Asus Zenbook UX32VD: 24GB HDD problem. Sys. återställning fungerar ej. Boot till Bios enbart.

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook UX32VD: 24GB HDD problem. Sys. återställning fungerar ej. Boot till Bios enbart.

Hej
Behöver hjälp med min Asus Zenbook UX32VD-R4013H (inköpt 2013-08-15).
(wall-of-text varning)

Den har haft ett lugnt liv det senaste året, bara haft igång den nästan för windows 10 uppdateringen.Minns inte om jag redan då fick upp varning från windows (vid upd. win 10) eller om det kom efter, men blev iaf varnad för att hårddisken inte mådde bra och jag råddes att göra backup och byta hårddisk. Systemet var enormt segt och försöket att följa rådet att göra backup misslyckades då den bara stod och tuggade.

Mycket googlande och funderande har gett mig följande alternativ, antingen har win10 spökat till det då det inte stöder express cache eller så har Sandisk i100 24GB SSD chipet degraderat och är på väg att lägga av.
Intel rapid storage ger varning på 24GB SSD och normal status på den vanliga hddn. CrystalDiskInfo säger "Bra 45%", jag antar att det betyder att den inte mår bra. Hitatchin står det bara "Bra" på.

Försökt göra backup flertalet gånger eller få igång återställning utan att lyckas. Någongång under mitt pillade ikväll gjorde jag något som fick windows HDD varning att upphöra. Före det fick jag inte ens upp diskhanteraren, den stod bara och tuggade. Efter vad jag nu gjorde startade den upp iaf, efter en tid.
Ville trots allt utforska möjligheten med att det skulle vara win10 som var problemet så jag jobbade vidare på att försöka få något av återställningsmöjligheterna att fungera. Fick tillslut igång ASUS Backtracker och gjorde iordning en fabriks systemåterställning (clean).
Verkade gå bra så satte igång och skulle då köra systemåterställning, startar om, trycker på esc och startar. Backtracker stannar på "Initialize hard drive(s)…", där stod den I över 2 h innan jag gav upp.

Någonstans där i sluttampen fick jag för mig att uppdatera bios med, hade v213 och senaste är 214, så den har jag slängt in. Minns nu inte riktigt var I ordningen jag gjorde detta. Om det var före jag satte igång backtracker eller efter. Hur som helst har jag nu en Zenbook som inte startar mer än in till bios. Det finns inget för den att boota ifrån. Bios hittar inget att starta från alls förstod jag när jag nu testade att starta upp igen med den externa hdd som jag la sys. återställningen på.
Valen var "setup" som jag tolkar är bios, och den externa disken. Inget annat.Backtracker har nu stannat I samma läge som tidigare, har väl väntat I 30-45 min nu.
Vet inte var jag ska plocka upp tråden nu för att få igång min lilla älskling igen.

Edit: HDD och SSD identifieras inne i BIOS, prövade att byta från AHCI till IDE bara för saken skull. Ingen förändring, datorn startar bara upp direkt in i BIOS. MBR kass? Ska googla vidare nu på denna tanke.

Tacksam för alla förslag som ni kan ge mig!
@ASUS_Troy

MvH
Desperat Lady

Uppdaterade felsökningen
Permalänk
Medlem

Uppdatering. (För framtida referens till andra som får samma problem.)

Hittade en USB sticka med Win8 Pro och prövade att installera den. Det gick.
Då kom jag på att jag troligen uppdaterat Win 7 som medföljde Zenbooken till Win 8 pro, och sedan till Win 10. Därmed fungerar ju inte återställningen.
Så nu fungerar den igen, men det första som poppade upp efter installationen var åter igen Varningen för HDD (Sandisk i100 24GB).

Hittat en omständig mjukvaru avstängning av SSDn som jag ska ta och pröva, återkommer med resultat. Hoppas verkligen jag slipper öppna upp och löda bort chipet för att bli av med problemet.