svenska vapenexporten bra eller dålig?

Permalänk

svenska vapenexporten bra eller dålig?

Hej

Har försökt sätta mig in i den svenska vapenexporten lite mer och har fattat att vi är ett stort land när det gäller vapenexport och att vi exporterar vapen till diktaturer.
har mestadels läst negativa saker om det hela och inte så¨mycket positivt... finns säkert en rad positiva saker med den svenska vapenexporten är somsagt inte så insatt i det hela

Men
det jag undrar är vad ni tycker om den svenska vapenexporten? är den bra eller dålig? Vad tycker ni?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

det jag undrar är vad ni tycker om den svenska vapenexporten? är den bra eller dålig? Vad tycker ni?

Vad tror du? Hur kan man tycka att det finns någon positivt med att vi stöder diktaturer och bidrar till död och lidande?

§1.1 /moderator
Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Dåligt såklart..men vi måste väl få olja på ett eller ett annat sätt..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

Hej

Har försökt sätta mig in i den svenska vapenexporten lite mer och har fattat att vi är ett stort land när det gäller vapenexport och att vi exporterar vapen till diktaturer.
har mestadels läst negativa saker om det hela och inte så¨mycket positivt... finns säkert en rad positiva saker med den svenska vapenexporten är somsagt inte så insatt i det hela

Men
det jag undrar är vad ni tycker om den svenska vapenexporten? är den bra eller dålig? Vad tycker ni?

Sverige är expert på dubbelmoral

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd

Sveriges problem är att vi ska vara så förbannat PK och vapen är aldrig bra men är bättre om vi tjänar pengar på det än andra länder och det samma gäller uran som det ska finnas rätt gott om men inte utvinns och det är samma även i Östersjön där det finns olje och gas tillgångar

Så bara för att ett par miljöpartister sitter och grinar behöver det inte vara dåliga saker och vi skulle kunna utvinna uran köra upp mer kärnkraftverk slippa brunkols el samtidigt få in olja och gas tillgångar och sälja el som skulle genererar mer pengar och fler arbeten och samtidigt vara miljövänligare än skiten vi köper

Sen så vapen finns det alltid tillgång till oavsett om Sverige försöker vara ett föredöme eller inte och är bättre om vårat land får mer pengar mer arbeten även där då behoven alltid kommer tillgodoses på ett eller annat sätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vapen export är en av de största byggpelarna i Sveriges välfärd, kan man säga. Det generar enorma skattemedel (som staten är så bra på att slösa på). Det skapar massvis med arbeten i Sverige.
Nu när så många privata (skattebetalande) företag flyr landet pga de höga skatterna så är det jättebra att detta finns kvar.

Permalänk
Medlem

Som aktieägare i Saab AB så skulle jag vilja se att det exporterades mer vapen xD.

Permalänk
Medlem

Människor har dödat varandra i alla tider med allt från stenar till atombomber och detta kommer mest garanterat att fortsätta. Att Sverige tar en del av vinsten från vapenhandel är ju bättre än att Ryssland gör det, men vapen kommer säljas oavsett.

Sen kan ju Sveriges högteknologiska vapen ses som en humanitär bra sak då högre precision rimligen minskar antalet civila skadade.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ziddie:

Sen kan ju Sveriges högteknologiska vapen ses som en humanitär bra sak då högre precision rimligen minskar antalet civila skadade.

Haha, den svenska dubbelmoralen var det, ja.

Själv är jag nog benägen att tycka att det är ett nödvändigt ont, även om det kanske vore vettigare att sikta på att avveckla vapenexporten istället för kärnkraften. Om politiker slutar slösa så förbannat med skattemedel kommer det inte behövas så mycket skattemedel, men det är en annan diskussion.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Helllodar:

Sverige är expert på dubbelmoral

Vi har en bra bit kvar innan vi nåt fransosernas nivå som har gjort sig kända för att sälja vapen till båda parter mitt under brinnande krig, det enda man stöder i sådana fall är sin egen girighet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bra men vi måste se till att vi behåller det bästa och i tillräcklig mängd för att kunna försvara oss.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi har inte råd att producera vapen åt oss själva annars, vilket är nödvändigt om man vill vara alliansfri.
JAS-planen vi säljer gör att vi har råd att tillverka några åt oss själva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Ska man han råd att ha någon vapenproduktion måste man sälja och så länge man säljer till demokratier och i försvarssyfte tycker jag det är ok så Ja! Jag tycker vi ska ha vapenexport därför att det är det bästa alternativet för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Vi har inte råd att producera vapen åt oss själva annars, vilket är nödvändigt om man vill vara alliansfri.
JAS-planen vi säljer gör att vi har råd att tillverka några åt oss själva.

Sverige har inte varit "Alliansfritt" sedan Andra världskriget, och under det så bytte man sida beroende på vem som såg ut att vinna.

Permalänk
Medlem

Jag är för. Efterfrågan kommer kvarstå oavsett.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Helllodar: Lite OT, vi har försökt med export av uran, kan iof liknas med export utav vapen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ranstad

TLDR; det gick inge bra...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/QL_3Qg-SADY En kort liten spännande dokumentär om vapenhandeln. Efter att du har sett den så kan vi nog konstatera att vapenmarknaden är kopiöst stor så om inte Sverige exporterar så kommer någon annan att fylla den luckan.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag är för. Efterfrågan kommer kvarstå oavsett.

Säker på det? Saab är nämligen väldigt duktiga på att skapa efterfrågan med mutor.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Säker på det? Saab är nämligen väldigt duktiga på att skapa efterfrågan med mutor.

Uppenbarligen inte eftersom de åkte fast. Så går det när svensk företagskultur möter verkligheten. I vuxenvärlden får man gilla läget.

Permalänk
Medlem

Rätt simpelt så det är bra för svergie men dåligt för resten av världen.
Per kapita så är vi en av världens största vapen säljare så det är verkligen enorma summor pengar som går in till stadskassan från detta.
Att sälja till diktaturer är dock imo oförsvarbart och med mutskandaler etc så är det helt klart nånting som inte sköts på ett bra sätt!
Om det inte redan hänt så är det bara en tidsfråga innan svenskar kommer bli dödade av samma vapen vi sålt.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är vapenexporten något som är bra för svensk industri.
Vad är problemet liksom? Vad är det exakt som är så extra hemskt med att just svenska vapen används för att döda andra människor världen över? Blir det extra hemskt för att det krockar med nån slags föreställning om att vi skulle vara bättre, ädlare och snällare än andra länder i världen?

Efterfrågan kommer alltid finnas, då kan man lika gärna slå mynt av den.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

För. Orsak en massa pengar in, nuff said.

Skrivet av foxzox7:

Säker på det? Saab är nämligen väldigt duktiga på att skapa efterfrågan med mutor.

Man ska följa spelets regler, är mutor något som behövs för att sälja vissa typer av varor så är det mutor man ska använda.
Nu kan man dock definierar mutor olika, jag syftar ej på såna som gör att mut-tagaren begår ett fel i sitt hemland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För. Orsak en massa pengar in, nuff said.

Man ska följa spelets regler, är mutor något som behövs för att sälja vissa typer av varor så är det mutor man ska använda.
Nu kan man dock definierar mutor olika, jag syftar ej på såna som gör att mut-tagaren begår ett fel i sitt hemland.

Fast det finns inga legitima mutor, det är liksom hela definitionen av begreppet...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Den är bra för att vi då får en egen någorlunda lönsam vapenproduktion. Lönsamheten kan man ifrågasätta eftersom staten ändå ger bort allt till flyktingar....

Hade inte vi sålt så hade nån annan gjort det. Sen om vi säljer till "diktaturer", demokratier lr vad det nu må vara ser jag som fullständigt oväsentligt. "Diktatur" är ett trendord som PK-folk slänger sig med. Kan istället säga auktoritära stater lr starka ledare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tycker den är bra då den ger mig och min familj mat på bordet(ja, jag jobbar inom branchen..).
Hade väl hellre kanske konstruerat inom någon annan branch men vad gör man...

Det man ska komma ihåg är ju givetvis att det genererar enorma summor pengar för staten, mycket arbete etc.. så är ju inte bara skräp med det.
Sen har vapenindustrin i Sverige varit med och byggt upp en enorm kunskap inom ingenjörskåren, materialkunskap etc... vilket såklart är bra.

Är ingen slump att tyska ingenjörer brukar ha hög status(enligt dem själva iaf^^) då de har krigen bakom sig med allt vad det innebar för forskning under den tiden.

Sen att IS står och viftar med med AT-4 är kanske inte så roligt att se(även om de är USA-tillverkade) men vad gör man....

Överlag är jag ändå för då det tyvärr finns mycket pengar i branschen vilket tillåter en stark teknikutveckling(som även civila marknaden har nytta av)

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Fast det finns inga legitima mutor, det är liksom hela definitionen av begreppet...

Det är kulturrelaterat, vid vissa större affärer så förväntar sig kunden att få vissa saker. Jag har t.ex. en kollega som ställde upp för ett annat företag och räddade dem med en sak, då fick han en present vid sidan av värde runt 5000kr för detta. Och det hör lite till och är det är något som man förväntar sig. Se det lite som servitriser i Usa. Angående skatteverket så var det ej i europa, varje sig där han gjorde jobbet eller var han bor.
Problemet är dock när mutorna tar abnorma proportioner och det handlar om att få beslutsfattare ätt välja en efter hur mycket mutor man får.

Så min åsikt är att jakten på mutor i sverige vid vapenaffärer är för extrem, detta leder till att vi ej kan göra affärer med folk som har en annan affärskultur än oss själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Sverige har inte varit "Alliansfritt" sedan Andra världskriget, och under det så bytte man sida beroende på vem som såg ut att vinna.

Jag skrev "vill vara alliansfri". Nej inte ens under andra världskriget var man alliansfri -- eller? Tyska transporter genom Sverige, amerikanska flygplan i svenskt luftrum... Sverige är inte formellt med (kan även det vara viktigt) i några försvarsallianser, t.ex. NATO, även om vi är i ett väldigt nära samarbete. Man kan definitivt inte låtsas vara alliansfri i alla fall, utan egen vapentillverkning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det är bra.
Bra vapen dödar med högre precision, dvs färre personer runtomkring målet behöver skadas.

Sen är det ju tråkigt att diktaturer håller på att använda vapen på sin egen befolkning, men hellre ett vapen med bra precision än typ saringas där folk plågas ihjäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Säker på det? Saab är nämligen väldigt duktiga på att skapa efterfrågan med mutor.

Efterfrågan på vapen finns i grunden innan mutor.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Om Sverige vill kunna utveckla eget förvarsmateriell och inte bara vara beroende av andra så är export ett nödvändigt ont.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz