Återkommande reparation av produkt?

Permalänk
Medlem

Återkommande reparation av produkt?

Hej,

Har en Sony Xperia Z5 Premium (Premium jo visst) vars 3.5mm uttag har gått sönder två gånger, börjar glappa och tappar i princip helt kontakt med de hörlurar jag testat med.

Idag var jag och lämnade in den för andra gången för exakt samma fel hos inet och frågade om jag kunde få byta till en annan mobil men dom sa att Sony har som policy att de måste gå sönder 3 gånger innan man kan häva köpet.

Då är min fråga är det att Sony måste reparera den 3 gånger och luren går sönder en 4 gång, eller att jag får tillbaka luren nu efter 2 reparationer och den pajar en gång till för att jag ska kunna häva köpet?

Sen sa inet att de är reparationsgaranti på 3 månader, som jag förstod det så om de blir samma fel igen under dessa 3 månader så kan jag häva köpet? Kan det stämma?

Givetvis kan jag höra direkt med Sony men tänkte att någon här kanske har suttit i samma sits.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Tror att det är en konsumentlag som säger att om tillverkaren inte har kunnat fixa problemet efter 3 försök så kan du kräva att få en ny enhet/motsvarande produkt eller får pengarna tillbaka. Så är samma problem kvar efter tredje gången så kan du kräva det. Kolla med konsumentverket.

Permalänk

@dlq84: Det framkommer inte av lag utan av allmänna reklamationsnämndens praxis. Mer info finns här. http://lawline.se/answers/11103

"Att du måste reklamera tre gånger innan du kan kräva att köpet hävs är således korrekt då säljaren i detta fall haft tillfälle att åtgärda felet vid de två första reklamationerna och vid tredje reklamationen är säljarens rätt att åtgärda felet alltså förbrukad om det är fråga om samma fel. I vissa fall kan fler än två reparationsförsök tillåtas, t ex om felet inte visat sig då varan är hos säljaren för åtgärd, eller om det är fråga om olika fel. "

Hoppas detta svarar på TS fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleon.Solo:

@dlq84: Det framkommer inte av lag utan av allmänna reklamationsnämndens praxis. Mer info finns här. http://lawline.se/answers/11103

"Att du måste reklamera tre gånger innan du kan kräva att köpet hävs är således korrekt då säljaren i detta fall haft tillfälle att åtgärda felet vid de två första reklamationerna och vid tredje reklamationen är säljarens rätt att åtgärda felet alltså förbrukad om det är fråga om samma fel. I vissa fall kan fler än två reparationsförsök tillåtas, t ex om felet inte visat sig då varan är hos säljaren för åtgärd, eller om det är fråga om olika fel. "

Hoppas detta svarar på TS fråga.

Hmm tror jag förstår, i mitt fall då. Jag har nu lämnat in telefonen för andra gången för exakt samma fel som första. När jag får tillbaka den och den går sönder igen med samma fel. Kan jag häva köpet då?

Vet du hur det fungerar med denna "reparationsgaranti" som är på 3 månader efter reparationen? den kommer nämligen löpa över den "vanliga" garantin på 1 år som jag har på telefonen?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 93Clocker:

Jag har nu lämnat in telefonen för andra gången för exakt samma fel som första. När jag får tillbaka den och den går sönder igen med samma fel. Kan jag häva köpet då?

Såtillvida att det är samma fel som uppstår en tredje gång bör det inte vara något problem att häva köpet efter att felet konstaterats.

Skrivet av 93Clocker:

Vet du hur det fungerar med denna "reparationsgaranti" som är på 3 månader efter reparationen? den kommer nämligen löpa över den "vanliga" garantin på 1 år som jag har på telefonen?

Exakt vilka villkor som gäller i det här fallet är upp till återförsäljaren, men generellt innebär det att om det fel som reparerats uppstår igen inom tre månader efter reparationen så täcks det av denna reparationsgaranti, även om ordinarie garanti/reklamationsrätt löpt ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade exakt likadant med min z5 premium, hörlursuttaget gick sönder 2 gånger och 3:e gången blev de reklamation, valde att ta en s7 edge istället och är kanonnöjd! Så är väl bara att "hålla tummarna" att det går sönder för dig igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hmm tror jag förstår, i mitt fall då. Jag har nu lämnat in telefonen för andra gången för exakt samma fel som första. När jag får tillbaka den och den går sönder igen med samma fel. Kan jag häva köpet då?

Vet du hur det fungerar med denna "reparationsgaranti" som är på 3 månader efter reparationen? den kommer nämligen löpa över den "vanliga" garantin på 1 år som jag har på telefonen?

Svar ja,

"Reparationsgaranti" är ifall telefonens vanliga garanti gått ut efter reparationen, då har du iallafall "reparationsgaranti" kvar om telefonen skulle gå sönder igen inom den tiden. Och du har 3 års reklamationsrätt i Sverige.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Såtillvida att det är samma fel som uppstår en tredje gång bör det inte vara något problem att häva köpet efter att felet konstaterats.

Exakt vilka villkor som gäller i det här fallet är upp till återförsäljaren, men generellt innebär det att om det fel som reparerats uppstår igen inom tre månader efter reparationen så täcks det av denna reparationsgaranti, även om ordinarie garanti/reklamationsrätt löpt ut.

Tack!

Skrivet av wasmus2:

Hade exakt likadant med min z5 premium, hörlursuttaget gick sönder 2 gånger och 3:e gången blev de reklamation, valde att ta en s7 edge istället och är kanonnöjd! Så är väl bara att "hålla tummarna" att det går sönder för dig igen

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, har sett att de är många som får detta problem. Verkligen surt, har också siktat in mig på samsung. Om den råkar gå sönder en gång till är de S7 som gäller för min del också

Men var de när du lämnade in den för 3e gången du fick reklamera den? Vart köpte du den?

Jag blir inte klok på vad inet menar:
"Hej!

Enligt konsumentlagen har tillverkaren 3 gånger på sig att reparera för samma fel innan man kan byta till en annan mobil så dessvärre kan vi inte byta till en annan - men gör en anmälan på nytt så tar vi in den snarast.

Ha en trevlig dag."

Vad jag tolkar på här så måste den först repareras 3 gånger sen när jag ska lämna in den för 4e gången så får jag häva köpet?
Någon som kan klargöra?

Skrivet av muSashi:

Svar ja,

"Reparationsgaranti" är ifall telefonens vanliga garanti gått ut efter reparationen, då har du iallafall "reparationsgaranti" kvar om telefonen skulle gå sönder igen inom den tiden. Och du har 3 års reklamationsrätt i Sverige.

Tack!!!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag blir inte klok på vad inet menar:
"Hej!

Enligt konsumentlagen har tillverkaren 3 gånger på sig att reparera för samma fel innan man kan byta till en annan mobil så dessvärre kan vi inte byta till en annan - men gör en anmälan på nytt så tar vi in den snarast.

Ha en trevlig dag."

Det är en tomte som skriver det svaret. För det första heter det Konsumentköplagen. Och konsumentköplagen säger inget om hur många gånger de får lov att reparera, det är ARN som satt en standard för det.

Men ännu har du inte rätt att häva köpet, så du får snällt låta dem fixa den och vänta på att den går sönder igen tyvärr. Tredje gången du får samma fel har du enligt flera utslag i ARN rätt att häva köpet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag jobbar hos en operatör som har följande rutin "kundlöfte" -om kund har skickat in sin mobil till verkstad 2 gånger och ska skicka in den ytterligare en gång för samma fel som har blivit åtgärdat tidigare har kunden rätt att byta ut telefonen, antingen likvärdig modell( sony då t.ex.) men om kund önskar att byta till en annan tillverkare så går det också givetvis. (Något i den stilen). Då fick jag ju byta till en annan telefon med samma pris som jag köpte min för, och kunde även ta något dyrare och betala den mellanskillnaden också! Hoppas allt går vägen för dig tillslut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är en tomte som skriver det svaret. För det första heter det Konsumentköplagen. Och konsumentköplagen säger inget om hur många gånger de får lov att reparera, det är ARN som satt en standard för det.

Men ännu har du inte rätt att häva köpet, så du får snällt låta dem fixa den och vänta på att den går sönder igen tyvärr. Tredje gången du får samma fel har du enligt flera utslag i ARN rätt att häva köpet.

Hur räkas de då, alltså att den varit på lagning två gånger och går sen sönder den tredje och får då häva eller byta?

Skrivet av wasmus2:

Jag jobbar hos en operatör som har följande rutin "kundlöfte" -om kund har skickat in sin mobil till verkstad 2 gånger och ska skicka in den ytterligare en gång för samma fel som har blivit åtgärdat tidigare har kunden rätt att byta ut telefonen, antingen likvärdig modell( sony då t.ex.) men om kund önskar att byta till en annan tillverkare så går det också givetvis. (Något i den stilen). Då fick jag ju byta till en annan telefon med samma pris som jag köpte min för, och kunde även ta något dyrare och betala den mellanskillnaden också! Hoppas allt går vägen för dig tillslut!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok det låter bra! tack.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är en tomte som skriver det svaret. För det första heter det Konsumentköplagen. Och konsumentköplagen säger inget om hur många gånger de får lov att reparera, det är ARN som satt en standard för det.

Men ännu har du inte rätt att häva köpet, så du får snällt låta dem fixa den och vänta på att den går sönder igen tyvärr. Tredje gången du får samma fel har du enligt flera utslag i ARN rätt att häva köpet.

Liten update

Frågade såhär till inet:
1.Så efter telefonen varit inne på lagning för 3e gången och felet skulle uppstå igen inom säg 2 månader efter lagning. Hävs köpet då? Det vill säga: inte att den varit inne på verkstad 4 gånger.

2.
Min garanti på telefonen går ut om drygt en månad, hur fungerar det med reperations-garantin? Vad händer om jag får tillbaka luren nu och den går sönder igen om två månader? får jag lämna in den igen då fast min vanliga garanti har gått ut?


3. vad händer om jag kommer till den punkt där jag har lagat den tillräckligt många gånger och den fortfarande strular och det då är efter "vanliga garantin" löpt ut?

Får svar från inet:

1. Om det är ett verifierat garantifel på EXAKT samma sak för 4e gången så ja, då tas den in på bedömning till tillverkaren och om det då är som sagt ett verifierat garantifel med på exakt samma sak igen så lagas den inte utan blir reklamerad.
2. Då gäller inte garantin dessvärre.
3. Efter att vanliga garantin har gått ut så går man ansöka om reklamation till tillverkaren.

Låter ju hur bökigt som helst, ska telefonen behöva gå sönder 4 gånger med samma fel för jag ska kunna häva köpet?

Och vid punkt 2, kan de verkligen stämma?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 93Clocker:

Liten update

Frågade såhär till inet:
1.Så efter telefonen varit inne på lagning för 3e gången och felet skulle uppstå igen inom säg 2 månader efter lagning. Hävs köpet då? Det vill säga: inte att den varit inne på verkstad 4 gånger.

2.
Min garanti på telefonen går ut om drygt en månad, hur fungerar det med reperations-garantin? Vad händer om jag får tillbaka luren nu och den går sönder igen om två månader? får jag lämna in den igen då fast min vanliga garanti har gått ut?


3. vad händer om jag kommer till den punkt där jag har lagat den tillräckligt många gånger och den fortfarande strular och det då är efter "vanliga garantin" löpt ut?

Får svar från inet:

1. Om det är ett verifierat garantifel på EXAKT samma sak för 4e gången så ja, då tas den in på bedömning till tillverkaren och om det då är som sagt ett verifierat garantifel med på exakt samma sak igen så lagas den inte utan blir reklamerad.
2. Då gäller inte garantin dessvärre.
3. Efter att vanliga garantin har gått ut så går man ansöka om reklamation till tillverkaren.

Låter ju hur bökigt som helst, ska telefonen behöva gå sönder 4 gånger med samma fel för jag ska kunna häva köpet?

Och vid punkt 2, kan de verkligen stämma?

Man får garantera vad man vill, men villkoren får inte vara sämre än Konsumentköplagen. ARN's utslag är tolkningar av Konsumentköplagen och alla seriösa aktörer följer deras utslag.

När jag läser dina frågor till och svar från Inet så undrar jag om det är en sommarjobbare som svarat, men lite får man väl svar som man frågar. Korrekt svar borde vara.

1. När du lämnar in telefonen för tredje gången med samma fel inom tre år (tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen) har du direkt rätt att häva köpet eller kräva att få en ny motsvarande produkt istället för en reparation. Inet har rätt att undersöka varan så att felet verkligen föreligger, men har inte rätt att ta flera veckor på sig att komma fram till det svaret. Du har fått lida tillräckligt.
2. Garantin gäller kanske inte, men enligt Konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt, dvs rätt att påtala och få fel åtgärdade under tre år. Efter sex månader måste du göra det troligt att det är ett tillverkningsfel, dvs varan är hel och ren och skött enligt tillverkarens instruktioner.
3. Tre års reklamationsrätt gäller. Går varan sönder efter det så är det kört oavsett vad felet är.

Dessutom försöker man i det längsta att undvika att reklamera till tillverkaren. Tillverkaren har inga förpliktelser gentemot dig eftersom det inte finns något avtal mellan er. Du har ingått ett avtal med Inet när du köpte produkten och det är de som ska stå för alla reklamationer.

@Inet är det så här ni behandlar era kunder? Kan vara bra att veta till nästa gång man ska shoppa något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/1990:932 står följande att läsa i kommentarerna till KKöpL 26§:
"Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Liten update

Frågade såhär till inet:
1.Så efter telefonen varit inne på lagning för 3e gången och felet skulle uppstå igen inom säg 2 månader efter lagning. Hävs köpet då? Det vill säga: inte att den varit inne på verkstad 4 gånger.

2.
Min garanti på telefonen går ut om drygt en månad, hur fungerar det med reperations-garantin? Vad händer om jag får tillbaka luren nu och den går sönder igen om två månader? får jag lämna in den igen då fast min vanliga garanti har gått ut?


3. vad händer om jag kommer till den punkt där jag har lagat den tillräckligt många gånger och den fortfarande strular och det då är efter "vanliga garantin" löpt ut?

Får svar från inet:

1. Om det är ett verifierat garantifel på EXAKT samma sak för 4e gången så ja, då tas den in på bedömning till tillverkaren och om det då är som sagt ett verifierat garantifel med på exakt samma sak igen så lagas den inte utan blir reklamerad.
2. Då gäller inte garantin dessvärre.
3. Efter att vanliga garantin har gått ut så går man ansöka om reklamation till tillverkaren.

Låter ju hur bökigt som helst, ska telefonen behöva gå sönder 4 gånger med samma fel för jag ska kunna häva köpet?

Och vid punkt 2, kan de verkligen stämma?

Om du verkligen fick det svaret av Inet så har dom noll koll på konsumenträtt och ARNs egna rekommendationer. Rätt skrämmande när man tänker på hur många här på Sweclockers som hyllar detta företag, år efter år.

På fråga ett, om det är samma fel för tredje gången och butiken bekräftar det så har du rätt att häva köpet, inte 4 gånger som Inet hävdar. 4 ggr gäller om det handlar om olika fel och vid fjärde tillfället så kan du häva köpet.
Så det räcker alltså att butiken bekräftar att det rör sig om samma fel för tredje gången, då ska inte produkten repareras igen, utan köpet hävas. Ville bara vara extra tydligt med detta.

Punkt 2. Vad är det för vits med reparationsgarantin om den inte går över den vanliga garantin? Det logiska är att du får extra garanti om det vanliga garantin har gått ut under tiden.

Punkt 3. Reklamation görs till återförsäljaren, inte till tillverkaren...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man får garantera vad man vill, men villkoren får inte vara sämre än Konsumentköplagen. ARN's utslag är tolkningar av Konsumentköplagen och alla seriösa aktörer följer deras utslag.

När jag läser dina frågor till och svar från Inet så undrar jag om det är en sommarjobbare som svarat, men lite får man väl svar som man frågar. Korrekt svar borde vara.

1. När du lämnar in telefonen för tredje gången med samma fel inom tre år (tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen) har du direkt rätt att häva köpet eller kräva att få en ny motsvarande produkt istället för en reparation. Inet har rätt att undersöka varan så att felet verkligen föreligger, men har inte rätt att ta flera veckor på sig att komma fram till det svaret. Du har fått lida tillräckligt.
2. Garantin gäller kanske inte, men enligt Konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt, dvs rätt att påtala och få fel åtgärdade under tre år. Efter sex månader måste du göra det troligt att det är ett tillverkningsfel, dvs varan är hel och ren och skött enligt tillverkarens instruktioner.
3. Tre års reklamationsrätt gäller. Går varan sönder efter det så är det kört oavsett vad felet är.

Dessutom försöker man i det längsta att undvika att reklamera till tillverkaren. Tillverkaren har inga förpliktelser gentemot dig eftersom det inte finns något avtal mellan er. Du har ingått ett avtal med Inet när du köpte produkten och det är de som ska stå för alla reklamationer.

@Inet är det så här ni behandlar era kunder? Kan vara bra att veta till nästa gång man ska shoppa något.

Hmm tack för infon ska svara dom igen.

Skrivet av PeCe:

https://lagen.nu/1990:932 står följande att läsa i kommentarerna till KKöpL 26§:
"Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök."

Ska hänvisa till detta, tack!

Skrivet av muSashi:

Om du verkligen fick det svaret av Inet så har dom noll koll på konsumenträtt och ARNs egna rekommendationer. Rätt skrämmande när man tänker på hur många här på Sweclockers som hyllar detta företag, år efter år.

På fråga ett, om det är samma fel för tredje gången och butiken bekräftar det så har du rätt att häva köpet, inte 4 gånger som Inet hävdar. 4 ggr gäller om det handlar om olika fel och vid fjärde tillfället så kan du häva köpet.
Så det räcker alltså att butiken bekräftar att det rör sig om samma fel för tredje gången, då ska inte produkten repareras igen, utan köpet hävas. Ville bara vara extra tydligt med detta.

Punkt 2. Vad är det för vits med reparationsgarantin om den inte går över den vanliga garantin? Det logiska är att du får extra garanti om det vanliga garantin har gått ut under tiden.

Punkt 3. Reklamation görs till återförsäljaren, inte till tillverkaren...

Ja tyvärr har jag kopierat rakt av vad jag skrev och vilket svar jag fick. Visserligen är inte mina frågor så väl formulerade men tycker ändå jag borde få ett svar som stämmer. Är själv en som alltid hyllat inet men efter denna historia så börjar jag tveka. Var just därför jag köpte luren här ifall de skulle bli strul tänkte jag, vi får väl se om de löser sig till slut.

Jag ska nu försöka sammanfatta den info jag fått från er och skicka som en ny konversation för att se om en annan handläggare nappar och kommer med ett bättre svar.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag ska nu försöka sammanfatta den info jag fått från er och skicka som en ny konversation för att se om en annan handläggare nappar och kommer med ett bättre svar.

Bara en fråga här. Vad tjänar du på att tjafsa med dem? Din telefon är inne på reparation för andra gången om jag har fattat det rätt, så detta är inte alls aktuellt. Bättre vänta på att telefonen i så fall går sönder igen och då komma med sina krav. Det kanske aldrig händer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bara en fråga här. Vad tjänar du på att tjafsa med dem? Din telefon är inne på reparation för andra gången om jag har fattat det rätt, så detta är inte alls aktuellt. Bättre vänta på att telefonen i så fall går sönder igen och då komma med sina krav. Det kanske aldrig händer.

I och med att min vanliga garanti går ut om ca en månad så är de ganska väsentligt att veta hur det ligger till så man kanske inte står där med en trasig telefon och utan någon garanti någonstans. Då kan de vara bra att ha hela den här svängen klar så man inte slösar mer tid. Jag hade räknat med att få byta telefon efter första gången när samma fel uppkom igen.

Du kan ju ta en titt här: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Det är inte direkt ovanligt för den här modellen om jag säger så, du kan även se tidigare svar i tråden där en annan hade samma problem med samma lur.

Så jo de lär hända igen om dom inte hittar på någon lösning utöver byte av jacket, frågan är bara om de händer inom de 3 månaderna som jag har/inte har reparationsgaranti eller inte. Förr eller senare lär de garanterat hända igen.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 93Clocker:

I och med att min vanliga garanti går ut om ca en månad så är de ganska väsentligt att veta hur det ligger till så man kanske inte står där med en trasig telefon och utan någon garanti någonstans. Då kan de vara bra att ha hela den här svängen klar så man inte slösar mer tid. Jag hade räknat med att få byta telefon efter första gången när samma fel uppkom igen.

Du kan ju ta en titt här: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Det är inte direkt ovanligt för den här modellen om jag säger så, du kan även se tidigare svar i tråden där en annan hade samma problem med samma lur.

Så jo de lär hända igen om dom inte hittar på någon lösning utöver byte av jacket, frågan är bara om de händer inom de 3 månaderna som jag har/inte har reparationsgaranti eller inte. Förr eller senare lär de garanterat hända igen.

Det bör vara tydligt för dig efter svaren du fått här att Konsumentköplagen gäller oavsett vad Inet säger. Du behöver inte ha det svaret från Inet. Vad Inet svarar nu spelar ingen roll, de kan trilskas senare även om de säger att du har rätt nu och tvärt om. Det är helt och hållet en teoretisk diskussion.

Edit: Jag kan förstå din oro, men jag kan också inse att man som säljare kan tröttna på tjatiga kunder och erbjuda sämre service även om det inte ska vara så. Var inte den kunden när det inte betyder något för det som händer nu.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det bör vara tydligt för dig efter svaren du fått här att Konsumentköplagen gäller oavsett vad Inet säger. Du behöver inte ha det svaret från Inet. Vad Inet svarar nu spelar ingen roll, de kan trilskas senare även om de säger att du har rätt nu och tvärt om. Det är helt och hållet en teoretisk diskussion.

Edit: Jag kan förstå din oro, men jag kan också inse att man som säljare kan tröttna på tjatiga kunder och erbjuda sämre service även om det inte ska vara så. Var inte den kunden när det inte betyder något för det som händer nu.

Har handlat hos dom i flertal år och alltid lyft inet till skyarna, så ett raka och tydliga svar förväntar jag mig från en butik som får pris för årets datorbutik år ut och år in. Då får de stå ut med jobbiga kunder om de ska behålla sin status tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Update: Känner att jag behöver ge Inet rättvisa här, fick svar från en högre uppsatt person om jag säger så. Förmodligen så var personen jag pratade med innan inte påläst på hur det här vanligtvis hanteras.

Fick som synes också nummer för direktkontakt till denna person om jag ville prata direkt. Det ser jag som en bra gest i detta sammanhang. Så får helt enkelt vänta på telefonen och se om den går sönder vilket den lär göra förr eller senare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för ert mail

Det verkar som att det blivit lite rörigt i informationen ifrån oss.

Jag skulle vilja utrycka mig så här på din första fråga som du mailade in.

För det första har du 2 års garanti på din produkt. Under denna period så måste man acceptera som konsument att tillverkaren har rätt att reparera varan om tillverkaren väljer detta i första hand istället för att byta ut eller kreditera varan. Om din vara har reparerats för samma fel 3 gånger eller 4 gånger för olika fel behöver du som konsument inte acceptera mer försök att laga din produkt (2 gånger är inget som är lagstadgat, 3 samma fel och 4 olika fel är konsumentverkets linjer och det är dessa vi följer). Du kan då kräva en ny likadan eller likvärdig vara eller hävning av köp. Vid hävning görs en bedömning från oss och tillverkaren vilket värde produkten har, man får göra ett så kallt nyttjande avdrag på x antal procent.
Men nu i ditt fall så är den inlämnad för 2:a gången för samma fel så ännu kan inte ovan göras.
Om felet uppstår igen efter att din garanti gått ut så får man rätt att reklamera varan upp till 3 år i Sverige så inträffar samma fel en 3:e gång för dig så kommer föregående reparationerna att räknas in eftersom det är inom den 3 åriga reklamationsrätten.
Vi följer självklart ARN och Konsumentverket riktlinjer, finns ingen som helst anledning för oss att inte göra det.
Förhoppningen är självklart att det inte behöver gå så här långt och att ni får er telefon nu reparerad och felet inte uppstår igen och som sagt tidigare finns det alltid undantag så om du får fel igen en 3:e gång så är det inget som säger att vi inte kan lösa det med Sony att ni får pengar tillbaka eller annan vara.

Har du frågor så kontakta mig gärna via mail eller telefon.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

@Inet

Skrivet av 93Clocker:

Update: Känner att jag behöver ge Inet rättvisa här, fick svar från en högre uppsatt person om jag säger så. Förmodligen så var personen jag pratade med innan inte påläst på hur det här vanligtvis hanteras.

Fick som synes också nummer för direktkontakt till denna person om jag ville prata direkt. Det ser jag som en bra gest i detta sammanhang. Så får helt enkelt vänta på telefonen och se om den går sönder vilket den lär göra förr eller senare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för ert mail

Det verkar som att det blivit lite rörigt i informationen ifrån oss.

Jag skulle vilja utrycka mig så här på din första fråga som du mailade in.

För det första har du 2 års garanti på din produkt. Under denna period så måste man acceptera som konsument att tillverkaren har rätt att reparera varan om tillverkaren väljer detta i första hand istället för att byta ut eller kreditera varan. Om din vara har reparerats för samma fel 3 gånger eller 4 gånger för olika fel behöver du som konsument inte acceptera mer försök att laga din produkt (2 gånger är inget som är lagstadgat, 3 samma fel och 4 olika fel är konsumentverkets linjer och det är dessa vi följer). Du kan då kräva en ny likadan eller likvärdig vara eller hävning av köp. Vid hävning görs en bedömning från oss och tillverkaren vilket värde produkten har, man får göra ett så kallt nyttjande avdrag på x antal procent.
Men nu i ditt fall så är den inlämnad för 2:a gången för samma fel så ännu kan inte ovan göras.
Om felet uppstår igen efter att din garanti gått ut så får man rätt att reklamera varan upp till 3 år i Sverige så inträffar samma fel en 3:e gång för dig så kommer föregående reparationerna att räknas in eftersom det är inom den 3 åriga reklamationsrätten.
Vi följer självklart ARN och Konsumentverket riktlinjer, finns ingen som helst anledning för oss att inte göra det.
Förhoppningen är självklart att det inte behöver gå så här långt och att ni får er telefon nu reparerad och felet inte uppstår igen och som sagt tidigare finns det alltid undantag så om du får fel igen en 3:e gång så är det inget som säger att vi inte kan lösa det med Sony att ni får pengar tillbaka eller annan vara.

Har du frågor så kontakta mig gärna via mail eller telefon.

KKöpL är en icke-dispositiv lag (dvs kan ej förhandlas bort), så ngt specialfall om vad du måste acceptera under garantitiden, 2-årig eller ej, finns inte, utan lagen gäller. Tillverkaren har heller inga rättigheter ö.h.t., det är med säljaren du har ett avtal.

Under de 3 år som du har reklamationsrätt så gäller följande enligt KKöpL 22§:
Vid en (godkänd) reklamation så är det kunden som väljer påföljd mellan
1. Reparation/åtgärdande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet

Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).

Praxis har blivit att köparen får stå ut med några reparationsförsök innan annan åtgärd kommer ifråga, då reparation allt som oftast är betydligt billigare än utbyte för säljaren, även utan att säljaren visar oskäligheten med kundens val.

Enligt konsumentombudsmannens och ARNs riktlinjer (om jag minns rätt grundar de sig i KKöpLs förarbeten...de nämns iaf i kommentaren till (KKöpL 26§) så kan hävning ske i samband med 3:e reklamationen för samma fel (vid olika fel brukar det vara 4:e reklamationen som gäller för hävning).

När Inets representant skrev "3 samma fel och 4 olika fel är konsumentverkets linjer och det är dessa vi följer" så blandade han troligtvis ihop reparation med reklamation, vilket inte är samma sak.

För att tydliggöra:
Reklamation 1 -> Reparation 1 -> Reklamation 2 -> Reparation 2 -> Reklamation 3 -> Hävning (ej reparation 3)

Självklart får säljaren ta in varan för att verifiera felet vid den tredje reklamationen, men kunden kan neka fler reparationsförsök.

Vad gäller nyttoavdrag så läs KKöpL 44§ tillsammans med KKöpL 33§ (rätten till täckningsköp).

------

Inet, precis som många andra företag, har ibland lite svårt för konsumenträtt (vilket är förståeligt, det kan vara snårigt...kanske borde de låta en jurist specialiserad på detta område fixa köpvillkoren), t.ex så står det i deras villkor, under rubriken 'Ångerrätt vid distansavtal (privatkonsument)':
"Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning."

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2 kap 15§ säger dock:
"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket," (min understrykning).

De har alltså inte rätt att debitera för en värdeminskning som är orsakad av öppnande och kontroll av varan (då detta generellt krävs för fastställande av egenskaper och funktion), utan bara för en värdeminskning orsakad av ett användande utöver detta.

------

Nu brukar Inet på intet sätt vara svåra att resonera med, så jag skulle absolut inte undvika att handla där p.g.a. dessa små felaktigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Update: Känner att jag behöver ge Inet rättvisa här, fick svar från en högre uppsatt person om jag säger så. Förmodligen så var personen jag pratade med innan inte påläst på hur det här vanligtvis hanteras.

Fick som synes också nummer för direktkontakt till denna person om jag ville prata direkt. Det ser jag som en bra gest i detta sammanhang. Så får helt enkelt vänta på telefonen och se om den går sönder vilket den lär göra förr eller senare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för ert mail

Det verkar som att det blivit lite rörigt i informationen ifrån oss.

Jag skulle vilja utrycka mig så här på din första fråga som du mailade in.

För det första har du 2 års garanti på din produkt. Under denna period så måste man acceptera som konsument att tillverkaren har rätt att reparera varan om tillverkaren väljer detta i första hand istället för att byta ut eller kreditera varan. Om din vara har reparerats för samma fel 3 gånger eller 4 gånger för olika fel behöver du som konsument inte acceptera mer försök att laga din produkt (2 gånger är inget som är lagstadgat, 3 samma fel och 4 olika fel är konsumentverkets linjer och det är dessa vi följer). Du kan då kräva en ny likadan eller likvärdig vara eller hävning av köp. Vid hävning görs en bedömning från oss och tillverkaren vilket värde produkten har, man får göra ett så kallt nyttjande avdrag på x antal procent.
Men nu i ditt fall så är den inlämnad för 2:a gången för samma fel så ännu kan inte ovan göras.
Om felet uppstår igen efter att din garanti gått ut så får man rätt att reklamera varan upp till 3 år i Sverige så inträffar samma fel en 3:e gång för dig så kommer föregående reparationerna att räknas in eftersom det är inom den 3 åriga reklamationsrätten.
Vi följer självklart ARN och Konsumentverket riktlinjer, finns ingen som helst anledning för oss att inte göra det.
Förhoppningen är självklart att det inte behöver gå så här långt och att ni får er telefon nu reparerad och felet inte uppstår igen och som sagt tidigare finns det alltid undantag så om du får fel igen en 3:e gång så är det inget som säger att vi inte kan lösa det med Sony att ni får pengar tillbaka eller annan vara.

Har du frågor så kontakta mig gärna via mail eller telefon.

"Om din vara har reparerats för samma fel 3 gånger eller 4 gånger för olika fel behöver du som konsument inte acceptera mer försök att laga din produkt (2 gånger är inget som är lagstadgat, 3 samma fel och 4 olika fel är konsumentverkets linjer och det är dessa vi följer)"

Stämmer inte, om varan har reparerats 2 gånger, och du skickar in den igen för samma fel, så behöver Inet endast bekräfta att det rör sig om samma fel och därmed sker ingen ytterligare reparation, utan kund kan häva köpet. Och det stämmer att det ej är lagstadgat men om man går efter ARNs rekommendationer, som de flesta återförsäljare följer, så stämmer det som jag skrev ovan.
Och visst butiken kan kräva nyttjande avdrag men du som kund kan även kräva ersättning för den tiden du varit utan produkten, så man brukar kvitta dom två omkostnaderna mot varandra och då får kunden tillbaks hela summan, det är även vad ARN brukar rekommendera i sina utlåtanden.
Dessutom är ditt avtal med återförsäljaren, inte tillverkaren. Så förstår inte varför Inet ens nämner tillverkaren överhuvudtaget. Det är Inets uppgift att lösa problemet, inte tillverkaren, och isånnafall skulle man ju kunna köpa alla sina varor direkt från tillverkaren och undvika mellanhänder.

Otroligt att du fortfarande inte får ett 100% korrekt svar, fast du varit i kontakt med en högre person inom företaget.
Själv sluta jag handla från Inet för flera år sen efter dom misskötte ett reklamationsärende grovt och tillochmed drog till med metoden att ljuga för ARN för att få rätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

@Inet

KKöpL är en icke-dispositiv lag (dvs kan ej förhandlas bort), så ngt specialfall om vad du måste acceptera under garantitiden, 2-årig eller ej, finns inte, utan lagen gäller. Tillverkaren har heller inga rättigheter ö.h.t., det är med säljaren du har ett avtal.

Under de 3 år som du har reklamationsrätt så gäller följande enligt KKöpL 22§:
Vid en (godkänd) reklamation så är det kunden som väljer påföljd mellan
1. Reparation/åtgärdande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet

Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).

Praxis har blivit att köparen får stå ut med några reparationsförsök innan annan åtgärd kommer ifråga, då reparation allt som oftast är betydligt billigare än utbyte för säljaren, även utan att säljaren visar oskäligheten med kundens val.

Enligt konsumentombudsmannens och ARNs riktlinjer (om jag minns rätt grundar de sig i KKöpLs förarbeten...de nämns iaf i kommentaren till (KKöpL 26§) så kan hävning ske i samband med 3:e reklamationen för samma fel (vid olika fel brukar det vara 4:e reklamationen som gäller för hävning).

När Inets representant skrev "3 samma fel och 4 olika fel är konsumentverkets linjer och det är dessa vi följer" så blandade han troligtvis ihop reparation med reklamation, vilket inte är samma sak.

För att tydliggöra:
Reklamation 1 -> Reparation 1 -> Reklamation 2 -> Reparation 2 -> Reklamation 3 -> Hävning (ej reparation 3)

Självklart får säljaren ta in varan för att verifiera felet vid den tredje reklamationen, men kunden kan neka fler reparationsförsök.

Vad gäller nyttoavdrag så läs KKöpL 44§ tillsammans med KKöpL 33§ (rätten till täckningsköp).

------

Inet, precis som många andra företag, har ibland lite svårt för konsumenträtt (vilket är förståeligt, det kan vara snårigt...kanske borde de låta en jurist specialiserad på detta område fixa köpvillkoren), t.ex så står det i deras villkor, under rubriken 'Ångerrätt vid distansavtal (privatkonsument)':
"Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning."

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2 kap 15§ säger dock:
"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket," (min understrykning).

De har alltså inte rätt att debitera för en värdeminskning som är orsakad av öppnande och kontroll av varan (då detta generellt krävs för fastställande av egenskaper och funktion), utan bara för en värdeminskning orsakad av ett användande utöver detta.

------

Nu brukar Inet på intet sätt vara svåra att resonera med, så jag skulle absolut inte undvika att handla där p.g.a. dessa små felaktigheter.

Bästa inlägget och helt korrekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 93Clocker:

Update: Känner att jag behöver ge Inet rättvisa här, fick svar från en högre uppsatt person om jag säger så. Förmodligen så var personen jag pratade med innan inte påläst på hur det här vanligtvis hanteras.

Fick som synes också nummer för direktkontakt till denna person om jag ville prata direkt. Det ser jag som en bra gest i detta sammanhang. Så får helt enkelt vänta på telefonen och se om den går sönder vilket den lär göra förr eller senare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för ert mail

Det verkar som att det blivit lite rörigt i informationen ifrån oss.

Jag skulle vilja utrycka mig så här på din första fråga som du mailade in.

För det första har du 2 års garanti på din produkt. Under denna period så måste man acceptera som konsument att tillverkaren har rätt att reparera varan om tillverkaren väljer detta i första hand istället för att byta ut eller kreditera varan. Om din vara har reparerats för samma fel 3 gånger eller 4 gånger för olika fel behöver du som konsument inte acceptera mer försök att laga din produkt (2 gånger är inget som är lagstadgat, 3 samma fel och 4 olika fel är konsumentverkets linjer och det är dessa vi följer). Du kan då kräva en ny likadan eller likvärdig vara eller hävning av köp. Vid hävning görs en bedömning från oss och tillverkaren vilket värde produkten har, man får göra ett så kallt nyttjande avdrag på x antal procent.
Men nu i ditt fall så är den inlämnad för 2:a gången för samma fel så ännu kan inte ovan göras.
Om felet uppstår igen efter att din garanti gått ut så får man rätt att reklamera varan upp till 3 år i Sverige så inträffar samma fel en 3:e gång för dig så kommer föregående reparationerna att räknas in eftersom det är inom den 3 åriga reklamationsrätten.
Vi följer självklart ARN och Konsumentverket riktlinjer, finns ingen som helst anledning för oss att inte göra det.
Förhoppningen är självklart att det inte behöver gå så här långt och att ni får er telefon nu reparerad och felet inte uppstår igen och som sagt tidigare finns det alltid undantag så om du får fel igen en 3:e gång så är det inget som säger att vi inte kan lösa det med Sony att ni får pengar tillbaka eller annan vara.

Har du frågor så kontakta mig gärna via mail eller telefon.

Jag kan bara skaka på huvudet. Man bemödar sig med att komma med ett bättre svar, men bemödar sig inte om att vara korrekt. @Inet får verkligen inga poäng i denna fråga. Varför kan du läsa i inläggen ovanför. Ska tänka till en extra gång innan jag handlar av Inet i fortsättningen. Finns ingen mening att befatta sig med företag som inte har koll på konsumenträtt när det finns andra bra som fixar det. Att det kan bli fel en gång kan jag köpa. Det kan vara en ny medarbetare som inte hunnit lära sig ännu, men kommer man med ett förtydligande ska man vara korrekt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Samma problem

Ursäkta att jag lånar tråden lite men jag har faktiskt haft samma problem med min Sony Z5 premium gällande ett glappande hörlursuttag. Jag reparerade den 3 gånger hos tele2. Efter dessa 3 gånger hade jag rätt att reklamera den, jag fick en ny Z5 premium (visste inte att jag kunde begära en annan modell).
Men nu till saken. Samma problem har uppkommit på den nya enheten som jag fått, efter ca 1 månads användande. Jag undrar om något vet vad som gäller, måste jag gå igenom Tele2's princip att problemet måste repareras 2 gånger innan jag kan reklamera telefonen igen eller kan jag reklamera telefonen direkt då det är samma problem som har uppstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorren:

Ursäkta att jag lånar tråden lite men jag har faktiskt haft samma problem med min Sony Z5 premium gällande ett glappande hörlursuttag. Jag reparerade den 3 gånger hos tele2. Efter dessa 3 gånger hade jag rätt att reklamera den, jag fick en ny Z5 premium (visste inte att jag kunde begära en annan modell).
Men nu till saken. Samma problem har uppkommit på den nya enheten som jag fått, efter ca 1 månads användande. Jag undrar om något vet vad som gäller, måste jag gå igenom Tele2's princip att problemet måste repareras 2 gånger innan jag kan reklamera telefonen igen eller kan jag reklamera telefonen direkt då det är samma problem som har uppstått?

http://lawline.se/answers/15692

Permalänk
Medlem

@PeCe: Tack för hjälpen! Det var precis något sånt som jag letade efter. Då verkar det som att jag har rätt att häva köpet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lorren:

@PeCe: Tack för hjälpen! Det var precis något sånt som jag letade efter. Då verkar det som att jag har rätt att häva köpet.

Visst har du det. Det spelar ingen roll vilken åtgärd säljaren valt/gått med på. Det kan vara så att säljaren ger dig en ny produkt varje gång du reklamerar eftersom reparation eller omleverans är det som säljaren har att välja på. Du har ändå rätt att kräva ett annat avhjälpande från och med tredje gången du reklamerar med samma fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

@Inet

KKöpL är en icke-dispositiv lag (dvs kan ej förhandlas bort), så ngt specialfall om vad du måste acceptera under garantitiden, 2-årig eller ej, finns inte, utan lagen gäller. Tillverkaren har heller inga rättigheter ö.h.t., det är med säljaren du har ett avtal.

Under de 3 år som du har reklamationsrätt så gäller följande enligt KKöpL 22§:
Vid en (godkänd) reklamation så är det kunden som väljer påföljd mellan
1. Reparation/åtgärdande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet

Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).

Praxis har blivit att köparen får stå ut med några reparationsförsök innan annan åtgärd kommer ifråga, då reparation allt som oftast är betydligt billigare än utbyte för säljaren, även utan att säljaren visar oskäligheten med kundens val.

Enligt konsumentombudsmannens och ARNs riktlinjer (om jag minns rätt grundar de sig i KKöpLs förarbeten...de nämns iaf i kommentaren till (KKöpL 26§) så kan hävning ske i samband med 3:e reklamationen för samma fel (vid olika fel brukar det vara 4:e reklamationen som gäller för hävning).

När Inets representant skrev "3 samma fel och 4 olika fel är konsumentverkets linjer och det är dessa vi följer" så blandade han troligtvis ihop reparation med reklamation, vilket inte är samma sak.

För att tydliggöra:
Reklamation 1 -> Reparation 1 -> Reklamation 2 -> Reparation 2 -> Reklamation 3 -> Hävning (ej reparation 3)

Självklart får säljaren ta in varan för att verifiera felet vid den tredje reklamationen, men kunden kan neka fler reparationsförsök.

Vad gäller nyttoavdrag så läs KKöpL 44§ tillsammans med KKöpL 33§ (rätten till täckningsköp).

------

Inet, precis som många andra företag, har ibland lite svårt för konsumenträtt (vilket är förståeligt, det kan vara snårigt...kanske borde de låta en jurist specialiserad på detta område fixa köpvillkoren), t.ex så står det i deras villkor, under rubriken 'Ångerrätt vid distansavtal (privatkonsument)':
"Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning."

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2 kap 15§ säger dock:
"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket," (min understrykning).

De har alltså inte rätt att debitera för en värdeminskning som är orsakad av öppnande och kontroll av varan (då detta generellt krävs för fastställande av egenskaper och funktion), utan bara för en värdeminskning orsakad av ett användande utöver detta.

------

Nu brukar Inet på intet sätt vara svåra att resonera med, så jag skulle absolut inte undvika att handla där p.g.a. dessa små felaktigheter.

Skrivet av muSashi:

"Om din vara har reparerats för samma fel 3 gånger eller 4 gånger för olika fel behöver du som konsument inte acceptera mer försök att laga din produkt (2 gånger är inget som är lagstadgat, 3 samma fel och 4 olika fel är konsumentverkets linjer och det är dessa vi följer)"

Stämmer inte, om varan har reparerats 2 gånger, och du skickar in den igen för samma fel, så behöver Inet endast bekräfta att det rör sig om samma fel och därmed sker ingen ytterligare reparation, utan kund kan häva köpet. Och det stämmer att det ej är lagstadgat men om man går efter ARNs rekommendationer, som de flesta återförsäljare följer, så stämmer det som jag skrev ovan.
Och visst butiken kan kräva nyttjande avdrag men du som kund kan även kräva ersättning för den tiden du varit utan produkten, så man brukar kvitta dom två omkostnaderna mot varandra och då får kunden tillbaks hela summan, det är även vad ARN brukar rekommendera i sina utlåtanden.
Dessutom är ditt avtal med återförsäljaren, inte tillverkaren. Så förstår inte varför Inet ens nämner tillverkaren överhuvudtaget. Det är Inets uppgift att lösa problemet, inte tillverkaren, och isånnafall skulle man ju kunna köpa alla sina varor direkt från tillverkaren och undvika mellanhänder.

Otroligt att du fortfarande inte får ett 100% korrekt svar, fast du varit i kontakt med en högre person inom företaget.
Själv sluta jag handla från Inet för flera år sen efter dom misskötte ett reklamationsärende grovt och tillochmed drog till med metoden att ljuga för ARN för att få rätt.

Tack för svar och info! Har själv riktigt dålig koll på hur det ligger till men nu är jag mer uppdaterad.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown