Mitt företag är nu startat, vad tycker ni om själva konceptet, hemsidan osv.?

Permalänk
Skrivmaskin

Mitt företag är nu startat, vad tycker ni om själva konceptet, hemsidan osv.?

Hej! För några månader var jag i planeringsstadiet för ett företag och öppnade en tråd om det med lite allmänna frågor med många bra svar. (#16389170)

Nu har jag gått igenom processen med bolagsverket (som egentligen är överflödig som EF) och även med moms och F-skatt. Hemsidan är publicerad och några annonser likaså. Majoriteten av Swec-medlemmarna hör inte riktigt till målgruppen för mina tänkta kunder, då dessa ska vilja ha skräddarsydda datorer men inte kunna producera dem själva. Hur som helst skulle det vara trevligt om någon ville slå ihjäl lite tid och ge lite konstruktiv kritik. Information kring mitt företag finns på hemsidan; framtidsdatorn.nu (Företaget är registrerat som Wittwångs Framtidsdatorn på bolagsverket, för att göra det så specifikt som de önskar, men enligt min ekonomi-lärare ska det gå bra att kalla det något som inte är identiskt med företagets registrerade namn)

Om ni skulle vilja slänga ett getöga och skriva ihop något kort, jättekul! Trevlig helg

/Arvid

§3.1 /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Hej! För några månader var jag i planeringsstadiet för ett företag och öppnade en tråd om det med lite allmänna frågor med många bra svar. (#16389170)

Nu har jag gått igenom processen med bolagsverket (som egentligen är överflödig som EF) och även med moms och F-skatt. Hemsidan är publicerad och några annonser likaså. Majoriteten av Swec-medlemmarna hör inte riktigt till målgruppen för mina tänkta kunder, då dessa ska vilja ha skräddarsydda datorer men inte kunna producera dem själva. Hur som helst skulle det vara trevligt om någon ville slå ihjäl lite tid och ge lite konstruktiv kritik. Information kring mitt företag finns på hemsidan; framtidsdatorn.nu (Företaget är registrerat som Wittwångs Framtidsdatorn på bolagsverket, för att göra det så specifikt som de önskar, men enligt min ekonomi-lärare ska det gå bra att kalla det något som inte är identiskt med företagets registrerade namn)

Om ni skulle vilja slänga ett getöga och skriva ihop något kort, jättekul! Trevlig helg

/Arvid

Citat:

"Många av de datorer som säljs idag är onödigt dyra. Oftast konfigurerade för att passa en stereotypisk användare men långt ifrån alla kunder är just stereotyper. Genom att granska Dina behov, Dina önskemål och Din budget kan vi montera den bästa datorn för dig och dina behov."

Tycker inte det ser bra ut med stora bokstäver på orden. Vill du verkligen poängtera de kanske de kan vara i fetstil eller något? Sen så tycker jag designen känns väldigt föråldrad och loggan likaså. Lite bilder kanske vore kul också

Citat:

Vill du beställ en dator från oss?

Beställa* se till att inte ha några grammatiska fel det ser verkligen inte bra ut

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

/Arvid

Bakgrundsfärgen på hemsidan är verkligen bedrövlig :') Ser ut som när man själv bygger en webbplats och slänger ut allt i gräsliga färger för att lätt kunna se hur dem positionerar sig.

Sen som ovan säger; Bilder! Just nu är det bara en massa text och en (väldigt) grön färg runtom.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Sidan är bedrövligt tråkig att se på, man möts av en "wall of text" vilken flik man än trycker på. Bilder, design och mindre text.
Det ser inte heller bra ut när du klankar ner på andra företag på det sättet du gör.
I fliken "om oss" borde du inte ange att du vare sig går i gymnasiet eller är 18 år, för äldre personer (som faktiskt är din målgrupp här, om det finns någon) så är du bara ett barn, det är ingenting som gynnar dig att framhäva din låga ålder.

Permalänk
Medlem

Tyvärr, med sidan ser inte seriös ut för fem öre. Den gröna färgen svider i mina ögon

Permalänk
Medlem

Jag går emot strömmen här och säger att sidan ser riktigt bra ut. varför har du lagt sidan i Tyskland?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller sidan ser seriös ut. Mycket ligger till vikten av språket som liknar ett ihop-plock på 5 minuter än något riktigt genomtänkt.

Skummade texten, om nu alla "fabrikskonfiguerade" datorer är så dåliga. Vad gör era bättra? Skräddarsydda? Vad tjänar kunden på att anlita er istället för att anlita Inet/Webbhallen som också bygger datorer?

De som är seriösa bygger sina egna datorer och sparar den ganska feta slanten det kostar att någon annan skulle göra det åt en.

Vad skiljer er ifrån mängden? Konkurrenskraftiga priser? Service & garantier?

Vill inte va alltför hård, men liknar mer en start på sk. UF verksamhet de bedriver på gymnasial nivå. Tanken är ju dock god!

Permalänk
Medlem

Som SueCia skrev borde du nog utelämna din ålder och att du går på gymnasiet. Dra istället till med att du har haft ett stort intresse av datorer sen du var i yngre tonåren eller nåt sånt

Personligen skulle jag valt en annan färg, men det är väl egentligen helt ok. Se till att verkligen framhäva att ditt/ert sätt att sälja datorer i längden är ett miljövänligt alternativ. Då kanske den gröna färgen känns lite mer passande?

Kan avsluta med att säga att jag inte har ett dugg mer erfarenhet än dig

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Sorry men detta kommer inte att funka. Hemsidan är knappt halvbra (var är alla bilder på datorer eller på något alls exempelvis produktionen). Konkurrensen är mer än mördande, varför skulle jag beställa en dator från dig istället för ett proffsigt företag som ex. Inet som har skräddarsytt datorer sedan 2000 (Nya Inet)? De omsätter långt över 500 mille och lär ha löjligt mycket bättre inköpspriser på allt vilket ger bättre priser till kund.

Jag har lång erfarenhet av branschen (jobbade i 12 år som VD för en större ÅF) och skulle råda dig till att lägga dina uppenbarligen kreativa och smarta egenskaper på något med större chanser att lyckas.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

Att sidan är oerhört tråkig må ju vara men fan, det står inget av värde på sidan. Och namnet "Framtidsdatorn" känns flera decennium gammalt, hör liksom inte hemma på 2000-talet.

En bra hemsida är A och O om man ska få något sålt, titta på andra sidor och anlita någon grafiker och webdesigner. Sen är innehållet än mer viktigt. Där behöver du bra argument varför man ska välja "Framtidsdatorn"

Det går att sälja sand till Sahara om man är duktig.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt ambitiöst att i den åldern skapa en bolag, det är det långtifrån alla som klarar!

Bortsett ifrån detta tycker jag inte din affärsidé riktigt passar de kunder som du söker, att sälja datorer som du gör på webben, görs ibland emot mer komplicerade lösningar.
De kunder som såna som du säljer till är mer otåliga och ofta såna som tekniker kallar för SBS(skit bakom sparkarna) när man ska hjälpa dem.

Du borde istället lägga ut flera olika datormodeller för olika användare, där du ger exempel på prisförslag och hur du kan anpassa datorn efter olika behov. Din målgrupp tillhör i princip enbart kategorierna surfdator, allround, gaming. Beroende på hur mycket pengar kund vill lägga ut så blir enbart hårdvarorna bättre, men det finns ingen skillnad hur de dimensioneras emot varandra.

Permalänk
Medlem

Ni måste göra om hemsidan på en gång! Värre än nigeriabrev!

Använd gärna flikar och plocka bort textväggen eftersom det är lika effektiv som en brandvägg!
Identifiera en konkurrent och kopiera allt bra från dem.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Ludzee:

Tycker inte det ser bra ut med stora bokstäver på orden. Vill du verkligen poängtera de kanske de kan vara i fetstil eller något? Sen så tycker jag designen känns väldigt föråldrad och loggan likaså. Lite bilder kanske vore kul också

Beställa* se till att inte ha några grammatiska fel det ser verkligen inte bra ut

Skrivet av Pamudas:

Bakgrundsfärgen på hemsidan är verkligen bedrövlig :') Ser ut som när man själv bygger en webbplats och slänger ut allt i gräsliga färger för att lätt kunna se hur dem positionerar sig.

Sen som ovan säger; Bilder! Just nu är det bara en massa text och en (väldigt) grön färg runtom.

Skrivet av SueCia:

Sidan är bedrövligt tråkig att se på, man möts av en "wall of text" vilken flik man än trycker på. Bilder, design och mindre text.
Det ser inte heller bra ut när du klankar ner på andra företag på det sättet du gör.
I fliken "om oss" borde du inte ange att du vare sig går i gymnasiet eller är 18 år, för äldre personer (som faktiskt är din målgrupp här, om det finns någon) så är du bara ett barn, det är ingenting som gynnar dig att framhäva din låga ålder.

Skrivet av DozeN:

Tyvärr, med sidan ser inte seriös ut för fem öre. Den gröna färgen svider i mina ögon

Skrivet av AMD-FX:

Jag går emot strömmen här och säger att sidan ser riktigt bra ut. varför har du lagt sidan i Tyskland?

Skrivet av eucalyptus:

Tycker inte heller sidan ser seriös ut. Mycket ligger till vikten av språket som liknar ett ihop-plock på 5 minuter än något riktigt genomtänkt.

Skummade texten, om nu alla "fabrikskonfiguerade" datorer är så dåliga. Vad gör era bättra? Skräddarsydda? Vad tjänar kunden på att anlita er istället för att anlita Inet/Webbhallen som också bygger datorer?

De som är seriösa bygger sina egna datorer och sparar den ganska feta slanten det kostar att någon annan skulle göra det åt en.

Vad skiljer er ifrån mängden? Konkurrenskraftiga priser? Service & garantier?

Vill inte va alltför hård, men liknar mer en start på sk. UF verksamhet de bedriver på gymnasial nivå. Tanken är ju dock god!

Skrivet av FlygarStenen:

Som SueCia skrev borde du nog utelämna din ålder och att du går på gymnasiet. Dra istället till med att du har haft ett stort intresse av datorer sen du var i yngre tonåren eller nåt sånt

Personligen skulle jag valt en annan färg, men det är väl egentligen helt ok. Se till att verkligen framhäva att ditt/ert sätt att sälja datorer i längden är ett miljövänligt alternativ. Då kanske den gröna färgen känns lite mer passande?

Kan avsluta med att säga att jag inte har ett dugg mer erfarenhet än dig

Skrivet av Bascule666:

Sorry men detta kommer inte att funka. Hemsidan är knappt halvbra (var är alla bilder på datorer eller på något alls exempelvis produktionen). Konkurrensen är mer än mördande, varför skulle jag beställa en dator från dig istället för ett proffsigt företag som ex. Inet som har skräddarsytt datorer sedan 2000 (Nya Inet)? De omsätter långt över 500 mille och lär ha löjligt mycket bättre inköpspriser på allt vilket ger bättre priser till kund.

Jag har lång erfarenhet av branschen (jobbade i 12 år som VD för en större ÅF) och skulle råda dig till att lägga dina uppenbarligen kreativa och smarta egenskaper på något med större chanser att lyckas.

Tack för svaren, ser ju lagom positivt ut men jag förstår vad ni menar. Jag ska fila lite mer på texten och korta ner utan att ta bort för mycket. Det jag i huvudsak vill trycka på när det kommer till de skräddarsydda datorerna är att det är en lösning som 1. Ger mer prestanda för pengarna, 2. Sparar pengar i längden (då de ska vara sammansatta av komponenter som ger bra uppgraderingsmöjligheter) 3. Sparar miljö, långt ifrån hela datorn behöver ju bytas i och med 2.

Nu är sidan gjord genom WordPress, tyvärr, då jag inte har tid eller kunskap till att bygga en egen från grunden. Men färgen ska väl kunna fixas till ändå. Gällande bilder så lär de komma mer och mer med tiden, det är som sagt helt nystartat och de enda bilder som jag kan ta själv är ju på den enda datorn jag för tillfället har i min ägo.

När det kommer till konkurrens är inte min tanke att ta något Monopol på marknaden, likt Inet. Tills jag hittar en något sånär lönsam nisch fungerar det bra som en typ av hobby, fast lite mer seriöst. Lite småpengar att köpa nödvändiga komponenter osv. till företaget och mig

Permalänk
Medlem

Har du gjort en affärsplan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Tack för svaren, ser ju lagom positivt ut men jag förstår vad ni menar. Jag ska fila lite mer på texten och korta ner utan att ta bort för mycket. Det jag i huvudsak vill trycka på när det kommer till de skräddarsydda datorerna är att det är en lösning som 1. Ger mer prestanda för pengarna, 2. Sparar pengar i längden (då de ska vara sammansatta av komponenter som ger bra uppgraderingsmöjligheter) 3. Sparar miljö, långt ifrån hela datorn behöver ju bytas i och med 2.

Nu är sidan gjord genom WordPress, tyvärr, då jag inte har tid eller kunskap till att bygga en egen från grunden. Men färgen ska väl kunna fixas till ändå. Gällande bilder så lär de komma mer och mer med tiden, det är som sagt helt nystartat och de enda bilder som jag kan ta själv är ju på den enda datorn jag för tillfället har i min ägo.

När det kommer till konkurrens är inte min tanke att ta något Monopol på marknaden, likt Inet. Tills jag hittar en något sånär lönsam nisch fungerar det bra som en typ av hobby, fast lite mer seriöst. Lite småpengar att köpa nödvändiga komponenter osv. till företaget och mig

Wordpress fungerar fint, finns mycket bra där. Men flytta texten på Startsida och slå ihop det med "om oss". Kanske är det värt att lägga upp en liten butik som startsida, finns enkla mallar i Wordpress att använda, där du kanske gör "Veckans dator", "Månadens dator" etc så det blir lite mer rakt på sak.

Permalänk
Medlem

Jag hade
1) tagit bort gästboken
2) haft pulletpoints på startsidan

Jag anser att:
1) Gästboken fyller ingen funktion som jag ser det, en live chat hade varit bättre men samtidigt overkill troligtvis.

2) En punktlista med 3-5 punkter som kortfattad beskriver vad ni erbjuder kunderna och hur ni går till väga, som en överblick som ska vara säljande.

och som nämnt i tråden, wall of text, behöver bilder som beskriver enhetligt med vad som texten säger.

bara mina åsikter
kör hårt

Permalänk
Skrivmaskin

@SolidReactor: Låter bra, tack Gästboken hade jag tänkt skulle fylla funktionen som finns på många andra sidor som säljer produkter, recensioner. Då jag inte kommer, eller inte hade i åtanke i alla fall, att sälja icke-skräddarsydda datorer tänkte jag ha en sida. Har du något tips på vad man skulle kunna ha för system istället? Några referenser är ju bra att visa upp

Permalänk
Medlem

@Wittwang:
Recensioner via gästboken tror jag inte är vad ditt företag behöver.
Med gästboksrecension får du enbart en officiell "temperaturmätare" som säger OM dina befintliga kunder är nöjda med dig eller ej, exempel "Hej vi är nöjda med produkt X och tjänst Y mvh"
Syftet med gästboksrecensioner och liknande är ju för nya potentiella kunder att veta om de kan lita på dig och dina produkter.

Som jag sa I ditt fall så är detta inte vad ditt företag behöver, att köpa hos just DIG handlar inte främst om att lita på företaget eller ej, du är inte en direkt konkurrent till elgiganten & inet så du har andra faktorer att tänka på än tillit (tillit i form av kvalité och service).
Vad dina potentiella kunder behöver främst veta är om det du erbjuder är överhuvudtaget något för dem, eftersom du erbjuder något annat än elgiganten, inet etc.

Helt enkelt om vi ska tänka recensionsmässigt för ditt företag så föreslår jag något i form av mer djupgående kundrevyer som även kan vara delvis i form av en intervju baserad revy. Potentiella kunder som läser recensionerna ska kunna relatera till dina befintliga kunders behov och då förstå vad för trevliga lösningar du erbjuder, hur din lösning har hjälpt kunden med en dator som verkligen passade.

Du erbjuder skräddarsydda lösningar med mycket tanke på nuvarande behov och framtida behov, detta är vad kunderna ska läsa om i recensionerna och verkligen kunna relatera till. Inte ett gästboksinlägg med "hej tack för datorn vi är nöjda", detta är inte relaterbart.

Detta med tillit, det är inte något man kan få genom att ha recensioner på sidan, vilket många företag verkar tro, tillit är något som man bygger upp.
Man kan få en viss aning och välja om man vill tro på butiken via recensioner men tillit kommer med erfarenhet.

Bara mina tankar, hoppas de är till nytta.

Permalänk

Jobbar inte längre, men har jobbat med front-end för ett par år sedan och hittade en halvklar websida som var tänkt åt en kund men blev aldrig färdig. Jag skulle kunna justera om färger för ditt behov och dylikt så kan du få ta den sidan. Dock är det bara grafik och HTML5 så ska du ha funktioner som kräver PHP eller liknande måste du hitta någon som kan pyssla ihop det åt dig.

Har dock ett krav och det är att du pysslar ihop ett mer tilltalande företagsnamn/visningsnamn, vägrar göra en logotyp med "framtidsdatorn". Skulle du få någon rullning på företaget framöver, kan du avvara en SSD disk eller något som tack för hjälpen. Men går det åt skogen så behöver du inte känna att du är skyldig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag tvivlar inte på din kunskap att kunna skräddarsy datorer för en användares behov, men detta kommer aldrig ge dig några extra pengar, troligen bara kosta dig. Du har valt den kanske svåraste branschen att ge sig in i som en liten (micro) aktör utan kapital. De kronor du kanske kan spara in på bättre valda komponenter än i en dator från elgiganten kommer försvinna i dina inköpspriser, frakt, returer, osv. Och mot t.ex. Inet och komplett kommer du aldrig kunna matcha pris/support.
De som är kunniga kommer själva beställa delar från Inet/komplett/webhallen och de som inte är kunniga vill ha den trygghet som en stor butik på orten kan ge. Den enda kundgrupp du möjligen skulle kunna locka är de som handlar på GT och den kundgruppen vill du absolut inte ha att göra med.
Hur ska du hantera om någon beställer en dator och sedan använder ångerrätten?
Lägg din energi på skolan istället. Harsh but true.

Permalänk
Medlem

finns många fina "teman" för wordpress här

https://themeforest.net/tags/shop,store?category=wordpress%2F...

Filtrerade på försäljning. Skaffar alla min teman därifrån. Alltid bra kodade och enkla att jobba med.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Kör nått sånt här färdigt template, lägg in bilder på snyggt byggda datorer. Inte neongrejer men ändå fin kabeldragning och sånt. Byt ut dina långa beskrivningar till korta catch-phrases.

Sen Bilder bilder bilder!!

https://shoreditchdemo.wordpress.com/

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Vill du vara seriös med sidan så rekommenderar jag att du anställer en frilansande webbutvecklare, vet att det finns några sådana på sweC. Allt mellan 5-15 000 kr får du lägga, men det är definitivt värt det med tanke på den låga kunskap inom webbutveckling som du verkar ha. Sidan ser tyvärr ut som något direkt taget ur sent 90-tal/tidigt 00, och som någon som jobbar med Interaktionsdesign och User Experience så vill man gråta av all text.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock att det är viktigt att prova. Det är först då man lär sig ordentligt! Om man misslyckas så så är det inte hela världen så länge man lär sig av sina misstag. Dra dock bara inte på dig skulder som eventuellt förstör ditt liv. Var försiktigt!

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wittwang:

/Arvid

Jag tycker att det låter som en väldigt intressant idé! Snöa inte in dig på alla nejsägare i tråden, du kan helt klart lyckas. Din nisch med extremt personanpassade datorer är en relativt obefolkad sådan - även om det finns gott om konkurrenter som bygger ihop datorer. Med det sagt så är det såklart bra att du är lyhörd och tar till dig av den kritik (både positiv och negativ) då kan få här.

Det första som slår mig (och många andra innan mig ser jag) är att du har alldeles för mycket text. Titta på dina stora konkurrenter. Kopiera dem inte rakt av men lär dig av dem. Kort, koncist och tydligt med bra och relevanta bilder är nyckeln. Du kommer aldrig att kunna konkurrera med låga priser - din styrka blir istället den personliga servicen, anpassning av produkten och tjänster du kan leverera "runt om" kärnprodukten. Så se till att verkligen trycka på dessa styrkor! Om jag köper en dator av dig kommer du antagligen behöva vara 10? 20? procent dyrare än om jag köper datorn monterad från exempelvis inet. Visa konkret för mig som kund vad jag får för dessa tusenlappar!

Det är det som blir den högsta tröskeln för dig att ta dig över - varför ska jag betala mer till dig än till någon annan för i grunden likadan produkt? Det går att lyckas övertala kunder om detta - se bara på Apple. Ett annat mer jordnära exempel är såklart ditt lokala bageri. Det är fan så mycket billigare att gå in på ICA och köpa bullar där - men fiken säljer ändå. Det är någonstans där du måste sikta - att bli datorbyggandets lokala finsmakar-bageri

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, vart köper du in delarna ifrån, och hur gör du med garanti? För om du köper alla delar på inet tillexempel, och sedan går en dator sönder efter ett år, hur går då ett eventuellt garantiärende till?

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Skrivmaskin

@BrusE: Inte en regelrätt sådan. Företaget lär ju bero till 99% på kunderna, som jag vet mycket lite om så här i början. Så affärsplan i sitt fulla utförande kommer lite senare

Permalänk
Skrivmaskin

@Potrovski: Inget jag är intresserad av för tillfället. Jag tror Wordpress kan fungera om man lägger ner mer tid på att göra sidan mer attraktiv och säljande. Få bort Wall-of-text och lägga till mer bilder och koncisa texter, som andra tidigare har nämnt.

Permalänk
Skrivmaskin

@eribo01: Delarna kommer köpas in från de billigaste, erkända, butikerna. Alla delar har fabriksgaranti som nästan alltid går att gå på. Så länge något inte är orsakat av kunden eller av monteringen (vilket är högst osannolikt) borde det inte vara några problem. Sällan går en dator sönder helt, snarare en enskilt komponent vilket kan vara relativt lätt att felsöka. I värsta fall får mitt företag stå för kostnaden. Kunden måste ju bli nöjd!

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Xyborg:

Jag tycker att det låter som en väldigt intressant idé! Snöa inte in dig på alla nejsägare i tråden, du kan helt klart lyckas. Din nisch med extremt personanpassade datorer är en relativt obefolkad sådan - även om det finns gott om konkurrenter som bygger ihop datorer. Med det sagt så är det såklart bra att du är lyhörd och tar till dig av den kritik (både positiv och negativ) då kan få här.

Det första som slår mig (och många andra innan mig ser jag) är att du har alldeles för mycket text. Titta på dina stora konkurrenter. Kopiera dem inte rakt av men lär dig av dem. Kort, koncist och tydligt med bra och relevanta bilder är nyckeln. Du kommer aldrig att kunna konkurrera med låga priser - din styrka blir istället den personliga servicen, anpassning av produkten och tjänster du kan leverera "runt om" kärnprodukten. Så se till att verkligen trycka på dessa styrkor! Om jag köper en dator av dig kommer du antagligen behöva vara 10? 20? procent dyrare än om jag köper datorn monterad från exempelvis inet. Visa konkret för mig som kund vad jag får för dessa tusenlappar!

Det är det som blir den högsta tröskeln för dig att ta dig över - varför ska jag betala mer till dig än till någon annan för i grunden likadan produkt? Det går att lyckas övertala kunder om detta - se bara på Apple. Ett annat mer jordnära exempel är såklart ditt lokala bageri. Det är fan så mycket billigare att gå in på ICA och köpa bullar där - men fiken säljer ändå. Det är någonstans där du måste sikta - att bli datorbyggandets lokala finsmakar-bageri

Vad roligt med en som fattar min affärsidé och tolkar den på mitt sätt Det visar ju att jag inte är helt dum i huvudet Kritiken angående textmängd och bristen på bilder är riktig och får bli ett projekt för kvällar och helger i framtiden.