Hur pass krävande är Windows 10 gentemot 7?

Permalänk

Hur pass krävande är Windows 10 gentemot 7?

Sitter med en dator som är över sex år gammal med följande hårdvara:

Intel Core i5 750 2.66GHz
Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Gigabyte GTX 680
CRUCIAL M4 128GB

Har Windows 7 idag och undrar om datorn kommer bli segare med Win 10? Kan Win 10 påverka fps:en i spel?
Vill inte ha sämre upplevelse när jag spelar.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Personligen måste jag säga att windows 10 ger mig mer prestanda än windows 7

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Gigabyte GTX 680
CRUCIAL M4 128GB

Har Windows 7 idag och undrar om datorn kommer bli segare med Win 10? Kan Win 10 påverka fps:en i spel?

Du kommer garanterat inte märka någon större prestandaskillnad i t.ex. spel mellan de 2 operativsystemen. Om det sen blir lägre fps eller liknande beror helt på vad som finns installerat på datorn när du jämför, men troligtvis blir W10 aningen snabbare.

Sen ser jag ingen anledning till att sitta på ett äldre operativsystem istället för att hoppa på W10 som sägs vara det sista som microsoft kommer släppa, så varför inte hoppa på tåget redan nu? W7 blir ju inte bättre med tiden

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 all the way baby!

Dock hade jag lite problem med Anniversary Update på speldatorn så jag tog näst bästa helt enkelt, 1511 TH2 (10586) vilket jag för övrigt kör på den bärbara "surfdatorn" också.

Windows 10 är det absolut bästa operativsystemet från Microsoft just nu och betydligt bättre än Windows 8 någonsin var.

Skrota Windows 7 och se aldrig tillbaka.

Permalänk

Kan man få den klassiska windows designen i Win 10? Så som jag jag har nu:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Kan man få den klassiska windows designen i Win 10? Så som jag jag har nu:
https://s16.postimg.org/4007adqk5/Untitled_1.jpg

kan ju kanske lägga in denna.
http://winaero.com/blog/get-windows-7-theme-for-windows-10/

annars är Windows 10 att föredra.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Jag upplevde en förbättring av prestandan på min arbetsdator av Windows 10.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av jerqer:

kan ju kanske lägga in denna.
http://winaero.com/blog/get-windows-7-theme-for-windows-10/

annars är Windows 10 att föredra.

Nja, Windows 7 designen är hemsk Vill ha klassiska Windsows 95 designen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Hittar du någon lösning, upplys då oss andra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Gigabyte GTX 680
CRUCIAL M4 128GB

Windows 10 och Windows 7 har samma systemkrav, men Windows 10 tycker iaf jag känns kvickare.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Hittar du någon lösning, upplys då oss andra.

Hittar några, tyvärr ser de inte helt lika ut
https://www.youtube.com/watch?v=ipc-k61Cr3k

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr
Tror jag säger vad jag upplevt med båda i drift, på olika maskiner.

Windows 7 på en snabb SSD, med optimeringar är snabbare än Windows 10, både i hur saker körs och hur du kan hitta/göra saker. Spelprestandan är dock lite sämre (typ <1 fps skillnad).

Windows 10 dock behöver inte snabb SSD för att upplevas snabb, och den är bra optimerad för att upplevas snabbare (även om den inte alltid är det). Men, det finns ett krux. Minne. Windows 10 äter utan tvekan mer minne än tidigare, för att vara så effektiv, och när den når 80% förbrukning börjar den komprimera och skyffla, vilket på en klen CPU, märks och även på spel faktiskt. Notera att om RAMet tar slut helt, så blir det så klart segt som F på både Win 7 och 10.

Om du dock har en modern nog maskin, så upplevs Windows 10 som snabbare, och det som kan ställa till det är drivare. Fungerar de bra, så fungerar allt bra. Har du problem med drivare kan saker både krångla och bli segare. Här är definitivt Windows 10 mycket mer känslig.

Med det sagt, din maskin är nog modern nog för att få rätt bra prestanda, men spel som äter mycket RAM kommer få problem med 8GB.

Men eftersom gratis erbjudanden är slut, och man då skulle behöva betala för Windows 10 på din maskin, så ser jag det som mindre värt, då ja, du får lite snabbare "upplevd" prestanda, men det skiljer sig väldigt lite.
http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...
http://www.pcgamer.com/windows-10-but-what-about-performance/
http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

Näst bästa

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

@Peterrrrr
Tror jag säger vad jag upplevt med båda i drift, på olika maskiner.

Windows 7 på en snabb SSD, med optimeringar är snabbare än Windows 10, både i hur saker körs och hur du kan hitta/göra saker. Spelprestandan är dock lite sämre (typ <1 fps skillnad).

Windows 10 dock behöver inte snabb SSD för att upplevas snabb, och den är bra optimerad för att upplevas snabbare (även om den inte alltid är det). Men, det finns ett krux. Minne. Windows 10 äter utan tvekan mer minne än tidigare, för att vara så effektiv, och när den når 80% förbrukning börjar den komprimera och skyffla, vilket på en klen CPU, märks och även på spel faktiskt. Notera att om RAMet tar slut helt, så blir det så klart segt som F på både Win 7 och 10.

Om du dock har en modern nog maskin, så upplevs Windows 10 som snabbare, och det som kan ställa till det är drivare. Fungerar de bra, så fungerar allt bra. Har du problem med drivare kan saker både krångla och bli segare. Här är definitivt Windows 10 mycket mer känslig.

Med det sagt, din maskin är nog modern nog för att få rätt bra prestanda, men spel som äter mycket RAM kommer få problem med 8GB.

Men eftersom gratis erbjudanden är slut, och man då skulle behöva betala för Windows 10 på din maskin, så ser jag det som mindre värt, då ja, du får lite snabbare "upplevd" prestanda, men det skiljer sig väldigt lite.
http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...
http://www.pcgamer.com/windows-10-but-what-about-performance/
http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Tyvärr kan man inte installera directx12 på win 7:(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Windows NT/2000 föredrar jag över allt annat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tyvärr kan man inte installera directx12 på win 7:(

Varför skulle du vilja?
http://www.sweclockers.com/test/22807-snabbtest-battlefield-1...

Ditt Nvidia 680 kort har obefintligt stöd för modern DX12 (prestandamässigt), och DX12 i sig själv presterar sämre än DX11 på Nvidia även med senaste gen. Lägg till att DX12 är buggigt, fps droppande och rent av halvfärdigt fortfarande, så ser jag väldigt lite poäng.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Varför skulle du vilja?

Ditt Nvidia 680 kort har obefintligt stöd för modern DX12 (prestandamässigt), och DX12 i sig själv presterar sämre än DX11 på Nvidia även med senaste gen. Lägg till att DX12 är buggigt, fps droppande och rent av halvfärdigt fortfarande, så ser jag väldigt lite poäng.

Tänkte skaffa mig ett GTX1070, men då kanske man ska vänta om det fortfarande är buggigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tänkte skaffa mig ett GTX1070, men då kanske man ska vänta om det fortfarande är buggigt.

Tror inte din CPU ens kan mätta ett 1070, så du tittar nog på helt nytt system i så fall.

Titta på testet som jag länkade... Spelet tog en lätt överklockad 6600k @ 4,2Ghz Skylake till gränsen. Din är inte i närheten av det, så 1070 på det är bortkastade pengar. 1060 skulle nog vara max jag skulle rekommendera, och då med CPU överklockad rätt hårt tom, med tanke på att 2500k @ 4,5Ghz har svårt att ens mätta dessa kort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Själv föredrar jag en dos-prompt. Gärna MS-DOS 5.0. Man kan inte ha den till absolut någonting man skulle vilja göra med en modern dator. Men det är så jävla cleant. En svart skärm med en blinkande prompt.

OnT: W10 blir fantastiskt på den maskinen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Amen på det!

Cleant och tjafsfritt gränssnitt. Saknar det också

Permalänk
Inaktiv

Offtopic helt apropå Windows 95 som nämnts i tråden:

Låter som taget från en dröm eller början på en rymdresa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men eftersom gratis erbjudanden är slut, och man då skulle behöva betala för Windows 10

Nja, uppgradering fungerar inte längre. Att använda Win7-licens på en nyinstallation av Win10 fungerar dock fortfarande. Jag gjorde det senast i igår. Jag avregistrerade Win7-nyckeln med "slmgr.vbs /upk" i cmd innan Win10-installationen. Men jag tror inte det är nödvändigt, speciellt om man gör installationen på samma PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slismetf:

Nja, uppgradering fungerar inte längre. Att använda Win7-licens på en nyinstallation av Win10 fungerar dock fortfarande. Jag gjorde det senast i igår. Jag avregistrerade Win7-nyckeln med "slmgr.vbs /upk" i cmd innan Win10-installationen. Men jag tror inte det är nödvändigt, speciellt om man gör installationen på samma PC.

https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nej, så enkelt är det inte längre.
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/4vmz19/regarding_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slismetf:

Givetvis kan Microsoft inte säga det rakt ut, men jag tycker det är rätt solklart att Microsoft inte vill något hellre än att folk "missbrukar" det fritt så de får ännu fler användare på W10. De är ju inte rädda för att ge bort Windows-licenser gratis, det visade de under gratisåret. De hittade på en låtsasdeadline för att få fler att gå över och nu efteråt fortsätter de givetvis tillhandahålla W10 gratis för att ännu fler ska uppgradera. De specificerar medvetet inte ens vilka hjälpmedel man ska behöva använda för att vara kvalificerad. Kan man på ett mer uppenbart sätt be om att få det missbrukat?

Men om du vill känna att du inte bedrar MS kan du väl starta skärmtangentbordet en gång. Det finns ju under "Hjälpmedel i Windows", så då har du använt ett hjälpmedel och är därmed kvalificerad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Givetvis kan Microsoft inte säga det rakt ut, men jag tycker det är rätt solklart att Microsoft inte vill något hellre än att folk "missbrukar" det fritt så de får ännu fler användare på W10. De är ju inte rädda för att ge bort Windows-licenser gratis, det visade de under gratisåret. De hittade på en låtsasdeadline för att få fler att gå över och nu efteråt fortsätter de givetvis tillhandahålla W10 gratis för att ännu fler ska uppgradera. De specificerar medvetet inte ens vilka hjälpmedel man ska behöva använda för att vara kvalificerad. Kan man på ett mer uppenbart sätt be om att få det missbrukat?

Men om du vill känna att du inte bedrar MS kan du väl starta skärmtangentbordet en gång. Det finns ju under "Hjälpmedel i Windows", så då har du använt ett hjälpmedel och är därmed kvalificerad.

Alltså med enkelt menar jag att bara använda sajten. Enligt redditlänken krävs nu telefonsamtal. Jag ser ingen mening att hålla på med det när man kan göra en ren installation utan problem t.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slismetf:

Alltså med enkelt menar jag att bara använda sajten. Enligt redditlänken krävs nu telefonsamtal. Jag ser ingen mening att hålla på med det när man kan göra en ren installation utan problem t.v.

Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer på reddit, men i förstainlägget står det "is being changed soon". Sidan verkar ju fortfarande vara uppe.

Fördelen med att uppgradera är att du inte behöver inte köpa en licens till, vilket är det minsta man kan begära om man ska betatesta Microsofts mjukvara åt dem. Att skaffa en licens och göra rena installationer är vida åtskilt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför skulle du vilja?

Windows 10 har dock stöd för alla versioner av DX11, medan Win7 bara har DX11.0. Battlefield-spelen presterar bättre i DX11.1 än 11.0.