Videovägg, vilket grafikkort?

Permalänk

Videovägg, vilket grafikkort?

Hej!

Jag ska sätta upp en videovägg bestående av fyra stycken 55 tum tv-apparater med tunn ram. (ifall ni har tips på eventuella tv-apparater får ni gärna dela med er, gärna inte 4K då det ställer för höga krav på grafikkortet och priset skenar iväg)
På denna videovägg kommer det rulla lite olika typer av reklam så.
Vad jag har förstått finns det flera alternativ om hur man kan sätta upp en videovägg men det sättet jag kommer använda är att jag kopplar dessa skärmar direkt till en "vanlig" stationär dator med fyra utgångar för hdmi och ett grafikkort som klarar detta.

Så min fråga är helt enkelt, vilket grafikkort bör jag välja?
Visst finns det "mjukvara" som följer med till grafikkortet där man kan välja som alternativ att displaya dessa fyra skärmar som en stor videovägg, alltså som en desktop på fyra skärmar.

Med vänlig hälsning,
Niklas

Permalänk
Medlem

Finns ju grafikkort som har 3 hdmi iaf, ex 1050 TI. Sen kan man ju köra dvi-hdmi adapter på den sista porten. Däremot borde det bli både billigare och lättare att köra en projektor istället för 4 tv apparater.
man kan dela upp bilden på en projektor också om man nu vill spela upp olika material på samma target.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nvidia's 900 serie och uppåt har stöd för 4 skärmar samtidigt.
Vi har kört nåt random gtx 950 och det har funkat bra för film/hemsidor samtidigt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |