Uppgradera datorn, vad ska jag uppgradera?

Permalänk

Uppgradera datorn, vad ska jag uppgradera?

Som rubriken säger, datorn är två år gammal i februari och har fungerat bra till spel. Jag har på sista tiden börjat använda både 3D-program som 3DS max och även video-redigeringsprogram som Sony Vegas. Detta sätter tyngd på min dator har jag märkt och jag har nu bestämt mig för att uppgradera. Jag har en budget på runt 5000 men helst inte högre än 6000. Jag är fullt medveten om att jag inte kan uppgradera till 1151 och köpa ett nytt grafikkort men vad är bäst att uppgradera? Processor, moderkort och ram minnen eller nytt grafikkort? Jag vill förtydliga att det som jag inte uppgraderar nu uppgraderar jag senare under nästa år (ungefär). Tacksam för förslag!

Specs:
Moderkort: ASUS Z97-P
Processor: Intel Core I5 4460 3,2 GHz
Nätagg: CM 600w
RAM: 8 GB DDR3 1600 MHz
Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming
CPU Cooler: I5 Stock
HDD: 1 TB WD

Mvh

Permalänk

@Spookdator: Mitt förslag:

Ditt grafikkort håller för nu och klarar de senaste titlarna. Uppgradera Moderkort, RAM och processor till något i denna stil:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...
+
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...

Kostar sammanlagt 5649 kr

Lycka till!

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att leta reda på en begagnad 4790k för ~2k så slipper du byta både moderkort och ram.

Har du inte ssd bör du såklart skaffa det också. Kommer då undan för 2-3k och kan lägga resten i sparbössan för framtida uppgradering (grafikkort).

Permalänk

@Spookdator: Med det billigare uppgraderingsalternativet som @kronwalled föreslår bör du ändå kunna se prestandaökningar i 3DS Max med uppåt 40-50 % enl. benchmarks som jag lite snabbt försökt jämföra (förutsatt att jag tolkat dem rätt).

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Begagnad 4790k!! Kanske även en cpu kylare och klocka den?

Permalänk

Ny processor skulle inte skada sedan kanske uppgradera till 16gb minne om du som jag har 350 flikar uppe i chrome samtidigt