Permalänk

Bahnof ingen anslutning

Hej! Har problem med attbfå igång mitt banhof fiber.
Beställde och det skulle vara på inom en timme. Är nu dagen efter och ännu inget. Pratade med banhof och det säger att jag har anslutning och förstår inte problemet. Deras tekniskaa support har inte svarat på över ett dygn trots att man ringer. Pratade med dem på facebook om ni undrar.

Jag får en anslutning och ip men jag får ingen internetanslutning.
Det enda som händer är att jag möts av openuniverse när jag öppnar webläsaren där man får erbjudanden om olika leverantörer.

Någon som varit med om något liknande och vad gör man?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@jakoblight:
Jag antar med nedan att du kör Windows.

Du kan prova tömma DNS cachen.
I kör skriv cmd sedan i dos fönstret som öppnas skriv ipconfig /flushdns

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har flera fiberuttag i hemmet? Jag hade exakt samma problem som du (med Bahnhof) och det visade sig att bara ett av mina två fiberuttag hade aktiverats.

Permalänk

@Belzader: tyvärr funkade inte

Permalänk

@Empa38: har bara ett

Permalänk
Medlem

Bor du i lägenhet och har angett t.ex fel lägenhetsnummer?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

@Hjemrdeil: angav det som står på mitt hyreskontrakt. funderar på om min hyresvärd har något annat för bredbandsuttagen

Permalänk

ringde open universe och de sa att allt va grönt och öppet. Och att felet antagligen ligger på bahnhofs sida. KOmmer inte fram på kundservicen. Funderar på att byta till BBB istället.....

Permalänk
Medlem

Vad får du för ip i datorn om du kopplar in den direkt?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det enda som händer är att jag möts av openuniverse när jag öppnar webläsaren där man får erbjudanden om olika leverantörer.

Detta säger allt, din tjänst är ej aktiverad eller att de har aktiverat på fel port. Skulle tro att felet ligger i openuniverse där de inte har lagt på abonnemanget eller lagt på fel port, därför kommer du till deras beställningssida då du inte har någon tjänst aktiverad.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Bor du i lägenhet och har angett t.ex fel lägenhetsnummer?

Tror också mest på detta. Hade samma problem när polarn skulle skaffa samma isp. Det blev inkopplat hos grannen.

Permalänk
Medlem

@jakoblight
Ring både Bahnhof och OpenUniverse och be dem att kontrollera sina uppgifter sinsemellan så kommer nog problemet att hittas. Det är mer troligt att nån av dina grannar sitter och utnyttjar ditt nätverk för tillfället ifall Bahnhof säger att det är aktiverat, så har någon aktiverat det antar jag.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

@Hjemrdeil: Om banhof hade svarat under 2 dagar som jag ringt hade det säkert varit löst. Kundservicen är ju hemsk.

Permalänk
Avstängd

Ringde till dom för 2 minuter sen och kom fram utan problem.
010-510 00 00

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

@Neonodia: Sitter i kö på deras bredbandsupport. Ingen som svarar, ingen som säger vilket könummer man har. Man bara får vänta och vänta. Samma sak, man blir ju lite less på att man inte får någon respons varken på mail eller tele.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakoblight:

@Neonodia: Sitter i kö på deras bredbandsupport. Ingen som svarar, ingen som säger vilket könummer man har. Man bara får vänta och vänta. Samma sak, man blir ju lite less på att man inte får någon respons varken på mail eller tele.

Då bör du inte skaffa Bredbandsbolaget istället. Där flippar man ur på okunnigheten hos deras inhyrda personal de har ihop med moderbolaget Telenor.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

@Hjemrdeil: haha. Well ringde igen. och nu fick jag veta att 11 pers är före mig i kön iaf. så nu är det väl bara och vänta igen och hoppas att kundsupporten fått mer kompetens.

Permalänk

Bahnhof skickade en felanmälan till openuniverse. Hahaha. Jag orkar inte.

Permalänk
Medlem

Om du vill mer än klaga på supporten så säg vad du får för IP, ta bilder etc och visa inställningar så kanske någon faktiskt kan lista ut vad som är fel?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

se till att få kontrollerat nätverksuttaget i din lgh har samma nr som openuniverse säger att dom öppnat. prio ett

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Då bör du inte skaffa Bredbandsbolaget istället. Där flippar man ur på okunnigheten hos deras inhyrda personal de har ihop med moderbolaget Telenor.

Haha, senast jag hade nöjet att söka kontakt med Telenor fanns det bara tre alternativ. Telefon under extremt begränsade tider(några få timmar per vardag), Facebook och Twitter. Så efter att ha tvingats skaffa ett Twitter konto kunde de där hänvisa mig till telefonsupporten. Så det har åtminstone blivit bättre, nu kan man få reda på att de inte kan svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakoblight:

ringde open universe och de sa att allt va grönt och öppet. Och att felet antagligen ligger på bahnhofs sida. KOmmer inte fram på kundservicen. Funderar på att byta till BBB istället.....

Hej!

Jag har haft samma upplevelse med Bahnhof och en annan nätleverantör. IP-adressen som delas ut är bara till för att skicka dig till beställningsportalen och är inte från Bahnhof. Bahnhof behöver lösa problemet med nätleverantören så att du får en IP-adress som tillhör Bahnhof istället.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Nu var inte detta Bahnhofs problem, men hade liknande komiska problem förra veckan då jag uppgraderade min tjänst på Bahnhofs "Mina sidor", efter 2 dagar fick jag ringa Bahnhof och fråga vadför inte den nya hastigheten kommit igång. Dom förklarade att dom meddelat stadsnätet 1 timme efter beställning, vilket jag ringde ner och skällde på någon stackars tant som förklarade att hon visste ju inte mitt lägenhetsnummer, vilket jag extra sakta förklarade för henne att jag var redan kund och att hon kunde använda datorn och söka i sitt register och fick snabbt ett förlåt och så var det startat/uppgraderat. Stadsnätens anställda verkar inte vara dom mest kunniga.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -