Permalänk

PROJECT FORGED; Handsmitt datorchassi

PROJECT FORGED

Detta chassi är min hyllning till mina två största intressen; Smide och datorer. Det tog ca två månader under våren 2016 för att rita chassit, med en utmaning till mig själv att så gott jag kan kombinera de två till ett enhetligt uttryck. Det är kulmen av 3,5 års svettigt lärande i en smedja i Kramfors och förhoppningsvis bra nog för att ge mig mitt gesällbrev i smide.

Form och tvång:
Att bygga ett datorchassi från grunden är lika enkelt som det är svårt. Det går att bygga ett fungerande chassi av flingpaket på en timme, men det går också att lägga 100 timmar på att kabeldragningen är helt perfekt. Själv har jag aldrig gjort mer än sätta ihop en dator, så steget att göra en scratch-build vars tämligen stort.
När jag satte mig ner för att rita gav jag mig själv ett par riktlinjer:
1. Form före funktion.
2. Inte ta mer plats på skrivbordet än ett vanligt miditower.
3. Inte en låda.

Jag kom ganska snabbt fram till att jag inte vet ett dyft om hur stora datordelar är, och en stor del av min tid gick åt till att klura ut hur jag skulle fästa delarna i chassit. Form före funktion föll i glömska och chassit tog till slut en ganska sober form, där järnet och datordelarna får skina, men tyvärr på varsitt håll och kanske lite för försiktigt. Ritningen blev i vilket fall godkänd och arbetet har påbörjats!

I skrivande stund är projektet 5 veckor från färdigt!
Nedan följer en kort smidesskola om skarpa vinklar och det lär komma fler allteftersom jag hinner uppdatera.

spoiler: Fullständig ritning och om gesällprovet

För att erhålla gesällbrev(yrkesbevis med pondus) i Sverige krävs att provtagaren (du) avlagt godkänt gesällprov. Provet går i princip ut på att arbeta efter ritning. Väljer du att rita din ritning själv så måste ritningen godkännas av granskarna innan arbetet kan påbörjas. Du får en lista på moment och tekniker som provet måste innehålla. Exempel på moment är "hopfogningar" och "plastisk bearbetning" sedan följer en lista tekniker som tex. "nit, kullrig" el. "pening". Du ska tex. ha minst 6 st hopfogningar varav minst en svetsmetod. När du ritat klart funderar du på hur lång tid du behöver på dig, mellan 80 och 320 timmar. Tiden är effektiv arbetstid, vilket innebär att du bara räknar tiden du spenderar direkt på arbetet, inte fikaraster eller tändning av ässjan.
När du till slut är klar med provet jämför granskarna arbetet mot ritningen och bedömmer kvalitéen av smidet. Provet betygssätts mellan 0 och 5.0, det högsta betyget någonsin är 4,2 enligt hörsägen.

Min ritning är inte särskild komplicerad, men ganska plåttrig. för att ge mig själv en ärlig chans så har jag hållit måttsättningen till ett minimum och försökt fokusera måtten så att datordelarna passar perfekt. Generella toleranser på 0.2mm gäller genom hela ritningen.

Dold text

Chassit vid 3 veckors arbete

Bakstycke

Moderkortsstag, en mycket viktig komponent för stabiliteten i chassit.

Tittar man på min ritning så inser man att det är väldigt mycket skarpa vinklar. 90 gradiga hörn är enligt mig något av det svåraste man kan smida. När man böjer järn så blir den yttre radien tunnare än den inre, då samma massa töjs ut över en större yta. För att få ett skarpt hörn måste man därför "stuka" in massa från vardera sida från böjen. Stuka innebär att smida ihop ett material på "fel" ledd. bildförklaring följer:

jag vänder järnet i skruvstycket och smider uppifrån för att få ut massa i hörnet.

bara riktning kvar, ett av 2 miljoner känns det som.

"J:na" och "C:na" är utsmidda i ändarna och ska ha en mjuk kurvatur:

ändarna penas ut och plansmids.

sedan bockas det till något sånär sin slutgiltiga form, mest för att kontrollera måtten. Jag måste ändå böja ut dem för att kunna nita ihop fronten.

Lättast följer ni arbetets gång på twitter eller instagram, se signatur.

Nya bildlänkar
Permalänk
Avstängd

Riktigt roligt att se ett chassie som blir skapat för hand och inte är av färdigbeställda kit och under alla år har jag aldrig sett ett smitt chassie så ska bli roligt att följa och se färdiga resultatet och är ett av dom få chassin som intresserat mig på senare tid ...tänker lite dieresta på youtube

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Grymt att se ett chassi gjort med lite hederligt handarbete!
Lär vara grymt unikt, kul projekt!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Detta ska följas!

Permalänk
Proffsmoddare

Häftigt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Wow! kommer absolut följas

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Japp skall följas!

Permalänk

Stort trubbel i lilla Kina

Fem och en halv vecka kvar till deadline, ca 90 timmar av 220 avklarade och jag har hittat fel i min ritning!

Denna delen tog mig ca en vecka att klura ut hur jag ska smida, framförallt detaljerna i ändarna där materialet byter riktning två gånger.

lösningen blev att göra sk. nedsättningar mot en skarp kant på städet och smida ut materialet mellan nedsättningarna.

Sedan gör jag ytterligare en nedsättning i vardera ända, delen håller mina "L" som högra sidan av moderkortet sitter monterad mot.

ytterst otacksamt upptäckte jag att L-staget var för kort och fick smida om det, i samma veva hittade jag fel på ytterligare 2 delar

Jag har en liten minneslucka från i lördags, då jag upptäckte att något var fel. Tur i oturen så var det bara bakstycket som behövde smidas om i det skedet.

3:e gången gillt!

HDD-stag, borrning och filning kvar

Radiator-stag

Åter i bitar, kommer nog monteras ihop och isär åtskilliga gånger innan jag är klar!

Det var allt för denna gång! Tusen tack för alla kommentarer, det är verkligen en energiboost att läsa era inlägg när det går tungt i smedjan!

Nya bildlänkar
Permalänk
Medlem

Grymt häftigt bygge du håller på med och tack för att du delar med dig.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande bygge! Annorlunda, på det bästa av sätt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Hade datorer funnits på medeltiden hade detta helt klart varit ett kungachassi
Scratchbyggen med CNC i all ära men detta är snäppet vassare!
Definitivt min favoritlogg på Swec!
Ge mig mer!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Filning och felborrning

Jag borrade fel idag, vilket var ganska klantigt. Lösningen blir en platt nit genom hålet som jag sedan stämplar mina initialer i.

Filning av tappar. För att centrera tappen filar jag först ner hörnen så att de möts, sedan upprepar jag processen tills den är 6 mm fyrkantig. för att göra den rund filar jag den åttakantig, sedan 16 kantig och slutligen helt rund. Tapparna ska gå genom materialet och varmnitas från andra sidan.

försänkning, skall nitas så att det är helt plant efter nitning.

HDD-stag och Radiator-stag i princip klara. Går även att skymta min felborrning till höger om HDD-staget.

5 veckor till nästa sovmorgon!

Nya bildlänkar
Permalänk
Entusiast

Väntar spänt

Permalänk

Riktning, mycket mer än väderstreck

TRÖTT NANTING som vi säger hemma, men jag knogar på.

Tog tre timmar i lördags för att borra åtta hål i mina "L" som håller högersida av moderkortet och pumpen till vattenkylningen.
Kul med 0.2 mm toleranser -.-'

Viss riktning kan behövas.. en tiondels millimeter vid fästpunkten i nederkant gör väldigt mycket.

En synnerligen o-effektiv måndag slutade med ett färdigt "Front L-stag".

Inte mycket smide kvar nu, blir läskigt när det ska börja nitas ihop :S

nya bildlänkar
Permalänk
Medlem

Ohhh, håller med alla ovanstående! Detta är både extremt häftigt o helt underbart intressant

Kommer följas med glädje! Lycka till, du är riktigt duktig

Permalänk
Medlem

Sicket hantverk, hatten av.
Glöm inte förse oss internetbyggare med många bilder

Permalänk
Medlem

Detta måste vara den mest grundligt tillverkade chassi av en privatperson jag någonsin sett. Chassit kommer bli något alldeles extra

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

Nackdelen med att börja med de stora delarna.

Min plan var att först få chassit upprätt, så att jag kan testmontera och jämföra delar allteftersom. Problemet med denna metod är att det KÄNNS som att jag får en väldig massa gjort, för att sedan ebba av och hålla på med en massa smågrejjor. Inte optimalt när energin börjar tryta.

Jag fick smida om mina L-stag och har börjat med HDD-montaget.

Plåten kommer från ett slaktat chassi. Jag använder den bara som grov mall.

Dagens järn är inte särskilt bra att smida, så jag har grava bekymmer med vad som kallas "vals-sprickor". Det är sprickor från valsningsprocessen som dyker upp först när man bearbetar järnet varmt.

4 veckor kvar, går verkligen inte snabbt i nuläget.

Nya bildlänkar
Permalänk

wow, ser framemot slutresultatet!

Permalänk
Medlem

Otroligt, det här kommer bli ett mästerverk!

Permalänk
Avstängd

Kommer bli riktigt snyggt och gillar knivar och metall arbete så har testa knacka lite så kan tänka mig det blir ett jävla slit då enkla saker som man inte behöver måtta är rätt enkla men ska men få ihop en massa när allt ska vara exakt så är det ett jävla slit men kommer vara värt det till slut ^^

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

The end is nigh!

I skrivande stund har jag 2,5 vecka kvar innan granskning och endast 4 nitar kvar att smida!
Planerar att lägga resterande av denna vecka till att exprimentera och träna på de tekniker jag är osäker på, som lödning och nitning i försänkning.

Tapp på radiatorfäste bak färdigfilad!

Den fyrkantiga delen av tappen låser vid nitning fast den nedre delen av PSU-fästet.

Tänk den som kunde fotografera med fokus på rätt ställe..

HDD-fäste färdigt för nitning.

Glasfäste in progress

Jag är numera en mänsklig CNC-maskin. Alla glasfästen klara.

Kabelöglor efter svarvning och kapning.

Filade och klara för lödning, har ett par extra för att träna på.

Nya bildlänkar
Permalänk
Medlem

Jag följer det med spänning, keep up the good work!

//U

Permalänk

Montering och nerver

Äntligen har jag börjat montera ihop chassit, det tog en hel dag att nita 6 nitar, främst för att mina nerver är karvade ur en tunn tunn glastråd. Jag går förstiktigt framåt.

Nitar till fronten färdiga!

alla delar ska borstas..

.. med denna maskin, för att få bort det värsta glödskalet och ge en något blankare yta.

Det till höger är borstat.

förberedelse för gassvets.

Lite kladdigt, men det fixar jag till i slutet.

Gängning med 3-stegstappar, varje tapp tar lite mer material än den förra.

O_o Errmagerd, det här kan kanske funka!

En liten provmontering av moderkortsdistanserna.

kabelöglorna fastlödda med gassvets och mässingslod, lite kladdigt kanske, men jag gillar färgerna.

Jag har nog aldrig haft så hög puls, under så lång tid, som innan jag nitade den första försänkningen på chassit. Ett fel där innebär i princip att smida om två delar, så jag övade ca en halv dag innan jag gick lös på chassit.

Det gick nästan lite för lätt, nu går jag och väntar på att få något tungt över mig, eller att smedjan brinner ner medans jag sover.

Hann med ett par glasfästen också.

Delarna är från min första egna dator. Moderkortet är av märket Abit och grafikkortet är ett geforce 6600 gt. KVALITÉ!

Nya bildlänkar! phew!
Permalänk
Medlem

Helt otroligt dethär! Hur mycket är kvar nu känns det som?

Permalänk
Skrivet av hardly:

Helt otroligt dethär! Hur mycket är kvar nu känns det som?

Om jag ska vara optimistisk så är jag klar om en vecka:) mest riktningen som kommer ta tid skulle jag tro, delarna är så tunna så de slår sig väldigt lätt. Framförallt nitningen gör allting krokigt åt alla håll, men jag knogar på så sakteliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så nära nu! Sponsrad av Gigabyte!

Fem dagar kvar till granskarna ska bedömma mitt arbete, jag har bara (-.-) riktning kvar! Jag har lyckats bli sponsrad med ett moderkort av Gigabyte, vilket är helt otroligt roligt! Mer om delar senare, nu spammar jag bara in bilder från de sista delarna som får sin plats och går och lägger mig!

Permalänk
Medlem

Hur är det med en sådan här smidd detalj, måste du avspänningsglödga den något eller låter man spänningarna i materialet ligga kvar?
Grattis till din sponsor också, ser bra ut!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Hur är det med en sådan här smidd detalj, måste du avspänningsglödga den något eller låter man spänningarna i materialet ligga kvar?
Grattis till din sponsor också, ser bra ut!

Nej jag avspänningsglödgar ingenting. Järn, till skillnad från stål, bygger inga nästan inga spänningar när man arbetar det varmt >700 grader. Dock blir det lite spänningar när jag nitar och riktar, men eftersom jag riktar mestadels med gassvets så släpper de spänningarna och jag får korrigera det som slår sig. I övrigt får det gärna ligga spänningar då de bidrar med stadga i chassit, men mitt chassi är nog glödgat så mjukt det kan bli vid det här laget

Permalänk
Medlem

Vilket otroligt arbete du har lagt ner på det, jag har följt bygget till och från och jag gissar du kommer bli en av dom nominerade till "Årets galleri" eller liknande.

Jag undrar vad chassit ( helt tom på komponenter ) väger, på ett ungefär?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS