorik mm. Ju mer polisen har desto bättre.

Edit: Namn rensat.

Strålande! Berätta gärna här i tråden hur det gick efter du har tagit kontakt! Och sen att någon skriver att det inte är bra att man tar tag i föräldrarna så får man nog tänka om. Det är just exakt det man ska göra! Många som inte ens har en aning om vad sina barn gör, även i vuxen som liten!

Permalänk
Testpilot

Polisen kan oftast inte göra ett smack, och banker ställer sig helt och hållet till att det är ditt egna fel...
Jag och 4.st andra anmälde en kille här förra året tillsammans.
Efter 7 månader la dem ner fallet utan förklaring till varför, trots att jag skickat in Swish transaktioner, PM+SMS, namn och address (till både han det gällde, samt hans hans syster och föräldrar som jag fick kontakt med).

Köpte även en koll på lexbase, och det visade sig att personen i fråga varit straffad 5 gånger tidigare för bla. överfall, personliga hot och våld mot tjänsteman.
Så med det kan jag bara anta att polisen hade grövre saker på killen som de ville få honom fälld för - För svenska rättsystemet är bra sådär, att skulle jag råna en bank och dagen efter stjäla en bil, ja då får polisen välja om de ska försöka fälla mig för bankrånet eller bilstölden.

EDIT: Värt att nämna var att denna person hade kommit över ett SweC konto som var reggat 2007, personen skulle då ha varit 14år vid registrering och helt plötsligt blivit en lurendräjare. Med andra ord mest troligt ett kapat konto, så inte ens Swish/betrodd användare lyckades rädda oss, ännu mindre lyckas hjälpa oss vid en utredning.

EDIT2: Inser nu att jag framkommer som att ni aldrig ska göra affärer med någon här på forumet, men det är inte fallet. Det jag vill få fram är att det finns ALLTID en risk, oavsett användare och betalningsmedel att bli lurad med chans att inte kunna få tillbaka pengarna. Så tänk efter 2 gånger om en deal verkar för bra för att vara sann, och se alltid till att få fulla konkreta uppgifter om personen du handlar av/säljer till, helst minst ett telefonsamtal utöver mail/PM så du har en röst+tele# att koppla till transaktionen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Inaktiv

Uppdate: Saker o ting tog fart efter mitt inlägg, vi väntar av till den 25:e och ser vad som händer.

Edit: Lön den 25:e, personen i fråga skulle betala tillbaka resp skuld så gott det gick. Ni andra i tråden som är berörda kommer förhoppningsvis bli kontaktade via mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Uppdate: Saker o ting tog fart efter mitt inlägg, vi väntar av till den 25:e och ser vad som händer.

Du kan ju delge oss "vad som tog fart" samt varför vi ska vänta till löning?
Om jag var mer konspiratoriskt lagd skulle jag tro att du o mrtasty93 är samma person.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Du kan ju delge oss "vad som tog fart" samt varför vi ska vänta till löning?
Om jag var mer konspiratoriskt lagd skulle jag tro att du o mrtasty93 är samma person.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att han gick ut med personens namn tidigare i tråden så tror jag inte det är samma person.
Jag är sjukt nyfiken på varför just den 25e också? Ska föräldrarna vänta på lön för att ersätta folk?
De har ju enligt lag, om han inte är myndig, ansvar för hans handlingar och kan åtalas med honom för brotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ska föräldrarna vänta på lön för att ersätta folk?
De har ju enligt lag, om han inte är myndig, ansvar för hans handlingar och kan åtalas med honom för brotten.

Nu vet jag inte vilket lands lag du refererar till, men i Sverige kan föräldrar inte bli åtalade för brott deras barn begår. De kan däremot, om rätt förutsättningar föreligger, bli skadeståndsskyldiga för skador deras barn orsakar eller åtalas för underlåtenhet att hindra brottet ifråga, om de kände till vad som försiggick och hade möjlighet att hindra det men valde att inte göra så.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720