Permalänk

Behöver hjälp med ram-minnen

När jag går in på egenskaper på "Den här datorn" så står det att jag har installerat 4gb ram och 3,90gb används. Men i speccy så står det att jag har 8 gb och jag vet att jag har installerat 8gb ram.

Varför står det att jag bara har installerat 4gb i egenskaper på "den här datorn"?

Specs:

CPU: AMD A10-5700
Motherboard: MSI 2AE0 (P0)
RAM: 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz
GPU: NVIDIA GeForce GTX 960 (ASUStek Computer Inc)

ALLT TAGET UR SPECCY

Permalänk
Medlem

Har inte direkt någon koll på Speccy.. Men kör du måhända ett 32bits operativsystem?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

@MoNkeY-05: Nej, det står att jag kör 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Permalänk

är det en 32-bitars OS du kör ?alltså x86. För den kan bara använda 4 gigabyte av ramminnet

för att kunna utnyttja all ram behöver man köra 64-bit OS alltså x64

Permalänk
Permalänk

Har du kollat i Bios vad bios upptäcker ? samt prova de olika ram-slottarna på moderkortet o se, kan ju hända att det är något strul med en av dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monika Sundstrom:

Behöver hjälp med ram-minnen

När jag går in på egenskaper på "Den här datorn" så står det att jag har installerat 4gb ram och 3,90gb används. Men i speccy så står det att jag har 8 gb och jag vet att jag har installerat 8gb ram.

Jag har 64 bit OS.

Varför står det att jag bara har installerat 4gb i egenskaper på "den här datorn"?

Specs:

CPU: AMD A10-5700
Motherboard: MSI 2AE0 (P0)
RAM: 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz
GPU: NVIDIA GeForce GTX 960 (ASUStek Computer Inc)

ALLT TAGET UR SPECCY

Har du tryckt in minnerna ordentligt? Vad står det om du går in i bios? Där ska det stå hur mycket du har och på vilka platser minnerna sitter i.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk

@Jan Cogo: Ja det står att minnena sitter på plats 1 och 3 och att jag har 8 gb (två 4gb stickor)

Permalänk

@Swiftfett: Har provat allt dedär i bios står det att det finns två 4gb stickor som sitter på plats 1 och 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova med att köra med ett ram i taget i port 1 och kolla så att datorn funkar som den ska. Minnestestprogrammet i Windows kan vara en bra kandidat för att kolla så att minnet funkar som det ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monika Sundstrom:

@Jan Cogo: Ja det står att minnena sitter på plats 1 och 3 och att jag har 8 gb (två 4gb stickor)

Ok. jag googlade lite och hittade detta:

http://www.tenforums.com/drivers-hardware/29300-windows-10-64...

Finns olika metoder om du läser lite där.

Har du olika ram minnen från olika företag?
Har du uppdaterat bios?
Testa flytta plats på minnerna till 2 och 4?

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk

hmm du kanske behöver flasha bios, men om du sätter dom i olika färger på moderkortet får du 8 då ? tänker 1,2 eller 3,4 vet att dom bör sitta i samma färg för att få ut rätt effekt men kan vara kul o se om datorn ens läser av 8 GB i windows då. Men ja hittar bios 2x4 gb så ska ju igentligen datorn jobba med det. läste någonstans att grafikkortet kan allokera en del ram med. Högerklicka på skrivbordet välj Screen resolution och välj Advanced, då kan du se hur mycket minne som är allokerat till grafikkortet

Permalänk
Hedersmedlem

@Monika Sundstrom *Trådar sammanfogade*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne, se §3.3 i forumreglerna:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Swiftfett: Har provat att sätta minnena på olika platser men då startar inte datorn. och det står att grafikkortet tar 2gb av ram minnena

Permalänk

ok kolla detta då, kör msconfig sen gå till boot fliken sen advanced options sen finns det något som heter maximum memory. klicka ur den ifall det är så att den är ibockad

Permalänk

@Swiftfett: Jag hade glömt att prova slot 1 och 2 megjorde det nu som du sa. Nu står det 8 gb Tack så hemskt mycket för hjälpen Swiftfett!

Och tack till alla andra också

Permalänk

Inga probs

Permalänk

Ram minnen

Jag har 8gb ram men det står att grafikkortet lånar 4gb av ram minnena.

Kan jag på något sätt göra så att grafikkortet inte lånar något från ram minnena?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Monika Sundstrom:

Jag har 8gb ram men det står att grafikkortet lånar 4gb av ram minnena.

Kan jag på något sätt göra så att grafikkortet inte lånar något från ram minnena?

Vad har du för grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon99339: Nvidia gtx 960 (ASUS strix)

Permalänk

Grafikkortet lånar från ram minnena

Jag har 8gb ram men det står att grafikkortet lånar 4gb av ram minnena.

Kan jag på något sätt göra så att grafikkortet inte lånar något från ram minnena?

Permalänk
Medlem

Var står det det?

Permalänk
Medlem

En bra start är ju om du kan lista vad du har för delar i datorn.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Låter som att du möjligtvis använder 32 bitars windows?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Vart står det?
Vet du om det iGPU:n eller 960:it?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Hedersmedlem

@Monika Sundstrom *trådar sammanfogade*

Trådar sammanfogade då vi fortfarande inte tillåter korspostning. Vänligen respektera §3.3 i forumreglerna annars riskerar du att samtliga trådar låsas.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Specs:

CPU: AMD A10-5700
Motherboard: MSI 2AE0 (P0)
RAM: 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz
GPU: NVIDIA GeForce GTX 960 (ASUStek Computer Inc)

ALLT TAGET UR SPECCY

Permalänk

@jacobtr: Det är 960:it

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst och ämnet förbrukat*

Tråd låst då du, trots tidigare tillsägelser och sammanfogningar, fortsätter att ignorera §3.3 i forumreglerna. Observera att du nu har förbrukat rätten att ställa frågor om detta ämnet.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...