Frågor om crossfirex RX 480 ~6år framtidssäkert?

Permalänk

Frågor om crossfirex RX 480 ~6år framtidssäkert?

Hej

Jag vill nämna att crossfire är en bonus som jag tänkte framtidssäkra mitt nya system med ytterligare ca 3år (utöver dem kommande 3 åren som jag räknar rx 480 kommer hålla) alltså 6år sammanlagt.

Vet att ett rx 480 inte kommer hålla 6år men i crossfire tror jag det? Jag har ingen som helst erfarenhet utav crossfire men har kollat på tester att 2st rx 480 presenterar bara lite sämre än gtx 1080 vilket i mina öron låter bra för att framtidssäkra systemet.

Om nu mina beräkningar verkar rimliga borde jag köpa 4gb eller 8gb versionen? Vet att idag så rekommenderar dem tyngre/nyare titlarna video card på 4gb ram. Så om 5år kommer dem kräva 8gb eller 16gb tror ni?

Permalänk
Medlem

@harmonica22: Helt omöjligt att sia om något sådant då vi omöjligt kan veta hur pass stora hopp grafikkortstillverkarna gör i kraft samt hur pass stora hopp spelutvecklarna gör med grafikmotorer.

Men vill du vara så framtidssäker som möjligt och siktar på en så pass lång livslängd så bör du satsa på 8Gb grafikminne oavsett den upplösning du spelar med idag. 4Gb räcker garanterat idag för 1080p men man vet ju inte hur det räcker om X år.

Permalänk
Medlem

Tveksam om 2st 480 håller 6 år, beror ju helt på spel, alla stödjer inte crossfire
men ska du satsa på det är det helt klart 8GB du ska välja

nått att tänka på är att det är ca 10% snabbare än ett 970 +- nån procent beroende på spel och DX12 och 970 släpptes för lite mer än 2 år sen och visst 970 funkar idag i typ alla spel, men det börjar gå lite tyngre i många

Permalänk
Medlem

Med tanke på att mina 970 kort verkligen börjar sjunga på sista versen prestandamässigt så är det bara att glömma att 2 av dom korten ska hålla så pass länge.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

@harmonica22: Helt omöjligt att sia om något sådant då vi omöjligt kan veta hur pass stora hopp grafikkortstillverkarna gör i kraft samt hur pass stora hopp spelutvecklarna gör med grafikmotorer.

Men vill du vara så framtidssäker som möjligt och siktar på en så pass lång livslängd så bör du satsa på 8Gb grafikminne oavsett den upplösning du spelar med idag. 4Gb räcker garanterat idag för 1080p men man vet ju inte hur det räcker om X år.

Ja du har en poäng där nästa generation kanske hoppar lavinartat i prestanda. Men om vi kollar på den här benchmarken https://www.hardwareunboxed.com/rx-480-crossfire-performance-... så ser du att i några fall så presenterar rx 480 crossfire starkare än ett 1080. När jag ser detta börjar jag tänka i lite större termer som så att: spelutvecklarna vill ju tjäna pengar så ju mer system som klarar av deras spel desto mer kommer dem sälja. Steam gjorde ett test av deras spelarbas system över 80% hade lågbudget system. Min poäng är att det kommer ta flera år innan innan den ''avarage gamern'' (vilket jag hoppas marknaden riktar sig mot) kommer ha ett system med samma kraft som rx 480 i crossfire/ 1080. Men jag kan ha fel som sagt därför jag frågar.

Skrivet av Viochee:

Tveksam om 2st 480 håller 6 år, beror ju helt på spel, alla stödjer inte crossfire
men ska du satsa på det är det helt klart 8GB du ska välja

Vet att 8gb är det säkrare valet men om vi säger 3år framöver tror du att spelen kommer kräva mer än 4gb ram? För tanken här är att jag köper ett till rx 480 4gb om ca 3år (om jag nu anser mig behöva det) så jag kommer upp i 8gb det handar som sagt om ekonomin. För jag tänkte bygga 2burkar båda med rx 480. Alternativet är att köpa ett rx 480 8gb och gå ner en prissklass i gpu på den andra burken men då känns det lite som ett fail för då gör jag den datorn icke användbar.

Permalänk
Medlem

För 6 år sedan var det HD 6970 som var AMDs bästa grafikkort med en GPU, och två såna i CF ser ut att kanske kunna prestera runt hälften så bra som ett RX 480. Och sen får man förstås räkna med att CF inte alltid fungerar eller fungerar bra nog, och att det blir mer strul med CF än utan.

Hur framtiden kommer utveckla sig är så klart svårt att säga. Men hade du ställt frågan för 6 år sedan och det då gällde HD 6970 istället för RX 480 så skulle facit alltså varit att de flesta moderna spel fortfarande skulle vara spelbara nu, men du skulle behöva ställa ner grafikinställningarna kraftigt.

En bättre strategi är troligtvis att köpa ett RX 480 nu, och sedan byta ut det om 3 år eller så till motsvarande medelklasskort som gäller då.

Skrivet av harmonica22:

Vet att 8gb är det säkrare valet men om vi säger 3år framöver tror du att spelen kommer kräva mer än 4gb ram? För tanken här är att jag köper ett till rx 480 4gb om ca 3år (om jag nu anser mig behöva det) så jag kommer upp i 8gb det handar som sagt om ekonomin.

CF och SLI fungerar inte så, minnet speglas så att du totalt bara får 4GB om båda korten har 4GB. Om du planerar att köra CF så bör du satsa på 8GB.

Permalänk
Skrivet av perost:

För 6 år sedan var det HD 6970 som var AMDs bästa grafikkort med en GPU, och två såna i CF ser ut att kanske kunna prestera runt hälften så bra som ett RX 480. Och sen får man förstås räkna med att CF inte alltid fungerar eller fungerar bra nog, och att det blir mer strul med CF än utan.

Hur framtiden kommer utveckla sig är så klart svårt att säga. Men hade du ställt frågan för 6 år sedan och det då gällde HD 6970 istället för RX 480 så skulle facit alltså varit att de flesta moderna spel fortfarande skulle vara spelbara nu, men du skulle behöva ställa ner grafikinställningarna kraftigt.

En bättre strategi är troligtvis att köpa ett RX 480 nu, och sedan byta ut det om 3 år eller så till motsvarande medelklasskort som gäller då.

CF och SLI fungerar inte så, minnet speglas så att du totalt bara får 4GB om båda korten har 4GB. Om du planerar att köra CF så bör du satsa på 8GB.

Är det så minnet funkar är det ju ingen att köra crossfire för då tror jag definitivt inte att 8gb ram skulle räcka i 5år. Men kan jag inte lika gärna i såfall gå ner en prisklass och uppgradera om 2-3år? Vad blir det då gtx 1050? Tycker det går ut över budgeten att köpa 2x rx 480 8gb det är ca 6000kr isåfall köper jag hellre 1070 samt ett svagare grafikkort till den andra datorn.

Om jag skulle gå ner en prisklass köpt ett billigare grafikkort som klarar spel på medium settings 60fps vilket kort skulle man välja då? För ett sånt kort på ena datorn + ett rx 480 8gb som kommer hålla längre skulle låta bättre. Går det att få ihop för ca 3500-400kr? måste kompromissa lite här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Är det så minnet funkar är det ju ingen att köra crossfire för då tror jag definitivt inte att 8gb ram skulle räcka i 5år. Men kan jag inte lika gärna i såfall gå ner en prisklass och uppgradera om 2-3år? Vad blir det då gtx 1050? Tycker det går ut över budgeten att köpa 2x rx 480 8gb det är ca 6000kr isåfall köper jag hellre 1070 samt ett svagare grafikkort till den andra datorn.

Om jag skulle gå ner en prisklass köpt ett billigare grafikkort som klarar spel på medium settings 60fps vilket kort skulle man välja då? För ett sånt kort på ena datorn + ett rx 480 8gb som kommer hålla längre skulle låta bättre. Går det att få ihop för ca 3500-400kr? måste kompromissa lite här.

8gb ram lär räcka om 5 år, men korten kommer nog vara för svaga prestandamässigt, viktigt att skilja på prestanda och ram där förstnämnda är mer avgörande, speciellt om du inte kör 4K upplösning

Permalänk
Skrivet av Viochee:

8gb ram lär räcka om 5 år, men korten kommer nog vara för svaga prestandamässigt, viktigt att skilja på prestanda och ram där förstnämnda är mer avgörande, speciellt om du inte kör 4K upplösning

Vissa spel idag rekommenderas att köras på 4gb. Om vi kollar tillbaka jag har ett 8800gt från 2006 512mb ram 10år senare krävs x8 mer krävdes det inte då x4mer ram efter 5år? Om det nu skulle räcka efter 5år så köper jag heller 4gb versionen av rx480 men kan man slå ihop kort tex kan jag köpa ett annat amd kort med tex 10gb ram om 3år? Är på en budget nu och undrar vad det med prisvärda alternativet för mig skulle vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Vissa spel idag rekommenderas att köras på 4gb. Om vi kollar tillbaka jag har ett 8800gt från 2006 512mb ram 10år senare krävs x8 mer krävdes det inte då x4mer ram efter 5år? Om det nu skulle räcka efter 5år så köper jag heller 4gb versionen av rx480 men kan man slå ihop kort tex kan jag köpa ett annat amd kort med tex 10gb ram om 3år? Är på en budget nu och undrar vad det med prisvärda alternativet för mig skulle vara.

Skickades från m.sweclockers.com

tveksam om 4gb räcker, men är 99% säker på att 8gb för just RX480 räcker med tanke på prestandan den har, det kommer inte vara ramet som sinkar kortet om 5 år, det vågar jag garantera även om jag inte kan se framtiden

Permalänk
Medlem

@harmonica22: Skippa CF om du inte vet exakt vad du ger dig in på. Körde det själv förut men var så mycket krångel att det inte är värt de kronor man sparar istället för ett starkt singel kort.

Sedan så får du inte mera minne för de är i CF. Om dina kort har 4GB minne är det inte 8GB med två kort! Dom har identiska uppsättningar av data (ett för varje kort). Så då 4GB redan nu är lite på gränsen så ska du inte köpa under 8GB om det är framtidssäkring man vill ha.

Personligen skulle jag gått på ett GTX1070 med din budget.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nej, inte om du vill spela i 1080p 60Fps.
1080p i 30Fps ja. Kanske du får ställa ned grafiken men funka lär spelen göra.

Men.. precis allt vi siar om hänger på om speltillverkarna är sugna på att lägga ned jobbet med CF.
Om tre år lär det vara få DX11 titlar, om fem nog inga. Och det är svårare/mer jobb att lägga till CF i DX12 samt det hänger inte längre på AMD utan dom som gör spelen.

Den bästa planen som jag ser det är att köra på ett 480 och var månad lägga undan en peng.
När det väl behövs så har du så du kan uppgradera dig med ett kraftfullare eller ett 480 begagnat till om allt med CF vill sig väl.

Hur vi än vrider och vänder på det så kan vi inte säga att det håller om 6år. Det kanske kommer titlar som vägrar starta med mindre än 6Gb tex. Vi vet inte.

Köper du 480 så köp naturligtvis ett med 8GB.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

tveksam om 4gb räcker, men är 99% säker på att 8gb för just RX480 räcker med tanke på prestandan den har, det kommer inte vara ramet som sinkar kortet om 5 år, det vågar jag garantera även om jag inte kan se framtiden

Skrivet av Implor:

@harmonica22: Skippa CF om du inte vet exakt vad du ger dig in på. Körde det själv förut men var så mycket krångel att det inte är värt de kronor man sparar istället för ett starkt singel kort.

Sedan så får du inte mera minne för de är i CF. Om dina kort har 4GB minne är det inte 8GB med två kort! Dom har identiska uppsättningar av data (ett för varje kort). Så då 4GB redan nu är lite på gränsen så ska du inte köpa under 8GB om det är framtidssäkring man vill ha.

Personligen skulle jag gått på ett GTX1070 med din budget.

Skrivet av SCORPIUS:

Nej, inte om du vill spela i 1080p 60Fps.
1080p i 30Fps ja. Kanske du får ställa ned grafiken men funka lär spelen göra.

Men.. precis allt vi siar om hänger på om speltillverkarna är sugna på att lägga ned jobbet med CF.
Om tre år lär det vara få DX11 titlar, om fem nog inga. Och det är svårare/mer jobb att lägga till CF i DX12 samt det hänger inte längre på AMD utan dom som gör spelen.

Den bästa planen som jag ser det är att köra på ett 480 och var månad lägga undan en peng.
När det väl behövs så har du så du kan uppgradera dig med ett kraftfullare eller ett 480 begagnat till om allt med CF vill sig väl.

Hur vi än vrider och vänder på det så kan vi inte säga att det håller om 6år. Det kanske kommer titlar som vägrar starta med mindre än 6Gb tex. Vi vet inte.

Köper du 480 så köp naturligtvis ett med 8GB.

Tack för all input har bestämt mig för att inte köra i crossfire utan single kort. Får nog bli ett gtx 480 8gb.