1080 zotac amp extreme , fläktar beter sig konstigt

Permalänk
Medlem

1080 zotac amp extreme , fläktar beter sig konstigt

Hej , har ett 1080 grafikkort från zotac (amp extreme) och fläktarna är lite konstiga , enligt "hwmonitor" så är bara en fläkt som är igång så hoppar en till igång lite då å då , men om man tittar på grafikkortet så är alla fläktar avstängda sen så börjar alla 3 snurra i typ 2 sekunder sen slutar dem , sen börjar dem igen efter en lite stund igen ? fattar inte varför, och när jag är å spelar då är de inga konstigheter , alla 3 fläktar snurrar (men enligt HW montior så är de bara 2 men men ) ... ligger på ca 70c när jag spelar BF1 , men när jag satt å på facebook osv då snurra dem lite hur som helst ? :S

någon som har en lösning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

Hej , har ett 1080 grafikkort från zotac (amp extreme) och fläktarna är lite konstiga , enligt "hwmonitor" så är bara en fläkt som är igång så hoppar en till igång lite då å då , men om man tittar på grafikkortet så är alla fläktar avstängda sen så börjar alla 3 snurra i typ 2 sekunder sen slutar dem , sen börjar dem igen efter en lite stund igen ? fattar inte varför, och när jag är å spelar då är de inga konstigheter , alla 3 fläktar snurrar (men enligt HW montior så är de bara 2 men men ) ... ligger på ca 70c när jag spelar BF1 , men när jag satt å på facebook osv då snurra dem lite hur som helst ? :S

någon som har en lösning ?

Har sett detta problemet tidigare och det verkar handla om att fläktarna vid låg load snurrar upp och ner hur som helst, gör man en egen fläktkurva på tillexempel msi afterburner så verkar det lösa problemet (kommer inte ihåg 100% men kunde också ha vart att dom betedde sig konstigt under 20-30% fan Speed så då får man göra en kurva på msi afterburner där lägsta är 30%)

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019: okej låter komplicerat xD men får försöka lista ut hur man gör

Permalänk
Medlem

@Kp57:
Har zotac ett eget program där man kan styra fläktarna? Isåfall kan du göra det därifrån, blir kanske lättare. Sök på internet också om fan speed på zotac extreme amp! så finns det länge threads och annat med samma problem med lösningar

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Så hade jag på mitt Asus 1060 gtx strix höll på bli tokig! 3 fläktar flåsar igång 1 sek sedan ner sedan upp hur länge som helst.
Men jag fick tydligen till nån fläktkurva i Asus gpu tweak som gör att dem inte snurrar upp sådär!
Och Strix kylaren/fläktarna är ju inte direkt tysta ens vid 25-30% horibel kylare faktiskt.

Dcu II var ju en supertyst och bra kylare sedan gör dem Strix kylaren Epic fail!

Permalänk
Medlem

@120hz: haha i feel u , sitter å tittar stream nu och man hör ingenting från datorn sen börjar fläktarna dra igång i 2 sec så blir helt galen jag med men hur gör man en sån egen fläktkurva ? laddade hem Msi afterburner nu men förstår inte

Permalänk
Medlem

@Kp57: btw verkar som Zotac har ett "eget" program , finns ett program som heter firestorm , verkar vara ett sånt program där du kan ställa in fläktarna osv , ska ladda hem de och kolla lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

@Kp57: btw verkar som Zotac har ett "eget" program , finns ett program som heter firestorm , verkar vara ett sånt program där du kan ställa in fläktarna osv , ska ladda hem de och kolla lite

Japp firestorm bra program faktiskt!

Permalänk
Medlem

@120hz: hmm ye kanske men har ingen aning om vad jag ska göra eller hur jag gör de .... lyckades ändra rgb färgerna på grafikkortet iaf hahaha xD

Permalänk
Medlem

https://gyazo.com/11712b060fe529503d467143e74e9f8c

ska jag ha de så ? satt "fan speed setting" till manual och drog den till 30% ! och nu så är fläktarna konstanta , och dem snurrar hela tiden , och btw dem kommer la snurra fortare sen om dem behöver va ? xD så dem inte är "låsta" till 30% ?!

Permalänk
Medlem

@Kp57: jag tror att dom är konstanta. Du måste göra en fläktkurva, det går nog att hitta under fan settings eller nätt liknande. Där ställer man in hur snabbt fläktarna ska snurra under en speciel temperatur.

Kanske där det står auto manual och advanced. Så är det kanske advanced

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019: okej jag har hittat de där du sätter en egen kurva , men vad ska man sätta den till ? skickar en bild ifall du vill hjälpa mig

https://gyazo.com/c468817ac17f35d24566795056e0ab44
Sådärr ser den ut som standard

Permalänk
Medlem

@Kp57: det beror på hur varmt kortet går, hur varmt du vågar låta det gå och hur tyst du vill att det ska vara. Du får testa dig fram och själv se vad som passar dina krav.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019: okej för jag vene vad som är felet för i firestorm så står de att mitt kort går i 1290mhz , men i Hwmonitor står de att de går i 1772mhz ? + att jag gör inte ett skit med datorn just nu mer än att jag är på sweclockers och gpu temp ligger på 55c och fan speed 2% , och fläktarna går av och på som vanligt , jag kollade på andra och dem hade mycket lägre temp i idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

@theo0019: okej för jag vene vad som är felet för i firestorm så står de att mitt kort går i 1290mhz , men i Hwmonitor står de att de går i 1772mhz ? + att jag gör inte ett skit med datorn just nu mer än att jag är på sweclockers och gpu temp ligger på 55c och fan speed 2% , och fläktarna går av och på som vanligt , jag kollade på andra och dem hade mycket lägre temp i idle

Kanske för att fläktarna går så långsamt? Eller går andras fläktar så långsamt också?

Står det fortfarande 1200mhz på Firestorm om du gör något? Det spelar ju inte så stor roll vad hastigheten är i idle.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]