Permalänk
Skrivet av Space:

@Grönahunden:

Hur går jag tillväga för att kolla boot priority?

i bios

har du bara en hårddisk inkopplad (den med Windows på) så borde det bli den som blir första.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Hur kommer jag in i bios? Kan man komma åt den under F12 och kommandotolken? I så fall vad skriver man där?

Datorn innehöll från början två diskar och det är dessa som jag bytt ut. Den tredje installerade jag för några år sedan för att få mer utrymme och den är det inget fel på.

Under installationen av Windows 7 såg jag vid ett tillfälle att det installerade programmet på C:\. Men vilken av de två diskarna kan man undra. Kan det vara så att bios:en pekar på den andra disken och som förmodligen Windows kallar D:\.

Permalänk
Skrivet av Space:

@Grönahunden:

Hur kommer jag in i bios? Kan man komma åt den under F12 och kommandotolken? I så fall vad skriver man där?

Datorn innehöll från början två diskar och det är dessa som jag bytt ut. Den tredje installerade jag för några år sedan för att få mer utrymme och den är det inget fel på.

Under installationen av Windows 7 såg jag vid ett tillfälle att det installerade programmet på C:\. Men vilken av de två diskarna kan man undra. Kan det vara så att bios:en pekar på den andra disken och som förmodligen Windows kallar D:\.

nej du trycker F2 eller F12 flera gånger när du startar datorn, det brukar finnas en text längst ner där det står press X för att starta bios

Windows brukar alltid vara C:\ hoppas du inte hade något viktigt på någon av diskarna hade du 3st hdd i datorn..
valde du bara en disk på måfå eller varför satt dom andra i ?

kommer du inte in i windows så kan du ju testa ha en hdd i datorn åt gången.. (stäng av datorn med knappen innan du byter diskar)..

om du har frågor ställ dom frågorna INNAN du gör dom saker du tänkt göra..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Har gått in i F2 och där finns i tabellen, Boot Sequence. Markerar jag Boot Sequence och trycker på enter så kommer jag in i den tabellen där det står att de enheter som har ett nummer är bootbara. Där finns alla diskarna med nummer + några enheter som är (not present). Där kan man inkludera eller exkludera diskar från listan med space tangenten.

Jag valde ingen disk vid installationen av Windows. Blev inte tillfrågad. Vilken disk windows har valt vet jag inte i nuläget.

Förhoppningsvis så installerades inte windows på min extra disk utan på någon av de två nya.

Problemet med att ta bort någon av diskarna var att då får jag felinformation under uppstart. Provade med att elektriskt koppla bort min extra disk och då fick jag felmeddelande.

Permalänk
Medlem

@Space:

Har en dockningsstation och anslöt de nya diskarna och en av dem hade windows. Den andra var tom.
Hur ska jag få bios:en att hitta rätt disk?

Permalänk

@Space: det har jag ju sagt ? koppla ur dom diskarna som INTE har windows

hur lyckas du göra nånting så enkelt så svårt genom att helt enkelt hoppa över moment där du tycker att det passar..
i dom flesta instruktioner som finns på hur man installera Windows så står det utryckligen ha en disk inkopplad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Problemet är att det mest hela tiden blir stopp och man ska trycka på olika F tangenter hit och dit för att komma vidare.
Nu har jag formaterat windows disken och försökt ladda ner windows igen. Men när windows kommer till punkten installationen slutförs, så dyker en ruta upp som säger följande "Det gick inte att konfigurera windows så att det kan köras på maskinvaran i den här datorn"
Man blir mer och mer konfunderad. Det har ju varit både windows 7 och 10 utan problem i datorn tidigare.

Permalänk
Medlem

@Space:

Problemet kanske är att Windows 7 är en uppgraderings DVD. Finns det inget windows program innan i datorn så går det förmodligen inte att att använda uppgraderingen. Det blir väl att köpa ett Windows 10 med produktnyckel.