Sambos på SweClockers som inte har delad ekonomi, hur har ni löst det?

Permalänk
Medlem

Budgeten gör vi upp med ett excel-dokument som tar hänsyn till månadens inkomst och gör en rättvis uträkning baserad på lönen, den som tjänar minst betalar en mindre andel. Det funkar bra eftersom vi tjänar nästan exakt mycket, men ibland VAB:ar den ena och någon period är den andre föräldraledig t.ex.

Vi har ett COOP-kort som vi sätter in 10000 på varje månad, som vi betalar hälften var (baserat på exceluträkningen.)
Vi har ett OK-Q8-kort som vi betalar hälften var på (baserat på exceluträkningen) för bränsle, biltvätt och resekort.
Sparkontot är på min sambos bank, det sätter vi in pengar på baserat på hör höga utgifterna är på annat, men minst 1500:-
Vi har ett VW-kort som vi använder till reparationer (räntefritt), det betalar vi också gemensamt.
Jag betalar just nu billånet eftersom det var min sambos bil vi löste in för att köpa den gemensamma bilen.
Övriga utgifter är bredband, tv, hbo-nordic, tv-licens, hyra (hyresrätt), sparande till barn, föräkringar, hus, bil, barn, avgift för garaget m.m. Allt betalas baserat på exceldokumentet.

Funkar helt ok!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Snälla människor, var inte naiva. Planera och utför, och därefter kan ni leva på som vanligt med vetskapen om att iaf det jobbiga redan är fixat, om/när det skiter sig.

Förlåt om jag är hård, inte meningen att göra någon ledsen. Men pleeehaaase

Fast skall man bygga ett liv tillsammans tycker jag själv att en grundsten är att man just gör det tillsammans. Det vill säga att man släpper det här med mitt och ditt. Det sagt så behöver man ju inte vara dumdristig och skriva över halva lägenheten på sin flickvän sen 6 månader men någon tidpunkt kommer ju då man bygger livet tillsammans.

Det sägs ju att en stor del av bråk i förhållanden verkar handla om pengar, vilket inte förvånar mig med tanke på hur viktigt folk verkar tycka pengar är. Pengar är bara pengar och om mitt förhållande tar slut är det inte pengar jag kommer tänka på.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är gift och har två barn med en tidigare fru. Vi har ett gemensamt hus där vi äger 50% var och vi har helt delad ekonomi.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Den som är och handlar betalar. Vi håller inte koll på någonting. Ibland betalar hon ibland betalar jag. Ibland delar vi upp större inköp, men inte alltid.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Vi har delat upp boendekostnaden efter lön så att vi båda har lika mycket kvar att röra oss med efter alla utgifter är betalda. Jag antas ha mer utgifter i och med att jag har barn osv.

Har ni något gemensamt sparande?

Nope. Inget gemensamt sparande.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Jag vet hur mycket hon tjänar och vad hon har för lån. Hon vet samma om mig.

Förutom detta så har jag skrivit över min premiepension på henne i ett försök att utjämna våra pensioner lite, då jag tjänar betydligt mer än henne. Jag försökte även få till att jag betalar in på en kapitalförsäkring i hennes namn för att utjämna pensionen ännu mer, men det gick inte hem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blommen75:

Äkta kärlek

suck

integritet vinner i längd...
assimilering funkar inte för alla heller...

Vi delade hyra/el, men 2/3 av maten stod jag för, eftersom jag är man på 100+ kilo, och tränade på den tiden. (var mer inneboende ett tag, än förhållande, men ändå)
Bor själv nu.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Skrivet av anon4992:

hehe hur fan fick du henne att gå med på det?
Hur gör ni med bostaden då? Äger du allt?

Önskar att jag kunde göra så, vilket paradis det vore

Nej juridisk äger vi bostaden 50/50.
Bilarna står på mig.

Anledningen att det blev såhär var för att jag var missnöjd innan när vi hade helt gemensam ekonomi för att det aldrig fanns några pengar.

Jag föreslog detta upplägget där vi hade en diskussion först hur mycket hon skulle ha i kladd för att vara nöjd sedan provade vi 6 månader och i slutet av den perioden behövde vi en bil till.
Då gick jag och köpte en bil för 70000 varvid frågan från henne kom på hur jag hade råd med det.
Mitt svar var ju att det är så mycket vi har över egentligen.

Det visade sig att hon tyckte det var skönt att bara kunna ta en sådan utgift utan att gå till banken men hon trodde inte hon skulle kunna hålla fingrarna i styr om hon hade tillgång till allt.

Sålunda körde vi vidare och har nu passerat 2 år och alla är nöjda och glada.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Gissar att du syftar på mig
Jag och min sambo har det ganska bra på det ekonomiska planet - vi behöver inte dela för att leva ett kvalitativt liv och vi har varit tillsammans i åtta år nu tror jag. Men sambo och inneboende är i praktiken detsamma, enda skillnaden är typ av förhållande.

Syftade faktiskt inte på någon specifik utan kände snarare att det dök upp ett antal tveksamma exemplar till höger och vänster, sen är det givetvis aldrig svart på vitt. Men det jag syftade på i första hand var faktiskt att väldigt många verkar ha en generellt taskig syn på själva förhållandet, lite av "hit men inte längre"-tänkande om du är med på vad jag menar nu

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Vore intressant att höra dina argument för varför gemensam ekonomi skulle vara bättre och mer hållbart? Jag kan bara tänka mig en mängd scenarion där man bråkar om pengar till höger och vänster.

Om du läser det jag skrev så ser du att jag refererade till "en del skräckexempel".

Anser man sig sen ha tendens att bråka om pengar så ska man nog helst inte ge sig in på att bli sambo överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Om du läser det jag skrev så ser du att jag refererade till "en del skräckexempel".

Anser man sig sen ha tendens att bråka om pengar så ska man nog helst inte ge sig in på att bli sambo överhuvudtaget.

Det där var ju en bra generalisering. Man bråkar väl oftast om en inte är nöjd.
Om det är tjejen eller killen som gör av med för mycket spelar inte heller någon roll men jag tror inte det finns någon modell av detta som skulle fungera i alla relationer.

Tycker trådskaparen har gjort helt rätt att fråga hur andra gör så kan de pussla ihop godbitarna för just sitt förhållande.

Tror inte att det är särskillt många som skulle tycka att mitt och min sambos system är särskilt bra men det passar oss.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur man löser ekonomin sinsemellan tycker jag att det är viktigt att tänka igenom t.ex. scenarion när man får barn ihop, vem som är hemma mest - hur detta kompenseras samt hur ens egen pension påverkas om man gör si eller så.

Har otur så tillfaller inget av ens sambos arv till en själv då kan det bli så illa att man sitter med en usel pension och undrar hur man tänkte där för länge sen.

Som sagt, oerhört viktigt oavsett vilken lösning man kommer fram till. Tänk först.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Fast skall man bygga ett liv tillsammans tycker jag själv att en grundsten är att man just gör det tillsammans. Det vill säga att man släpper det här med mitt och ditt. Det sagt så behöver man ju inte vara dumdristig och skriva över halva lägenheten på sin flickvän sen 6 månader men någon tidpunkt kommer ju då man bygger livet tillsammans.

Det sägs ju att en stor del av bråk i förhållanden verkar handla om pengar, vilket inte förvånar mig med tanke på hur viktigt folk verkar tycka pengar är. Pengar är bara pengar och om mitt förhållande tar slut är det inte pengar jag kommer tänka på.

Förstår din tanke och är man med på spelreglerna från början så är det gott nog. Men att inte fundera på hur sin egna framtid ser ut utan sin partner kan vara farligt. Man bör ha någon tanke om det iaf. Blir det då ekonomisk kris/väldigt dyrt bör man fundera en runda till på det här med gemensam ekonomi.

Jag o min sambo tjänar nästan lika mycket, har samma fasta utgifter men ändå är det bara jag som sparar/investerar. Hennes tar snabbare slut. Känns inte rätt att jag då ska betala för henne extra varje månad, och därför har vi delad ekonomi.
Visst hade hon haft en annan inställning till pengar så kanske jag hade tänkt annorlunda.

För mig är pengar = tid. Dvs ju mer pengar jag har desto mer ledighet har jag råd med. Tidigare pension etc. Att låta någon annan konsumera upp skiten är inte aktuellt. Skillnad såklart om det hade handlat om att överleva månaden med hus o hem etc.

Skrivet av Lavaguden:

Nej juridisk äger vi bostaden 50/50.
Bilarna står på mig.

Anledningen att det blev såhär var för att jag var missnöjd innan när vi hade helt gemensam ekonomi för att det aldrig fanns några pengar.

Jag föreslog detta upplägget där vi hade en diskussion först hur mycket hon skulle ha i kladd för att vara nöjd sedan provade vi 6 månader och i slutet av den perioden behövde vi en bil till.
Då gick jag och köpte en bil för 70000 varvid frågan från henne kom på hur jag hade råd med det.
Mitt svar var ju att det är så mycket vi har över egentligen.

Det visade sig att hon tyckte det var skönt att bara kunna ta en sådan utgift utan att gå till banken men hon trodde inte hon skulle kunna hålla fingrarna i styr om hon hade tillgång till allt.

Sålunda körde vi vidare och har nu passerat 2 år och alla är nöjda och glada.

Smart!

Permalänk
Medlem

VI har ägt hus, vi äger lägenhet, bil och motorcyklar ihop.

Är visserligen gifta, och inte Sambos. Vi har inga barn.

Eftersom vi inte har några barn så har vi fortfarande rätt delad ekonomi, men ändå gemensam.

Det vi gör varje månad, vi sammanställer ALLA räkningar som är gemensamma.
Dvs BRF-Avgift, El, busskort, gymkort, katternas försäkringar, bilens försäkring.

Och delar detta på 50/50.

Maten är även inräknat i "gemensamt" där har vi en post på 4500:- som går till "Hushåll", dvs mat, diskmedel, tvättmedel, toapapper..

Och sedan har vi ett gemensamt sparande på 5000:- per månad.

Allting utöver detta, det är ju på ett sätt egna utgifter och sådant vi betalar ur egen ficka.

Min fru skall ju inte betala för att jag köper någon obskyr Black metalplatta från 90 talet för 1000:-
Och i sin tur skall inte jag betala när hon väljer att köpa 3 par skor och 5 klänningar en månad.

Vi är väldigt öppna med pengar, och går vi ut o käkar, går på bio eller andra nöjen så brukar vi dela, och vi är inte rädda för att säga till. Tex att jag betalade allt en kväll, och det gick på kanske 2000:- då får jag pengar, eller så betalar hon nästa gång.

Detta har fungerat bra när vi båda tjänat ungefär samma, dock har frugan gått om mig rätt rejält, och hon vill nu att vi delar upp i %, att hon kanske betalar 60% och jag 40%.

Men ja.. jag vet inte.

SÅ slutsumman är väl, prata och var öppna, pengar kan infektera det mesta.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SIEMPRE:

Oavsett hur man löser ekonomin sinsemellan tycker jag att det är viktigt att tänka igenom t.ex. scenarion när man får barn ihop, vem som är hemma mest - hur detta kompenseras samt hur ens egen pension påverkas om man gör si eller så.

Har otur så tillfaller inget av ens sambos arv till en själv då kan det bli så illa att man sitter med en usel pension och undrar hur man tänkte där för länge sen.

Som sagt, oerhört viktigt oavsett vilken lösning man kommer fram till. Tänk först.

Verkligen! Med barn i bilden har man ett jävla ansvar att tänka på dom också, inte bara att "vår kärlek är evig". Blir man singel måste man ta hand om barnet och det kostar. Folk kan dö närsomhelst också.
Snackade med en jurist häromdagen och då lät det såhär ungefär: Dör din sambo har barnet rätt till halva bostaden. Då barnet är 4 år är det långt tills myndighetsdagen och du kan inte göra något åt det. Dvs har du inte råd att plötsligt betala hela hyran/avgiften/amortering så är det bara till att flytta.

Gällande föräldraledighet kompenserade vi varandra med cash varje månad, dvs vi delade på det ekonomiska bortfallet jämt mellan oss. Så förlorade man 4000/månad av skattade pengar betalade den andra 2000 mer. Man ska inte behöva lida extra för att man är hemma.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har bott tillsammans i cirka 10 månader nu och vi har köpt lägenhet tillsammans.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv

Större mathandlingar och andra stora köp delar vi på 50-50, sen om man åker ner och handlar något litet så brukar vi ta det varannan gång.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Vi äger det 50-50 så vi delar hyran precis på 50-50

Inget gemensamt sparande idag utan vi har egna.

Vi har det rätt öppet med ekonomin då jag tjänar mer och har lån medans hon tjänar mindre och har inga lån. Så allt känns bra för oss och det fungerar.

Permalänk
Medlem

Enkelt beskrivet så läggs alla pengar, oavsett ursprung, i en hög. Därifrån fördelar vi till alla utgifter + sparande. Vi har haft gemensam ekonomi i snart 20 år och det har funkat bra. Ibland har jag tjänat mer och ibland har min fru tjänat mer. Nyckeln är att båda får en egen månadspeng att använda hur man själv vill, den andre kan inte ha några åsikter om det.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus?
Allt tas från vårt gemensamma lönekonto eller vårt gemensamma sparande om det är stora inköp.

Den situationen har vi inte varit i, vi har hyrt eller ägt gemensamt. Så gemensamma utgifter för boendet blir ur "högen".

Ja, två olika. Ett buffert sparande (typ om frysen går sönder) och ett semestersparande.

I princip allt eftersom vi båda kan se våra gemensamma konton. Det enda vi inte har järnkoll är de pengar som sätts över varje månad till eget sparande förutom att vi vet hur mycket det är vi har satt in.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Vi har inte delad ekonomi längre, men när vi hade det så gjorde vi det mycket simpelt.
Vi bestämde vilka utgifter vi hade, inkl sparmål osv. Sen så betalade man % beroende på vad man tjänade. Tex om jag tjänade 20k och hon tjänade 10k, så betalade jag 66% av utgifterna och hon 33%.

Nu bodde vi i hyresrätt, men hade vi haft en bostad så är jag rätt säker på att jag hade stått för räntan om hon inte stod med på kontraktet, däremot skulle hon få betala 50% av hyra, driftkostnader och allt annat som är nödvändigt för att kunna leva där.

Nu flyttade vi dock ihop i stort sett direkt efter jag pluggat klart, hon pluggade fortfarande på gymnasiet. Så alla våra utgifter sen början har varit gemensamma.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Antar att det beror på hur man ser på det. Min sambo äger huset, jag betalar halva räntekostnaden vilket blir runt 1500 i månaden. Men då är inte jag med o betalar på renoveringar och så vidare. Bara på underhållet som jag vart med och förbrukat, t.ex den här månaden var det luftfilterbyte, inget snack om att jag ska betala halva.

Däremot om det skulle bli dags för värmepumpsbyte skulle jag inte betala halva då det är hon som valt värmepump och haft den många år innan jag flyttade in.

Jag är medveten om att ekonomin lätt kan bli väldigt sne och jag tycker själv att det är helt värdelöst att inte äga andra halvan av huset. Men jag vill inte äga andra halvan av just det här huset på grund av diverse orsaker.

Jag vill först dela in alla människor i denna tråd i två kategorier
1. de som bor med en kompis
2. de som bor med sin partner

Bor du med din partner, dela det ursprungliga lånet i och skriv över den storleken av lånet på dig. På så sätt har din partner inte förlorat sina amorteringar. Skall det vara 100% rättvist, vilket verkar vara sättet ni ser det på iom att ni delat ekonomin, så skall du även retroaktivt betala hälften av all tidigare renovering. Alternativt gå in med 50% av marknadsvärde och kalla det för 0 punkt dvs, hen kan inte göra anspråk från tidigare utgifter än datum för delat ägande.

Bor du med polaren, marknadsvärde. Och verklig hälft av vad allt kostat.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Vi har en bostadsrätt i Vasastan, betalat hälften var av handpenning och delar på lånet.

Vi har ett Statoil kort med 20k i kredit som vi använder till alla gemensamma utgifter (Mat, kläder till son, möbler, restaurang mm) Så vi har 10k att röra oss med varje månad så är det räntefritt.

Vi har delat upp räkningarna så att vi betalar ungefär hälften var, (Hon lgh lån+ amortering och boendepark) Jag, (TV, internet, försäkringar, avgift till BRF, statoil kort och dagis mm), lägger in summorna i ett excel där jag då ser hur mycket någon av oss ska ge till den andra sen efter alla räkningar.

Fungerar fint för oss iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Förstår din tanke och är man med på spelreglerna från början så är det gott nog. Men att inte fundera på hur sin egna framtid ser ut utan sin partner kan vara farligt. Man bör ha någon tanke om det iaf. Blir det då ekonomisk kris/väldigt dyrt bör man fundera en runda till på det här med gemensam ekonomi.

Vem säger att man inte kan fundera på det, men bygger man upp sin ekonomi kring att personen man lever med inte skall ha fått del av ens pengar ifall det tar slut fokuserar man ju mer på scenariot där det tar slut än scenariot där det inte gör det.

Skall jag vara tillsammans med någon skall jag tro att det är överhängande sannolikhet att det håller i längden. Därav skall fokus ligga på att det kommer hålla när jag planerar min ekonomi.

Skrivet av anon4992:

Jag o min sambo tjänar nästan lika mycket, har samma fasta utgifter men ändå är det bara jag som sparar/investerar. Hennes tar snabbare slut. Känns inte rätt att jag då ska betala för henne extra varje månad, och därför har vi delad ekonomi.
Visst hade hon haft en annan inställning till pengar så kanske jag hade tänkt annorlunda.

För mig är pengar = tid. Dvs ju mer pengar jag har desto mer ledighet har jag råd med. Tidigare pension etc. Att låta någon annan konsumera upp skiten är inte aktuellt. Skillnad såklart om det hade handlat om att överleva månaden med hus o hem etc.

Lösningen på att man sparar olika är oftast att man skapar system som fungerar för alla inblandade. För mig och frun handlade det om att vi båda får 3000 kr var att shoppa för varje månad, innan dess shoppade hon mycket mer än mig, det gör hon nu också men det finns en begränsning. Hjälp henne att förstå sparandet och varför det är bra.

Är det byggandet av pengar man är ute efter tror jag dessutom man får större effekt av att lägga sitt fokus på att skaffa högre lön än att försöka se till att inte dela med sig av pengarna med sin partner.

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Jag och sambon äger ett hus tillsammans (50% var). Vi delar på alla utgifter som har med huset att göra så som ränta, amortering, el, vatten osv. Vi gick in med lika delar kontant.

Vi delar även på alla gemensamma inköp så som mat, möbler men även nöjen som vi gör tillsammans via ett Coop MedMera kreditkort. Vi får en räkning varje månad med alla inköp och så delar vi rakt av på den. Anledningen till att vi valde Coop MedMera är att vi båda två jobbar precis bredvid ett Coop där vi gör så gott som alla matinköp.

Vi har ett gemensamt sparande, ett vanligt lågränte konto där vi sätter in lika stora delar varje månad (om det finns utrymme, varje månad gör det inte det). Detta är tänkt som ett "hus-konto" där det ska finnas pengar att ta av ifall tex kyl/frys går sönder.

Vi tjänar ungefär lika mycket varje månad (jobbar på samma arbetsplats). Så vi har hyfsad koll på varandras ekonomi.

Haha, EXAKT så här har vi också. Förutom att vi äger en lägenhet istället för ett hus.
Vi har alltså också coop-kortet
Dock så handlar vi endast mat med det kortet, och inte restaurangmat!

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Jag vill först dela in alla människor i denna tråd i två kategorier
1. de som bor med en kompis
2. de som bor med sin partner

Bor du med din partner, dela det ursprungliga lånet i och skriv över den storleken av lånet på dig. På så sätt har din partner inte förlorat sina amorteringar. Skall det vara 100% rättvist, vilket verkar vara sättet ni ser det på iom att ni delat ekonomin, så skall du även retroaktivt betala hälften av all tidigare renovering. Alternativt gå in med 50% av marknadsvärde och kalla det för 0 punkt dvs, hen kan inte göra anspråk från tidigare utgifter än datum för delat ägande.

Bor du med polaren, marknadsvärde. Och verklig hälft av vad allt kostat.

Om man vill vara ihop med tjejen i fråga men samtidigt inte vill vara delaktig i husägandet medans partnern inte vill sälja huset och flytta pga. affektionsvärde då?

Annars tycker jag själv att man ska betala halva marknadsvärdet när man köper in sig i huset. Är huset värt 2 miljoner och är belånat med 1 miljon så blir det ju väldigt enkelt att köpa halva huset genom att ta över hela lånet och samtidigt skriva papper på att 50% av fastigheten är din.

Vissa kanske tycker att man skulle köpa in sig genom att ta över halva lånet bara, det blir så jävla fel då den ursprungliga ägaren sitter med hela förlusten om förhållandet skulle spricka.

Merparten av alla förhållanden spricker, så det vore naivt att tro att det inte kan hända oss.

Permalänk
Skäggig legend

Hur folk ser till sina sambos är olika. Jag kommer _aldrig_ ha gemensam ekonomi då min sambo HELT saknar uppfattning om pengar. Hon är konsumenternas konsument. Köper för att köpa utan att behöva, lättlurad och lättsåld för säljare. "Denna hudvårdsserie är det senaste i hudvårdsteknik och blir din för endast 1499:- i månaden" Hon köper den direkt. När resultatet blir den samma - ingen förändring. Senare nästa månad köper hon en hudvårdsborste som drivs med impuls vibrationer driver ut onda andar ur porerna - Hon köper för 2399:-.

När jag försöker prata med henne om vikten i pengarna och sparande blir hon bara arg och säger: Men jag sparar ju pengar!!! Jag lägger dem på sparkontot men tar tillbaka dom när jag inte har pengar att köpa annat för! (allt under samma månad)

pfft.... Älskling, ett sparande är kapital som växter, inte står stilla.

Skulle hon få tag i mina pengar skulle hon dränera kontot. Jag älskar henne till döds, men utan hennes kontroll/icke kontroll på pengar kommer jag aldrig gifta mig med henne/ha gemensam ekonomi.

aaaamen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Inköp av möbler och saker är väl bra att dela på, när ni sedan separerar äger ni hälften av exakt allt ni köpt men kläder etc kan räknas som personliga saker och räknas därmed inte med.

haha lite lustigt att alla verkar vara inne på samma spår här. När man separerar? Snacka om slit och släng samhälle

Jag har bott ihop en gång, det höll i 8 år. Trodde det skulle hålla hela vägen men så kan det bli. Vi hade iaf gemensam ekonomi. Ärligt talat har jag än idag inte riktigt förstått konceptet med delad ekonomi. Trots att skillsmässan sved enormt ekonomiskt, plus den delen med att hon faktiskt knappt jobbade under de 8 åren

Det som jag upplever som främmande är att båda går runt med sina egna sparkonton. Som man har man kanske i de flesta fall bättre ekonomi än hon och så blir man sugen på att käka på restaurang nån dag, för att det är mysigt men hon har inte råd. Men det löser vi eller hur, som gentleman bjuder man ut henne på restaurang. Men är man det.. är man det på riktigt? Bara nyfiken.. spekulerar lite kring det här

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Budgeten gör vi upp med ett excel-dokument som tar hänsyn till månadens inkomst och gör en rättvis uträkning baserad på lönen, den som tjänar minst betalar en mindre andel. Det funkar bra eftersom vi tjänar nästan exakt mycket, men ibland VAB:ar den ena och någon period är den andre föräldraledig t.ex.

Vi har ett COOP-kort som vi sätter in 10000 på varje månad, som vi betalar hälften var (baserat på exceluträkningen.)
Vi har ett OK-Q8-kort som vi betalar hälften var på (baserat på exceluträkningen) för bränsle, biltvätt och resekort.
Sparkontot är på min sambos bank, det sätter vi in pengar på baserat på hör höga utgifterna är på annat, men minst 1500:-
Vi har ett VW-kort som vi använder till reparationer (räntefritt), det betalar vi också gemensamt.
Jag betalar just nu billånet eftersom det var min sambos bil vi löste in för att köpa den gemensamma bilen.
Övriga utgifter är bredband, tv, hbo-nordic, tv-licens, hyra (hyresrätt), sparande till barn, föräkringar, hus, bil, barn, avgift för garaget m.m. Allt betalas baserat på exceldokumentet.

Funkar helt ok!

Skulle vara intressant att höra lite mer om hur ni gör er rättvisa uträkning!

Jag har lite problem med hur vi ska dela våra gemensamma kostnader på ett rättvist sätt. Jag tjänar ganska mycket mer än min sambo, så jag tycker inte det är rättvist att vi delar 50/50 på gemensamma utgifter.
Idag tittar vi på hur stor procent av vår totala inkomst som jag drar in. Jag ska sedan betala samma procent av våra gemensamma kostnader (för enkelhets skull har vi sagt att vi tillsammans ska pytsa in 25k på vårt gemensamma konto). På så sätt betalar jag mer av våra gemensamma kostnader, men får också mer "egna" pengar.

Det har funkat bra när vi båda jobbade heltid, men nu när vi fått barn så blir det lite svettigt för den som är föräldraledig...

Någon som har ett tips på hur man löser den situationen?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Inaktiv

Ett par grejer som kan vara bra att känna till runt att äga bostad:

När man flyttar ihop och bara den ene äger bostaden så sker det enligt sambolagen en gradvis överföring av äganderätten till den som från början inte ägde någonting.

Enskild egendom är lurigt. Den som har satt in pengar i boendet som har ett ursprung som enskild egendom har vid bodelning rätt att få ut den enskilda egendomen innan boendet delas. Om man äger 50/50 och den andre sedan visar sig ha betalt sin halva med en enskild egendom så blir alltså delningen 75/25. Det finns ingen skyldighet att nämna något om någon enskild egendom.

Går man till advokat innan så slipper man gå till advokat efteråt.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara intressant i och med ämnet att länka till sambolagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Tyckte själv det var enklare att gifta sig.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

haha lite lustigt att alla verkar vara inne på samma spår här. När man separerar? Snacka om slit och släng samhälle

Jag har bott ihop en gång, det höll i 8 år. Trodde det skulle hålla hela vägen men så kan det bli. Vi hade iaf gemensam ekonomi. Ärligt talat har jag än idag inte riktigt förstått konceptet med delad ekonomi. Trots att skillsmässan sved enormt ekonomiskt, plus den delen med att hon faktiskt knappt jobbade under de 8 åren

Det som jag upplever som främmande är att båda går runt med sina egna sparkonton. Som man har man kanske i de flesta fall bättre ekonomi än hon och så blir man sugen på att käka på restaurang nån dag, för att det är mysigt men hon har inte råd. Men det löser vi eller hur, som gentleman bjuder man ut henne på restaurang. Men är man det.. är man det på riktigt? Bara nyfiken.. spekulerar lite kring det här

Det känns som att flera (men jag pekar ut dig) av de som förespråkar gemensam ekonomi helt verkar bortse från att delad ekonomi ger ett val att dela allting ändå. Man kan ju lägga över delade pengar till gemensamt konto om man vill vara sån. Annars så verkar det som att du specifikt inte verkar klara av det där att bjuda tjejen på saker (angående ditt exempel) men vill ha gemensam ekonomi för att då bli tvingad att bjuda, man kan ju bara gå den enligt mig enkla vägen och helt enkelt bjuda henne på saker.

Jag anser att det finns fördelar med delad ekonomi så som att ena parten inte kan äta upp alla pengar (se citatet nedan) och det känns också lättare vid eventuellt separation. Vid eventuellt evigt förhållande så ser jag inte just några problem då valet alltid finns att bjuda varandra eller lägga ihop pengarna ändå, fast det är formellt delad ekonomi.

Skrivet av XHI:

Hur folk ser till sina sambos är olika. Jag kommer _aldrig_ ha gemensam ekonomi då min sambo HELT saknar uppfattning om pengar. Hon är konsumenternas konsument. Köper för att köpa utan att behöva, lättlurad och lättsåld för säljare. "Denna hudvårdsserie är det senaste i hudvårdsteknik och blir din för endast 1499:- i månaden" Hon köper den direkt. När resultatet blir den samma - ingen förändring. Senare nästa månad köper hon en hudvårdsborste som drivs med impuls vibrationer driver ut onda andar ur porerna - Hon köper för 2399:-.

När jag försöker prata med henne om vikten i pengarna och sparande blir hon bara arg och säger: Men jag sparar ju pengar!!! Jag lägger dem på sparkontot men tar tillbaka dom när jag inte har pengar att köpa annat för! (allt under samma månad)

pfft.... Älskling, ett sparande är kapital som växter, inte står stilla.

Skulle hon få tag i mina pengar skulle hon dränera kontot. Jag älskar henne till döds, men utan hennes kontroll/icke kontroll på pengar kommer jag aldrig gifta mig med henne/ha gemensam ekonomi.

aaaamen.

Du blev indragen då jag tyckte du hade en bra poäng.

Permalänk
Medlem

Nu till den riktigt tunga frågan för par med delad ekonomi...

Hur hanterar ni nöjen, om den ena har mer inkomst än den andra?
Stannar den "fattiga" hemma medan den "rika" åker på semester, bjuder den "rike"...;)

För egen del, vi hade delad ekonomi i början av förhållandet, minutiöst uppföljd i slutet på varje månad. Då gick vi igenom alla kvitton, "mitt", "ditt" och "vårt", plus och minus. Vi orkade det i ett år, sedan dess har vi gemensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Det känns som att flera (men jag pekar ut dig) av de som förespråkar gemensam ekonomi helt verkar bortse från att delad ekonomi ger ett val att dela allting ändå. Man kan ju lägga över delade pengar till gemensamt konto om man vill vara sån. Annars så verkar det som att du specifikt inte verkar klara av det där att bjuda tjejen på saker (angående ditt exempel) men vill ha gemensam ekonomi för att då bli tvingad att bjuda, man kan ju bara gå den enligt mig enkla vägen och helt enkelt bjuda henne på saker.

Jag anser att det finns fördelar med delad ekonomi så som att ena parten inte kan äta upp alla pengar (se citatet nedan) och det känns också lättare vid eventuellt separation. Vid eventuellt evigt förhållande så ser jag inte just några problem då valet alltid finns att bjuda varandra eller lägga ihop pengarna ändå, fast det är formellt delad ekonomi.

vi hade inte det problemet. Båda var lika ansvariga att ekonomin ska gå ihop. Ville man köpa nåt lite dyrare till hushållet (som högtalare och stereo) var det bra att ta upp det och inte bara gå och shoppa loss. Det var heller aldrig nåt problem eftersom båda lyssnade på varandra och respekterade varandras behov. Men såklart det behöver ju inte alltid vara så simpelt.

Finns det inte risk för avundsjuka? Säg att tex ena parten tjänar väldigt mycket mer och köper nya prylar till sig själv hela tiden och den andra sitter där med en halvtrasig gammal laptop och försöker spara undran nån hundralapp varje månad. Sen som salt på såren börjar sambon prata om hur mysigt det skulle vara att åka utomlands tillsammans.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga er som har gemensam ekonomi en sak.
Är det bara jag och mina arbetskollegor som har ett så kallat "kebab-konto" där vi smusslar nån hundring i månaden för diverse privata skitsaker?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

sätter in 2k var på maxikortet, delar på hyra, el och bredband. Bilarna har vi varsin men använder hennes oftare, så jag ger henne lite pengar för bensin varje månad.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻