Hjälp om vilken disk jag behöver

Permalänk
Medlem

Hjälp om vilken disk jag behöver

Har en musikstudio där jag spelar in en hel del musik via cubase. Har en samsung 850 pro till OS:et och har 2 raptorer för lagringen. Nu börjar raptorerna bli fulla och jag undrar. Är det bättre att köpa en ssd disk för mina projekt nu eller ska jag köpa en till raptor. Vill veta bästa alternativet priset helst inte över 3000:-

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

SSD (säljs raptor ens längre?).

Så länge det inte handlar om jättediskar då det kan finnas en poäng med en mekanisk disk (då stora ssdr blir rätt dyra).

Permalänk
Skrivet av st33l:

Har en musikstudio där jag spelar in en hel del musik via cubase. Har en samsung 850 pro till OS:et och har 2 raptorer för lagringen. Nu börjar raptorerna bli fulla och jag undrar. Är det bättre att köpa en ssd disk för mina projekt nu eller ska jag köpa en till raptor. Vill veta bästa alternativet priset helst inte över 3000:-

Hur mycket utrymme har du nu och hur mycket tycker du att du behöver?

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på hur mycket pengar du har, utrymmet som behövs och om du kommer ha en fullständigt backuplösning. SSD är i väldigt svårt (till omöjligt) att rädda data från om den rasar, något som oftast går med vanlig HD.

Kör du kontinuerlig Crashplan eller liknande samt inte behöver över 1TB, kör kvalitets-SSD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

nae kanske dom inte gör men nåt liknande tänkte jag på i mekanisk väg då...men ssd är alltså bästa valet?...har för mej förr iafall att dom blev sämre med tiden ssd:erna alltså men kanske inte är så idag?
@Blofeld:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

nae kanske dom inte gör men nåt liknande tänkte jag på i mekanisk väg då...men ssd är alltså bästa valet?...har för mej förr iafall att dom blev sämre med tiden ssd:erna alltså men kanske inte är så idag?
@Blofeld:

Ja ssds har en viss mängd skrivdata innan disken lägger av men det är räknat i många år. Innan det inträffar har man troligtvis redan bytt disk ändå. Sen är det inte så att en mekanisk disk är felfri för det. Därför är det alltid en bra idé att spegla sin data oavsett var/hur den lagras.

Permalänk
Medlem

tror jag skulle behöva minst en 512 gb disk om jag köper nu
tänkte oxo på att köpa en 950 pro disk och en adapter så den passar på mitt moderkort för att isåfall använda samsungen 850 pro till mina projekt istället för OS:et som det är idag...kommer jag märka skillnad på en 950 pro mot en 850 pro till systemet ens?
@54dced51f2:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk

SSD (om du vill ha det tyst) eller vilken annan HD som helst!
1 stereospår i 16bit 44KHz är ca 180KB / sec
1 stereospår i 24bit 96KHz är ca 580KB / sec

Körde 20-30 (16bit/44KHz) spår redan i slutet av 90-talet, så hårddiskarna har inte varit ett problem någonsin skulle jag vilja säga, såvida du inte kör virtuella samplers med mängder av layers o.s.v. och som dessutom inte läser in datat i minnet.

Kör själv WD Elementsdiskar (WD Blue 4TB och Green 5TB) och har inga som helst problem. Och dessa är 5400rpm diskar med 150MB/sek resp 170MB/sek sequential read/write.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men...kan man få ner latencyn något med en supersnabb disk? eller ere bara asio drivers, ljudkort. cpu och minnen som spelar in där?
@oxygenial:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Skrivet av st33l:

Dum fråga kanske men...kan man få ner latencyn något med en supersnabb disk? eller ere bara asio drivers, ljudkort. cpu och minnen som spelar in där?
@oxygenial:

Vilken hårddisk du har, har inget med sound-latencyn att göra, och precis som du nämner är det övriga komponenter/arkitektur/DPC/drivers som påverkar detta.

Permalänk
Medlem

tack för all info...bra att veta ju...@oxygenial:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk