Sid Meier’s Civilization VI

Permalänk
Medlem

Såg en som spelade både Elite Dangerous och Civilization VI samtidigt på datorn. Elite kan vara rätt så avslappnat om man håller på med saker som handel vilket gör det möjligt att göra turns i Civ VI emellanåt. Kanske ska prova det själv, då jag gillar båda spelen.

Källa: https://www.reddit.com/r/EliteDangerous/comments/58t7kl/civ_v...

Permalänk
Medlem

@twit:

Jag funderar på om det kan vara dags att återvända till Civ igen. Givet att min senaste session med civ var för 20 år sedan med originalet, vad kan jag förvänta mig kommer slå mig med häpnad och vad kommer att vara svårt att sätta sig in i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

TLDR: Inalles gillar jag det helt klart, men det finns uppenbara problem som behöver åtgärdas, dock inte så illa att det förstör spelet eller jag vill lägga det på hyllan ett tag. Mycket, mycket djupare än Civ V var vid release. Är man inte rejält inkörd i Civ-serien märker man nog inte av problemen i alls lika hög grad som jag gör.

Har nu också kört ett bra tag och det finns buggar och balansproblem som ställer till det. Behöver nog bakas ett halvår till eller så för att bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

@chipw00t: Älskar verkligen nya FOW.
Hela min lördag försvann. Bara en runda till......

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Avstängd

Tog ett tag att vänja sig @Torach men jag gillar den. Mysig grafik på den.

Spelade inte så mycket igår faktiskt. Snöade in på andra saker. Ska spela desto mer idag.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Ni som har köpt spelet får gärna dela era tankar och åsikter kring spelet!

Jag är väldigt sugen på att köpa spelet, efter ha lagt många timmar på Civ V. Men jag köpte Beyond Earth och det var som att kasta pengarna i sjön, vill inte göra samma misstag igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra spel. Inte alls som Beyond Earth vilket var ett stort misslyckande.

Försök leta upp lite positiva rescensioner och undvik steamforumet, där är det mest "hat" som vanligt när något spel släpps, "det var bättre förr etc etc".

Gillar det starkt. Lär älska det efter patchar o DLC.

Total biscuit har en del streams på youtube, kolla lite där så får du en bra bild om det är något för dig.
Jag gillade även Civ 5 när det släpptes och hängde aldrig med på gnälltåget om hur dåligt det var i jämförelse med fyran (antar att folk sa samma om trean när fyran kom osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Bra spel. Inte alls som Beyond Earth vilket var ett stort misslyckande.

Försök leta upp lite positiva rescensioner och undvik steamforumet, där är det mest "hat" som vanligt när något spel släpps, "det var bättre förr etc etc".

Gillar det starkt. Lär älska det efter patchar o DLC.

Total biscuit har en del streams på youtube, kolla lite där så får du en bra bild om det är något för dig.
Jag gillade även Civ 5 när det släpptes och hängde aldrig med på gnälltåget om hur dåligt det var i jämförelse med fyran (antar att folk sa samma om trean när fyran kom osv)

Tack för svaret! Blir ett köp efter högskoleprovet, är riktigt taggad

Om det är någon som vill lira nästa helg kan ni gärna lägga till mig på Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det någon världskarta i Civ 6? När jag söker runt verkar det som att det inte finns. En dealbreaker för mig i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det någon världskarta i Civ 6? När jag söker runt verkar det som att det inte finns. En dealbreaker för mig i så fall.

Nej det finns ingen officiell, och mod-verktygen är inte släppta så kanske dröjer innan det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej det finns ingen officiell, och mod-verktygen är inte släppta så kanske dröjer innan det kommer.

Tråkigt. Då är det väl bara att vänta.

Jag förstår inte varför de envisas med att aldrig ha en ordentlig världskarta. Måste väl ändå vara en av de mer efterfrågade sakerna och sätten att spela.

Permalänk
Medlem

Någon som listat ut om det finns något sätt att se vart ens units är påväg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Nytt Civ på ingång i höst! Vad tror ni?

Trailer: http://www.civilization.com/#media_lightbox/qvBf6WBatk0

Screenshots: http://franchise.civilization.com/en/media/?game=15&type=15&m...

http://store.steampowered.com/app/289070

Release: 21 Oktober 2016

"Civilization VI offers new ways to interact with your world, expand your empire across the map, advance your culture, and compete against history’s greatest leaders to build a civilization that will stand the test of time. Coming to PC on October 21, 2016."

"FEATURES

EXPANSIVE EMPIRES: See the marvels of your empire spread across the map like never before. Each city spans multiple tiles so you can custom build your cities to take full advantage of the local terrain.

ACTIVE RESEARCH: Unlock boosts that speed your civilization’s progress through history. To advance more quickly, use your units to actively explore, develop your environment, and discover new cultures.

DYNAMIC DIPLOMACY: Interactions with other civilizations change over the course of the game, from primitive first interactions where conflict is a fact of life, to late game alliances and negotiations.

COMBINED ARMS: Expanding on the “one unit per tile” design, support units can now be embedded with other units, like anti-tank support with infantry, or a warrior with settlers. Similar units can also be combined to form powerful “Corps” units.

ENHANCED MULTIPLAYER: In addition to traditional multiplayer modes, cooperate and compete with your friends in a wide variety of situations all designed to be easily completed in a single session.

A CIV FOR ALL PLAYERS: Civilization VI provides veteran players new ways to build and tune their civilization for the greatest chance of success. New tutorial systems introduce new players to the underlying concepts so they can easily get started."

Har aldrig varit direkt förtjust i Civ serien, men tänkte ge Civ VI ett försök!

Permalänk

Har kört som fan nu i två dagar med Kina.
Går rätt bra, siktar på en kultur-vinst då jag nästan byggt alla underverk som går.

Gandhi kan man inte lita på, sa till han att ge fan i att konvertera mina städer men efter två turns så är han där inne och myglar igen. Brukar starta ett "holy war" och radera alla hans religösa trupper.
Fick även ta en stad av han för att checka han lite.

Har en rätt jobbig bugg med då jag är allierad med Tyskland som bråkar med Grekland och för att dom ska kunna slåss så måste Tyskland gå igenom mitt territorium och slåss på min gräns mellan mig och Grekland.
Det är väl helt ok det bortsett från att han har en miljard soldater och alla befinner sig i min gräns så jag kan knappt arbeta tiles eller röra mina egna trupper på min egna mark.

Så jag tänkte att aja, låter alliansen gå ut, få bort öppna gränser vilket ska knuffa ut alla hans trupper men nope det gick inte

Och iom att han inte har försökt konvertera mina städer så kommer jag få det högsta warmonger-straffet vilket inte är optimalt just nu.
Sen ett annat problem är att han har så många soldater att han skulle kunna förstöra i princip alla mina tiles på en av mina städer på en turn.

Börjar det inte hända nåt snart så får det bli krig ändå känner jag.

Permalänk
Medlem

Gillar spelet än så länge trots lite uppenbara(?) missar.

Att få pengar för att ta bort units är obalanserat som fan. Exempelvis så är Scythias unika ability väldigt trasig. Två light cavalry-enheter fast du betalar produktion för en. Det innebär (körde online som speed men ni fattar att det ger mer pengar på långsammare hastighet) att i varje stad (efter en kort stund) kunde pumpa ut två av dessa per turn. Detta innebar att jag fick 200 guld per turn (och stad). Det var inte ens värt att bygga byggnader utan jag byggde hästarna genom hela spelet och köpte byggnaderna istället.

Fortsatte så när jag kunde bygga armé (3 cavalry på en gång) på 3-4 rundor. Dessa gav typ 3 tusen varje gång så jag fick in i snitt 5 tusen guld per turn (5 städer). Tror jag satt på 40-50 tusen guld när vi bestämde oss för att den ledaren var alldeles för trasig för att köra vidare med.

En annan lite trasig sak är Observation balloons. De som ger artilleri +1 range. Det finns ingen limit på dessa så jag omringade ett artilleri med ballonger så den fick 9 i range och satte en spy i fiendens stad. Sen stod jag i min egen stad och bombade för fullt bara.

Dröjer nog inte länge innan detta patchas.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Avstängd

Heh spelar som Rom. Sumerian hade en ensam stad på en ö med bra resurser som jag behövde.
Jag byggde upp det jag behöver och börjar skeppa över dom, då kontaktar England mig och undrar om jag kan tänka mig att anfalla Sumerian, jag fick lite resurser och lite pengar för besväret
Det går några turns och sen får Aztekerna idén att dom ska hjälpa Sumerian så dom anfaller mig, dom skickar trupper över vattnet och jag dödar 3-4st av dom innan dom ens landstigit, sen vill dom ha fred, dom erbjuder 3 resurser och 76 guld per turn, vid den tidpunkten så drog jag in ca 60 guld per turn.

Snacka om lyckat anfall

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Tog en sjukdag idag. En riktig! Vilar upp en träningsskada. Vågar inte knapra mer alvedon nu och måste vila upp mig ordentligt. Kan dock sitta och spela Civ 6 och det är precis vad jag tänker göra.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

1:an var bäst! Ja, nu har jag förvisso inte provat 6:an men är det en sak jag vet om Civ så är det att grafiken inte spelar någon som helst roll för spelkänslan. Civ är lite som schack. Och crack. Highly addictive!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

1:an var bäst! Ja, nu har jag förvisso inte provat 6:an men är det en sak jag vet om Civ så är det att grafiken inte spelar någon som helst roll för spelkänslan. Civ är lite som schack. Och crack. Highly addictive!

.

Det bästa med 1:an var att det gick utmärkt att bygga railroad på vatten. Sedan gick det sjukt fort att invadera en hel annan kontinent efter att man lastat trupperna i båtarna. På 1 drag hade man alltså avseglat från en stad och tagit alla kuststäder....

Överväger om det blir ett köp. Har inte spelat så mycket sedan 3an. Hittade 4:an i bokhyllan igår men det har jag nog inte installerat än....
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Ni som har köpt spelet får gärna dela era tankar och åsikter kring spelet!

Jag är väldigt sugen på att köpa spelet, efter ha lagt många timmar på Civ V. Men jag köpte Beyond Earth och det var som att kasta pengarna i sjön, vill inte göra samma misstag igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här gick det för mig. Köpte spelet och körde några timmar. Nästa gång jag ska starta går det inte att loada sparade spel eller starta nytt. Blir svart skärm och går inte att stänga av spelet. Kommer inte ens åt task manager som hamnar bakom spelet och måste starta om datorn.
Tog en refund och glömmer bort det här spelet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Ni som har spelat; hur mycket skiljer sig spelet egentligen från Civ V?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Ni som har spelat; hur mycket skiljer sig spelet egentligen från Civ V?

Ganska mycket!
Jag vill minnas att utvecklarna själva så något i stil med att en tredjedel är samma, en tredjedel är utvecklat och en tredjedel är helt nytt.
Det första man märker är en sån sak som att movement är nytt. Att utforska och förflytta i terräng, där får man lära sig på nytt.
Sen att workers har blivit builders är helt klart en fördel.
Distrikt och att du bygger saker i rutorna runt om städerna, bidrar till nåt helt annat när det gäller att bygga och planera städer.
Eureka-boosts för forskning och det nya Civic-trädet.
Samt att dom olika civilisationerna känns ännu mer unika.
Plus mycket annat!

Spelat 20 timmar i helgen och är fast!
Musiken är magisk!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Ni som har spelat; hur mycket skiljer sig spelet egentligen från Civ V?

Tech-trädet är uppdelat i dels ett tech-träd, men också ett culture-träd (civics).
Olika saker man bygger/gör och utforskar ger boost (halva tiden) för techs och civics!

City states är lite smartare, och går inte längre att köpa lika lätt. Man skickar sändebud (envoys) till dom så att dom gillar en. Den med flest envoys blir ally.

Finns ingen world congress längre vad jag har märkt.

Invånarna i städerna måste nu ha nånstans att bo också. Inte bara mat. Farms och baracker ger husrum, men även vissa dedikerade byggnader för boende.

Wonder byggs på tiles runt staden.

Varje stad har egen happiness. Inte global.

Har man en resurs (två), så räcker den för allt man bygger.

Atombomberna är KRAFTIGA!

Permalänk

@Mr Mr
@ISbit

Tack för era svar! Det verkar vara en hel del förbättringar som tur är. Jag har varit lite orolig att det skulle bli samma flopp som Civ: Beyond Earth. Blir ett köp av Civ VI sen i vinter när mer tid finns.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som reagerat på att Sean Bean ger rösten till Narrator?
Första meningen jag hörde han prata så kände jag direkt igen rösten. Gick till iMDB och mycket riktigt!

Permalänk
Medlem

Jag köpte digital deluxe utgåvan. Hoppas det kommer några riktigt bra DLC nu snart 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

Gött med lite roliga bugs, jag spelar som Russia och har deklarerat krig med mig själv vilket gjorde att USA och Arabia också deklarerat krig med mig

Edit: lol och nu vill Arabia ha fred trots att jag aldrig träffat dom, och inte nog med det, han vill betala 1 GPT för det

Permalänk
Medlem

Fungerar spelet för er? Spelade hela dagen och igår kväll, nu startar spelet varken för mig eller en polare. Hänger sig vid startup och kraschar.

Det är något med Windows Defender, undantog hela Steam-mappen, fungerade.

https://steamcommunity.com/app/289070/discussions/0/340412628...

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Fungerar spelet för er? Spelade hela dagen och igår kväll, nu startar spelet varken för mig eller en polare. Hänger sig vid startup och kraschar.

Samma för mig, testar nu att avinstallera och installera om det igen...

EDIT. efter ominstallation så fungerar det igen!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Samma för mig, testar nu att avinstallera och installera om det igen...

Se mitt inlägg!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Samma för mig, testar nu att avinstallera och installera om det igen...

För en del fungerar det att he civ 6-mappen undantag i windows defender eller stänga av WD. För mig gick det inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |