Permalänk
Medlem

Beställa gamingdator från USA

Hejsan!

Jag har en tråd ang ett köp om bärbar dator med 1060 grafikkort. Detta ämnet är ett sidospår så jag gjorde en ny tråd.

Fick ett tips från en kompis om att beställa min dator utomlands från t.ex USA där det är billigt. Men man skulle hålla utkik om dom säljer internationellt. Så skulle man slippa tullavgifter.

Någon som vet om man kan göra det med Lenovo eller Asus? Eller bara kan lista några återförsäljare i USA som säljer internationellt.

Permalänk
Medlem

@Dassh:
Är det inom EU så bör du slippa ev tull. Från USA är det risk du åker på det om de kollar. Samt en så lång resa ökar chanserna att det blir trasigt i frakten. Samt om det blir fel på det så är det inte så kul att behöva skicka det till USA igen. Finns inte i UK/Tyskland? Brukar vara billigare där samt ingen tull.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på garanti? Själv osäker på frågan men skulle Lenovo och Asus hjälpa med garantier i Sverige om du köper produkten utomlands, utanför eu alltså?
Har för mig att Sony eller Canon har/hade vissa produkter som täcks av "world wide" garanti där du kan lämna in dem hos en lokal Sony verkstad.

Om inte så är det nästan lika gärna att köpa begagnat, om du vill spara pengar och struntar i garantier

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Dassh:
Är det inom EU så bör du slippa ev tull. Från USA är det risk du åker på det om de kollar. Samt en så lång resa ökar chanserna att det blir trasigt i frakten. Samt om det blir fel på det så är det inte så kul att behöva skicka det till USA igen. Finns inte i UK/Tyskland? Brukar vara billigare där samt ingen tull.

Men blir det billigare om man beställer från UK/Tyskland? Är väl liknande priser där som i Sverige?

Skrivet av SolidReactor:

Har du funderat på garanti? Själv osäker på frågan men skulle Lenovo och Asus hjälpa med garantier i Sverige om du köper produkten utomlands, utanför eu alltså?
Har för mig att Sony eller Canon har/hade vissa produkter som täcks av "world wide" garanti där du kan lämna in dem hos en lokal Sony verkstad.

Om inte så är det nästan lika gärna att köpa begagnat, om du vill spara pengar och struntar i garantier

Jo, hade någon sålt en bärbar med 1060 så hade jag köpt den direkt

Permalänk
Medlem

Köper du från USA tänk på laddaren inte passar i Sverige. Från EU-land bör det inte vara problem.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänk på att tangentbordet skiljer.
Knappen med ><| finns INTE på amerikanska tangentbord.
Har själv bott, jobbat och köpt laptop där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Köper du från USA tänk på laddaren inte kan passa i Sverige. Från EU-land bör det inte vara problem.

Switchat nätagg så klarar ändå 110-240V. Angående kontakten så finns ju reseadapter att tillgå men som mest troligtvis är det utbytbar C5-apparatkabel "Musse Pigg" från nätaggregatet så det är bara att köpa en: https://www.dustinhome.se/product/5010456669/del-109n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Köper du från USA tänk på laddaren inte passar i Sverige. Från EU-land bör det inte vara problem.

Finns ju adaptrar så det löser sig nog isånnafall.

Skrivet av mrsound:

Tänk på att tangentbordet skiljer.
Knappen med ><| finns INTE på amerikanska tangentbord.
Har själv bott, jobbat och köpt laptop där.

Är det svårt att byta tangentbord?

Skrivet av Marcuswb:

Switchat nätagg så klarar ändå 110-240V. Angående kontakten så finns ju reseadapter att tillgå men som mest troligtvis är det utbytbar C5-apparatkabel "Musse Pigg" från nätaggregatet så det är bara att köpa en: https://www.dustinhome.se/product/5010456669/del-109n

Ja precis, största problemet är just nu att jag inte vet några tyska eller brittiska återförsäljare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ingen tull vid köp av dator i USA men tänk på att priset oftast anges utan VAT (moms) i amerikanska annonser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Betyder det att jag endast betalar frakten och för datorn? Slipper helt tullavgift eller andra avgifter?

Permalänk
Skrivet av Dassh:

@mrqaffe:

Betyder det att jag endast betalar frakten och för datorn? Slipper helt tullavgift eller andra avgifter?

Köper du den online från ett land utanför EU betalar du Tull, Moms och massor med frakt.
Dessutom har du fel tangentbord på laptopen och det kanske inte ens finns ett svenskt att byta till även om det tekniskt skulle gå att göra.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@mrqaffe:

Betyder det att jag endast betalar frakten och för datorn? Slipper helt tullavgift eller andra avgifter?

Nej. Du får lägga till vat efter priset. De kommer du inte ifrån.
Om tullverket får för sig att öppna och kontrollera din vara så blir de 500kr extra i tull avgift.. Råkade ut för de vid köp av grafikkort..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Tyskland då, vilka sorters priser kan jag hitta där? Hittade nyss en sida som heter notebookbilliger.de

Men tycker inte det är direkt avsevärt billigare där..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragone:

Nej. Du får lägga till vat efter priset. De kommer du inte ifrån.
Om tullverket får för sig att öppna och kontrollera din vara så blir de 500kr extra i tull avgift.. Råkade ut för de vid köp av grafikkort..

Det är ingen tull på datorer från USA enligt tullverkets avgiftsguide men du kanske blandar ihop det med nån avgift för importdeklaration ?
Moms (och kanske VAT) tillkommer och man betalar även moms på fraktkostnaden.
Handlar man inom EU ska säljaren sköta om momsen och man ska få priset inklusive moms, dessutom gäller EUs konsumentskyddsregler till skillnad från om man handlar utanför EU då man bara har garanti.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Dassh:
Jag sa inte det skulle vara billigare där. Men du slipper moms/tull/billigare frakt. Du kommer få byta tangentbord oavsett vilket land i EU du köper från, med undantag Norden. Finns det att få tag på kostar det runt 6-1000 kr. Så om det inte är 80% billigare ifrån USA så skulle jag skippa å köpa Billigaste är väl om du råkar känna nån som redan är i US och kan köpa med sig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tyskland då, vilka sorters priser kan jag hitta där? Hittade nyss en sida som heter notebookbilliger.de

Men tycker inte det är direkt avsevärt billigare där..

Precis, man sparar högst ett par hundringar och förlorar köpskyddet du får från en större svensk återförsäljare.. finns absolut ingen idé att köpa en laptop från utlandet och se till att stötta svenska återförsäljare så vi fortsätter att ha bra tillgång till elektronik i Sverige.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kolla på deras fraktalternativ först så att det är garanterat att dom fraktar till Sverige. Det jobbigaste när man fraktar så långt är paketering och fraktskador som kan bli jättejobbigt och dyrt om den skadas under frakten.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen tull på datorer från USA enligt tullverkets avgiftsguide men du kanske blandar ihop det med nån avgift för importdeklaration ?
Moms (och kanske VAT) tillkommer och man betalar även moms på fraktkostnaden.
Handlar man inom EU ska säljaren sköta om momsen och man ska få priset inklusive moms, dessutom gäller EUs konsumentskyddsregler till skillnad från om man handlar utanför EU då man bara har garanti.

Var länge sedan så mycket möjligt att jag blandar ihop det ^^

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Är det svårt att byta tangentbord?

Har inte provat själv, och det beror nog ganska mycket på vilken laptop det handlar om.
En tunn dator är nog hopplös att byta tangentbord i, är den tjockare är det nog lättare.
Har man tur är det inte så svårt men det finns risk att ha sönder något.
Sedan är frågan hur lätt det är få tag på ett svenskt tangentbord i efterhand.

Jag hade inte beställt ifrån USA om jag bodde i Sverige. Tycker inte det är värt besväret, och det är nog inte mycket pengar man sparar efter all tull och moms är betald.

Permalänk
Medlem

Ska man ta och vänta tills Black Friday eller helt enkelt spara tills man har råd med en som har ett 1060?

Kom på att jag studerar och kan använda mig av Mecenat rabatt. Men hittar inga direkt rabatter på gaming datorer.

Permalänk
Medlem

Finns ingenting positivt egentligen att beställa från nåt så dyrt från staterna. Garanti, tull är bara några av nackdelarna. Glöm inte heller att du troligtvis inte får svensk tangentbord utan ett amerikanskt med den hemska smala enter-knappen.
Vilken dator exakt är det du kollat på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gäller tullavgift även om man beställer på Amazon prime och det står dom skickar internationellt. Står dom för tull avgiften eller hur står det till då?

Permalänk

Kan det tillkomma tullavgift?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dassh:

Gäller tullavgift även om man beställer på Amazon prime och det står dom skickar internationellt. Står dom för tull avgiften eller hur står det till då?

Sånt beror på varifrån sakerna skickas, om det är inom EU är det inga avgifter som tillkommer och Amazon själva är också så stora att de brukar sköta om moms och tull så det räknas med i priset du ser i kassan, företag som omsätter över en viss summa i EU måste göra det, men handlar du via nån marknadsplattform av nån liten handlare så är de troligen för små för att sköta om det och då sköter speditören oftast om det när varorna hamnar i tullen i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk även på om du behöver skicka tillbaka den för garanti-orsak så ska det anmälas till Tullverket för att du ska få fri passage tillbaka. Annars kan du åka på moms igen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

http://www.mindfactory.de har rätt bra priser, frakten borde ligga på 20€ men om jag minns rätt blir frakten dyrare om man köper chassie eller skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen tull på datorer från USA enligt tullverkets avgiftsguide men du kanske blandar ihop det med nån avgift för importdeklaration ?
Moms (och kanske VAT) tillkommer och man betalar även moms på fraktkostnaden.
Handlar man inom EU ska säljaren sköta om momsen och man ska få priset inklusive moms, dessutom gäller EUs konsumentskyddsregler till skillnad från om man handlar utanför EU då man bara har garanti.

Ville bara klargöra att VAT är den engelska termen för moms (mervärdesskatt som det egentligen heter) och inget annat.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-